Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talopaketeista asiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Talopaketeista asiaa

    Tämä nyt on vain tällaista tietämättömän ajatusten pyörittelyä ja pohdiskelua, ja ajattelin kysäistä, jos vaikka täältä löytyisi mielipiteitä suuntaan tai toiseen.

    Talon rakentaminen on siis edessä lähitulevaisuudessa, mutta aikataulusta ei ole vielä sen tarkempaa tietoa. Tonttia on katseltu ja joku sopivakin on kiikarissa. Sijainnilla tai maisemalla minulle ei niin ole väliä, mutta jälleenmyyntiarvoahan huono sijainti tietenkin rokottaa. Nyt keskitytään kuitenkin talopaketteihin tai vaihtoehtoisesti pitkästä puusta rakennettavaan taloon ja sen etuihin. Kyseeseen tulee yksikerroksinen talo jonka asuinneliöt osuisivat 90-120 neliön tienoille. Eihän sitä nuori mies yksin paljon tilaa tarvitse.. :] Budjetin pysyttävä kuitenkin maksimissaan sadassa tonnissa. Liekö koko projekti kaatuvan tähän? Työvoimassa ja urakoinnissa pystytään säästämään jokaisesta mahdollisesta rakosesta (sis. sähkötyöt, timpuroinnit, yms.)

    Valmistajiahan on näköjään aikamoinen määrä, mutta otan nyt muutamia poimintoja tähän. Liikaa asioita mietittävänä enkä varmasti osaa ottaa kaikkea oleellista huomioon.

    Lujakivitalo
    - Edullinen
    - Ei sisäpintoja = säästöä kun itse nikkaroi
    - Kivitalo vs. puutalo?

    Älvsbytalo
    - Täydellinen kaikkineen rojuineen takuulla, turvallinen valinta
    - Jokaisessa työvaiheessa/materiaalissa ilmaa, maksaa turhaan jos voi tehdä/hankkia itse

    Kastelli
    - Siisti perinteinen puutalo
    - Edullinen
    - Ilmeisesti laadukas?

    Nuo nyt on vain karkeita esimerkkejä jotka sattuivat välilehtien alta tupsahtelemaan esiin. Lähinnä tarkoitus on herättää keskustelua ja toivottavasti joku palauttaa minut maan pinnalle ensinnäkin tuon budjetin suhteen ja kehoittaa hakeutumaan vuokralaiseksi.

  • #2
    Mun kaveri teki itse tarkan vertailun muistaakseni noin 8 talopakettitoimittajan tarjouksista, erilaisista toimitussisällöistä johtuen kaikkien pakettitarjoushinnat oli eri mutta loppusummat vertailukelpoisiksi laskettuna osuivat noin 500 euron päähän toisistaan.

    Erittäin tarkan kuvan kustannuksista voi saada esim. Osuuspankin laskurilla. Oman talon kohdalla näyttäisi toteutuvan hämästyttävän hyvin tuo projektin alkuvaiheessa laskettu arvio.

    Hyvän saa kun itte tekee, tai siis just sellasen kun tekee. Jos haluaa säästää, niin talopaketissa ei kannata ottaa valmiusastetta kovinkaan pitkälle, jolloin on sitten taas se ja sama tehdä pitkästä. Joitain materiaalihankintoja saa esim. Kastellin kautta "edullisesti" suoritettua, mutta ainakin tulevan naapurin vertailujen mukaan ei varsinaista säästöä välttämättä edes synny vaan itse kilpailuttamalla pääsee jopa parempiin tarjouksiin.

    Tuo budjetti kuulostaa siltä, että kaikki on tehtävä itse, osapuilleen halvimmista materiaaleista ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia ilmaiselle tontille. :)

    Comment


      #3
      Jeps toiset tykkää kivestä ja toiset puusta, loputtoman väittelyn saa siitä aikaan kyllä eli ei siitä enempää.

      Kastelli tulee juuri niin laadukkaaksi kuin tekijä sen tekee. Torppa kun rakennetaan vähän kuin pitkästä tavarasta, niin laatu tulee omasta osaamisesta. Muutaman Kastellin kanssa on tullut oltua tekemisissä ja hyvällä porukalla tullut laadukas kokonaisuus.

