Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kostean tilan saumasilikonien uusinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kostean tilan saumasilikonien uusinta

    Kylppärin lattian ja seinien välinen saumaus on alkanut tummumaan sieltä täältä. Sellaista laikuttaista värjäytymää joka ei lähde kloorilla pestenkään pois. Olen ollut siinä uskossa että noitakin pitäisi joskus uusia. Onko ihan huuhaata ja onko tuo vain kosmeettinen juttu vai pitääkö oikeasti ryhtyä toimeen. Silmämääräisesti saumat ovat edelleen tiiviit mutta ruman näköiset.

    Minun tietoni mukaan viimeisin kylppärin saneeraus on tehty jossain vaiheessa 90-luvulla eli noin 20 vuotta sitten. Jotain vesikalusteita ja kaappeja on toki uusittu myöhemminkin mutta laatoitus lienee niitä peruja.

    #2
    Mikään asiantuntija en ole, mutta niinhän sitä puhutaan, että saumat tulee uusia tietyn väliajoin.

    Putsattu noita ei saa kuin laittamalla uudet silikoonit, jos on värjääntynyt ajan saatossa.

    Comment


      #3
      Sanitettilaatuiseen silikoniin lisätään tuotantovaiheessa homeenestoainetta (en nyt muista mitä myrkkyä se oli) ja se ajan kanssa kuluu, kun saumaa pestään pesuaineella. Sauma voi myös kutistua ja väliin pääsee paksaa ja vettä joka homehtuu. Eli alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, ei ole huuhaata vaihtaa aika-ajoin...

      Comment


        #4
        Kiitänks.

        Sitten seuraava kysymys. Tuo lienee ihan ammattimiehen hommaa kuten muukin vesieristys. Varsinkin jos lähtökohta on se että minä en näistä mitään ymmärrä.

        Comment


          #5
          Vesieristyksen pitää olla sertifioudun kaverin tekemiä, mutta siinä käsityksessä olen että saumauksen saa kyllä itse tehdä.

          Comment


          • #6
            Täytyy vaan varoa kun leikkaa pois vanhaa silikoonia ettei puhko samalla vesi eristystä..

            Comment


              #7
              Vesieristyksen rikkomisesta ei liene vaaraa, jos vetää mattoveitsellä ensin seinälaattaa pitkin niin, että veitsen terä kulkee lattialaattaa pitkin hieman seinälaatan alla. Sitten uusi viilto lattialaattaa pitkin niin, että silikonin irtoamista voi kontrolloida. Silloin ei pitäisi olla vaaraa viillellä vesieristystä. Ja uusi silikonihan siihen päälle tulee kuitenkin.

              Silikonin levitys ei rakettitiedettä ole. Katkaisee suuttimen sopivasta kohtaa, että reikä ei ole liian iso tai pieni, sillä voi kontrolloida näppärästi silikonin määrää. Sitten vain märällä sormella vetää saumaa pitkin silikonin tasaiseksi. Toki seinä- ja lattialaatan voi teipata, jolloin itse levitys ja tasoitus aavistuksen helpottuu ja rajat on siistit.

              Comment


                #8
                Toi teippaaminen on aivan A ja O jos tavan säheltäjä haluaa saada siistiä jälkeä. Kannattaa ostaa sinistä maalarinteippiä sitä varten, se ei katkea irroitettaessa ja rajaaminenkin on helppoa, kun teipin voi pingottaa pitkäksi ilman pelkoa katkeamisesta. Sitten juomalasiin saippuavettä, jossa kostuttelee sitä levityssormea, niin hyvä tulee. Luultavasti jopa siistimpi, kuin siltä ammattimieheltä, joka vaan vetäsee ne sinne (tosin se käy kyllä siltä nopeammin).

                Comment


                • #9
                  Ja kun suurimmat on saatu mekaanisesti poistettua, niin esim. Cascon SealRemoverilla loput pois mitä ei mattopuukolla saa raaputettua. Karheista lattialaatoista ainakin vaikea saada kaikkea pois. Ja ennen uuden laittoa huolellinen pyyhintä vaikka asetonilla niin saa rasvat ja saippuat pois.

