banner  

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari
Audiclub.fi etusivulle forum

Esson baari Keskustelut asiasta ja sen vierestä. Ei tekniikkakysymyksiä!

Vastaa
 
Työkalut Display Modes
fumer fumer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #1  
Vanha 18.11.2008, 17:20 Määräaikaiskatsastus ja ajoaika

Elikkäs, kävin tänään muutoskatsastamassa autoani ja samalla yritin määräaikaiskatsastustakin. Yllättäen pompsahti, eikä mennytkään läpi -> vikojen jälkitarkastus kuukauden kuluttua. Autossa on kuitenkin rekisteriotteeseen merkitty viimeinen katsastuspäivä 16.3.2009.
Luin
Aken sivuilta, että
Lainaus:
Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon.
Eli ajoaikaa on aina katsastusajan päättymiseen asti, tässä tapauksessa 16.3.2009? Mikäli ymmärsin oikein, niin on ja auto pitää katsastaa kokonaan sitten uudelleen. Eli jos korjaisi vian nyt, ja kävisi jälkitarkastamassa auton, maksaisi se n. 20€. Mutta maaliskuussa koko katsastus maksaisi 40€. Taidan jättää katsastuksen maaliskuulle ja samalla saada taas päivitetyn kunnon autostani. Meni vähän pohdiskeluksi tämä aihe, kertokaa jos olen väärässä.

Viimeksi muokannut fumer 18.11.2008 17:30
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #2  
Vanha 18.11.2008, 17:25

Lainaus:
Eli onko nyt niin, että autolla on kuitenkin ajoaikaa aina tuonne maaliskuulle asti, jolloin auto pitää katsastaa kokonaan taas uudelleen?
Kyllä vain.
fumer fumer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #3  
Vanha 18.11.2008, 17:28

Kiitos.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #4  
Vanha 18.11.2008, 17:44

40e koko katsastuksesta? Se on halpaa se. Täällä pitää maksaa lähes sama summa pelkästä jälkinäytöstä, jossa katsastaja vain vilkaisee pikaisesti, että osat näyttävät uusilta. Kaksinkertainen hinta siis suurinpiirtein ja myös koko katsastuksesta.
jjj84 jjj84 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #5  
Vanha 18.11.2008, 20:15

Korjauskehoitukseen annettava päivämäärä ei myöskään ole pykälien mukainen. Oikea sanamuoto kuuluu: "korjattava mahdollisimman pian!"
Eli päivämäärä ei ole sitova, mutta toisaalta jos kk päästä vika löytyy vielä niin voitaisiin pykälien valossa todeta että vikaa ei ole korjattu määräajassa. Kuukausi korjausaikana on melko pitkä, tuossa ajassa vika kuin vika pitäisi olla korjattuna.

Ja sehän on että katsastuskapula heittää itse nuo päivämäärät jolloin pitäisi olla korjattuna, katsastajalla ei ole siihen vaikutusmahdollisuutta.
Whitebe Whitebe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #6  
Vanha 18.11.2008, 20:22 katsastus

täällä on 29€ katsastus ja 10€ uusintayritys:D
Taalasmaa Taalasmaa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #7  
Vanha 18.11.2008, 20:32

Hiukan kyllä alko naurattaan, ku käytiin täälä Mikkelis katsastamassa kaverin citikka. Hinta oli 81 euroa, eikä sisältäny pakokaasumittausta!:D Että näin täällä.
J-M Koopikka J-M Koopikka ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #8  
Vanha 18.11.2008, 21:02

Missäs tommosia ryöstöhintoja on, että tiedän välttää ko puljua?

edit: Huh, onneksi oli Mikkelis eikä vaasas...
yinx yinx ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #9  
Vanha 18.11.2008, 21:19

Lainaus:
40e koko katsastuksesta? Se on halpaa se. Täällä pitää maksaa lähes sama summa pelkästä jälkinäytöstä
Seinäjoella jälkinäyttö on ilmaista ;)
arto s arto s ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2014
ACF jäsen
Moderaattori

