Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 bensapumppu rikki...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 bensapumppu rikki...?

    Olen etsinyt autosta vikaa nykimiseen muutaman viikon. Tankkasin auton tankin täyteen niin nykiminen loppui pariksi päiväksi, kun bensamittarin neula alkoi lähennellä puoltatankkia alkoi taas nykiä. Auto on 2.0e mallia.
    Onko tarvike pumput " hyviä" vai kannattaisko laittaa alkuperäinen?
    Missä päin autoa sijaitsee pumpun rele?

    #2
    Noita bensapumppuja ton ikäluokan autoista laukee, joten hyvin mahdollista, että on jo tiensä päässä. Kuuntele sen pumpun ääntä, jos on epätasainen tai normaalia kovempi ääni, niin vaihtoon vaan.

    Pumpun rele on tuulilasin etupuolella olevassa sulake/releboksissa. Luultavasti Boschin pumppu sinne uppoaa, eikä pitäisi olla mahdottoman kallis. Samalla tietysti kannattaa bensasuodatin vaihtaa.

    Comment


      #3
      B4 korista pumpun rele löytyy ainakin paikasta 10.

      Comment


      • #4
        Oiskohan mullaki bensapumppu tullu tiensä päähän? Motarilla tänään ensimmäisen kerran tuli pienet nyksäyttelyt 100km/h vauhdissa ja sitten pitikin hissutella kotia lyhyillä vedätyksillä ku tuntui että hampaat putoo suusta.

        Testailin tuossa sitten pihassa, niin tyhjäkäynnillä noin 2600rpm:ssä alkaa kone yskimään ja kierrokset ei siitä enää nouse. Kuorma päällä alkaa sitten köhimään jo alle 2000:ssa, mistä vois päätellä että polttoaineen syötöstä vois olla kysymys.

        Tyhjäkäynnillä auto käy ihan tasaisesti ja normaalisti, kuin myös tyhjäkäynnillä kakkosella tai kolmosella vedätettäessä. Mutta sitten ku pitäis syödä enemmän soppaa ja lisää tehoa ottaa, niin ei pysty, liian hapokasta.

        Mitään vikakoodeja se ei anna, ku testasin noin tunti sitten. Tankissa on tällä hetkellä noin viidesosa jäljellä. Mun pitää varmaan kans mennä sinne peräkonttiin stetoskoopin kanssa ja kuunnella, jos sillä pumpulla on jotain sanottavaa.
        Viimeksi muokannut ossi86; 23.2.2008, 14:38.

        Comment


        • #5
          Ei kuullostanut bensapumppu mitenkään epänormaalilta. Ja nyt kun kokeilin vapaalla ottaa kaasua niin eipä enää köhinytkään. Saa nähdä toistuuko sama oire vielä uudelleen. Vähän mystinen homma ainakin toistaiseksi.

          Comment


            #6
            Ihan vinkkinä, jos vika on polttoaineen syötössä, kannattaa varmistaa ettei vika ole aiemmin mainitussa releessä ennen kuin ostaa kalliin pumpun ja vaihtaa sen. (Nimim. Kokemusta asiasta on :))

            Comment


            • #7
              On benspumpun vaihto nyt menossa.
              Päättelin, että on bensapumppu, kun releen vaihdoin ja totesin, että se kytkee ja virtaa tulee liilasta mustaan ja ruskeaan karvaan virrat päällä ollessa.

              Mutta onko nyt jollain kokemusta, kuinka tuo bensapumppu vaihdetaan?

              Akku on irti.
              Sain huoltokorkin auki ja jotain letkuja sieltä näkyy, kun nostaa, muttei bensapumppua.
              Voiko nuo kaikki romppeet nostaa ylös tuosta huoltoluukusta, vai rikonko jotain jos revin ne sieltä?
              Etka näyttää, että se pumppu olisi aika pian sen korkin alla, vaan onko oikeasti.
              Huonoksi tuuriksi bensatankki on kaiken kukkuraksi aivan piukassa.

              Comment


                #8
                Sieltähän se tankin pohjalta löytyy. Mukavempi vaihtaa tyhjällä tankilla.

                Tuossa jotain ohjeita:http://www.elektro.com/%7Eaudi/fuelpump/

                Comment


                • #9
                  saako bensapumpun reileitä tarvikkeena? ja mitähän ne mahtaa maksaa suunnilleen, vaikka alkuperäisenä?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen "Audi" rele audin varaosaliikkeessä oli 43 euroa.
                    Harakiri osa oli kympin, mutten löytänyt aivan vastaava, osaavampi saattaisi löytää.

