Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Neuvoja tuontiautoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Neuvoja tuontiautoon

    eli oisin ostamassa audia ruotsin puolelta (nettiauto id:1907220) voiko joku kertoo mulle näkemyksensä autoverosta ja muista kuluista jota tulee tuommosen auton saamiseksi suomen rekisteriin. en oikeen ymmärrä tuota tullin sivua ja en oo koskaan ostanu tuontiautoa joten kaikki neuvot ois tarpeen!!!! ja ennen kaikkea mitä papereita tarviin myyjältä ja mitä pitää ensimmäiseksi tehä kun suomeen tulee??

    kiitos jo etukäteen!

  • #2
    Pari autoa tuoneena tiedän, että tietoa löytyy kyllä netistä kun näkee vähän vaivaa. Kokeile varsin "auton tuonti" googleen.

    Tuossa esim yksi linkki http://www.yleisavain.com/import/

    Comment


    • #3
      Molemmat rekisteriotteet sekä kauppakirjan tarvit. Sitten tullista siirtolaput ja 5 päivän sisällä verolaput tulliin sekä 10päivän sisällä katsastus.

      Kyseisestä autosta sen verran että ollut jo jonkin aikaa myynnissä, viimeksi kun kysyin niin oli ABS-boksi rikki yms. Ilmeisesti laitettu kuntoon kun kerran katsastettukin.
      Nykyinen omistaja ostanut auton massinpuutteesta lunastettujen huutokaupasta www.kvd.se tai muusta konkurssipesästä.

      Ruotsista saa nykyään nuita dieseleitä edullisemmin kuin Saksasta kun siellä vuodenvaihteen jälkeen nousi dieselin verotus. Kohta saa käydä hakemassa kättelemällä nuita vanhempia disukoita missä ei ole hiukkassuodatinta.

      Laita yv:tä jos jokin vielä askarruttaa. Onhan näitä tuotu.

      Comment


      • #4
        elikkä taidan unohtaa sitten tuon kyseisen yksilön. mulla ois vaan menny kelkka siihen vaihossa iha hyvästä hinnasta. mut en haluu opetella tuota tuonti hommaa varsinkaan jonku paskan yksilön kanssa.

        elikkä voi olla järkevintä ootella viel vähän aikaa ja hakee sitte auto tuolta??

        Comment


        • #5
          10päivän sisällä katsastus
          Eipä taida tarvia enään katsastusta suorittaa, jos on ruåttis katsastettu.
          Taisi laki muuttua huomaamatta.
          Itse kyllä laittaisin kelkan väliin. Kannattaa vääntää kauppa kotiin.
          Kelkan arvo tippuu nopeammin, kuin aadin.

          Comment


          • #6
            http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php

            Tuolta näkee oletetut verot ja ynnäät ostohinnan. Todennäköisesti halvempi, kuin Suomessa myytävät?
            Viimeksi muokannut RS_2; 23.5.2008, 21:22. Perustelu: Linkki ei toiminut

            Comment


            • #7
              Melkeen 90%sti pitää/kannattaa katsastaa Suomessa kuitenkin uudestaan. Ruotsissa eri katsastusajankohdat kuin Suomessa. Esim. kyseinen auto katsastettu 28.4. ja käyttöönottopäivä 4.7. eli pitää katsastaa joka tapauksessa uudestaan tuohon heinäkuuhun mennessä vaikkei maahantuonnin yhteydessä sitä tee. Ja hinnassa 20e eroa 130e pelkät paperit ja 150e katsastuksen kanssa eli se kannattaa kyllä tehdä. Tuo uusi sääntö ettei tarvi katsastaa ei päde kuin ihan harvoissa tapauksissa, jotka ovat käyttöönottopäivän jälkeen vasta katsastettu, silloin on sen vuoden katsastus voimassa.

              Tuo on ihan paskaa tuo katsastuksen mainostettu "poistuminen".. kallistunut vaan..

              Ja Ruotsin katsastus ei ole sama kuin Suomen! Varsinkaan maahantuonnin yhteydessä. Siellä vasta katsastettu ei todellakaan mene täällä aina välttämättä heittämällä läpi.