  #10  
Vanha 18.11.2008, 21:27

Kotkassa bensa-auton katsastus luokkaa 60€. Hurja hajonta.
Ja eikö monopolin poiston, siis kilpailun, pitänyt LASKEA noita hintoja..?
yinx yinx ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #11  
Vanha 18.11.2008, 21:42

Kyllä ainakin katsastushinnat.fi:n mukaan hajonta on todella suuri...
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #12  
Vanha 18.11.2008, 22:37

Ainakin koko kesän täällä oli hinnat aivan tajuttoman pilvissä ja nostetaan vähintään kerran vuodessa aina vain ylöspäin. Ja kilpailukykyisen hinnan lisäksi konttorilla oli tarjota aikoja yleensä kuukauden-parin päähän varaamalla ja paikan päälle ilman varausta pyrähtämällä tuurilla tuntien odotuksen jälkeen.

Puolet hallista oli suurinpiirtein tyhjillään, kun vain pari kaveria oli töissä. Ja toimistonkin puolella sama kassa hoiti kaikki asiat ajokorteista määräaikaiskatsastuksiin.

Markkinat toimii siis kuin kirjasta luettuna. Kysyntä on hirveää, niin hinnat hilataan pilviin, kunnes kysyntä tasoittuu. Ja kysyntähän ei tasoitu ikinä, kun laki pakottaa.

Minä ottaisin todella mielelläni takaisin valtiollisen hallinnan. Ei ne sen huumorintajuisempaa ole nykyinen palvelu, kalliimpaa vain. Tai no, konttorista saa ottaa kahvia :)
8866 8866 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF rättivääpeli
ACF jäsen
Moderaattori

  #13  
Vanha 18.11.2008, 23:11

http://www.katsastushinnat.fi/

Siitä vertailemaan.

K1 asemalla tänään 48€+ pakokaasu (bensa) 15€+ obd 13€ =76€
Säästin 10€ kun otin kaverin korjaamosta pakokaasu+ obd lapun.
hookoo_ hookoo_ ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #14  
Vanha 18.11.2008, 23:48

Eipä ne vapaat markkinat oikein toimi sellaisen tuotteen/palvelun kohdalla, joka on laissa määrätty hankittavaksi tasaisin väliajoin. Siinä vain tarjonta on vapaata, kysyntä ei. Vapaat markkinathan perustuvat kysynnän ja tarjonnan lakiin :P
Pyjis Pyjis ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #15  
Vanha 19.11.2008, 00:36

Tuli lappu kotiin . vuosikatsastus 9€+ pakokaasutesti. Nooh noilla hinnoilla tuskin menee mikään auto kerralla läpi.
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #16  
Vanha 19.11.2008, 00:46

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyjis Näytä viesti
... vuosikatsastus 9€+ pakokaasutesti.
Etteivät vaan käyttäisi kiinalaista lapsityövoimaa hyväksi. Monella paikkakunnalla kun perustelevat 300-400e tuntiveloitusta sillä, että (huonoa) palkkaakin pitää maksaa ja palkkakustannukset ovat nousseet viime aikoina.
ville ville ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #17  
Vanha 19.11.2008, 09:43

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Taalasmaa Näytä viesti
Hiukan kyllä alko naurattaan, ku käytiin täälä Mikkelis katsastamassa kaverin citikka. Hinta oli 81 euroa, eikä sisältäny pakokaasumittausta!:D Että näin täällä.
Mikä asema? Jokusen auton oon Mikkelissä leimauttanut, mutta ei ne ihan noin paljoa oo tavannu maksaa.
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #18  
Vanha 19.11.2008, 09:57

