Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruissa tosi outo ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarruissa tosi outo ongelma?

    Moi,

    Elikkäs eilen ja aikasemminkin joskus on käynyt sellainen ihmeellisyys että kovan kiihdytyksen jälkeen esim. 0-160km/h jälkeen alkaa jarrut jurnuttaan ja täristään autoa vaikka niihin ei ole edes hipaissut jalalla?? WTF, normaali matka-ajossa 80km/h tai 100km/h niin ei mitään, menee kuin juna kiskoilla.
    Kuitenkin kovemassa ajossa tuntuu ihan kuin alkaisivat laahaamaan/jumittaan, joskus ovat jopa haisseet...

    On käytetty satulat levällään ja puhdistettu/voideltu. Hyvät palat, on ilmattu yms.. vika hieman helpottaa kun olen ajanut vauhdikkaampaa ajoa hetken aikaa, mutta ei poistu kokonaan. Myöskin kovasta vauhdista jarruttaessa täristää todella voimakkaasti, mutta ei normaalinopeuksissa??

    Nyt saa kertoa mielipiteitä mistä vois alkaa oikeesti etsimään vikaa??
    Kiitos avusta jo etukäteen..

    T: Julli

    #2
    Vähän kaukaa haettua mutta millä renkailla oot noita vetoja tehnyt ja onko joka nurkassa saman kokoiset pyörät? Luistonestohan käyttää jarruja ja jos alla on jotkut kiinankitkat jotka luistaa niin varmasti on jarrut kuumana.

    Comment


    • #3
      Onko varma, etteivät laahaa normaaliajossakin? Sopivan vähän kun tekeevät sitä, niin asiaa ei huomaa, kuin kulutuksesta ja siitä, että kovemmassa ajossa levyt lämpenee enemmän. Ajele taajamanopeuksia hetki, vältä jarrutuksia ja pysähdy parkkiin vaikka moottorijarrulla ja varmista ihan kädellä, ettei yksikään levy ole lämmin.

      Comment


      • #4
        Alla orkkis 16" vanteet melko huonoilla kitkoilla, uudet kesägummit oottaa varastossa soviterenkaita ja pultteja :)
        Kokeillaan sit uudemman kerran kunhan saat uudet alle, luiston estojärjestelmä tuli mullakin mieleen, vaikka otan sen pois päältä niin sama ongelma, tosin sehän ei edestä ainakaan mulla poista täydellisesti luistonestoa, talvella huomas paikaltaan lähettäessä ESP-pois päältä että etujarrut raksuttaa..

        Tuota taajamassa ajoa ja jarrujen lämpenemistä on seurattu, siinä oli ongelma että laahas edessä mutta huollettiin ja voideltiin liukutapit jne.. niin eivät enää ole lämmenneet, pitääpäs testata vielä uudestaan etteivät ota lämpöä.
        Kulutuksessa ei kai ole mitään epänormaalia: Kaupunki 13-14l/100km ja maantiellä 80-100km/h vauhdeissa 7,5 - 9l/100km

        Outoa on se että vika tosiaan korostuu todella rajusti kovempaa ajettaessa...??

        Comment


          #5
          ESP-nappi poistaa vain ajonvakautuksen, ei vetoluistonestoa eli oikeilla jäljillä olit sen suhteen. Jälkimmäinen on naimisissa ABS:n kanssa.

          Comment


            #6
            Kyllä se vetoluistonestokin lähtee napista pois, mutta EDL pysyy toiminnassa.

            EDL = Elektroninen tasauspyörästön "lukko". Mikäli samalla akselilla olevien pyörien nopeusero kasvaa liikaa, jarruttaa EDL nopeammin pyörivää (eli pidon menettänyttä) pyörää, jolloin voimaa ohjautuu paremmin pitävälle pyörälle.
            Viimeksi muokannut alpi; 10.5.2012, 09:04. Perustelu: EDL

            Comment


            • #7
              EDL?? Voisko valaista mullekkin mitä tekee? aika vasta olen alkanu ns. harrastaan tämän audin kanssa, vuosi takaperin lupasin itselleni että annan olla ihan vakiona ettei ala paikat särkyyn niinkuin entisestä subarustani jota viriteltiin liikaa, tuloksena oli 3 rikkonaista vaiheaskia, vetoniveliä poksahti tämän tästä ja ihan simona harmaita hiuksia. Kone kesti itellä kyllä mutta uudella omistajalla n. 2 viikon ajelun jälkeen räjähti pata kehä kolmoselle, ajoi tosin ilman öljyä ku unohti tarkastaa :)

              Nyt on sitten tähän jo laitettu uutta softaa ja alustaan tilattu hilkkeitä, vanteita jne.. tää lähtee taas käsistä :)

              No kuitenkin takasin asiaan: Otetaan vastaan vieläkin neuvoja ja kokemuksia ko. vikaan niin alotellaan testaaminen.