              Comment


              • #8
                Lisäyksenä, että riippuu mistä autoa tuo, ei tullin siirtokilpiä välttämättä tarvi. Saksan punapäisillä kilvillä saanee ajaa täälläkin? Eikös siirtokilpipakko ollut laiton?

                Ja autoahan EI ole pakko katsastaa täällä eikä se automaattisesti kannata. Esim omani oli katsastettu alkuvuodesta Saksassa ja tuonnin rekisteröintikatsastuksen yhteydessä ei ollut tästä syystä tarvetta tekniseen syyniin. Auto pistettiin vain kilpiin ja seuraava "suomi"-katsastus on vasta pitkälle vuonna 2009.

                Teknistä syynäystä kuitenkin puoltaa kaksi asiaa. a) jos sen tekee ennen tullausta ja autosta paljastuu isompia ongelmia, niitä voi ehdottaa tullille auton arvoa laskevina asioina. Tosin taisipa olla Helsingin tulli, missä tarina kertoo että seinällä on lappu, ettei esimerkiksi vaihteistovika ole arvoa alentava... b) katsastuskartelli rikollisine hinnoitteluineen EI erottele yleensä sitä, syynääkö ukko auton läpi isolla vaivalla vai pistetäänkö vain runkonumero tietokoneelle ja tulostetaan ote. Eli maksat joka tapauksessa sen saman hemmetin 170?-200? olipa homma 15min tai reilun tunnin.

                Comment


                • #9
                  Tuo yleisavaimen linkki näyttäis olevan rikki, joten kyselempä noista tämän hetkisistä tuontijutuista. Ei kai se ny näin yksinkertaista voi olla:
                  Molemmat rekisteriotteet sekä kauppakirjan tarvit. Sitten tullista siirtolaput ja 5 päivän sisällä verolaput tulliin sekä 10päivän sisällä katsastus.
                  Vai onko nykyää vielä jopa yksinkertaisempaa. Olis kiva tietää vähä etukäteen, jos vaikka kesälomalla erehtyis saksanmaalle pyörähtään...

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                    Vai onko nykyää vielä jopa yksinkertaisempaa. Olis kiva tietää vähä etukäteen, jos vaikka kesälomalla erehtyis saksanmaalle pyörähtään...
                    Periaatteessa voit ajaa sakemannien kilvillä (ja liikennevakuutuksella) myös Suomessa mutta en suosittele sitä. Puuttuu nimittäin siitä vakuutuksesta ns. kuljettajanpaikan suoja eli kuljettajan omista henkilövahingoista ei makseta korvausta. Ei yhtään. Ja mahdollinen vahinkokäsittelykin hoidetaan saksassa. Kannattaa siis ottaa heti Suomen rajan ylityksen jälkeen suomalainen siirtolupa ja siihen suomalainen liikennevakuutus. Ilman siirtolupaa ei suomalainen liikennevakuutus ei luultavasti onnistu sillä autohan on saksan rekisterissä ja sikäläisen liikennevakuutuksen piirissä.

                    Comment


                    • #11
                      Ainakin ruotsin rekisterissä olevaa autoa voi vakuuttaa suomessa. Näin Veritas, eiku se onkin vissiin Aktia tällä viikolla. Itse tein näin, eli auto oli ruotsin rekisterissä (ja tietääkseni siinä oli jonkinlainen ruotsalainen liikennevakuutus). Niin tai näin, suomalainen kasko- ja liikennevakuutus oli myös voimassa.

                      Tuo tullissa tehtävät toimenpide lienee nykyisin nimeltään käyttöönottoilmoitus, eikä siirtolupa. Tämä kun EYT on vihdoinkin saanut tahkottua suomalaisten viranomaisten luupäihin ainakin osittain ettei muualta yhteisöalueelta haettavia hyödykkeitä saa jarrutella rajalla.