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
Etteivät vaan käyttäisi kiinalaista lapsityövoimaa hyväksi. Monella paikkakunnalla kun perustelevat 300-400e tuntiveloitusta sillä, että (huonoa) palkkaakin pitää maksaa ja palkkakustannukset ovat nousseet viime aikoina.
Kyllä se oli ihan suomalainen katsastusmies Q-katsastuksella Joensuussa joka munkin A2:n syynäsi viime kesänä. Meinasi tosin hylätä kun ei saanut nokkapeltiä auki eikä löytänyt valmistenumeroa.. Q-katsastuksen ovessa oli muuten iso lappu siitä että jälkitarkastus pitää tehdä samalla asemalla. Juttelin katsarin kanssa ja se totesi että katsastuksen keskeytyksiä tulee aika paljon, etenkin niiltä jotka ovat tulleet kauempaa katsastukseen pelkän halvan hinnan perässä.

Sen sijaan harrastepelin katsastin Helsingissä ja sillä katsastusmiehellä oli vahva virolainen aksentti puheessa.

Ite suosin sellaisia katsastusasemia jotka ei kuulu näihin isoihin ketjuihin (A-Katsastu, K1-Katsastajat) koska niiden omistus on valunut ulkomaille. Maksan mielelläni vaikka muutaman euron enemmän jos tiedän että omistus on kotimaisissa käsissä ja mielellään vaikka vähän pienemmällä toimijalla.
Ipsi Ipsi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #19  
Vanha 20.11.2008, 12:09

K1 lähetti mulle etukupongin, jolla saa pakomittauksen veloituksetta. Olisko se katsastus ollut 48€. No, ensi viikolla sen näkee. Vielä pitää miettiä vaihtaako sitä ennen talvirenkaat alle, aika liukasta tuolla aamulla oli kymmenen sentin lumessa kesäkumeilla ...
Taalasmaa Taalasmaa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #20  
Vanha 21.11.2008, 13:10

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ville Näytä viesti
Mikä asema? Jokusen auton oon Mikkelissä leimauttanut, mutta ei ne ihan noin paljoa oo tavannu maksaa.
Eli siinä matkakeskuksen vieres. Siinä on se hesburger vieres. Ihmeteltiin itekki, että miten hemmetis voi maksaa noin paljon. Ja katottiin vielä vierestä, ku ne sitä katsasti, eikä missää vaihees ottanu pakokaasumittauksia.. En tie sit onko tullu virhe jo kassalla vai missä? Ei ny luulis noin paljoa maksavan. Ja autona oli Citroen C3.
ville ville ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #21  
Vanha 21.11.2008, 18:06

Lainaus:
Eli siinä matkakeskuksen vieres. Siinä on se hesburger vieres.
A-katsastuksen asemahan se on. Päästöt taitavat mitata ilman eri testiä siinä samalla kun katsotaan jarrut ja iskarit, kun letku on kuitenkin putken päässä ettei hallia savusta. Riiseli jos oli, niin on näköjään päästömittauksen hinta 31 e nykyään, aikamoista ryöstöä. Sillä voisi noihin summiin jo yltääkin, tosin ainakin aikanaan dieselit taas ajettiin viereiseen halliin ryntäytettäväksi.

On se hyvä ettei Sotkaa tarvitse katsastaa ennen vuotta 2011, taitaa olla jo kierrossa ennen sitä :) Viime ajat on onneksi aina sattunut jollekin asemalle tarjous ilmaisesta päästömittauksesta, säästää edes vähän.
fumer fumer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #22  
Vanha 22.11.2008, 01:20

Mitenkäs muuten nuo huomautustiedot välittyy eri katsastusasemien kesken? Ajattelin vain, kun tuli tummennetuista etusivulaseista korjauskehoitus katsastuspaperiin, mutta rekisteriotteeseen ei tullut mitään mainintaa asiasta... Jos menen eri asemalle katsastamaan autoa uudelleen tuon käsijarrun takia sitten maaliskuussa, näkevätköhän papereista jonkun maininnan kalvoista?
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #23  
Vanha 23.11.2008, 19:03

