Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 tukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 tukivarsien vaihto

    Onkos tuossa tukivarsien vaihdossa mitään kompaa ? Pitääko iskaritolppa ottaa pois tieltä että saa irrotettua ylätukivarsien sisemmät pultit ? Nämä tietty ovat syöpyneet sinne holkin sisään niin etteivät lähde vetämällä pois :-) Jotian muuta ihmeellistä ?

    #2
    Muistaakseni toisen ylätukivarren irroittaminen vaatii iskaritolpan irtioton. Pultti on niinpäin, ettei sitä saa pois paikoiltaan. Se kannattaakin takaisin laitettaessa laittaa toisesta suunnasta ettei enää mahdollisella toisella kerralla tarvi irroittaa koko tolppaa.

    Ylätukivaret on kiinni samassa nipussa kuin iskari yläpääkin. Yläpää lähtee helposti irti kun konehuoneen puolelta irroittaa kolme pulttia. Alapäähän on kiinni vain yhdellä pultilla. Ei mitenkään vaikea homma, tolppaa paikoilleen laitettaessa on ylimääräisestä käsiparista apua.

    Comment


      #3
      Itse katkaisin aina sen pultin kannan juuresta ja uusi paikoilleen toisesta suunnasta.

      Comment


      • #4
        Oukka.. en tuota ole pahemmin tutkinut. Kannattaa siis ottaa koko tolppa käteen niin että ylätukivarret on siinä kiinni ja sitten vasta purkaa ?

        Comment


          #5
          Näin itse sen tekisin. Tolppa on kokonaisena kuitenkin hyvin helppo ja nopea irroittaa. Kannattaa kuitenkin irroittamista edeltävänä iltana suihkutella esim. WD40 tai vastaavaa tolpan alapään kiinnityspulttiin sekä siihen sidepulttiin, joka kiinnittäää ylätukivarsien uloimmat päät olka-akseliin. Lisäksi kannattaa varata pieni ulosvetäjä, jolla saa kätevästi työnnettyä ylätukivarsien uloimmat päät irti olka-akselista. Isolla ruuvimeisselillä tai taltalla voi vähän avata ylätukivarsien ja olka-akselin välistä liitosta. Myös sopiva tuurna (8...10mm) on kätevä sekä ylätukivarsien sidepulttia, että koko tolpan alapään pulttia irroitettaessa.
          Viimeksi muokannut okkim; 18.11.2013, 12:00. Perustelu: Poistettu turha lainaus.

          Comment


          • #6
            Tukivarsiremppa olisi itselläkin edessä. Osaako joku suositella noista ebayn seteistä jotain? Slamitin kittiä on kehuttu, mutta tuolta ebaysta kittejä saa puoleen hintaan.

            Comment


            • #7
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...667&page=5#459

              Comment


              • #8
                Kiitos, näin arvelinkin, että näistä jo juttua täällä on ollut.

                Comment


                • #9
                  Oisko hyviä vinkkejä kun katkasin sen pultit sisään joka kiinnittää varret olka akseliin? Pitäis lähteä lyömällä irti vaan ei liiku mihinkään. Kaikki keinot on sallittuja ettei tarvis purkaa kokonaan irti

                  Comment


                    #10
                    Lämpöä, lisää iskua, toistoa. Sieltä yläpuolen hahloista jotain irrotusainetta väliin ja herkistelyä. Paineilmataltalla räpätin omastani tyyliin puoli tuntia yhtä soittoa että lähti liikkeelle.

                    Comment


                    • #11
                      Poraamalla lähtee parhaiten. Itse ostin Biltemasta kobolttiterät 8mm asti ja 10mm pikaterän. Paineilma talttavasara ei pystynyt, mutta noilla lähti hyvin.

                      Comment


                        #12
                        Onko alumiinitolpat? Jos ei, niin kokeile ajaa pulttia pulttipyssyllä edestakaisin sen kannasta. Mutta jos sekin on jo poikki, niin minä lähtisin poraamaan.

                        Comment


                          #13
                          Mulla paras tapa pultin aukaisuun oli seuraava:

                          1. Öljyä paria päivää ennen
                          2. Pultin kannan katkaisu ihan hylsyllä vääntämällä
                          3. Mutteripäähän reilusti aluslevyjä ja toinen mutteri ja kiristämään

                          Sieltä ne sitten tuli.

                          Comment


                            #14
                            Joo, tuon olen itsekin todennut parhaaksi konstiksi jos pultti on niin jumissa ettei muuten irtoa. Sen kun toteaa nopeasti, niin ei mene kauaakaan kun se on vedetty tuolla tavalla pois. Kunhan pitää huolen siitä ettei pultista mene kierteet, eikä ole sitä ennen hakannut mutteripäätä lekalla solmuun.