      Älsv.... talojen kanssa on tullut kanssa oltua tekemisissä ja suoraan sanoen ne ovat järkyttäviä :) Ei millään pahalla tämä valinneita kohtaan mutta niin laatu kuin materiaalit ovat syvältä. Halvalla saa juuri mitä halvalla voi saada.

      Suurelementti talot muilla valmistajilla vaihtelee laadultaan. Kasaus tapahtuu vauhdilla ja ongelmia voi tulla elementtien kanssa. Myöskin on jouduttu purkamaan tunnettujenkin valmistajien seiniä auki uudelleen puutteellisten eristysten yms laatumokien takia, joten kannattaa vaatia tarkka dokumentoitu elementtien valmistus (valokuvia yms) ja valvoa asennus tarkkaan. Vinoja asennuksia kun näkee harvasen päivä.

      Kustannuksia en kommentoi sen enempää, rahaa menee vähintään tulpasti budjettiin verrattuna kuitenkin ;)

      Comment


      • #4
        Itse tilasin Älvsbytalon Kalevatar -talon ja olen ollut tyytyväinen. Tottakai rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta pätevä paketti perusasumiseen ja todellakin muuttovalmis (keittiöstä puuttuu astianpesukone ja kahvinkeitin) silloin, milloin luvattu. Hinta on hyvin tiedossa. Älvsbyn taloista puhutaan paljon paskaa, toki joillain on ongelmiakin ollut.

        Älvsbyssä kannattaa todella tarkasti tutustua hinnastoon. Jotkut optiot poskettoman hintaisia. Pistorasioita on liian vähän. Pesuhuoneen lattialämmitys kannattaa ottaa. Muuten uskallan suositella tuossa budjetissa. Itse tehden maksat materiaaleista tuplasti sen, minkä tehtaat ja tehtyäsi työn sinulle valkenee, miten se olisi pitänyt tehdä. No, ensi talossa sitten...
        Viimeksi muokannut Antti Määttä; 10.10.2008, 21:07.

        Comment


        • #5
          Alle sadantonnin ei kukaan rakenna nykyään täysin valmiiksi taloa,
          vaikka tekisi kaikki sallitut työt itse.

          Comment


            #6
            Ihmiset näkee asiat erilailla, itselle muutaman Älvsbytalon ympärillä pyörineenä (muutaman rakenteita avanneenakin), niin mieleeni on asettunut sellainen kuva niistä, ettei tulisi mieleenkään itselle moista ottaa. Kuitenkin näissäkin kohteissa omistajat olivat tyytyväisiä, joten hyvä niin ;)

            Omalla kohdalla on vaan se ero, että päivittäin näen mitä tasoa voidaan saada aikaan muilla ratkaisuilla, hinta toki erilainen myös. Myös monia muita asioita tulee mieleen mutta eiköhän tämä riitä tästä asiasta.

            Comment


            • #7
              Ite tykkään tästä Kastellista kun se on periaatteessa pitkästä tavarasta tehty, eikä ole siis elementtitalo.
              Kovasti vastaava mestari ja rakennustarkastaja kehuivat myös Kastellin kosteudensulkusysteemiä. Sehän on villakerrosten välissä, kun se yleensä muuten on tavattu laittaa villan ja sisäverhouksen väliin.
              Itse en ole niin nero, että tietäisin mitä etua tällä saavutetaan. Kai se minulle joskus selitettiin.

              Älvsbyn kanssa kannattaa olla tarkkana kaupungin/kunnan rakennussääntöjen suhteen.
              Salossa siitä on tapeltu pitkään ja Salon rakennusvirasto ei hyväksy Älvsbyn viemäriratkaisu sellaisenaan, vaan siihen pitää tehdä jotain muutoksia.
              En tiedä tarkemmin mitä, ja Salo voi hyvin olla ainoa paikka.
              Siellä on LVI hommissa muutenkin yksi naurettava asia, mikä Muurlassa kyllä onnistui mainiosti.

              Älvsbyn jos tilaa nyt, niin onko edelleen sama tilanne, että kahden vuoden päästä toimitus? Eli pitkät jonot.

              Muuten en osaa mitään vertailla, koska itsellä kokemusta vain Kastellista. Tykätty ollaan.