Luulen että jos ei huomautusta näkyvissä rekisteröintitodistuksella niin sitten sitä ei ole tallennettu AKE:n järjestelmiin. En kyllä mene sanomaan varmaksi.
fumer fumer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #24  
Vanha 23.11.2008, 21:23

Mitä konkreettista voi seurata siitä, että jos on saanut korjauskehoituksen, mutta ei määräystä siitä syystä jälkitarkastukseen, niin jos on jättänyt asian korjaamatta seuraavaan katsastukseen?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #25  
Vanha 23.11.2008, 21:56

Ei mitään. Kehotus on kehotus.
fumer fumer ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #26  
Vanha 23.11.2008, 22:04

Entäs, jos poliisit pysäyttävät ja huomaavat korjauskehoituksen jota ei ole korjattu? Sakkoja? Toki voivat varmaan antaa sakkoja myös ilman, että rekisteriotteessa edes sellaista lukee?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #27  
Vanha 23.11.2008, 22:19

Njaa. Tuskin. Mutta tämä nyt on vain tuntuma. Laissahan tuo varmasti selkeästi lukee.
Vesa_k1988 Vesa_k1988 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #28  
Vanha 26.11.2008, 18:30

Onko kuinka yleistä että määräaikaiskatsastuksessa ei testata nelivedosta ollenkaan jarruja?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #29  
Vanha 26.11.2008, 18:32

On ja ei.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=jarrudyn%2A
Paaki Paaki ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #30  
Vanha 26.11.2008, 18:38

Tuohon hintapolitiikkaan sen verran, että Porissa maksaa 43€ ilman OBD/pakokaasumittausta. Uusinta yleensä ilmanen, riippuu tietenkin vian laadusta.
Mani Mani ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #31  
Vanha 28.11.2008, 12:24

a-katsastus asemalla kävin eilen. Ja läpi meni! Ainoastaa etu kallistuksenvakaaja oli löysällä ja se pitäisi kiristää.
Meni rahaa semmonen 68e :( pakokaasu + määräaikasta katsastus)
Tosi asiallinen kaveri, 10+ a-katsastusasemalle :)
Tsiikailtiin auton pohjaa ja katsastusmies näytti et tää on vähän löysällä ja sit samalla kysyin alustasarjasta. Kaveri sano: älä sit laita mitään vajaaan tonnin paskaa alle, et ihan itkettää monesti katsastaa semmosia autoja.
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #32  
Vanha 03.12.2008, 12:31

Tulipa käytyä Passatin kanssa Salossa K1:llä.
Määräaikaiskatsastus 49e, dieselin päästömittaus 31e ja muutoskatsastus 50e!.
Ei onneks tartte selvittää mitä uusintanäyttö maksaa.

Tulee muuten prosentteja otteeseen nykyään jousien vaihdosta näemmä. Mulla nyt 2%. Piti oikeen ite täyttää lappu mitä on autoon vaihtanu.
Olmi Olmi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #33  
Vanha 02.03.2009, 23:11

Mitä tuo OBD-mittaus käytännössä tarkoittaa? Vikakooditko ne lukee? Entä jos löytyy jotain koodeja? Mulla joku moottorin aktiivisen tukikumen herja...Jääkö uus ote saamatta, eli ei läpäise???
toimeve toimeve ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #34  
Vanha 02.03.2009, 23:34

Hinta Jämsässä K1 tais olla tuo asema, eli "vanha valtiollinen": hinta dieselille pakokaasumittauksella 86 euroa (parin euron tarkkuusvara kun en ihan muista....) ja jälkitarkastus 24 euroa. Syksyllä vaihatin jarrupalat ja ystävällinen korjaaja sano, että kannattais vaihtaa samalla jarruletkut kun oli kumet jo rispaantunhet pois...ei vain sattunu olemhan hyllyssä kun yksi ja totesimma, että tillaamma ja käyn laitattamassa paremmalla ajalla.