                      Comment


                      • #12
                        Selasin tossa tullin dokumentteja verosta, huomasin että esim TT:tä tuotaessa kannattaisi tuoda pre-02 auto pienempien verojen takia. Eikö se ollu että tota vanhemmat saisi verotettua massan perusteella, eikä päästöjen?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se näin on, vaikkakin laki on niin epämääräisesti kirjoitettu että tulli saattaa (ja saa) tehdä mitä huvittaa. Muotoilu taisi olla niin että sitä vanhemissa verotetaan kokonaispainon perusteella "ellei muuta luotettavaa selvitystä ole saatavana". Eli vähän herran armoilla ymmärtääkseni tämä(kin) autoveroasia.

                          Tuo S4 B5 on myös sellainen joka kannattaa verottaa kokonaispainonsa mukaan, eikä CO2-päästöjen mukaan.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                            Ainakin ruotsin rekisterissä olevaa autoa voi vakuuttaa suomessa. Näin Veritas, eiku se onkin vissiin Aktia tällä viikolla. Itse tein näin, eli auto oli ruotsin rekisterissä (ja tietääkseni siinä oli jonkinlainen ruotsalainen liikennevakuutus). Niin tai näin, suomalainen kasko- ja liikennevakuutus oli myös voimassa.

                            Tuo tullissa tehtävät toimenpide lienee nykyisin nimeltään käyttöönottoilmoitus, eikä siirtolupa. Tämä kun EYT on vihdoinkin saanut tahkottua suomalaisten viranomaisten luupäihin ainakin osittain ettei muualta yhteisöalueelta haettavia hyödykkeitä saa jarrutella rajalla.
                            Jep, Ruotsin viranomaiset hyväksyy suomalaisen liikennevakuutuksen ruotsalaiseen rekisteröintiin. Sakemannien osalta ei ilmeisesti ole moista joustavuutta viidennestä liikennevakuutusdirektiivistä huolimatta.

                            Maahantuotavien ajoneuvojen vakuuttaminen
                            Viidettä liikennevakuutusdirektiiviä säädettäessä tavoitteena oli helpottaa ajoneuvojen maahantuontia ETA-valtioiden rajojen yli ja siihen liittyvää liikennevakuutuksen ottamista. Maahantuotavien ajoneuvojen liikennevakuutuksen hankkimisen helpottamiseksi tässä esityksessä ehdotetaan mainittuun direktiiviin perustuvia säännöksiä, joiden perusteella Suomessa liikennevakuutustoimintaa harjoittava vakuutusyhtiö voisi myöntää Suomen lainsäädännön mukaisen liikennevakuutuksen toisesta ETA-valtiosta maahantuotavalle moottoriajoneuvolle, vaikka tämä ajoneuvo olisi edelleen ajoneuvon ostovaltion rekisterikilvissä. Ajoneuvossa olevat rekisterikilvet voisivat olla joko väliaikaiset tai pysyvät. Ehdotettujen säännösten johdosta Suomessa asuvalle ajoneuvon ostajalle, joka aikoo maahantuoda ostamansa ajoneuvon, syntyisi velvollisuus ottaa suomalainen liikennevakuutus heti, kun hän on hyväksynyt toimituksen. Vakuuttamisvelvollisuus säädettäisiin alkamaan välittömästi samoin kuin Suomen rajojen sisäpuolella tapahtuvissa ajoneuvojen omistajanvaihdoksissa. Vakuuttamisvelvollisuuden alkaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että vakuutus on otettava välittömästi velvollisuuden alettua.

                            Maahantuotaessa ajoneuvoa Suomeen liikennevakuutus olisi siis otettava suomalaisesta vakuutusyhtiöstä jo ennen kyseisen ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen. Jotta Suomessa liikennevakuutustoimintaa harjoittavilla yhtiöillä olisi lakiin perustuva oikeus myöntää kyseinen vakuutus, muutettaisiin vakuutusyhtiölain säännöstä siitä, missä valtiossa ajoneuvoihin liittyvän vakuutusriskin katsotaan sijaitsevan. Viides liikennevakuutusdirektiivi edellyttää, että ajoneuvoa maahantuotaessa riskin katsotaan sijaitsevan ajoneuvon määränpääjäsenvaltiossa 30 päivän ajan siitä, kun ajoneuvon ostaja on hyväksynyt ajoneuvon toimituksen. Liikennevakuutuslakiin puolestaan lisättäisiin säännös maahantuojan vakuuttamisvelvollisuudesta.