              Comment


                #8
                EDL on elektroninen tasauspyörästön lukko. Eli ABS jarruttaa sutivaa pyörää. Googlella löytää tarinaa siitä, tässä yksi esimerkki.

                Comment


                  #9
                  Aleksi on tietenkin oikeassa. Todistaa taas että ennen aamukahveja ei kannattaisi kirjoittaa mitään.

                  Mitä tuohon paikkojen kestämiseen tulee niin aika paljon saat virittää ennenkuin voimansiirrossta löytyy sulake. Manuaalissa eka heikko lenkki on kytkin ja automaatti on sitten automaatti, ei kai niitä kukaan viritä :) Pointtina kuitenkin että reilusti yli 500 hp vehkeitä löytyy tästäkin maasta useampia vakiopaloilla askista eteenpäin.

                  Comment


                    #10
                    Niin, jäyhin testi 01E manuaalille on lienee ollut Tomi Paavolan varttimaileri, ja siinäkin kesti laatikko aika uskomattomasti, sen joku 900 heppaa liimatulla radalla + slikseillä, kauden toisiksi viimeisessä lähdössä sitten ykkönen sanoi moimoi. Vika lähtö tehtiin sitten kakkosella ja sudittiin vissiin puolet radasta ;)

                    Ja siis voimansiirrosta oli luokkaa laatikko vakiota käsittääkseni siinä kohtaa.

                    Comment


                    • #11
                      Kertoo vaan et vm1992 subaru legacy200tbo:n laatikko on heikko, mulla lähti aina hampaita 1-2. Siinä oli vääntö 490nm-550nm riippuen ahdoista mitä käytettiin. Jos kestävyyttä olis halunnu niin uuden impun laatikko olis vakiona kestäny ihan moitteetta, tosin hinta rikkoi mun innostuksen.. :)

                      Joo asiaan: Eilen tuli vaihdettua kaksi kappaletta rikkonaisia bypasseja, "yllätys" toisesta oli alipaineletku liitoskohta irti ja kalvo rikki, toisesta meni ilma puhaltamalla läpi joka reiästä ja se venttiili kolisee sisältä, pitää viel aukasta ja tutkia. Motonetistä uudet kromiset otr:ät. Ihmeteltiin ku softattu a6 kiihty 0-100km/h n. 8,8 secunttiin no ei vielä uusia aikoja mut ehkä huomenissa. eilen nopeella testauksella tätä jarruvikaa ei ilmenny, eikä yksikään jarru ollut normaali ajossa lämmennyt toistaan enempää. Vika tulee aina silloin tällöin se tässä eniten häiritsee...

                      Comment


                      • #12
                        No nii uudet rattaat alla, vika ei poistunu?? edelleen sama juttu kovien kiihdytysten jälkeen semmonen voimistuva tutina ja sitten kun polkasee jarrua korostuu tosi voimmakkaasti ja puoltaa hieman vasemmalle, ilmeisesti vasen etujarru jumittelee.?? ei tosin kuumene juurikaan enempää kuin muut.

                        Voisko johtua liiallisesta määrästä jarrunestettä järjestelmässä?

                        Outoa on se että jos kiihdyttelet sievästi koviinkin nopeuksiin tätä onkelmaa ei välttämättä ilmene??

                        Comment


                          #13
                          Ettei olisi vikaa ulommassa vetonivelessä?

                          Jarrunesteen määrä ei voi vaikuttaa tuohon.

                          Comment


                            #14
                            Täriseekö se poljin kuitenkin aina jarrutettaessa ?

                            Comment


                            • #15
                              joo poljin tärisee samassa tahdissa, tuntuu et levyt ois kierot? mut miksi tätä tutinaa ei tule jos hissun kissun kiihyttää vauhtia vaikka 150km/h. jarrutaessa koko auto tärrää..

                              tietäs ees mistä lähtis ettiin vikaa uudestaan, satulat on käytetty jo kertaalleen auki ja voideltu liut.

                              Comment


                              • #16
                                Vois kyllä tarkastaa vetarit ja kaikki alustan tukiosat tms. pääsis vaa nosturille

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä täristää kanssa jarrutettaessa ja kovista kyydeistä....tosin takajarrut näyttää aika sipuleilta.
                                  Semmosen olen laittanu merkille,että kun ajelee monttuisella tiellä niin abs ruksuttaa välillä?mistä moinen?vai tuleeko vaan pyörimisnopeus eroa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kävin tasapainottaan renkaat uudestaan ja arvatkaas oliko joku s..anan kesäjobbari painottanu ne aiemmin ihan päin sanonko mitä!! Itsekkin n. vuoden yhteensä rengas-asentajan hommissa olleena opiskeluaikojen rahoittamiseksi, satun jotain tuosta hommasta tietään ja ilmeisesti osassa renkaita oli ollut koneessa paikallaan soviterengas, ja lisäksi tehty peltivanteen keskitinkupilla 19"aluvannetta hahhha, oli kyl painojakin laitettu vähän sinne tänne suunnilleen.