No arvatkaappa unohtuko...? Harmitti ylimääränen 24 euronen.
haraldh haraldh ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #35  
Vanha 03.03.2009, 09:22

Ymmärtääkseni OBD-mittauksessa pitäisi tarkistaa OBD readiness bittejä, eli lippuja jota heiluvat jos jokin yksittäinen päästöihin vaikuttava järjestelmä ei ole toimivassa kunnossa. Näitä on esimerkiksi katalysaattori, lisäilmapumppujärjestelmä, ruiskutus jne.

Noita readiness-bittejä tulkitakseen pitäisi tietää tarkkaan mitä järjestelmiä ko. autoyksilössä on käytössä, ja sitten manuaali kädessä tavata testeristä hyväksyntäbitti jokaisesta järjestelmästä. Virheitten todennäköisyys on ilmeinen, ellei sitten testerissä itsessään ole jokin tietokanta joka osaisi tulkita suoraan. Tosin siinäkin on virhemahdollisuutensa.

Käytännössä mun autosta katsottiin ettei ECU:ssa ole päästöihin vaikuttavia vikakoodeja voimassa. Eipä tietenkään ollut, paitsi yksi lisäilmapumpun läpäisystä joka oli intermittent eli satunnainen tilassa. Nähdäkseni katsariaseman testeri ei intermittent-koodeja tulkitse hylkäyksen perusteeksi.

Vastasiko tämä suurinpiirtein kysymykseen?

Itse katsoin www.katsastushinnat.fi sen halvimman (eikä oligopoli-ketjujen K1/A asemia), kustansi vuosikatsastus sis päästöt ja OBD 70€. Suosittelen lämpimästi heikinlaakson uuden uutta asemaa, erittäin asiallinen ja palvelualtis. Linuxit pörräsi hallin nurkassa vielä :)

Omasta katsottiin jarrut jarruttamalla pihalla. Iskaritesti kommentoitiin asiantuntevasti katsastajan toimesta.
AnLe AnLe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #36  
Vanha 03.03.2009, 11:33

tietääks kukaan jotain muuta maata ku Suomen missä moisia obd asioita ees mitataan? Onhan järjestelmässä vika valo. Luulis sen riittävän.
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #37  
Vanha 03.03.2009, 13:30

Tiedä häntä. Californiastahan tuo OBD on vissiin lähtöisin. Siellä OBD on ollut pakollinen jostain -87 lähtien. Voisin veikata, että siellä lueskellaan?

Erikoista sinänsä, että jenkeissä ollaan oltu edelläkävijöitä päästöasioissa :) Tosin taitaa rajoittua vain tuohon Californiaan. Muualla sitten veivataan vielä kammesta käyntiin.

Minä olen käsittänyt, että katsastuksessa luetaan vain vikakoodit. Eikö virhe readiness-biteissä nimittäin synnytä selkeän vikakoodin?

Viimeksi muokannut jasso 03.03.2009 13:38
audiq audiq ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #38  
Vanha 03.03.2009, 13:43

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
Erikoista sinänsä, että jenkeissä ollaan oltu edelläkävijöitä päästöasioissa :)
Ainahan siellä ollaan oltu päästöasioissa edellä ja myös taloudellisuudessa. Yksikään muu autovalmistaja ei 80- tai 90- luvulla saanut tuhatta kiloa rautaa siirrettyä vajaalla viidellä litralla sadan kilometrin päähän. ;)
Olmi Olmi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #39  
Vanha 03.03.2009, 14:25

Jees, eli tuosta minun herjastani ei tarvitse olla huolissaan katsastuksen läpimenon kannalta. Mutta varmaanhan sieltä jotain sanomista/huomautettavaa löytyy. Ei hitto että on hinnoissaan tänä päivänä katsastus. Joensuussa kun jaksaisi ohimennessään katsastaa, jäisi itse jopa tuntipalkoille...
an13 an13 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #40  
Vanha 03.03.2009, 14:30