                  Comment


                    #10
                    Ehdottomasti teipaten sopiva rako ja siihen silikonit. Tottunut käyttäjä vetänee ilmankin, mutta minä ensimmäisen kokeilun jälkeen totesin heti, että teipit. Annostelu on hankala ja pitää tehdä maltilla.

                    Comment


                    • #11
                      Saippua kannattaa laittaa spraypulloon, tai käyttää jotain spraypullossa tulevaa pesuainetta, ihan sama mitä... Sillä suihkaisee pari kertaa saumaan ja peukalolla tasaiseksi.
                      Akryyli levittyy ilman liukastettakin mutta silikoni ei.

                      Teippausten tarpeen varmaan säätelee se kuinka hyvin osaa arvioida tarvittavan tavaran määrän. se mikä ei mahdu koloon tursuaa peukalon alta pitkin seiniä, itse en mitään tarvetta teipeille näe.

                      (varma merkki työmaan etenemisestä on se että laattamiehet on vieneet työmaatoimistosta kaikki spraypullossa olevat pesuaineet :D )

                      Comment


                        #12
                        Kyllä siitä rajasta nätimpi tulee, kun teippaa. Ei tuu semmosia läpikuultavia epämääräisiä rajoja vaan selvät rajat ja kun laittaa silikonia sopivasti. Se ei ole semmonen läpikuultava reunoilta. Pieniä detaileita, mutta pienistä jutuistahan se on kiinni mikä näyttää vimpan päälle huollitellulta. Mä osaan kyllä laittaa ilmankin, mutta siitä huolimatta ja juuri tuosta edellä mainitusta syystä käytän mielellään teippiä. Kun itse tekee, näkee myös kaikki itse tehdyt virheetkin välittömästi.

                        Comment


                          #13
                          Erityisesti teippaamista puoltaa meillä tilanne melkein joka saumassa, että kulman molemmin puolin on kovin eriväriset tai -sävyiset seinät. Kun menee sillä tummemman pinnan värisellä silikonilla, niin sitä ei juurikaan saisi siihen vaaleampaan levitä.

                          Ja jos Mikko kuitenkin äidyt itse kokeilemaan, niin siihen tuubin päähän mieluummin vähän liian pieni kuin liian iso reikä. Ja viistoon leikattuna. Ja kunnon tuubipyssy. Ja kumihanskat. Ja asennusolut, mutta vasta kun homma on valmis.

                          Comment


                            #14
                            Ja otat kaupasta tuoreinta mahdollista erää silikonia meinaan että monesti kaupoissa laitetaan uusimmat takariviin. Jos on vanhaa niin tekee kunnon ryppyjä.

                            Comment


                              #15
                              Varaa hommaan sellainen ajankohta, että tarpeen vaatiessa suihku voi olla käyttämättä ainakin muutaman päivän. Jos silikoni on jo irronnut ja vettä päässyt laatan alle ja laastiin, niin siellä voi olla märjyyttä aika reippaasti. Esim. talouspaperia voi tunkea putsattuun saumaan ja katsoa kastuuko.

                              Sinänsä tämä ei ole vaarallista, kun vesieriste on laastin alla, mutta jos laatan reuna ja laasti on aivan liekomärkää, niin silikoni ei välttämättä oikein tartu kunnolla.

                              Mattopuukko on käypänen väline puhdistamiseen, mutta vesieristettä ei saa puhkaista!

                              Comment


                              • #16
                                Ja muista ostaa kerralla tarpeeksi silkoonia. Nimimerkillä kyllähän yksi tuubi riittää. Sitä saattaa mennä hukkaan yllättävän paljon harjoitellessa.

