Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F sivupeiliongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F sivupeiliongelma

    Tänään kun käänsin sivupeilien säätimestä peilit normaaliin asentoon siitä kun ne oli käännetty sisään, niin kuskin puoleinen peili kääntyi "yli" eli eteen niin kauas kuin se menee esimerkiksi antaessaan periksi johonkin esteeseen peruuttaessa. Kokeilin pari kertaa ja aina sama juttu. Käänsin kerran käsinkin sen kohdalleen, mutta sekään ei auttanut. Muutaman kerran jälkeen peili sitten suostui jäämään paikoilleen. Sama toistui sitten vielä illalla.

    Mikähän juttu tämä oikein on? En ole edes tiennyt, että peilin ohjausmekaniikka mahdollistaa moisen akrobatian.

    Voisikohan joku rajakytkin olla pakkasen (ja auton pesun) takia jumissa?

  • #2
    Mulla kävi eilen täsmälleen samalla tavalla. Peili ei pysähdy oikealle paikalleen, vaan jatkaa ihan ääriasentoon eteen. Käänsin sen sitten käsipelissä oikealle paikalleen, mutta se tuntuu niin hervottomalta, että varmaan maantienopeuksissa viimakin taittaa sitä taaksepäin... Mikähän tuohon auttaisi?
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Ainakin D2 S8:n sähköpeili ajaa itsensä mekaanista rajaa vasten momentilla. Mikäli peilin kääntää käsin oikeaan asentoon jää peili löysäksi, koska moottori ei kiristä rakennetta.

      Rakenne on käytännössä sellainen, että autosta tulevasssa varressa on akseli, jolle peilinrunko asettuu. Peilinrunko, laakeri yms pidetään kasassa vahvalla jousella. Pysäytysvasteet on toteutettu niin, että peilinrungon ja autoontulevan kiinnikkeen kosketuspinnassa on "hidastetöyssyjä" jotka joita vasten ajettaessa moottori pysäyttää. Peili voi väntää pysäytysrajasta yli, koska jousi antaa voiman alla periksi (turvatoiminto)

      Jos nämä esteet ovat kuluneet tai niiden muodot ovat loiventuneet esim. jään johdosta, voi olla, että niistä päästää ylitse siten ettei moottorille synny riittävää momenttia.

      PS. Systeeemi on helppo purkaa muttta josuen lukitusrenkaan takaisinlaitto on "melko mukavaa"

      Comment


      • #4
        Löytyikö tähän peilin ylitaittumiseen mitään muuta ratkaisua kuin uuden peilin ostaminen? Samaa taittovikaa tuntuu olevan 2009 allroadissa.

        Comment


        • #5
          Kuten tuossa aiemmassa vastauksessani sanoin systeemi on melko helppo purkaa ja huoltaa, mutta takaisinkasaamisen yhteydessä jousen lukitusrenkaan asentaminen on hyvin haastavaa.

          Comment


          • #6
            A6 C6 peili ongelmaa

            Sivupelien kanssa pientä probleemaa. Välilä kun laittaa virrat päälle niin kuskinpuolen peili alkaa surraan ja heittää itsensä paukauttamalla "nurinpäin", eli peili ulospäin ja asia korjantuu ainostaan avaamalla ikkunan ja vetämällä peilin takasin paikalleen. MMi valikosta en löydä ollenkaan tuota peilinkääntö valikkoa.

            Repsikan puolen peilin ongelma on, että ei lämpiä. Onko peilin takana jonkinlainen vastus vai onko se suoraan siinä peilissä itsessään?

            Comment


              #7
              Peili pitää laittaa palasiksi ja irrottaa sisällä oleva lukitusrengas, joka pitää jousen paikallaan. Vaatii todella paljon voimaa ja näppäryyttä, mutta tehtävissä. Sen jälkeen voi puhdistaa jousikuormitteisen rajoitintapin, joka on jäänyt jumiin.

              Peilissä on vastus. Oletan, että rikkinäisestä pitäisi tulla vikakoodi.

              Comment


              • #8
                Itsellä teki samaa, kun oli peilit käännetty pesun jälkeen. Avatessa kuskin puoli meni yli, mutta pari kertaa ajellessa alkoi toimimaan. Eli varmaan ollut jäätä välissä...

                Comment


                  #9
                  Onko kukaan sattunut ottamaan kuvia, mitä on odotettavissa kun tähän operaatioon lähtee? Riittääkö peilin irroitukseen ovipahvin irroitus vai täytyykö muutakin purkaa? Peilin todennäköisesti saa suht helposti kouraan, mutta en ole vielä löytänyt hyviä ohjeita, miten tuon tapin sieltä löytää.

                  Comment


                  • #10
                    En jaksanut laatia ohjeita. En purkanut peiliä irti ovesta, joten ovipahvia ei tarvinnut irroittaa.
                    Lyhyesti:
                    - Peilinlasi irti
                    - Peilin kuori irti
                    - Kaikki liittimet irti
                    - Se paska C-sokka irti (joka puristaa koko höskän saranan päälle)
                    - Muutama ruuvi auki jotta pääsee käsiksi siihen 3mm tappiin
                    - Voitele tappi (tai putsaa ja voitele)
                    - installation is reverse of removal

                    Parin tunnin homma ensikertalaiselta. Eniten aikaa meni tusatessa peilinlasia irti rikkomatta

                    Comment


                      #11
                      Kiitos neuvoista. Kiitos myös Rättivääpelille, jonka neuvot kulkeutuivat Harjulan välityksellä minulle. :) Otin muutamat kuvat, josko niistä olisi jollekin apua. Homman voi tosiaan hoitaa joko ottamalla peili pöydälle tai jättää se paikoilleen, päädyin itsekin turaamaan peilin ollessa ovessa kiinni.