Lappeenrannasta kun ajaisi diiselillä Joensuuhun katsastamaan, niin jäisi vielä voitolle paikalliseen verrattuna vaikka pullakahvia ottaisi reilumminkin matkalla, ihan vaan kapitalismin hengessä. Onko muuten kokemuksia millainen herkkyys tuolla esim Q-katsastuksessa (eh eh) on hylkäykseen, jolloin uusintakatsastusreissun kanssa tulisi kyllä hintaa.
Olmi Olmi ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #41  
Vanha 04.03.2009, 20:49

Ei tietoa millainen kynnys niillä on, mutta kuulemma porukka tekee paljon katsastuksen keskeytyksiä, varsinkin jos ovat kauempaa. Toimiiko tuo keskeytyshomma niin, että kun näyttää siltä että ei mene läpi, niin sanoo katsastusukolle hep! Eli katsastus keskeytyy ja voi aloittaa tavallaan alusta muualla, ja täten ei uusintanäyttöä tule?
TeroPee TeroPee ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #42  
Vanha 05.03.2009, 08:13

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
Ei tietoa millainen kynnys niillä on, mutta kuulemma porukka tekee paljon katsastuksen keskeytyksiä, varsinkin jos ovat kauempaa. Toimiiko tuo keskeytyshomma niin, että kun näyttää siltä että ei mene läpi, niin sanoo katsastusukolle hep! Eli katsastus keskeytyy ja voi aloittaa tavallaan alusta muualla, ja täten ei uusintanäyttöä tule?
Näin se käsittääkseni toimii. Q-Katsastuksen ovissa on isot laput siitä että jälkitarkastus on tehtävä samalla asemalla missä katsastus on aloitettu. Ilmeisesti kaikki eivät ole hokanneet sitä.. Itse kävin siellä viime kesänä ja meinasi mennä homma puihin kun eivät a) osanneet avata A2:n konepeltiä ja b) löytäneet valmistenumeroa. Ok, ei ole ihan tavallinen auto Joensuun leveysasteilla mutta sen kerran kun ei itse mene katsastajan mukaan niin meinaa tulla hylsy..
kona kona ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #43  
Vanha 24.03.2010, 16:45

En löytänyt tyhjentävää vastausta foorumilta, joten kysynpä siis.. Kävi niin että audi ei mennyt katsastuksesta tänään läpi, joten uusintakäynti jälkitarkastukseen on edessä. Syynä oli etujarrujen jarruvoimien liian suuri ero (1,3 kN-2,0 kN). Lisäksi innokkaasti "sääntökirjaa" noudattanut katsastusmies merkkasi seuraavat korjauskehotukset: oikean etusumuvalon suuntaus liian ylös (!) ja tuulilasissa halkeama (ollut samalla lailla jo useamman katsastuksen, mutta nyt tuli ensimmäinen korjauskehotus).

Ja kysymys kuuluu: laitan sumuvalon suuntaansa ja jarrut kuntoon ja vien auton uusintakatsastukseen, niin voidaanko auto hylätä tuon korjaamattoman tuulilasin takia?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #44  
Vanha 24.03.2010, 17:11

Yleensä tulee vain korjauskehotus, ei hylsy, ellei nyt ole suoraan näkökentän keskellä se halkeama.

Kokeilkaapa käydä katsastamassa auto silloin, kun inssillä on harjoittelijaopiskelija siinä opetettavana. Löytyy autosta ja auton ympäröivästä ilmatilastakin vikoja, joita ei ole tiennyt voivan edes papereihin kirjoittaa hylkäämisen syyksi.
Puuhapete Puuhapete ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #45  
Vanha 25.03.2010, 13:40

Korjauskehotukset ei uusintakatsastuksessa pomppauta mun mielestä.
Eivät oikeasti saa edes tutkia muuta kuin hylkäyksen syynä olevat kohteet.
Dieselman Dieselman ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #46  
Vanha 25.03.2010, 13:54

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
Eivät oikeasti saa edes tutkia muuta kuin hylkäyksen syynä olevat kohteet.
Tästä oli juttua tuolla "Kapina liian kallista katsastusta vastaan" -ketjussa, eikä mikään estä tutkimasta muita kohteita.
valtsu valtsu ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #47  
Vanha 25.03.2010, 20:09

Varsinkin jos käyttää auton uusinnassa jollakin toisella asemalla.