                            Pulttipyssyllä olen tuon tehnyt, kanta katkeaa hyvin kun sitä ajaa edestakaisin muutamia kertoja, ja sitten vaan vetää sen mutterilla pois. Olen myös laittanut etummaiseen hahloon sopivanpaksuisen U:n muotoisen osan, joka estää tolpan puristumisen kasaan siltä kohden.

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa olla siis porahommia tiedossa. Miten tuo kannattais porata pienemmästä reiästä isompaan vai kerralla läpi? Saako olka-akselia käännettyä yhtään ulospäin jos laikkaan sen vasemmanpuoleisen ylätukivarren poikki ku sitä olen vaihtamassa?

                              Edit. Kokeillaan tuota vetämistä ensin

                              Comment


                                #16
                                Ei se tukivarren katkaiseminen auta mitään, se pallonivel pitää kuitenkin saada sieltä pois.

                                Se on oikeastaan iham sama poraatko ensin pienellä vai isolla. Jos iso terä puree, niin sillä se on helppo keskittää. Pieni voi mennä vähän sivuun ja helpommin vinoon.

                                Jos sulla kerran on vielä kierrepää jäljellä ja ehjä, niin sillä sen pitäisi lähteä. Ilmeisesti tolppa ei ole alumiininen?

                                Comment


                                • #17
                                  On tolppa alumiinia

                                  Comment


                                    #18
                                    Pienellä puurtamisella saat koko olka-akselin pöydällekkin. Tai no onhan siinä hommaa kyl.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alumiinitolpassa se pultti on niinpäin että sitä ei voi vetää pulttipyssyllä ulos. Mutta saahan sen käsinkin, kun vaan jaksaa vääntää. Jossain vaiheessa vaan saatttaa loppua kierteet, mutta silloin sen saa varmaankin jo lyömällä ulos.

                                      Comment


                                        #20
                                        Viimeksi kävi tuon pultin kanssa niin että ensin katkesi kanta ja kun yritti käsipelissä vedättää toiselta puolelta niin se katkesi samanlailla.Siinä vaiheessa joutui jo avaamaan oluen.Noh,kaasulämmittimellä n.10min lämmitystä ja sen jälkeen tuurnalla vasaran kanssa hakkausta.Lähtihän se viimein mutta molemmat ylätukivarret oli pakko vaihtaa kun ei ne kumit tykkää lämmöstä..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja irtosi. Läks juurikin tolla vetotaktiikalla ja tunnin ähertämisellä:)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kunhan pitää huolen siitä ettei pultista mene kierteet, eikä ole sitä ennen hakannut mutteripäätä lekalla solmuun.
                                            Tähän voisi vielä lisätä että "pitää huolen myös siitä ettei vedä mutterilla pulttia poikki". Nimim. pari päivää sitten purin omaa autoa, ja tuo pultti oli jumissa. Äkkiä tuumasin että se on niin tiukassa ettei lähte kuin tuolla mutterilla ulosvetämällä. Katkaisin kannan, ja aloin ulosvetohommiin. Pari kertaa kiristelin mutteria, ja sitten se toinenkin pää katkesi. Otin koko tolpan iskareineen ruuvipenkkiin ja porasin sekä hakkasin pultin sieltä pois. Pillilläkin piti lämmittää. Eli alle viiden minuutin hommasta tuli yli tunnin urakka :(

                                            Comment


                                            • #23
                                              Frendin A6:ssa tuota pulttia taottiin kaksi iltaa per puoli irti. Ei katkennut, nitkuttelemalla ja kylmä/kuumahoidoilla ja liotuksella lähti liikkeelle

                                              Comment


                                                #24
                                                Tässä youtube-videoita kuinka muut tekevät homman :)
                                                Ylä: https://www.youtube.com/watch?v=tEeMiYWz16c
                                                Ylä: https://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY (Pitkä pultti irtoaa itsekseen 2:14 - 2:17 välissä)
                                                Ala: https://www.youtube.com/watch?v=wKJ9-EMF9-k
                                                Ala: https://www.youtube.com/watch?v=L-0cvMxherU

                                                Muista kiristää puslat vasta kun tukivarret ovat oikeassa asennossa eli auto on pyörillä tai ainakin pyörän napa oikealla korkeudella lokasuojan reunasta mitattuna.

                                                On tuolle pitkälle pultille irrotustyökalutkin keksitty:
                                                https://www.youtube.com/watch?v=3MbanmtwJOw#t=4m20s
                                                https://www.youtube.com/watch?v=p5BLDNAepbs#t=49s

                                                Dremel-versio:
                                                http://www.passatworld.com/forums/b5...easy-pics.html

                                                ja googlettamalla "pinch bolt" löytyy aika paljon juttua...

