Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 V6 Quattro Tiptr.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0 V6 Quattro Tiptr.

    Vaihtoautokuume on taas päällä ihan täysillä ja otsikon mukainen menopeli olisi mahdollinen vaihtoehto. Huomasin vain, että auton suorituskyvystä ilmoitetut tiedot vaihtelevat paljon.
    Onko 220 heppaisen automaatin kiihtyvyysarvo oikeasti vain 0-100km/h 8.7s???
    Vastaava manuaalihan kykenee n.7 sekunnin pintaan...

    Tämä voi kuulostaa hiukan teini-meinigiltä ja enhän tietenkään autoa osta pelkkien numeroiden vuoksi, mutta tuo 8.7 sekunnin arvonhan saavuttaa melkein 1-litrainen Corsanikin (<--no ei nyt ihan kuitenkaan ).
    Kolmelitrainen kutonenhan on vähän niinkuin A4-kastin aatelia, joten olin aivan tyrmistynyt noin heikoista suoritusarvoista.
    Tämän hetkinen 2.4 V6 Wanha-Rouvani on ollut ihan miellyttävän tehoinen 163hv:n tehoillaan, mutta nyt kaipaisin hiukan reippaampaa suorituskykyä.

    S-mallistoon minulla ei ole varaa, joten se siitä :-)

    Onko foorumilaisilla ihan käytännönkokemuksia tuosta autosta ja jos on, niin millaisia?

  • #2
    Eikö ole aika normaalia että automaatti syö kiihtyvyyttä noin sekunnin? (lukuun ottamatta DSG yms. automaatteja)

    Audi A4 3.0 Quattro Limousine - 2004 (Serie)
    0 - 100 km/h 7,7 s

    Audi A4 Avant 3.0 quattro Automatik - 2004 (Serie) <-- huom. avant
    0 - 100 km/h 8,6 s



    LÄHDE : http://www.einszweidrei.de/

    Comment


    • #3
      Itse kävin koejamassa juuri otsikkosi mukaista autoa tuossa keväällä kun autokuume oli kovimmillaan. Eihän tuo mikään raketti ole. Muttei tuon painoiselta/tehoiselta automaattivaparilta voi sitä mielestäni odottaakkaan. Auto on "sivistyneen tehokas", eli voimaa riittää vähän joka kierroksella, muttei mitenkään räväkästi. Itse pidin todella auton luonteesta, tosin automaattivaihteinen auto ei vielä ainakaan istu omaan käteeni. Lisäksi miinuksena koeajamani auton varustus/sisustus oli todella vaisu. Jotenkin tuollaiseen V6 koneiseen autoon ei vain istu karvalakkivarustelu. Eli itse jos etsisin kyseistä menopeliä niin unohtaisin halvimmat karvalakkivarusteiset perusautot.

      Ja kun puhuit ettei varat riitä s-malleihin, niin B5 S4 on suunnilleen samoissa hinnoissa B6 3.0:n kanssa. Tietysti ne käyttökustannukset saattavat olla korkeammat ässässä, ja ulkonäkökin on vanhahtavampi.

      Mutta kaikenkaikkiaan 3.0 on omasta mielestäni ainoa oikea vaihtoehto, jos ei ässää tai diisseliä havittele. 1.8T on jotenkin vain liian pieni, vaikka tehoa siinäkin on kohtalaisesti. Itse pidän isommista koneista, jotkut muut taas pienemmista ahdetuista.
      Viimeksi muokannut TeroPee; 29.7.2011, 22:46. Perustelu: toimimaton linkki poistettu

      Comment


      • #4
        Anopilla on juuri toi 3.0 Avant Q tiptronic ja ei se kyllä mikään rakeetti ole.
        Ohituskihtyvyys on tosin hyvä, joten matkaajo on mukavaa, mutta on se -02 vuoden automaatti aika surkea. Itse en sitä koskaan ostaisi. Sillä tiptronic härvelillä ei tee sitten yhtään mitään, se on täysin turha vekotin tässä maassa, alpeilla sitä kyllä tarvitaan.
        Mielummin ajan omalla nelkulla.

        ps. Se anopin kolmelitranen on ruvennut syömään yllättävän paljon öljyä. 15tkm ja melkein 2l.
        auto on ajettu 110tkm ja se on ainoa omistaja joten ajettu todella rauhallisesti.