Onnistuu kyllä tiskillä ja hintakin on vaan uusintakatsastuksen hintainen, mutta kylläpä syynätään auto tarkkaan hallissa. Löytyy ihan uusia vikoja :)
Sitten kun kysyy, että kuinkahan viikkositten toisella asemalla näitä ei löytynyt ja nyt auto on miltei paalauskunnossa, niin vastaukseksi saa nuivasti: "Toiset tekee työnsä vähän paremmin kuin toiset..." Noh läpi meni, mutta sotkivat rekisteriotteen korjauskehoituksella.
mikaj mikaj ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #48  
Vanha 25.03.2010, 20:41

Lainaus:
Ja kysymys kuuluu: laitan sumuvalon suuntaansa ja jarrut kuntoon ja vien auton uusintakatsastukseen, niin voidaanko auto hylätä tuon korjaamattoman tuulilasin takia?
Mikäli tuulilasivika on ollut vain korjauskehoituksen arvoinen (ykkösvika), niin silloin auto menee katsatuksesta läpi. Rekisteriotteeseen tulee merkintä että tuulilasi vaihdettava, todennäköisesti kuukauden kuluessa katsastuksesta. Voit arvata mitä tapahtuu jos et sitä ole vaihtanut ja poliisit tarkistaa rekisteriotteesi tuon ajan umpeuduttua...

Korjauskehoitusvikojahan saa olla kolme niin että katsastus menee vielä läpi, sinulla tuo jarruvika ollut kakkosvika mistä yksikin tekee leimasta hylätyn.

Uusintakatsastus ei onnistu määräysten mukaan kuin siinä konttorissa missä olet auton käyttänyt alunperin. Mikäli jonkun ketjun konttorit näin tekee, niin todennäköisesti vain hinnoittelee uuden katsastuksen jälkitarkastuksen hintaiseksi. Lisäksi uusintakatsastuksessa kyllä voi uusia vikoja ilmetä tarkastuskorttiin, ei siinä mitään laitonta ole. Eikö se ole kaikkien etu että ne autot tarkastetaan hyvin, tai tietenkin joidenkin menttaliteettiin kuuluu ajaa jos jonkunkin näköisillä pommeilla...
kona kona ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #49  
Vanha 26.03.2010, 10:29

Joo kiitosta vaan vastauksista ja sain vahvistuksen omalle näkemykselle. Lasin halkeama on tosiaan aivan oikeassa reunassa, joten se ei näkökenttää haittaa.
Mikhauta Mikhauta ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #50  
Vanha 28.03.2010, 22:33

Entäs jos katsastus on myöhässä, niin saako silloin olla korjauskehotuksen arvoisia vikoja ?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #51  
Vanha 29.03.2010, 02:17

Toki, ei se muuta katsastusta mitenkään. Autolla ei vain saa enää ajaa, jos katsastus mennyt umpeen. Korkeintaan kassaneiti tai inssi toteaa, että on katsastusaika vähän myöhässä. Eivät ne ole kiinnostuneita tai kuulu niille muutenkaan milloin kukakin katsastaa tai ei katsasta. Jos rupeavat jotain valittelemaan enemmän, niin hullujahan ne ovat, jos maksava asiakas ei kelpaa.
quattro20v quattro20v on kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #52  
Vanha 29.03.2010, 05:51

