Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3 takaluukku ei sulkeudu kokonaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 D3 takaluukku ei sulkeudu kokonaan

    Huomasin tuossa "kivan" pikku jutun autosta. Eli takaluukku ei sulkeudu sähkömoottorin avulla, vaan jää hieman raolleen. Moottori kyllä pyörii kun luukku menee kiinni.

    Autossa ei siis ole moottorilla liikkuvaa luukkua, vaan tarkoitan sitä moottoria mikä "imaisee" luukun kiinni kun se menee ala-asentoon.

    Onko kenelläkään kokemuksia/hajua että mistä pitää lähteä tonkimaan?

  • #2
    Olisiko sieltä Palautusjousi mennyt poikki tai irronut.
    Sieltä päästä missä moottori on.
    Helppo kokeilla ennen luukun sulkemista onko kieleke oikeassa asennossa.

    Itsellä oli jousi poikki ja teki just tuon (on kylläkin moottorilla tuo luukku, mutta kieleke pitäsi olla samalla periaatteella)

    Comment


      #3
      Selitätkö tarkemmin että missä se jousi on? Luukussa, vai siellä jossain kontin oikeassa sivussa mistä kuuluu ääntä?

      Kielekettä liikuttelin avaimella painamalla, se tuntui normaalilta. Liikkuuko sekin sähköllä?

      Comment


      • #4
        4F:ssä on se kieleke sähköllä, eli kontissa kiinni oleva ei luukkun kieleke.
        Siinä kielekkeessä on palautusjousi, joka nostaa sen kielekkeen ylös sieltä kolosta ja moottori vetää sen sitten takaisin kun luukku koskettaa sitä.
        Onko sitten A8:ssa erillalailla toteutettu tuo, jos ääni kuuluu jostain kontin sivusta eikä keskeltä.

        Comment


          #5
          Eli ns. lukon vastakappale joka on rungossa kiinni, ei luukussa.
          Kontin kynnyksen verhoilu pois, sieltä paljastuu se lukko/vastakapple mekanismi.
          Ota vastakappale irti, mukana tulee se moottori, ja katso onko pieni metallin värinen ( kirkas) jousi mennyt poikki. Jos on, käännä pari kierrettä pystyyn, näin saat uuden lenkin katkenneen tilalle. Sitten vaan jousen päät niihin kuuluviin hahloihin ja lukko toimii taas.
          Viimeksi muokannut pulla; 9.10.2012, 18:10.

          Comment


            #6
            Ok, pitääpä tutkia. Se alaosan tappi liikkuu ehkä vajaan sentin kun sitä painelee, mutta ei ole aivan löysä.

            Voi olla että se ääni kuuluu siitä keskeltä, täytyy nyt kuunnella tarkemmin että mistä se oikeasti kuuluu.

            Comment


              #7
              Joo ei se välttämättä olekkaan ihan löysä, vaikka jousi oliskin poikki.
              Toi on kuitenkin yleisin vika miksi kontti ei sulkeudu. Mitta-arvoista jos lukee toimintaa, niin syy ettei sulkeudu, on että tunnistaa jotain olevan välissä ja siksi pomppaa auki.

              Comment


                #8
                Mistä muuten tuota voi tutkia VCDS:llä? Etsin sitä aika kauan, eikä mistään osunut silmiin mitään takaluukkuun viittaavaa.

                Se moottori siis käynnistyy kun luukku menee alas, mutta joku ei "tartu" siihen kiinni eikä siten vedä alas.

                Comment


                  #9
                  En muista MVB;tä mutta ainakin 4F;ssä kun selasin vaan niitä läpi, niin löytyi ihan tekstikenttä jossa näkyi " open, closing" ja sitten kun tökkäs niin " obstacle" tms.
                  Mutta se kynnysmuovihan on helppo ottaa irti, sitten jo näkeekin onko se jousi poikki.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se moottori on A8:ssa siellä oikealla puolen. Kun sai akten päälle niin pääsi katsomaan.
                    Jousi noissa sen kuitenkin yleensä palauttaa ylös ja moottori vetää sitten alas.

                    Comment


                      #11
                      Tuossapa kuva jossa tuo jousikin näkyy.

                      Comment


                      • #12
                        minulla sama vika, pianolanka vaijeri poikki, sidoin langan pään kiinni lukon päästä, toimii normaalisti ei vain vedä sähköllä kiinni

                        Comment


                          #13
                          Mitenkä se takaluukussa oleva itse lukon puoli, pitäisikö sen lukittua ihan mekaanisesti, kun painaa vaikkapa meisselin väliin? vai onko siinäkin joku sähköhommeli? ...Ei nimittäin jää lukitusasentoon.
                          Minulla moottoriluukku. Homma lähti liikkeelle, kun toissapäivänä moottori ei enää suostunut avaamaan/sulkemaan luukkua. En ehtinyt tutkia, joten nostin ja suljin käsipelissä, lukittui ihan normaalisti edelleen. Tänään totesin, että moottorin kiinnityspultit oli löystyneet ja mekanismi luistanut irti hahlosta. Käytin moottorin irti ja parin yrityksen jälkeen sain asennettua takaisin oikeaan asentoon. Nyt moottori toimii hyvin: luukku menee napista alas asti, ei lukitu ja hetken mietittyä pomppaa takaisin ylös. Ei kyllä kuulu sen alasvetomoottorin ääntäkään enää. Jousi ja vaijeri ehjät.
                          Yritin vcds:llä ajaa keskuslukon testiajoa, mutta se valitti, että control module ei suostu...
                          Ideoita?