        Comment


        • #5
          Kun on kerran automaattiin tottunu niin ei siitä kyllä jakossa helposti luovu. Käyttömukavuudeltaan tuo 3.0 tiptronic on varmasti parempi kuin manuaali 1.8T vaikka suorituskyvyltään olisivatkin lähellä toisiaan. Tiptronicin chippaamisella saatat saada muutaman sekunnin kymmenyksen kiihtyvyyttä paremmaksi jos ne on tärkeitä.

          3.0 Avant Q:n olemkuseen ja tasaiselle väännölle tuo tiptronic sopii mielestäni ihan hyvin. Turha noita 0-100 sekunteja on kytätä jos autolla ei ole tarkoitus varttimaileja ajella. Sen minkä manaalilla voitat kiihdytysajassa häviät tilastollisesti epäoptimaalisella kytkimen nostolla.

          Toisille vaihdekepin heiluttaminen ja kytkimen polkeminen on sitä urheilullista ajoa, tosille riittää vaiheen vaihtaminen ratissa olevista napeista tai kahvoista.

          Comment


          • #6
            Oma vanhempi painos tuosta reseptistä (2.8 quattro Tiptronic) on käytännön suorituskyvyltään ihan riittävä, vaikka omasta yksilöstä kellotettu 8,9 s sataseen onkin melko vaatimaton verrattuna omaan ex-Passattiin ja veljen B6 A4 quattroon, molemmat lastutettuja 1.8T:tä manuaalilootalla ja ~sekunnin nopeampia sataseen (7,7-7,9 nurkilla).
            Automaatti toistaa identtisen suorituksen joka kerralla, etenkin quattrona. Manuaalin kanssa ainakin 5-pykäläiset VAG-lootat tuntuvat tahmaavan kakkoselle vaihdon kanssa ja pahimmillaan "täysillä" yrittäessäkin Passat meni välillä yli 9 s sataseen (samassa sessiossa kuin 7,9 s, eli samat olosuhteet).

            Paikaltaan kiihtyvyyttä tarvitaan tosielämässä lähinnä niissä tilanteissa, kun useammasta valoissa olevasta kaistasta määränpään kannalta oikea on pitkällä jonolla jonkun nysvääjän takana ja rinnalla on tyhjä kaista vapaana (Lapinmäentieltä Huopalahdentielle käännyttäessä vasen kaista on tyhjä, kun ~kaikki menevät oikealle mennäkseen ykköstiellä - normaali manuaalikuski nytkähtää liikkeelle vasta 3 sekuntia valojen vaihtumisen jälkeen ja vain muutama auto pääsee tämän takia läpi).

            Automaatti ja bensakuutonen eivät ole koskaan pettäneet, yleensä rinnalta lähtevä kytkimen liu'uttaja on vasta nytkähtänyt liikkeelle, kun tipparikone on risteyksen jo ylittänyt reilulla vauhdilla.
            Joku kutsuisi tätä kiilaamiseksi, mutta kaistanvaihdon tapahtuessa reilun välimatkan päässä edessä ja kun hitaamman jonon etenemistahti ei hidastu, en ole menettänyt yöuniani asian takia.
            Varsinkaan talvella ei pinna kestä etuvedon kanssa paikallaan sudittelijan takana seisomista, jos vierestä pääsee (muiden sutimista hidastamatta) pois alta.

            Tuollainen sivistynyt vaparikutonen tuntuu paljon todellisuutta hitaammalta - kiihdytyksessä 70-130 tuo 1800-kiloinen automaattivapari jää vain n. yhden autonmitan 250 kiloa kevyemmälle samalla maksimiteholla ja -väännöllä varustetulle A4 1.8T quattrolle, joka tuntuu kolmosella tuon välin kiihdyttäessä melkoisen ripeältä. Molemmilla autoilla voi käyttää kaikki samat ohituspaikat.

            Tulen tällä 2.8:lla ajelemaan vielä hyvän aikaa, mutta jos seuraajakin on "iso auto", saa pellin alla olla vähintään tuo 3.0 bensavapari.

            Comment


            • #7
              Mikko:

              on tullut nyt tuollaisella kuvaamallasi manuaalilla ajeltua puolisen vuotta. Aiempi oli samankorinen 1.8T etuveto, ja helppohan tuo "aateliskommentti" on allekirjoittaa.