                      Jos peilin haluaa irroittaa, ovipahvi on irroitettava. Siitä löytyy apuja googlesta, joten jätän tähän vain yhden esimerkin: https://www.youtube.com/watch?v=-bIrl2seUVQ
                      Peilin johto tulee oven sisällä läpivientikumin kautta ovessa olevalle boksille. Liitin ei mahtune kumin läpi, joten kumi täytyy silpoa tai vaihtoehtoisesti yrittää vetää liitin kumin kera peilin mukana. Johto on myös parissa kohtaa kiinni oven sisässä, joten ovesta on purettava musta Bosen loota (ainakin minun tapauksessa), että mahtuu irroittamaan johdon. Tässä vaiheessa loppui mielenkiinto ja päätin aloittaa peilin purkamisen, josko sen kuitenkin ähertäisi paikoillaan ollessa. Peili itsessään on vain yhdellä Torx30(?) kiinni ja siihen pääsee käsiksi irrottamalla muovinen kolmiopeitelevy.

                      Näin touhuilin oman peilinkäännön kuntoon facelift 4F:ssä:
                      1. Käänsin peilinlasin osoittamaan alas ja kampesin leveällä, muovisella, verhoilutyökalulla lasin irti yläreunasta aloittaen. Hieman joutuu voimaa käyttämään, mutta kannattaa välttää aivan reunoista kampeaminen, niin säilyy lasi ehjänä. Lasista vain liittimet irti ja syrjään.
                      2. Peilin kuori purkautuu irrottamalla Torx10-ruuvit ja kampeamalla alempi osa irti ensin. Tämän jälkeen isomman peilinkuoren voi nostaa ylöspäin ja keplotella irti. Sivuvilkun (mikäli peilissä) johdon liitin tulee irroittaa.

                      3. C-sokka irti jousen päältä ja paketti alkaa purkautumaan
                      4. Aukaise neljä Torx10-ruuvia ja vielä pari muoviklipsiä (toinen kuvassa), että saat "koneiston" esiin


                      5. Omassa tapauksessa tappi (kuvassa ylhäällä näkyvä pylpyrä) oli hapettunut erittäin tiukasti jumiin, eikä ihan helpolla liikahtanut. Voitelua ja Samsungin työkalu hyötykäyttöön ja tapin sai naputeltua irti sen perspuolella olevasta reiästä.

                      6. Kevyt hionta hapettumien poistamiseksi, hieman lisää voitelua ja tappi takaisin
                      7. Paketti kasaan, sormet ristiin ja silmät kiinni. C-sokan takaisin laitossa jouduin kilauttamaan kaverille, joka tökkäsi sokan paikoilleen samalla kun itse puristin jousta kasaan.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Sound; 9.7.2017, 21:24. Perustelu: Kuvat korjattu

                      Comment


                        #12
                        Kiitos myös Rättivääpelille
                        Oleppa hyvä. Jarin kanssa me yksi lauantai käytettiin asiaan perehtymiseen. Alkaa sokan takaisin laitto jo onnistumaan :P
                        Hätätapauksessa ylitaiton sattuessa, voi peilin taittaa sisään, siirtyä repsikan paikalle, kääntää peilit ajoasentoon ja pysäyttää peilin oikeaan kohtaan.

                        Comment


                          #13
                          Omassa tapauksessa kyseessä oli kuskin peili, joten tuo kädellä stoppaaminen oli helppoa.

                          Tosiaan mitään älyä tuohon tappiin ei ole liitetty. Se vain oikeassa kohdassa "lukittuu" ja kääntömoottori lopettaa toiminnan tunnistaessaan vastuksen kasvamisen. Kädellä stoppaamalla saa aikaan saman efektin. Jos peilin antaa kääntyä yli ja vääntää kohdilleen, jää peili löysäksi.
                          Viimeksi muokannut Sound; 5.3.2018, 18:47.

                          Comment


                            #14
                            Kiitokset kaikille asiaan jo perehtyneille hyvästä dokumentoinnista! Tänään sain vihdoin ajoiksi purkaa -10 A6 Allroadin kuskinpeilin. Tämä oli oireillut jo pitkään, ja tosiaan kuten yllä mainittu, olen aina käsin stopannut peilin oikeaan kohtaan. Ohjeisiin ei oikeastaan ole mitään lisäämistä, kasatessa toinen käsipari on melkeinpä pakollinen tuon c-sokan takia. Oma metodi oli se, että hain avokin sisältä apuun. Työjärjestys oli se, että avasin oven ja nousin kynnykselle että saan omaa massaa apuun jousta painamaan. Apuvälineenä oli kapeakärkiset pihdit, niiden kärjillä painoin aluslevyä kohtisuoraan alaspäin, tässä vaiheessa ei ole vielä väliä vaikka pihdit hieman tiellä onkin, sokka kyllä menee juuri ja juuri "huulille", että kestää paikoillaan. Sen jälkeen pihtien uudelleenasettelu niin, että kärjet ovat aivan aluslevyn reunoilla eivätkä estä sokan liikkumista, ja koordinoitu painallus alaspäin jolloin apuri painaa samalla sokan lopulliseen sijaansa.

                            Comment

                            Working...
                            X