                            Jos ajoneuvolle ei hankittaisi laissa säädettyä liikennevakuutusta, olisi ajoneuvo katsottava vakuuttamattomaksi ajoneuvoksi. Tällöin Liikennevakuutuskeskus vastaisi liikennevakuutuslain mukaisesti ajoneuvon aiheuttamista vahingoista. Vastuu kestäisi kuitenkin vain 30 päivän ajan siitä, kun ostaja hyväksyi ajoneuvon toimituksen. Tällöin ajoneuvon omistajalta tai haltijalta voitaisiin periä liikennevakuutuslain mukainen hyvike.

                            Päinvastaisessa tilanteessa, eli kun suomalaisessa rekisterissä oleva ajoneuvo ostetaan vietäväksi toiseen ETA-valtioon ja siellä rekisteröitäväksi, voitaisiin ajoneuvolle ottaa kyseisen määränpääjäsenvaltion mukainen liikennevakuutus jo Suomesta. Myös ajoneuvojen maastavientien on oltava ajoneuvojen kauppoja, jotta säännös soveltuisi. Muut tilanteet, kuten suomalaisen omistaman ja Suomeen rekisteröidyn ajoneuvon vieminen ulkomaille muuton yhteydessä, eivät kuuluisi säännöksen soveltamisalaan.

                            Lähde: Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain ja vakuutusyhtiölain luvun 10 §:n muuttamisesta
                            Tuo direktiivi on täytynyt implementoida kansalliseen lainsäädäntöön jo aikaa sitten myös Saksassa mutta ilmeisesti sikäläiset rekisteröintiviranomaiset ovat lain yläpuolella sillä mun tietojen mukaan ne edelleen "pakkomyy" saksalaisen liikennevakuutuksen jos autoon tulee saksalaiset kilvet. Siitä sitten vaan haastamaan Saksaa EU-oikeuteen.. :)

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen Näytä viesti
                              Alkuperäinen kirjoittaja hallituksen esitys
                              Päinvastaisessa tilanteessa, eli kun suomalaisessa rekisterissä oleva ajoneuvo ostetaan vietäväksi toiseen ETA-valtioon ja siellä rekisteröitäväksi,
                              Buaahaahaa. Minkälaisessa lintukodassa tuo hallitus elää oikein. Että suomesta vietäisiin autoja toiseen ETA-valtioon nykyisessä autoverotuksessa? Että nauratti tuollainen. Pahinta on varmaan se, että tuota tekstiä on kirjoittanut joku ihan vakavissaan.

                              Comment


                              • #16
                                Älä vaan TT:tä tuo. Siinähän on syvästi vihaamasi haldex, millä ei tee yhtään mitään.

                                Comment


                                • #17
                                  Periaatteessa voit ajaa sakemannien kilvillä (ja liikennevakuutuksella) myös Suomessa mutta en suosittele sitä. Puuttuu nimittäin siitä vakuutuksesta ns. kuljettajanpaikan suoja eli kuljettajan omista henkilövahingoista ei makseta korvausta. Ei yhtään. Ja mahdollinen vahinkokäsittelykin hoidetaan saksassa. Kannattaa siis ottaa heti Suomen rajan ylityksen jälkeen suomalainen siirtolupa ja siihen suomalainen liikennevakuutus. Ilman siirtolupaa ei suomalainen liikennevakuutus ei luultavasti onnistu sillä autohan on saksan rekisterissä ja sikäläisen liikennevakuutuksen piirissä.
                                  Kyllähän se onnistuu ihan vaikka olisikin saksankilvet paikoillaan ja jos ei onnistu niin sitten vaikka runkonumeron perusteella se kasko siihen autoon mutta vakuutuksen saat varmasti ilman niitä lappukilpiä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    porkkiksella tylsää duunissa? :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Missä luki, että tuon TT:n, quattron tai edes audia yleensä...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                                        Kyllähän se onnistuu ihan vaikka olisikin saksankilvet paikoillaan ja jos ei onnistu niin sitten vaikka runkonumeron perusteella se kasko siihen autoon mutta vakuutuksen saat varmasti ilman niitä lappukilpiä.
                                        Kasko on ihan eri juttu kuin liikennevakuutus. Ei sotketa sitä tähän.

