Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi haisee...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi haisee...

    ...niin kuin siellä olis kuollut rotta sisällä.

    Vakavasti puhuen, onko kenelläkään kokemusta ilmastoinnista tulevasta lemusta kylmänkosteilla keleillä? Aina keväisin ja syksyisin, kun ilmat ovat viileät ja sataa tai on satanut, ilmiö toistuu.

    Auto on kolmisen vuotta vanha ja tuo lemuongelma on kyllä ollut ekasta vuodesta alkaen. Pari ekaa vuotta auto oli Suomea sateisemmalla alueella.

    Jarmo

    #2
    Jälleen kerran täytyy suositella hakua foorumilta.

    Tuloksena esim. tälläinen ketju http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...stointi+haisee.

    Comment


    • #3
      Omassa Audissani oli sama homma. Forten auton sisätiloissa laukaistava patruuna toi vain hetkellisen avun vaivaan. Lopulta otin hanskalokeron irti, raitisilmasuodattimen pois, porasin pienen reiän ilmanvaihtokanavaan mahd. lähelle ilmastoinnin kennoa ja työnsin sinne purkillisen CRC:n Airco-cleaneria (vaahto). Tuo tuntui olevan varsin tehokas tapa tappaa pöpöt kanavista.

      http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA9%20AIRCOCLEAN.PDF

      Comment


      • #4
        Moro.

        Itse olen säästynyt ainakin tähän päivään mennessä ns. kuolleilta rotilta :)

        Pyrin yleensä siihen että joku 5min ennen määränpäätä sammutan ilmastoinnin ja annan tuulettimen tuulettaa ihan normaalisti sitä ilmastoinnin sisäpuoleista kennoa. Saapi sen pintakosteuden poistettua joka on otollista kasvualustaa bakteereille.

        Tälleen meikä mennyt eteenpäin ja ei ole ikinä vielä ollut ongelmia sisäilman hajun kanssa (kop, kop)

        Comment


        • #5
          Ihmetellä täytyy kohkaamista noiden hajujen kanssa, itsellä on ollut useampiakin Audeja eikä yhdenkään ilmastointi ole alkanut tuoksahtelemaan useammankaan vuoden käytöllä.
          Liekö siihen "syynä" se etten juurikaan räpläile mainittua laitteistoa, hetkeäkään ei ole olleet päältä pois eikä pahemmin ole tullut säädeltyä lämpöjäkään.
          Yhtäkään ilmastointia ei myöskään ole huollettu ja kaikki ovat toimineet moitteettomasti, toki en väitä etteikö joillakin liene ongelmiakin mutta ainakaan oma käyttöni ei ole ihmeemmin suojannut ilmastointia, katosta parempaa suojaa ei ole ollut käytössä ja osan "elämäänsä" jopa ovat viettäneet ihan taivasalla...

          Comment


          • #6
            Itse otin B5:ssa hanskalokeron ja ilmastoinninpuhaltimen pois. Suihkuttelin Biltemasta ostettua (mielestäni ihan pätevää ainetta hintaisekseen, liekkö vain purkin ulkoasu eri ja tavara samaa kuin joku CRC:n vaahto) ilmastoinnin puhdistusvaahtoa ohjeiden mukaan kennolle. Kellarin hajut läksi ja hetkeksi ihan miellyttävät tuoksut tuli, eikä ainakaan ole nyt keväällä tuoksahdellut uudestaan.

            Comment


              #7
              Vaikka jälleen kerran Pentillä on täydellisesti toimiva Audi (ja kaikki edellisetkin sitä ovat olleet), en olisi ihan varma että tuntoaisti riittää havaitsemaan kylmäaineen vajausta kovin aikaisin, joka siis syntyy vääjäämättä ajan kanssa. Ja voin luvata että ilmastoinnin kompressori on ollut monia kertoja pois päältä, vaikket sitä itse olisi pyytänytkään.

              Merkkiuskovaisena voidaan ottaa lainaus Audin omista materiaaleista: "Koska kylmäainetta haihtuu vähitellen ehjästäkin järjestelmästä on järjestelmän taloudellisen käytön varmistamiseksi tarpeen uusia kylmäainetäyttö muutaman vuoden välein." "Laitteen teho heikkenee vähitellen, eikä sitä välttämättä edes huomaa, laitteisto kuitenkin joutuu koville..."

              Ja vielä niistä bakteerikasvustoista: "...Samalla kannattaa teettää järjestelmän desinfiointi, ettei syksyllä usein kosteaksi jäävään ilmankuivaimeen kerry ilmanlaatua heikentäviä bakteerikasvustoja."

              Omassa Audissani olen joutunut nämä ilmiöt havaitsemaan, mutta syy varmasti on siinä että joskus talvella olen laskenut ilmastoinnin ohjauspaneelista auton lämpötilaa kun muuten saattaa tulla takki päällä kuuma - ei pitäisi sörkkiä toimivaa järjestelmää...