              Tosiaan, se tiptronic on niin onneton, laahaava vanhan liiton momentinmuunnintaideteos, että se kantsis kyl kiertää kaukaa, jos suorituskyky kiinnostaa.

              Testattiin tän mun laitteen kiihtyvyys tuollaisella kalibroitavalla anturilla, niin meni 2-päällä 0-96kmh 6.9sek.

              Kone on luonteeltaan kyllä hieno ja sivistynyt. Kuminauhamaista voimaa riittää, kadunkulmat ja liikenneympyrät taittuvat nelosvaihteella... kulutus on tarpeettoman korkea.

              Comment


              • #8
                Hyviä kommentteja kaikilla, osa puolesta ja osa vastaan.
                Itse ajan pääosin kaupunkiajoa, joten sen vuoksi haluaisin laittaa seuraavaksi automaatin.
                Nyt jo "riittävään" tehoon tottuneena on hankala vaihtaa tilalle nuhaisempaa, koska se alkaa kuitenkin pidemmän päälle vit**taa...

                Valintani olisi sangen helppo, jos en vaatisi automaatin lisäksi nelivetoa-->ostaisin 2.4 tai 1.8T Multin.
                Mutta elämä ei ole koskaan helppoa saati sitten auton valitseminen, joten kriteereillä +170hv, Quattro, automaatti, A4, hinta maks.40000?...vaihtoehtoja jää melko vähän ja 3-litrainen pata olisi silloin aika vahvoilla. Heikolla hetkellä harkitsin jopa Volvo S60 AWD:ta, mutta tulin onneksi järkiini :-)))
                S-sarjalaisissa olisi kyllä kaikkea mitä vaadin ja vähän enemmänkin, mutta en ole valmis investoimaan auton hankintaan aivan kohtuuttomia summia(B6-korinen) + mielettömän kalliit huollot ja varaosat.
                B5-koppainen ässä olisi hinnaltaan siedettävä, mutta mallina se alkaa olemaan vähän ehtoon puolella. Kaiken lisäksi B5-korista on jo pihalla katsottu viimeiset 5 vuotta, niin ei varmaan emäntäkään huomaisi auton vaihtoa :-)

                En ole todellakaan mikään kumin polttaja, mutta pidän siitä että auto tottelee kun käsketään. Ainakin kommenteista päätellen tuo otsikon auto olisi käytännön ajossa riittävän tehokas. Korkeaan bensan kulutukseen olen jo tottunut, joten se ei haittaa...jos tulee konkurssi, niin sitten ajetaan Corsalla. Täytyypä tästä varata riittävästi aikaa koeajoihin ja miettiä vielä vaihtoehtoja..

                Comment


                • #9
                  mulla on toi a4 1.8t multitronikil ja iha vakiol ja 0-100km/h menee siihen kasiin.. että aika outoa kyllä että noin laiskasti lähtee tuo..

                  Comment


                  • #10
                    Minulla oli koeajossa yhden päivän Audi A4 1.8T quattro Avant B7 (163hv). Uskomaton purukumi, ei siis mihinkään. Tuota ei saa 0-100km/h kasiin ikinä, ainakaan vakiona.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tämäkään myrskynmerkki ole!

                      Omani on A6 3.0 Q tipr. ja muistelen kiihtyvyyden 0-100 olevan tuota 8.8s. luokkaa, siis myös A6:na.
                      Auto ei todellakaan ole mikään sporttiauto, mutta jotenkin tuntuu, että se menee siihen 8.8s.vaikka peräkärry perässä...:)

                      Comment


                      • #12
                        Tuohan se juuri onkin, kun B6 ja B7 koriset A4:set on niin pirun painavia.
                        Ehkä DSG:llä saisi tuon automaatin syömän eron kurottua umpeen, mutta ne hinnat....

                        Comment


                        • #13
                          A4:ään ei saa DSG vaihteistoa, kun eivät ole semmoista vielä pitkittäisasennettuun moottoriin tehneet. Paitsi Bugatti Veyroniin, jossa toi pelkkä vaihteisto maksaa n. 50 000 ?...

                          Comment


                          • #14
                            Olisko kuitenkin ollut tip- tahi multitronic?