                                        Alkuperäinen kirjoittaja HaraldH Näytä viesti
                                        Buaahaahaa. Minkälaisessa lintukodassa tuo hallitus elää oikein. Että suomesta vietäisiin autoja toiseen ETA-valtioon nykyisessä autoverotuksessa? Että nauratti tuollainen. Pahinta on varmaan se, että tuota tekstiä on kirjoittanut joku ihan vakavissaan.
                                        Öh, et ole kuullut vientirekisteröinneistä eli autoista jollaisen suomalainen ostaa muuttaessaan pysyvästi ulkomaille? Autohan on Suomen rekisterissä vientirekisteröitynä mutta viety ulkomaille.

                                        Ja edelliseen liittyn tämä: Se mikä on epätodennäköistä tänään, voi olla täysin normaalia huomenna. Eli nykyisin käytettyjä autoja ei viedä Suomen ulkopuolelle muuten kuin silloin kun kyse on jostain harvinaisemmasta pelistä jollaisen markkinat Suomessa ovat rajalliset. Suomesta on myyty viime vuosina paljon historiallista kalustoa niin Ruotsiin, Saksaan kuin Yhdysvaltoihinkin.

                                        Vientipalautus 2010

                                        Autoverolain muutokseen sisältyvä autoveron vientipalautus tulee voimaan vuoden 2010 alusta ja vientipalautus koskee ajoneuvoja, joiden veronmääräytymispäivä on 1.4.2009 tai sen jälkeen.

                                        Lähde
                                        Eli jatkossa voit hakea palautusta autoverosta kun myyt auton Suomen ulkopuolelle.
                                        Viimeksi muokannut TeroPee; 11.3.2009, 12:32. Perustelu: Kommentti Haraldille

                                        Comment


                                        • #21
                                          "Vientipalautus 2010

                                          Autoverolain muutokseen sisältyvä autoveron vientipalautus tulee voimaan vuoden 2010 alusta ja vientipalautus koskee ajoneuvoja, joiden veronmääräytymispäivä on 1.4.2009 tai sen jälkeen."

                                          Kysymys kuuluu miksi Suomi ei ole ottanut vientipalautusta aiemmin kuin vasta 2010 alusta. (EYT:hän on asiaa Suomelta vaatinut jo about 5v sitten.) Ei mitään muuta syytä kuin syy että vientipalautuksen tullessa voimaan selviää tosiasia että tuontiautot tulee arvottaa samalla kaavalla kuin maasta vietävät autot. Eli Tulli/ olisi joutunut muuttamaan arvonmääritystä jo aikoja sitten tuontiautoille tai ihmiset olisivat ruvenneet jobbaamaan autonromuja ulkomaille vientipalautusten takia...
                                          Viimeksi muokannut Monster; 11.3.2009, 17:37. Perustelu: ...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viesti
                                            Vientipalautus 2010

                                            Autoverolain muutokseen sisältyvä autoveron vientipalautus tulee voimaan vuoden 2010 alusta ja vientipalautus koskee ajoneuvoja, joiden veronmääräytymispäivä on 1.4.2009 tai sen jälkeen.