                                                Itse aloitin liuotushoidon irrotusöljyllä (näissä on eroja!) 5 päivää aikaisemmin. Annostus oli reilu suihkaisu 2 kertaa päivässä molempiin tukivarsiin. Oikea puoli oli ollut viimeksi auki 1,5 vuotta sitten ja verryttelin ensin sen kanssa. Vasen oli saanut olla rauhassa 15 vuotta ja 13 päivää, joten vedin syvään henkeä ennen kuin kävin sen kimppuun. Mutteri lähti helposti irti, lisäsin öljyä ja ruuvasin pitkän jatkomutterin kierteen suojaksi melkein pohjaan asti. Taoin sitä moskalla pari minuuttia ilman näkyvää tulosta. Otin lyhyen M10 pultin ja rälläköin sen kantaan "tähtäysmerkin". Ruuvasin M10 pultin jatkomutteriin kiinni ja tämän "työkalun" tukivarren pultin jatkoksi niin, että pulttien päät olivat tukevasti vastakkain. Otin poravasaran ja aloin talttaamaan. Terävä taltta olisi ollut parempi kuin litteä, mutta muutaman luiskahduksen jälkeen hymy levisi kasvoille, kun pultti lähti liikkeelle. Lisäsin öljyä ja kiristin alkuperäisen mutterin kiinni ja se sai jäädä pääsiäistä odottelemaan. Edit: Rikkinäinen poranterä käy piikkipäisen taltan tilalle, eikä luiskahda niin herkästi kuin taltta.

                                                Tässä työkalut (Käytetyn poravasaran iskuvoima oli 2,4 J, mikä vastaa 1 kg moskan heiluttelua 0,7 m/s nopeudella):
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut pta; 30.10.2016, 16:17. Perustelu: ajantasaistettu

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuskailin tänään C5 tukivarsia ja raidetangon päätä irroitellessa kun ne pultit ja mutterit on siellä kiinni perinteisen lujassa. Jätin irroitusöljyjä peukut pystyssä vaikuttamaan ja tässä ketjussa on hyviä vinkkejä.

                                                  Mulla ei tuommoista talttavasaraa vielä ole, niin kysytään tässä kokemuksia, tekeekö tuommoisella Bilteman laitteella tämmösissä hommissa mitään? Entä tuplahintaisella IKH:n vastaavalla?

                                                  http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...H6-2000035434/

                                                  http://www.ikh.fi/fi/ilmatalttavasar...-kulma-ikh8093

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tappelin raidetangon pään pultin kanssa tänä keväänä. Se ei auennut tuolla 2,4 joulen poravasaralla, mutta paineilmataltassa oli sopivasti enemmän puhtia. Sen merkkiä ja mallia en valitettavasti tiedä.

                                                    Noista kahdesta linkittämästäsi ilmatalttavasarasta luulen IKH-version olevan tehokkaampi. Luuloani perustelen pidemmällä iskunpituudella ja suuremmalla ilmankulutuksella. Joulet kertoisivat tehoeron, mutta sitä ei kummankaan spekseissä kerrottu. Tästä ei myöskään voi päätellä onko iskussa energiaa enemmän kuin esimerkiksi tuo 2,4 joulea. Paineilmaverkon painetta voinee korottaa tuosta 6 barista, jolloin iskuenergia kasvaa.

                                                    EDIT: Ostin linkittämäsi IKH:n ilmatalttavasaran. Se on huomattavasti tehokkaampi kuin poravasarani. Vastaavalla ilmamäärällä ja iskun pituudella CP:n vasarasta saadaan 7 J. Tosin ei tämä seuraava pultti auennut muuta kuin poraamalla :(

                                                    EDIT2: Nyt olisi aika käydä viimeisen nurkan kimppuun. Kokosin tähän ylätukivarsien momentit:
                                                    55 Nm 37 ft-lbs +90 astetta - ylätukivarsien sisäpäät
                                                    75 Nm 55 ft-lbs - iskarin yläpää 3 pulttia
                                                    90 Nm 66 ft-lbs - iskarin alapää alatukivarteen
                                                    40 Nm 30 ft-lbs - tukivarsien sidepultti/pinch bolt
                                                    120 Nm 90 ft-lbs - vanne

                                                    EDIT3: Paineilmataltalla pultti joko antautuu tai katkeaa. Kaksi olen joutunut poraamaan pois. Useampi on auennut kiltisti.
                                                    Viimeksi muokannut pta; 6.4.2024, 01:49.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X