                            Comment


                            • #15
                              A4:ään ei saa DSG vaihteistoa, kun eivät ole semmoista vielä pitkittäisasennettuun moottoriin tehneet.
                              Kappas, niinhän se onkin...Taitaa järestään olla DSG-lisä jotain 4000-5000? luokkaa verrattuna "normaaleihin". Oliko se nyt niin, että TT:n ja A3:n 3.2V6 on tällä hetkellä tehokkain DSG-kone?

                              OT: Osui muuten silmiin viikonloppuna hurja näky: Uusi TT W12...Mikähän laatikko siinä on?

                              Comment


                              • #16
                                Eikos R8:iin saa DSG-laatikon? Ja taitaa tuo W12 TT olla tarra-tuunattu. :)

                                Comment


                                • #17
                                  R8:ssa on sekventiaalivaihteisto(tai manuaali), sekventiaalivaihteisto lienee sama laitos kuin Gallardossa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo R8 on muuten yksi upeimpia urheiluautoja, joita olen nähnyt. Täydet pisteet muotoiluosastolle.

                                    Palatakseni tuohon alkuperäiseen topicin aiheeseen;

                                    Kävin koeajamassa viikonloppuna tuon otsikon mukaisen auton ja kieltämättä hiukan pettymys.
                                    Siis täydellinen auto, mutta pyyntihintaan nähden olisin odottanut jotain hiukan "spesiaalia".
                                    Koko paketti tuntui itseasiassa melko samalta kuin 2.4 multi, joka on kuitenkin melkein 10t euroa edullisempi ja etuvetoinen. Kyllähän koeajamani yksilö oli viimeisen päälle varusteltu ja muutenkin virheetön, mutta se jokin kipinä jäi puuttumaan :-(

                                    Käyn vielä kokemassa saman vaihtoehdon, mutta manuaalina jos se muuttaisi mielikuvaa...
                                    Muussa tapauksessa perun aiempia puheitani suorituskyvyn lisäyksestä ja valitsen 2.4 Multin.
                                    Onpahan kyseinen kone aiempien huoltojen kautta tullut jo melko tutuksi ;-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Otsikon aiheeseen;

                                      Autokuumetta pukkaa pahasti päälle ja rahakirstun toisen avaimen päällä istuva vaimokin on jo saatu kutakuinkin puhuttua ympäri, että nykyinen auto on ns. vaihtoiässä. Haussa otsikon mukainen kulkine, tippi tosin ei ole mikään must-varuste. Harmittavan vähän noita tuntuu vain olevan markkinoilla. Yhden koeajon perusteella voi sanoa, että on totaalisesti eri luonteinen kone kuin nykyinen 1.8T. V6:n herrasmiesmäinen murina ja laaja vääntöalue iski niin kovasti tajuntaan, että tuollainen on nyt vakavasti hakusessa.

                                      Käyttökustannukset varmasti nykyisestä nousevat, se on tiedostettu, mutta onko muuta mitä tulisi ottaa huomioon? Voiko näin naiivisti ajatella, että on yksi murhe vähemmän kun vaihtaa turbokoneen vapariin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voiko näin naiivisti ajatella, että on yksi murhe vähemmän kun vaihtaa turbokoneen vapariin?
                                        Voi, ja varmaan useampikin kun noita letkuja ja venttiileitä yms on turboissa enemmän.

                                        Kulku suhteessa kulutukseen ja potentiaalin puute on sitten taas negatiivista...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eräs yksilö tuossa olisi tarjolla, mutta ei uskalla lähteä siihen, sillä edellinen huolto tehty yli 20tkm sitten ja ajallisesti siitä on aikaa yli 2,5 vuotta ja on seissyt autoliikkeessä pitkän aikaa. Jakohihnaa ei ole vaihdettu, tosin kilometrejäkin on vasta ~75tonnia, mutta taitaisi auton iän puolesta sekin tulla jo vastaan (vm 2002). Pelkästään jälleenmyyntiä ajatellen pitkät huoltovälit huoltokirjassa pistävät varmasti ostajan miettimään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Lainaus:
                                            Voiko näin naiivisti ajatella, että on yksi murhe vähemmän kun vaihtaa turbokoneen vapariin?
                                            Voi, ja varmaan useampikin kun noita letkuja ja venttiileitä yms on turboissa enemmän.