                                Itse leikkelin kanssa mattopuukolla varovasti vanhat silkonit pois ja tinnerillä putsasin saumat. On nuo nyt pari vuotta jo olleet ihan siistit. Tuo teippi helpottaa kyllä pajon tällaista harrastelijaa. Jos aloitat niinkuin minä, etkä viitsi teipata niin aloita edes saunan lauteiden alta. Ei näy alun räpellykset niin pahasti.

                                Comment


                                  #17
                                  Ne tarjoustaloissa yms. myytävät "saumamestari" silikonilätkät on aika ehdottomia noihin saumaushommiin. Vaikka markkinointi onkin sellaista tv-shop-meininkiä. :) Isäukolla sellaiset olleet käytössä jo vuosia ja itsellekin ostin kun piti khh työtaso lyhentää ja saumata uudelleen. Tasan ensimmäinen raksa-saumauskohde omalla kohdalla ja tuli teippaamatta kertavedolla niin siisti sauma, että ei häpeä kenenkään tekemälle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yhden talven kiertelin pitkin lanternaa (narina listaa tekemässä) ämpäri täynnä tuubeja saumaamassa milloin mitäkin. Jos toi multa onnistuu niin kyllä se pitäis olla ihan ite tehtävä homma. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Onhan toi nyt helppoa, mutta hyvän jäljen tekeminen on yhtä helvettiä vapaalla kädellä. Teippaamisella sen saa, mutta se teippaaminenkin on mun hermoilla varustetulle yhtä tuskaa.

                                      Vihaan saumaamista ehkä enemmän kuin listotusta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eipä tarvi teippailla ku käyttää nurkkalastoja.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mites semmonen toimii, mun en ole moista käyttänyt? Jos se on yhtään saumalastan tapainen niin miten siinä estetään sauman leviäminen?

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuossa näyttäs olevan esittelyvideo:
                                            http://www.osmonikko.fi/tuotteet.html?id=6/75

                                            Comment


                                              #23
                                              Eli sama härpäke kuin laattojen saumauksessa käytönnössä. Sitä tossa kyllä ihmettelin miksei silikooni tartu laattojen reunoille, kun sitä alkaa kertymään lastalle.

                                              Comment


                                                #24
                                                Liekö tuo sitten tiivistyy sen verran hyvin reunapintoja vasten, että tuore silikooni lähtee helpommin mukaan kuin jää pintaan kiinni? Mene tiedä, mutta tuntuisi toimivan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yleensä mitä enemmän sitä saumaa hieroo sen huonommaksi menee lopputulos. Teippauksessakin on se ongelma, että teipin poiston jälkeen yleensä jää vielä tasoitettavaa. Jospa se tuolla "tv-shop" tuotteelle hoituisi parhaiten ja helpoiten.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tarkoitin muovisia pieniä lastoja joissa on erillaisille nurkille tehty pyöristyksiä , silikooni laitetaan nurkkiin, fairyspreitä suihkautetaan ja lastalla vedetää ylimääräset pois.

                                                    Josteippiä käyttää tahtoo teippi jättää silikonireunan josta se alkaa ajansaatossa irrota.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Täällä on tullutkin hyviä ohjeita. tosiaan fairyvesi sumutin pullossa on hyvä ja nuo kulma työkalut. akryylin ja jousto akryylin vetämisellä harjoittelee alkaa silikoonin veto sujua. Eipä siellä noin 20 vuotta sitten rempatussa kylppärissä välttämättä ole vesieristeitä, kun niihin aikoihin tuli pakolliseksi vesi eristäminen

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuukkeli osasi kertoa, että 1998 on tullut märkätiloissa pakolliseksi, joten sitä ennen se on arpapeliä onko siellä vai ei.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ohjeita on tullut tosiaan kiitettävästi. Oppinut luottamaan tämän forumin apuun enemmän kuin Googleen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Saumat saa nätiksi jäätelötikulla tai sylkäisee sormen päähän ja vetää sillä. Teipillä oon joskus suojannu keittiön tasoja silikoonia laittaessa

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X