              Budjetista samaa mieltä, että jos yli 100 neliön talosta puhutaan, niin ihan äkkiä ei 100ke riitä.

              Comment


              • #8
                Jos budjetti on 100 tuhatta, en alkaisi rakentamaan. En tiedä paikallista hintatasoa, mutta voisin olettaa että pieneen talopakettiin 150 tuhatta kyllä taas voi riittää! (Jos tontti on "ilmainen" ja pystyy itse paljon tekemään).

                Kivitalon voi ihan suosiolla unohtaa, lisäksi talopaketti yrityksien tilauskannat ovat hyvin pitkälle romahtaneet, joten hyviä tarjouksia voi saada, kannattaa rohkeasti kilpailuttaa, asiakas on nyt se jolla on ne kortit!

                Pesuhuoneen lattialämmitys kannattaa ottaa
                Kyllä sinne koko taloon tulisi vesikiertoinen lattialämmitys laittaa maalämmöllä. Mikään muu lämmitysmuoto ei tällä hetkellä ole yhtä edullinen, ympäristöystävällinen ja oma varainen. (Öljy kallista, kaukolämpö nousee, sähkö nousee, aurinkölämpö ei ole hyötysuhteeltaan vielä Suomessa riittävän kannattavaa)

                Comment


                • #9
                  Kuten todettu, rahalla saa ja hevosella pääsee. Ihan sama juttu kun autokaupassa; lista halutuista ominaisuuksista saattaa olla pitkä, mutta käynti pankissa muokkaa listaa.

                  Jos rahaa olisi rajattomasti, tuskin elvistä (noin kavereiden kesken) olisi otettu. Meille se oli vaihtoehto jollekin (täällä päin reippaasti ylihintaiselle) remppakohteelle.

                  Mulla on suhteettoman iso takka ja navetallinen itsetehtyä klapia. I love co2;-)

                  Asumisessa on muutakin kuin talo. Korostan hyvän tontin ja siinä hyvän talon paikan tärkeyttä. Karseita suonsilmiä ja pellonpätkiä on myynnissä tontteina...
                  Viimeksi muokannut Antti Määttä; 10.10.2008, 17:48. Perustelu: kirotushärö.

                  Comment


                    #10
                    Precuttia saa sitten myös muualta kuin Kastellilta. Esim Herrala/Klassikko ja varmaan muitakin.
                    Uutisoinnin mukaan tosiaan kohta on todellakin ostajan markkinat ellei ole jo.

                    Maalämmön omavaraisuus jäi vähän epäselväksi. Sähkölämmityshän se on :)
                    Ilma/vesipumput nostaa kovasti päätään. Maalämpö käsittääkseni ainakin reikänä aika kallis ellei kenttään ole mahdollisuutta ja tietysti kone maksaa mansikoita.

                    Vesikierrosta ihan samaa mieltä. Sillä jää varsinainen lämmönlähde helposti vaihdettavaksi. Eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tuollessaan.

                    Jos tosiaan on kaikilta aloilta tutut eli sähkö/vesi/maanrakennus jne jne niin voihan sitä ehkä juuri ja juuri saada nipistettyä satasella mökin, mutta melko spartalaiseksi jäänee.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä sen tuohon sataan tonniin nippa nappa tekee. Pitää olla vaan liki ilmainen tontti ja hyvä paikka talolle, jotta perustuksissa pääsee vähällä. Yhtään ei myöskään passaa alkaa hifistellä ratkaisuissa.

                      Ihan kaikki pitää tehdä itse, minkä pystyy. Samoin kaikki mihin saa jonkun kaverin kirjoittaa signeerauksen, että ns. pätevä on homman tehnyt / todistanut toimivaksi.

                      Pitkästä tehtäessä pitää muistaa, että runkotolpat taitaa pitää lujuusluokittaa.

                      Jos yhtään ei pankkitili anna periksi pistää lisää, niin aikamoisen urakan järjestät itsellesi ainakin vuodeksi ja hieman yli.

                      Melkein sinuna ottaisin rungon kasattuna vesikatto päällä, niin itse pääsisi tekemään sitten hommia sisällä. Tietysti jos vasara pysyy käsissä ja on muutama noheva kaveri, niin parin viikkoon pistää tuon rungon itteki läjään.