                          Comment


                            #14
                            ...Kyllä pitäisi ja solenoidin pitäisi se avata. Itellä solenoidi jumitti, joten ei sulkenut-pari napautusta kylkeen, niin taas toimi, varulta vaihdoin koko lukon solenoidineen. Toimii hyvin!

                            Comment


                              #15
                              Viimeinkin oli aikaa perhetyä tähän. Vikahan oli moottorin päässä, vaijerista oli irronnut se "nuppi" joka on prässätty kiinni siihen pianolankaan. Otin moottorin auki, ja puristin nupin siihen takaisin. Ainakaan muutaman kerran käytöllä se ei irronnut. Vähän aikaa piti sählätä että moottori oli oikeassa asennossa, että ohjainyksikkö ei mennyt sekaisin. Pyörittelin siis käsin moottoria sellaiseen asentoon että vaijerin asento oli järkevä.

                              Siellä se on akun takana mukavasti piilossa, eli akku piti irroittaa.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Nyt on taas vaijeri karannut nipasta. Täytyy etsiä jostain varaosa kun uusi näyttää maksavan satasia, ja tuossa on niin naurettava vika että pakkohan se on saada myöhemmin korjattua.

                                Ja lisäksi takaluukun lukon mikrokytkin sekoilee, eikä aina toimi kylmässä. Osaisko kukaan kertoa mistä tuollaisia löytäisi? (kuvat liitteenä)
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolla on ainakin suuri valikoima.

                                  Comment


                                    #18
                                    Saako sen vaijerin irti? Jos saa ,sen vaijerin vois juottaa hopealla niin pysyy varmasti.Oon töissä juotellut harraste kaksipyöräisten erinäisiä osia paljon ja hyvin ovat tarttuneet.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä sen saa. Siinä päässä on joku lyijyklöntti tai vastaava, niinkuin esim pyörän vaijereissa on. Pitäisi kokeilla juottaa, kunhan ensin saan happipullon Bauhausin sarjaan. IKH:n pullossa on eri kierre, prkl. Ja voihan siihen päähän tehdä kokonaan uuden nipan metallista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Appiukon kikka tuollaiseksi vaijeristoppariksi. Ottaa sokeripalasta (siis se sähköhimmeli) pätkän ja laittaa sen vaijeriin lukoksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noita "vaijerin päitä" löytyy ihan valmiinakin esim Biltemasta:
                                          http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ussarja-82621/

                                          Comment


                                            #22
                                            Kappas vaan, eipäs tullut mieleenkään :) Se vaan on vähän erikoisen mallinen (T:n muotoinen), niin veikkaan ettei noista onnistu ainakaan modaamatta. Sokeripalan osa varmaan jauhaa vastinkappaleet jauhoksi ajansaatteessa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mikko,multa löytyy ylimääräinen vaijeri jos tarvetta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itellä kans kontti temppuilee eli jääpi auki, satunnaisesti kun moottori lähtee päälle niin vetää kyllä lukkoon. Onkohan vika mikrokytkimessä vai moottorissa/solenoidissa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itsellä ainakin se vika on luukussa olevassa mikrokytkimessä. Uusi lukkosysteemi luukkuun on hyllyssä, mutta en ole vaihtanut sitä koska lämpöisellä se toimii hyvin. Kaipa sen kohta joutaa vaihtamaan kun alkoi taas temppuilemaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mistähän tuon sais edukkaasti?
                                                    Sain sen nyt sattumalta lukkoon kun vääntelin avainta eriasennoissa ja samalla rumpasin avauspainiketta, ni kuulu joku naksaus ja sit äkkiä luukku kiinni, ni moottori vetäs kontin lukkoon.

                                                    Tuommoset koodit anto:
                                                    Address 46: Central Conv. Labels: 4E0-910-289.lbl
                                                    Part No SW: 4E0 910 289 HW: 4E0 907 289
                                                    Component: Komfortgeraet H02 0050
                                                    Coding: 0000600
                                                    Shop #: WSC 02311 785 00200
                                                    VCID: E6C8366FD14DC92E8EF-80B3

                                                    Subsystem 1 - Part No: 4E0 907 719
                                                    Component: Neigungssensor H01 0020

                                                    3 Faults Found:
                                                    00892 - Switch for Trunk Closing Cylinder (F248)
                                                    007 - Short to Ground - Intermittent
                                                    Freeze Frame:
                                                    Fault Status: 00100111
                                                    Fault Priority: 3
                                                    Fault Frequency: 2
                                                    Reset counter: 83
                                                    Mileage: 166578 km
                                                    Time Indication: 0
                                                    Date: 2013.08.24
                                                    Time: 15:59:31

                                                    Freeze Frame:
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000

                                                    01699 - Motor for Central Locking; Hatch/Trunk (V53)
                                                    014 - Defective - Intermittent
                                                    Freeze Frame:
                                                    Fault Status: 00101110
                                                    Fault Priority: 3
                                                    Fault Frequency: 6
                                                    Reset counter: 113
                                                    Mileage: 167135 km
                                                    Time Indication: 0
                                                    Date: 2013.11.04
                                                    Time: 17:28:31

                                                    Freeze Frame:
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Raw, Form. N/A: 000 000 000
                                                    Viimeksi muokannut Make1; 7.11.2013, 21:45. Perustelu: lisätty tietoja

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X