                    Kiitos Arille ohjeista oli oikein hyvät. Audi käy taas !!
                    Yhden niistä valkoisista klipsuista sain poikki irroittaessa pumppua, mutta näyttää pysyvän yhdelläkin.

                    Comment


                      #11
                      Nostetaan vähän vanhaa.. Oma B4q tekee ihan samaa kuin aloittajalla. Harmillisesti hän ei ole raportoinut mahdollisesti tapahtunutta korjausta.

                      Mittarin lähestyessä puolta tankkia, putoaa mittari nollille ja bensapumppu alkaa ulisemaan. Samalla alkaa satunnaiset oireet käynnissä, jotka viittaavat ihan aineen loppumiseen. Tankki täyteen ja ongelma on historiaa. Eilen meni 34L, kun tankkasin heti mittarin pudottua ja ujelluksen alettua.

                      B4 tankki on aika erikoisen mallinen ja pumppu ei taida olla alimmassa paikassa. Tankissa kiertää ejektoriputkisto, jolla tuodaan ainetta pumpulle muista onkaloista. Onkohan omassa nyt ejektorissa vuoto tms?

                      Tankin jos päästää vielä tyjemmäksi, tekee merkittävää lorinaääntä startissa ja muutaman sekunnin päästä lorinat loppuvat ja ujellus alkaa. Käytin tankin luukkua auki tässä tilassa ja ainetta ei tosiaan ole kuin nimeksi pumpun seudulla. Koho on pohjalla eli mittari näyttää mitä sen pitääkin...

                      Kaikissa sähköruiskuisissa B4 on sama pumppu eli ihan peruspelistä S2:een asti. RS2 ja k-jettiläiset on eri pumpulla.

                      Onko kokemuksia ja mikä lääkkeeksi? Pannaan vielä yksi netistä löytynyt kuva tähän kyytiin havainnollistamaan härveliä.

                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Onko tuohon edellisen viestin vikaan löytynyt ratkaisua? Kaverilla alkoi ABK nykiä, vaihtoi siihen sähköpuolen osia, mutta vika ei korjaantunut. Sitten oli kerran sammunut risteykseen ja oli pitänyt hinata pois. Oli vaihtanut bensapumpun ja taas alkoi toimia.

                        Toinen kaveri oli vaihdattanut 80 2.8 V6 AAH-moottoriseen bensapumpun, mutta pihinä miehenä oli ostanut jonkun halvan kiinalaisen. Pumpunvaihdon jälkeen bensamittarin viisari alkoi näyttää melko epätarkasti eikä siihen enää voinut luottaa. No, tietty nuo 80 polttoainemittarit nyt muutenkaan ole mitään tarkkusmittareita, mutta vaihdon jälkeen saattoi viisari vaeltaa äärilaidoissaan ehkä jopa neljännestankin verran.

                        En tiedä, onko tuosta ylläolevasta mitään apua, mutta toivon mukaan tulee kuntoon!

                        Comment


                        • #13
                          Kuinkas voisin testata polttoainepumpun, ettei tarvitse purkaa mitään. Mihinkäs johtoihin minä tuikkaan sähköä ja mihin karvaan tulee miinus. Potilaana Audi 80 2.0e ABT, vm 1994, manuaali ja väriltään viininpunainen.
                          Oire: virrat päälle, rele naksahtaa, mutta pumppu ei pidä ääntä. Sulake ok, rele naksahtaa. Auto sammui kesken kaiken, kun harjasin lumia.

                          Comment


                          • #14
                            Rehellisesti,et mitenkään voi varmistua pumpun viasta ilman purkamista. Ensimmäinen fiksuin askel mielestäni on irroittaa pumpun huoltoluukku kontin/takapenkin lattiasta. Polttoainepumpun liitin kiinni laittaa testipiuhat liittimen takapuolelta ja mitata tuleeko sähköä kun starttaa. Jos tulee sähköä eikä pumppu pyöri niin sitten on todennäköisesti pumppu sökö, mutta voi olla vielä siltikin johdoissa vikaa tankin sisällä (aika harvinaista).

                            Jos sähköä tulee niin sitten voi hakata kunnolla tankin huoltoluukkua kun starttaa, mikäli on huonot hiilet/osittain rikkinäinen kommutaattori niin pumppu voi lähteä taas hetkeksi tai pidemmäksikin aikaa pyörimään. Usein tuolla kikalla pääsee ajamaan auton remottipaikalle, ei kannata sammuttaa ennenkuin auto on perillä.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos. Kuminuijalla mäiskitty pirusti, ei vaikutusta. Virtaa tuli. Vaihdan pumpun ja suodattimen.

                              Comment

                              Working...
                              X