              Comment


              • #8
                Niinpä, minulle nyt on aivan sama vaikka siellä ei olisi lainkaan "kylmäainetta" kunha auto vain jäähtyy ja lämpenee persdynon mukaan samoilla kilsoilla ja kuumilla kuin uutenakin.
                Sama on myös bakteerikasvuston suhteen, vaikka basillit olisi syöneet kokonaan sen aktiivihiilifiltterin on pääasia etteivät vain haiskahda.
                Mitä sitten tulee Audin omiin materiaaleihin, en ole havainnut noita lainauksia ainakaan omista ohjekirjoista. Jos Laakkonen tai joku muu rahastaja kertoo mitä "kannattaa" tehdä ei se välttämättä ole minulle kannattavaa.
                Ilmeisesti minun on sitten heikentynyt lämmitysteho kun ei ole tarvinnut vähentää lämpöä tai sitten autoni ovat niin huolettomia ajettavia ettei kylmä hiki nouse pintaan, mutta kesähelteellä ole kyllä hieman nostanut lämpöä ettei tarvitse palella, siinä 23 asteen tietämillä on ollut parhaimmillaan, toki tuokin voi johtua siitä ettei minulla ole kunnollisia vaatteita...

                Comment


                  #9
                  Jos ei ole kerran mitään käsitystä ilmastointijärjestelmän toimintaperiaatteesta, niin minusta olisi kohtuullista olla vähättelemättä toisten ongelmia ja syyttelemättä heitä järjestelmän väärästä käytöstä.

                  E: Niin, ja omissa autoissanikin ilmastoinnit toimivat ja eivät haise mutta asian esilletuominen ei tuota mitään lisäarvoa tähän keskusteluun.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä mä suosittelisin tuollasta ilmastointilaitteen perushuoltoa ja desinfiointia. Itelläni on reilu vuoden vanha auto ja ajattelin 2. ikävuoden kohdalla käydä täyttään ja desinfioimaan.

                    Comment


                    • #11
                      Oma a3 -99 haisi myös, laitettiin motonetistä ostamani spraypullollinen ilmastointiainetta (8 e?) ja ongelma on pysynyt poissa. Ilmastointia ei ole muuten huollettu mun aikana alkaen 2005

                      Comment


                      • #12
                        Mitenkäs tuota crc:n vaahtoa olette Audeissa käyttäneet? Raikkari pois ja sieltä kautta tuubin täydeltä vaahtoa sisälle? Edellisessä autossa kokeilin tuota vaahtoa, mutta lopputulos ei ihan nappiin mennyt. Siinä tosin oli suodatin repsikan jalkatilassa, joten vaahto piti ruikkia vähän mistä sattuu.

                        Kun ajattelin nyt kuitenkin olla "hullunrohkea", ja tehdä huolto-ohjelmaan kuulumattoman ennaltaehkäisevän toimenpiteen..

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos vinkeistä.

                          Olin AD:n liepeillä ja nappasin ensihätään mukaan sumutettavaa CRC:n Airco-cleaneria. Ainakin hajut vaihtuivat kuolleista rotista tuoreisiin omeniin...

                          Auto on tosiaan viettänyt ekat vuotensa sateisessa ympäristössä, joten kosteutta on ollut ilmassa huolimatta siitä, että se on myös ollut yöt tallissa.

                          Comment


                          • #14
                            Noista sumutteista...
                            En tiedä onko b8:n sisäilmansuodatin ennen vai jälkeen sisäkierron.

                            Golffissa kaikki ilma kiertää suodattimen läpi, joten se pitää ottaa ennen käsittelyä pois. Vaikutus on lyhyt, kun kaikki huurut jää suodattimeen ja haihtuu lopulta pois

                            Comment


                              #15
                              Vanha ketju mutta..
                              TT:ssä ilmennyt nyt plussakeleillä sellaista, että iskee heti ikkunat huuruun ja haisee hetken kuin märälle villasukalle. Pitäiskö lähteä testailemaan jollakin aineella vai vaihtaa raitisilmasuodatin? Vaiko jotakin muuta? Tosiaan ilmenee vain 0/+5 keleillä ja kun on ilma kostea.

                              Comment


                                #16
                                Onko Auto vai Econ päällä? Nollan kieppeillä on hyvä pitää Econia päällä sen takia että jos lämpötila sattuu nousemaan 3 asteeseen niin ilmastointi lähtee päälle ja sitten taas kun lämpötila laskee niin ilmastointi sammuu ja kosteutta jää höyrystimeen joka sitten rupeaa haisemaan ja vetää laseja huuruun.

                                Comment


                                  #17
                                  Aa, hyvä tietää. Auto:lla oon posottanu menemään, mutta pitää vaihtaa econille aina nollan kohdilla. Kiitoksia:)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X