                                    Noh tulos oli että tärinä lakkas ja kiihdytysten jälkeinenkin tutina hieman vaimeni mutta pientä edelleen, kaikki vetarit sisäpuolet mukaanlukien oli kyllä kunnossa ja ripustimetkin. Ei auta pitää ajella rauhallisemmin niin ei tuu onkelmia :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tästähän on ollut paljon juttua, mutta koska tämä nyt on viimeiseksi päivitetty aihe jarruista, niin lainaanpa vähän:

                                      Eli tosiaan, kun noi jarrut tahtoivat aina (niin kuin about jokaisessa A4:ssä jossain vaiheessa) pistää ABSit päälle kävelyvauhdista pysäyttäessä, niin putsasin oikean ja vasemman etuanturin "kolon" ja anturin myös, tuossa syksyllä. Toissa päivänä avasin vasemman taka-anturin lukkopihdeillä kitkuttaen, ja onneksi lähti helposti irti! Putsasin paineilmalla, liinalla ja vanupuikoilla "kolon" ja anturin, niin ABSit eivät huutaneet enää läheskään niin usein. Kuulosti siltä, että vasen etu piti vielä ääntä ABSin säksätyksen jälkeen, eli joko putsasin sen syksyllä huonosti tai en asentanut sitä tarpeeksi syvälle. No mutta, eilen koitin apinan raivolla (WD40-kylvyttämisen jälkeen) kitkuttaa lukkopihdeillä oikeaa taka-anturia irti n. 3 tuntia. Sain sen löysäksi (oli se kumiosa aika karun näköinen sen jälkeen) ja kun koitin ruuvarillakin vääntää, niin meni siitä anturia pitävästä holkista toisen puolen klippi (joka pitää holkkia paikallaan) rikki. Ei se mitään. Jätin hommat ja annoin anturin olla paikallaan yön öljykylvyssä.

                                      Ja nyt protip kaikille, joilla taka-ABS -anturi jumittaa:
                                      Itsellä kun se oikea taka-anturi oli jumissa, eli pyöri melko vapaasti, muttei suostunut tulemaan ulospäin kolostaan, niin otin sellaisen kahden piikin sisältävän pallonivelen irrotustyökalun, se ja kuminuijalla pientä taputusta, niin alkoihan se sieltä lähtemään pois pikku hiljaa.

                                      Oli paskainen anturi ja kolo, joten putsasin molemmat. Kun sain vihdoinkin anturin kiinni, niin auton käynnistäessä jäi ABS-valo päälle. VAG405 näytti, että oikea taka-anturi on "open/short circuit to positive". Tarkoittaako tämä nyt sitä, että se on 100% varmasti paskana se anturi? Käytin paljon voimaa sen irrottamiseen, joten enpä ihmettelisi. Jos se nyt sitten on hajalla tai vaikkapa poikki jostain, niin ei voi ilmeisesti korjata sitä jollakin kikka kolmosella? Kai tämä anturi käy Quattroon? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/231715/0

                                      EDIT: Kannattaako se anturia pitävä holkki ostaa samalla? Vai tuleeko anturin mukana? Vai marmoriltako se pitäisi hankkia? Ja maksaako miljoonia?

                                      Comment


                                      • #20
                                        pyöri melko vapaasti, muttei suostunut tulemaan ulospäin
                                        Tässä syy.. Havaitsin itse myöskin, että oli vihoviimeinen konsti yrittää pyörittää anturia, sillä ainoa osa mikä pyöri oli se muovinen anturin pää, itse metallisen holkin pysyessä tiukasti kiinni kolossaan. Lopulta koko anturi irtosi noin 3mm kokoisina palasina.

                                        Eli jotain sieltä sisältä on hajonnut, kenties johdin poikki? Eikun uutta anturia tilailemaan. Englannin eBaysta laitoin juuri tilaukseen yhden, hinta noin 22e posteineen, eikä ainakaan viimeksi sisältänyt sitä holkkia mukanaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tässä syy.. Havaitsin itse myöskin, että oli vihoviimeinen konsti yrittää pyörittää anturia, sillä ainoa osa mikä pyöri oli se muovinen anturin pää
                                          Just joo...olin itsekin havaitsevanina saman ongelman, mutta koitin vakuuttaa itselleni, että se on kunnossa. :D
                                          Täytyy jostain se anturi sitten kai hommata. Oli tuokin kyllä aika irrottaa, kun sitä paskaa oli kertynyt sinne. Onkos siinä niin, että irrotetaan takapenkki ja sitten sieltä otetaan anturi irti?

                                          Comment


                                            #22
                                            Juu, siinä on sellainen vaahtomuovitulppa josta ABS-anturin johto sukeltaa läpi. Jos pitää joskus irroittaa taka-tukivarsi quattrosta esim. laakerinvaihdon tai alapuslan vaihdon takia suosittelen ottamaan se ABS-anturin liitin tuosta kohtaa auki ja viemään se tukivarsi antureineen prässättäväksi.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X