Joo ja jos auto ei mene suoraan läpi katsastuksesta niin sitten ei saa sitä kuukauden ajo aikaa ollenkaan vaan ainoa ajo minkä saa suorittaa on matka korjaamolle ja sieltä sitten takaisin konttorille.
Goldust Goldust ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #53  
Vanha 30.03.2010, 12:31

Onkos ohjaustehostimen toiminta pakollista leimalla jos siinä on sellainen ollut? Omani pomppasi koska pumppu ei ollut paikoillaan. Tokihan minä sen pumpun korjaan, mutta jotenkin vain oletin ettei sitä vaadita.
Metsässä Metsässä ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #54  
Vanha 30.03.2010, 13:06

Jotenkin olen elänyt sellaisessa käsityksessä ettei sitä tarvi olla, koska se kuitenkin on "mukavuus varuste". Tarvii taas tutkia katsastajan käsikirjaa :)
Goldust Goldust ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #55  
Vanha 30.03.2010, 13:31

Sitä minäkin vähän ihmettelin. Kovasti oli vaan katsastussetä sitä mieltä että sitten pitäis hammastanko vaihtaa tehostamattomaan sekä toimittaa todistukset että samaista autoa on valmistettu ilman tehostinta?! :D No, helpompaa se on korjata se pumppu sekä laittaa paikoilleen.
Wisa Wisa ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

Vuoden kerholainen 2011
ACF jäsen

  #56  
Vanha 30.03.2010, 21:54

Juu, jos autossa on tehostin ollut, sen on oltava toiminnassa leimalla. Sama systeemi kuin airbageissa, eli poisto onnistuu vain, jos samaa mallisarjaa on tehty myös ilman, ja paperit on tästä toki oltava.
juudas juudas ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #57  
Vanha 30.03.2010, 22:22

Tuo kuukauden ajoaika on muuten katsastuskonttoreiden oma juttu, lain mukaan korjausaikaa on kuulemma 2 kk.

Tiedä sitten onko täysin totta?
jasso jasso ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Moderaattori

  #58  
Vanha 30.03.2010, 22:32

1kk on aikaa jälkikatsastaa, mutten pitää käydä koko katsastus uudestaan. Ajoaikaa on 2kk.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...kääminen.htm
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #59  
Vanha 31.03.2010, 12:36

Pikavilaisulla en tuolta aken sivuilta löytänyt päästöistä tietoa. Eli kuinka vanha päästötodistus kelpaa katsastuksessa?
A6tonen A6tonen ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen
Admin

  #60  
Vanha 31.03.2010, 12:57

Max. 3kk.
RistoEe RistoEe ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #61  
Vanha 31.03.2010, 16:53

Ok. kiitoksia tästä tiedosta.
Puskuutin Puskuutin ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille


  #62  
Vanha 09.10.2017, 15:34 Audi a4 b5

Eli olis sellaista kysyttävää että meneekö katatstuksesta lävitte jos tukivarret nitisee tai natisee? En tienny mistä muualta olisin kysyt joten kysyn sitten täältä.
kook00 kook00 ei ole kirjautuneena
Nimeä ei näytetä kirjautumattomille käyttäjille

ACF jäsen

  #63  
Vanha 09.10.2017, 16:03

Jos puslat ovat ehjät ja nivelet ei ole väljät, niin menee läpi. Ei ehjistä osista hylätä.
Vastaa

Palaa takaisin   Audifinns > Yleiset > Esson baari > Määräaikaiskatsastus ja ajoaika


Aktiivisia käyttäjiä katsomassa tätä aihetta: 1 (0 käyttäjää ja 1 vierasta)
 
Työkalut
Display Modes

Kirjoittamisen säännöt
Et voi aloittaa uusia aiheita
Et voi kirjoittaa viestejä
Et voi liittää liitetiedostoja
Et voi muokata viestejäsi

BB-koodi on Päällä
Hymiöt ovat Pois päältä
[IMG] koodi on Pois päältä
HTML koodi on Pois päältä



Kaikki ajat ovat GMT +2. Kellonaika on nyt 06:05.


vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.