                                            Kysymys kuuluu miksi Suomi ei ole ottanut vientipalautusta aiemmin kuin vasta 2010 alusta. (EYT:hän on asiaa Suomelta vaatinut jo about 5v sitten.) Ei mitään muuta syytä kuin syy että vientipalautuksen tullessa voimaan selviää tosiasia että tuontiautot tulee arvottaa samalla kaavalla kuin maasta vietävät autot. Eli Tulli/ olisi joutunut muuttamaan arvonmääritystä jo aikoja sitten tuontiautoille tai ihmiset olisivat ruvenneet jobbaamaan autonromuja ulkomaille vientipalautusten takia...
                                            Vastakysymys: Miksi sinä et anna taskustasi rahaa ennen kun on viimeinen pakko vaikka isompi kaveri sitä sinulta vaatii? :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ollaan sattumoisin EU:ssa jossa pitää noudattaa tiettyjä periaatteita kuten "tavaroiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus maasta toiseen". Tuohon kuuluu myös autoverollisessa maassa autoveron vientipalautusjärjestelmä jota Suomi ei ole saanut aikaiseksi.

                                              Huono homma näissä kaikissa Suomen autoverovenkoiluissa EU:n suuntaan on ollut se että suomalaiset on saaneet maksaa liikaa autoistaan. Ostipa auton sitten toisesta eu-maasta käytettynä tai kotimaasta...

                                              Ensi viikolla (19.3.) muuten ratkeaa ELV case EU-tuomioistuimessa. Saattaa tulla iso potti ELV palautuksia tuontiauton tuoneille (tai sitten ei...)...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin pahin homma tässä on se, että me maksamme veroillamme kaikki nämä toilailut ja kustannukset. Ja palauttaako EU ne sadat miljoonat joita suomi on maksanut ELV:stä ALV-osinkoa unionille? Ja ne kerrannaisvaikutukset kalliista autoista, eli korkeammat vakuutukset (vakuutamme autoveronkin), leasingmaksut, rahoituskulut, ajoneuvoedun kalleus, jne jne. Näitä kerrannaisvaikutuksia on paljon enemmän kun osaa edes kuvitella.

                                                Puhumattakaan niistä 200:sta tulllin työntekijästä joiden tehtävä on määrittää ajoneuvojen arvoa. Hei haloo, kuitissa lukee paljonko ostaja on köyhtynyt ja myyjä rikastunut. Eikö tämä ole se ainoa tapa määrittää jonkun kulutushyödykkeen arvo?

                                                Olen kuullut tuosta vientipalautusjärjestelmästä, mutta tässä vaiheessa uskon siihen vasta kun se on tunatorin toimesta toimitettu ja toimii. Ja hyvitykset ovat linjassa autojen verotuksen kanssa. Vai mitä uskotte, tuotte auton ja verotatte sen. Seuraavana päivänä viette sen taas maasta, niin saatteko saman verran palautusta vai ette?

                                                Tuo vientipalautusjärjestelmä olisi pitänyt ottaa käyttöön samana päivänä kun liityttiin EU:hun, eli kohta 15 v sitten (?). Eniten minua nauratti että tuo Teron lainaus on kesältä 2007, jolloin ei tosiaankaan ollut realistista ajatella aitojen suomiautojen vientiä. Mitä luulette, tullaanko tuosta 1.4.2009 aikarajasta palautuksen saamiselle vielä taittamaan peistä hallinto-oikeudessa, KHO:ssa, sekä EY-oikeudessa? Minä arvaan vähän että kyllä, sillä tuo palautusjärjestelmävaatimus on vuosia vanha, eikä suomi ole sitä toteuttanut. Mikähän mörkö kummittelee kulissien takana kun ei voitaisi antaa vientipalautusta esim 2004 tai 2000 vuosimallin suomi-autosta?

                                                Helpoimmallahan pääsisi kun ottaisi autoveron kokonaan pois. Muutama kymmen tuhat keissiä pois hallinto-oikeuksilta, tullin työ helpottuisi, ja hinnat olisivat suoraan verrattavissa koko EU:n alueella. Ne sukanvarteen jääneet rahat kuluttaja kyllä laittaisi haisemaan ja täsät kertyneet ALV-tulot ovat jo toisen käden jälkeen valtiolle voittoa. Puhumattakaan siitä että autokanta suomessa lähtisi ensimmäisen kerran miesikään (!) nuorentumaan mukavine kulutus-, ilmasto- ja turvallisuusparannuksineen. Hyvityshinnat autokaupoissa ovat nyt jo EU:n autoverottomien valtioitten tasoa, eli ruotsin hinnan verran saat hyvitystä siitä aidosta pyhästä suomiautostasi. Ehkä tämä on enne? Tietävätkö lasipalatsit jotain mitä me emme?