                      Tuossa pienessä on vaan se vika, että sen 50 neliöö saat melkein ilmaiseksi tuohon lisää. Kuitenkin keittiö ja pesutilat on ne mihin sitä rahaa aikalailla menee. Makkarit tulee miltei ilmaiseksi.

                      En tiedä, mutta minusta tuo maalämpö on toiminu nätisti. Eikä se ollu järin kalliskaan. Liekkö tarjouksessa tullut laskuvirhe. :)
                      Viimeksi muokannut Hasa; 10.10.2008, 20:37.

                      Comment


                        #12
                        maalämpöhän ei millään sovi pieneen budjettiin suurehkon investoinnin takia, vaikka pitkällä aikavälillä onkin ihan viksu valinta (toivottavasti). Ihanan helppo se ainakin käyttäjälle on.

                        Comment


                          #13
                          Reilu 18k€ maksaa porakaivomaalämpöpaketti olemassa olevaan vesikiertolämmitykseen pirkanmaalla.

                          Hieman pistää miettii verrattuna pellettiin jonka investointi jää kolmasosaan että milloin on kuoletettu.

                          Yhdessä vieskatalon suurelementtipakettissa olen ollut apupoikana eikä mitään pahempaa sanottavaa ole rakennustavassa, päivässä pystyyn ja sateensuojaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kaikissa lämpöpumpuissa pitää myös ottaa huomioon, että käyttöikä on rajallinen, huollosta huolimatta hyötysuhde laskee, kun vehkeet kuluvat.

                            Kokonaistaloudellisuus ja edullinen hankintahinta ovat kaksi eri asiaa, niitä ei tule sotkea. Riittävällä määrällä pätäkkää voi tehdä järkiratkaisuja, vähemmällä määrällä koettaa selvitä ilman herkkuja. Kysehän oli juuri pienen budjetin investoinnista.

                            Comment


                              #15
                              Tällä pienellä budjetilla kannattaa investoida ilmalämpöpumppuihin. Pienellä rahalla ja vaivalla saa edullista energiaa.

                              Comment


                              • #16
                                Paljon täällä lämmityksestä keskustellaan, mutta ei lämmön talteenotosta.

                                Kannattaisi laskea takaisinmaksuaika verrattaessa eri lämmitysmuotoja ja investoituja euroja. Muuten ei ole erilaiset ratkaisut vertailukelpoisia.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo "kaikissa lämpöpumpuissa" piti sisällään myös lto:n, mutta oikeassa olet. Ei maksa vaivaa huonolla hyötysuhteella ottaa lämpö takaisin pakkasesta, jos sitä sinne lykätään suoraan.

                                  Tuleeko Tuomolta ääni elvikselle, tuolle talopakettien ladalle?;-)
                                  Viimeksi muokannut Antti Määttä; 10.10.2008, 22:21. Perustelu: Kysymyksessä on kysymysmerkki, kertoo kielipoliisi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jep, Antti.
                                    Ostettiin Älvsbyn L- mallin tuotos. Oli ensimmäinen toimitus Suomeen 2007 tammikuussa. Konkarit asentamassa (n. 500-700 taloa asennettuna). Asennuksen aikana tehtiin sitten muutokset lennosta. Olohuone/keittiö yhdistelmä n. 60m2 takka ja isot ikkunat jne. Lämmityskulut 150m2 + autotalli 60m2 oli viime vuotena n.130€/kk sisältäen kaiken muunkin sähkön.
                                    Nyt kun on kaikkea konetta ym. on arvio n.18.000 kWh / vuosi ja lämmittettävää alaa on 210m2.

                                    Jokainen saa ja voi tilata ihan mitä haluaa.
                                    Suurin osa, joka arvostelee jotain tiettyä talopakettiam yms. ei omaa mitään omakohtaista kokemusta asiasta vaan jutut on muiden suusta kuultua negatiivistä skeidaa. Harva se on asunut kaikissa mainitsemissaan talovalmistajien luomuksissa...

                                    Mitään huonoa ei ole elviksestä sanottavaa...sopii hyvin lapsiperheelle,
                                    joka ei ehkä asu loppuelämäänsä samassa talossa.