                                            Kulku suhteessa kulutukseen ja potentiaalin puute on sitten taas negatiivista...
                                            Kyllähän se näin on, mutta itelläkin kun suurinosa on kaupunki/taajama pyöritystä niin kyllä hän tomaatilla on mukava päästellä. Ei tarvi koko ajan olla hämmentämäs. Seuraavaa autoa kun täs kattelen niin kyllähän se tulee olemaan isolla V-koneella ja tipillä =)

                                            Comment


                                            • #23
                                              http://www.youtube.com/watch?v=m7UMpVMe7gc

                                              Nokia E90:n videokamera oli vähän hintaampi kuin Tiptronicin viive. Kuva lähtee vasta 10 mile/h lukemasta :-)

                                              Eräs kaveri veti vastaavaa kiihdystystä kerran nopeusmittaria tuijottaen liikennevaloista, joiden jälkeen alkoi 80 km/h rajoitus.
                                              "jjaaaaa... melkein sain 80.... mitä hittoa...täähän onkin mailimittari" :-)

                                              Mutta kieltämättä teho auttaa http://www.youtube.com/watch?v=JfACjEi1Z7U
                                              Viimeksi muokannut apuustin; 4.4.2008, 21:29.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ässä meni kaupaksi ja vähän käynyt mielessä A4 B6 3.0 tiptronik.
                                                Onko jo ilmennyt mitään tyypillisiä ongelmia näissä? Onko tippi 5 vai 6-vaihteinen?
                                                Olisiko joku halukas luopumaan omastaan? :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nokkaongelmista oon jotain juttua lukenut. Tälläkin foorumilla on jotain aiheesta, yhen ketjun nimi oli muistaakseni romurauta liikkuu taas tms.
                                                  En osaa sanoa miten yleistä tuo on, mutta ei se nyt jokaiseen yksilöön iske. Suhteellisen turvasa varmaan on jos kiertää kilisevät, kolisevat ja huonosti huolletut vaan kaukaa.

                                                  Muuten mulla on ainaki se käsitys on että hyviä koneita nämä on kunhan jakopäät ja muut huollot muistaa tehä ajallaan.

                                                  5-vaihteinen on tuo tippi.

                                                  Omasta en ainakaan vähään aikaan aatellu luopua. =)

                                                  http://m.nettiauto.com/audi/a4/61120...unt=1&vifNav=Y

                                                  Tuon linkin yksilö oli myynnisä samaan hintaan jo viime kesänä kun noita kattelin. Saattas lähtiä ehkä järkihintaanki jos haluavat päästä siitä eroon jo pikkuhiljaa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Se romurauta on mun vanha ja on nyt myynnissä lahtelaisessa autoliikkessä. Loisto peli, huolettu tunteella. Ainoa vika mihin en saanut 3v aikana selvyyttä oli kuskin etupään ajoittainen kolina. Osaa vaihdoin varmaan tonnin edestä!
                                                    Nyt kun oon tuolla 2.0tfsi koneella ajellu, niin kyl mä tykkään, että se 3.0 V6 on kivempi moottori. Etenkin sen tipin kanssa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tosi kiva ja huoleton peli, ehkä paras autoni kaikista kymmenistä, ehkä pitää vielä joskus etsiä kerran tuollainen. Omani oli yhden ex-omistajan/toimarin auto, huollettu paljon. Kahdensadan kahta puolta paukkui lambdat, joista yhden vaihto meni aikanaan marmorille kun ei kulmilla ollut pajaa joka olisi tehnyt sen isomman duunin. Puolia paloi aika monta kunnes tuolla marmorikäynnillä vaihtoivat ilmaiseksi kaikki 10 v ikäiseen autoonkin. Pari vuotta ja 60 tkm 180-240 tkm ei sisältänyt varsinaisia korjauksia kuin yhden takaperän stefan ja muuten kuluvia osia ja niitäkin vähän, jarrupalat/-levyt ja muutamia polttimoita. Ai niin, toisen takavalon piuhat kerran teippasin kun oli hapettunut poikki.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitoksia vastauksista. Pitänee lähteä mahdollisesti huomenna katsomaan yhtä yksilöä. Eiköhän noihin uskalla sekaantua :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joko v6:n löytyi? Tippi vai manuaali?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Anssilla on tippinä v6 ja manuaali 1.8t avantti. ASN ja BEX.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X