                                                Arvaan että muutaman kuolemankolarin, tai ehkä paremmin vakavan vammautumisen välttäminen juuri ESP:n ansiosta (eli uudemman auton) olisi loppujen lopuksi yhdyskunnalle halvempaa kuin ajoneuvojen verottaminen, kaikkine lieveilmiöineen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ne sukanvarteen jääneet rahat kuluttaja kyllä laittaisi haisemaan ja täsät kertyneet ALV-tulot ovat jo toisen käden jälkeen valtiolle voittoa.
                                                  Tämä on se minkä tuntuu kovin harva sisäistävän. Tuskin valtio menettäisi yhtään mitään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lisäkysymyksiä.. Mahdollisesti lähdössä ruotsiin auton hakuun..
                                                    1.Aiempien puheenvuorojen perusteella sain käsityksen, että ostettavalle autolle voi ottaa liikennevakuutuksen suomesta ennen lähtöä, eikös?
                                                    2. Entäs rekkarit? Jos myyjä ei halua antaa niitä mukaan, että lähettäisin täältä sit takaisin, mikä on toinen vaihtoehto? Voiko suomesta ottaa myös siirtokilvet etukäteen joilla voi ajaa myös ruotsissa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      1. kyllä. Ilmoitat vain auton alustanumeron WAUZZZ.... vakuutusyhtiölle että he voivat yksilöidä mihin ajoneuvoon se vakuutus otetaan. Ainakin svensk-finland, eiku veritaksen kan.. eiku aktian kanssa toimi ihan puhelimitse ja välittömästi.

                                                      2. Toinen vaihtoehto on että tilaa etukäteen vägverketiltä punaisia vientikilpiä. Tämä pitää byrokratian takia myyjän tehdä päiviä ennen oletettua kauppapäivää. En ole varma että toimisiko suomen tarrakilvet ruotsissakin, epäilen mutta voi olla. Soitto AKE:en varmaan kertoo asianlaidan tässä tapauksessa. Ilmoita tänne mitä kertoivat.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Suomen siirtolupaa et saa mukaan Ruotsiin. Siirtolupa on kyllä validi Ruotsissa mutta ne saa viedä sinne vain siihen ajoneuvoon kiinnitettynä johon ne on myönnetty. Eli ostoreissulle niitä ei voi saada.

                                                        Liikennevakuutuksen saa muualtakin kuin Aktiasta mutta tosiaan pitää olla olla yksilöity ajoneuvo mihin sen liikennevakuutuksen ottaa. Valmistenumero on paras (ja ainoa) yksilöintitekijä. Eri juttu on sitten se että millä todistat Ruotsin viranomaisille että sulla on siihen vakuutus. Green Card toimii varmasti mutta myös yhtiön antama muu todistus voi kelvata. Helpottaa jos sen saa ruotsiksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja entinen svensk-finland, ent. veritas nyk. aktia raapustaa ilman ongelmia todistuksen ruotsiksi. Tuo todistuksen saaminen ruotsiksi tässä kaksikielisessä maassa ei varmaan ole mikään ongelma <köh>.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Myös Pohjolasta saa ruotsinkielisen vakuutuspaperin joka toimii ruotsissa merkkiliikkeessä asioidessa. Ja päinvastoin kuin tuossa yllä kerrotaan niin Tullista saa 2-3 pv. ennen hakureissua siirtoluvat autoonsa. Näin ainakin meikäläisellä on kaksi kertaa kerrottu eteläisestä tullipiiristä ja kaksi kertaa olen nähnyt Tukholmassa satamassa että Suomeen tuotavissa autoissa on valmiina siirtolupatarrat ikkunoissa. En sitten osaa varmaksi sanoa saako noilla oikeasti sveduissa ajella... Ilmeisesti saapi...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X