                                    http://www.jpsalonen.fi/

                                    ulkokuvat
                                    keittiö
                                    olohuoneet ja takat

                                    ko otsikoita klikkaamalla ensimäiset kuvat on meidän ladasta..
                                    Viimeksi muokannut RS_2; 10.10.2008, 22:51.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                                      Hieman pistää miettii verrattuna pellettiin jonka investointi jää kolmasosaan että milloin on kuoletettu.
                                      Mielenkiinnosta kysyn, miksi pelletti on niinkin suosittu lämmitystapa, kun eikö hake olisi järkevämpi siinä suhteessa, ettei olisi naimisissa minkään patenttipapanan kanssa.
                                      Haketta kun pystyy huonoina aikoina veistelemään vaikka itse puukolla. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Haketta sais melkein niin paljon kuin haluais, sijaitsee vaan 180km talosta ja on karkeampaa versiota. Hakestrokeri on kaiketi kalliimpi kuin pelletti. Isompi tontti olis ja pusikkoa niin vois ostaa oman hakkurin :d

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaikkien talovalmistajien talopaketeista löytyy paskaa.. niin hartmanin,Älvsbyn,karelia..

                                          Lattioita elää,väliovet ei mene kiinni,ilmoitetut lämpöilmapumput ovat ihan vääriä mitä sovittu,välikaton puhallusvillat märkiä,laattoja tippuu seiniltä jne,asennetaan viallisia lattialämmityksiä... pitkä litania mitä kaikkea sattuu..

                                          Nämä kuultuja vikoja, joissa joidenki haaveet ovat oikeasti kaatuneet.. asuneet puolvuotta talossa jonka jälkeen valmistaja lunastanut myyntihinnalla ja remontoinu ja myyny. Ihmisillä kaatu elämän haave kerralla.

                                          Sitä pitää olla paikan päällä seuraamassa kun se valmistuu eikä vuokrakämpäs sohvalla odotella ja haaveilla kuinka hieno ja hyvä koti on tulossa, ihmisethän niitä tekee.

                                          Kun talo on valmistunut niin ottaa ulkopuolinen rakennustarkastaja tarkastamaan kohde.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jeps eiköhän lämmöntalteenotto ole nyt selviö nykyaikana ihan rakennusluvan saamisessakin tai ainakin itse niin oletan.

                                            Rakentamisessa pitää valintojen puolesta kestää myös kritiikkiä, sitä omaa valintaa kun moni pitää aina huonona, vaikka itselle kelpaa :)

                                            Lämmitysratkaisuissa ei nyt niin hirveästi ole vaihtoehtoja ja nekin suodattuu ensin budjetin mukaan ja sitten käyttöhalujen mukaan. Kymmenien vuosien takaisinmaksuaikojen miettimiset on mielestäni turhaa hifistelyä, maailma muuttuu, talot myydään jne.

                                            Vesi Ilpot tai uudet co:t on hyvä ratkaisu maalämmön vastaavana hiukan eri hintaluokissa. Välttämättä ei tarvita lattialämpöä joka paikassa, vaan laitetaan sähkökaapelia tarvittaviin paikkoihin ja ilmalämpöpumpulla lämmitys. Joillekkin kelpaa ilman lattialämpöä kokonaan. Pellettihomma puree toisille jne. Nämäkin suodattuu edellä mainittujen tarpeiden mukaan ja ei ole mitään kultaista tietä.

                                            Voin omankin ratkaisun kertoa ja kestän kritiikin siitä :) Mulla on sähkökaapelit lattiassa alakerrassa, vettä kun en sinne halunnut. Ilpo:t hoitaa lämmittämisen ja lattialämpöä ei juurikaan tarvi eli lähinna varalla ovat. Yläkerrasta löytyy vain yksi ilpo. Varaavatakka on toki mukana. Kulutus on pientä.
                                            Viimeksi muokannut vayne; 11.10.2008, 00:08. Perustelu: lisää juttua :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              No, eipä se ole sen kummoisempi meillä.

                                              Yksitasoratkaisu, kauttaaltaan menee johdot lattiassa. Älytermostaatit kaikissa muissa tiloissa paitsi pesu, khh, wc ja tk.

                                              LTO on ILTO 440 sähköpatterilla, joka ei varmaan ole paras.

                                              ILP on, mutta viime aikoina olen huomannut, että ei sitäkään kannata käyttää kuin kesällä viilentämiseen.

                                              Lattialämmitys ei ole päällä kuin noissa tiloissa joissa ei ole älytermostaatteja, muuten tullaan täysin toimeen kolmetonnisen vuolukiven kanssa.
                                              Ehkä se on kiitos avaran ratkaisun ja tuon takan valtavan kapasiteetin, tuntuu välillä että pienempikin olisi riittänyt paremmin kuin hyvin.

                                              Anttia lainatakseni:
                                              I love co2;-)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varaavassa tulisijassa on monia hyviä puolia, kuten totaalinen riippumattomuus kaikesta muusta kuin kuivasta polttopuusta ja osaavasta käyttäjästä. Syrjäseudun pakkasyönä ei naurata, jos pistorasian rei'istä loppuu jännite-ero. Täällä maalla lähes joka talosta saa klapia. Lähibiopolttoainetta. Hyvällä tuurilla vielä säästetään luontoa eikä kirjoiteta kuittia;-)

                                                Yksi huono puoli kuitenkin on. Tiilessä ei ole termostaattia.

                                                Esikoisen ristiäisten aikaan asuttiin talossa, jossa alakerrassa oli iso, varaava takka ja yläkerrassa vielä isompi leivinuuni. Yhteenlaskettu tiilimassa lieni n. 7 tonnia.

                                                Edellisenä iltana oli -25 C. Takka lämmitettiin kovin kuumaksi ja leivinuunissa tehtiin ruokaa urakalla.

                                                Yön aikana lämpötila yllättäen nousi 30 astetta (-25 C -> +5 C), mutta tiilitonnien pintalämpötila oli vielä nousussa ja massa luovutti lämpöä auliisti fysiikan lakien mukaan. Kun pihka alkoi tippua kattopaneelista, saapui joukkoon vielä tuvallinen juhlavieraita tummissa puvuissa ja muissa tamineissa.

                                                Jokainen muistaa ne juhlat...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tällä mopolla (klikkaa 'Avaa laskin') laskettuna tuo 100ke kuulostaa kyllä aivan utopistiselta. Itse tekemällä voinet säästää, ja sinkkuudessa on se hyvä puoli, ettei tule avioeroa kuten yleensä näissä omatoimiprojekteissa. Vitutusta se ei tosin vähennä lainkaan, joudut vielä tekemään hommia ilman lihakeittoa termarissa.

                                                  [mainos]Tuo laskin on muuten nimestään huolimatta täysin puolueeton runkomateriaalien suhteen, puutaloille ei ole isketty mitään 'ylimääräisiä lisäkertoimia'. Samalla tiimillä ja tinkimättömällä ammattitaidolla tehty, kuin Klara-kustannuslaskentaohjelma. [/mainos]

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Älvsbytalossa on oivallettu sama, minkä Mr. Ford autonrakennuksessa. Liukuhihnalta massatuotetta, niin hinta pysyy aisoissa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mites jälleenmyyntihinta, onko kokemuksia ?

                                                      Meneekö kuten Ford:lla :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itse säästän maansiirtotöissä ja pohjissa aika rutkasti, kun sorat voi ajaa omasta montusta omalla autolla ja kaivaa ojat ja muokata maat omilla koneilla. Siinä säästää jo helposti sen kymppitonnin. Tontin hinta jäänee sekin alle kymppitonnin. Tuossa on karkeasti jo sellainen parin kympin säästö jos rakentaisi kaava-alueelle 'paremmalle' paikalle. En halua taajamaan tai omakotitalolähiöön, vaan omaan rauhaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Välineistöstä päätellen(kaikki omaa).Miksi pitäisi rakentaa rimaa hipoen talo ,jos on resursseja tehdä se kunnolla?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Aika pätevä kyllä tuo laskin!

                                                            Arvioin mutulla että oman unelma kämpän toteutus maksaisi nyky hinnoila 500k euroa.

                                                            Sain tuloksen: 498000 euroa :)

                                                            Eihän sitä rahaa ole ja eikä sitä pankistakaan enään taida helpolla saada, mutta ehkä joskus vielä ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X