Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaha

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Syy voi hyvinkin olla nuo pesuaineet. Käyt siis ennen vahausta vain koneellisessa pesussa, sitten ajo kotiin ja kuivumisen jälkeen vahaus? Ymmärrän toki ettei kaikki ole noita mainittuja himovahaajia, mutta tuo on jo vähän hurjan kuuloinen tapa huolehtia maalipinnasta :). Perus huoltsikan harjapesu ei kovin perusteellisesti autoa puhdista ja kun vielä siitä ajetaan kotiin ja kerätään vähän asfaltti/hiekkapölyä mukaan, alkaa kuulostaa vaaralliselta. Lisäksi se vaha tuskin hyvin pinnassa pysyykään, jos siinä on jotain pesulan tököttejä pohjilla.

    Jos jaksaa auton vahata, niin se kannattaa myös pestä käsin - vaikka nyt sitten sen harjapesun jälkeen jos ei halua esipesua itse suorittaa. Eli vaikka laimealla Fairy-vedellä ja mikrokuitukintaalla suorittaa vielä viimeisen pesun, sitten kuivaus ja vahat pintaan. Pointtina siis pestä sellaisella pesuaineella, että lähtee myös rasvat pinnasta.

    Noista vahoista en osaa sanoa mitään, varmaan aika tyypillisiä marketin pikavahoja. Eipä niistä mitään "rasvapintaa" pitäisi jäädä jos on oikein käytetty.

    Comment


    • Kunnollinen mikrokuituliina. Vanha paita ei ole vahan pyyhintään sopiva.

      Comment


        Kyllä oon mikrokuituliinoja aina käyttäny. Vai millanen on kunnollinen mikrokuituliina?

        Comment


        • Tossa on nyt vähän niinku kyllä kaikki pielessä. "Hesburgerin" harjapesu ei missään nimessä ole edes vaihtoehto jos autoa haluat vahata edes jossain määrin oikein. Mitä paremmin hoidat pohjatyöt, vähän niinkuin missä tahansa asiassa, niin lopputulos on parempi ja kesto pidempi vahan puolesta. Tietysti jos peset autoa ainoastaan harjapesussa niin tuollaiset vahat mitä linkitit poistuvat pinnalta hyvin suurella todennäköisyydellä ensimmäisella kerralla kun auton sinne ajat. Tekemällä oppii ja kannattaa heti jo nyt aluksi hankkia kunnon pesuvälineet millä teet ne pohjatyöt :)

          - esim. Wurth Pineliä/Solmaster as-40 auton esipesuun ja vahanpoistoon.
          - liuottimen kestävä painekannu jolla voit sumutella esipesuaineet
          - 2x synteettinen pesukinnas (vanteille ja autolle oma)
          - 2x ämpäriä, toiseen huuhteluvesi ja toiseen pesuvesi (Älä pese autoa ja vanteita samalla pesu/huuhteluvedellä)
          - raudan- ja pienpoistoaine
          - mikrokuituliina kuivaukseen esim. Hong Kong myy hinta laatusuhteeltaan hyviä Kent-merkkisiä kuivausliinoja.
          - mikrokuituliinoja muutama vahan poispyyhintään
          - vahanlevitystyynyjä

          Ohjeita, vinkkejä, yllätyksiä yms. tarjoaa
          www.pesukinnas.com

          Suomessa hyväksi todettu tavarantoimittaja jolta saat kaiken tarvitsemasi auton maalipinnan ylläpitoon ja tarvittaessa neuvoja aloittelijalle.
          www.projectech.fi

          Ainiin ja minusta tuo "himovahaaja" on outo termi. Jos tekee kaksi kertaa vuodessa tuollaisen harjapesuvahauksen niin se ei kyllä ole mitään muuta kuin turhaa työtä. Itse vahaan auton 2-3 kertaa vuodessa, koska se riittää. En ymmärrä miksi joku vahaisi autoaan 10 kertaa vuodessa, ellei siis ole ylimääräistä aikaa niin runsaasti. Mitään haittaahan siitä ei ole, päinvastoin. Ja IMO koneella levittäessä ei hyödy mitään vahatessa, koneella saattaa jopa saada hologrammeja aikaiseksi pehmeään lakkapintaan.
          Viimeksi muokannut okkim; 21.8.2013, 07:24. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


          • Mikrokuituliinasta löytyy sellainen liukas muovisen tuntuinen, joka on väärä vahan pyyhintään. Kunnon liina tavallaan tuntuu karhealta ja tarttuu duunarin sormiin. Kai siinä on sitten hienompaa mikrokuitua. Omat liinat on eurow merkkisiä, edullisia ja hyviä.

            Comment


              Tuo oma korjausehdotukseni ei siis tosiaan ollut esimerkki siitä miten homma kannattaa tehdä, vaan lähinnä minimimuutos nykyiseen menetelmään, ettei maalipintaa nyt vallan tuhota ja vaha voi edes teoriassa pysyä pinnassa ;).

              Itse olen tehnyt saman havainnon kuin ylempänä: Kunnon aineet, välineet ja menetelmät, niin ei tarvitse tehdä ko. hommaa liian usein. Kesäauton vahaan yleensä alkukesästä ja syksyllä juuri ennen talvisäilöön laittoa, samalla kun kyllästän kangaskaton jne. Talviautoon saattaa joskus tulla kolmaskin vahauskerta. Huonosti tehdystä on hyvin tehtyyn työmäärällisesti aika lyhyt matka. Toki tämä on yksi monista lajeista jossa lähtee mopo helposti keulimaan ja kukin voi miettiä missä se ns. järkevä raja menee.

              Omat menetelmät ovat nykyisin seuraavat.

              A) "Pikapesu" (ts. pölyjen, siitepölyjen, kuran yms. poisto kun aikaa ei ole liikaa ja/tai ei tarvetta mekaaniselle puhdistukselle):
              - Foam lancella Bilt Hamberin Autofoam pintaan
              - Pesu/huuhtelu painepesurilla

              B) "Normipesu"
              - Foam lancella Bilt Hamberin Autofoam pintaan
              - Pesu/huuhtelu painepesurilla
              - Mikrokuitu- tai lampaanvillakintaalla pesu, Dodo Juice Sour Power -pesuaine ja kahden ämpärin menetelmä
              - Huuhtelu
              - Kuivaus mikrokuitupyyhkeellä

              C) Vahaus
              - Kuten B, mutta varsinaisessa pesussa Dodon sijaan vahan poistava pesuaine
              - Mahdollinen "savestus" ja muu hinkkaaminen (ja pesu ko. kohdista ettei jää rasvoja)
              - Carlack 68 kiillotus/pohjustus, mikrokuitupäällysteisellä levityssienellä pintaan ja mikrokuituliinalla pois (huolimatta pesun huolellisuudesta tulee levityssieni aina likaiseksi)
              - Collinite #915 vahaus, levitys vaahtomuovilevittimellä ja mikrokuituliinalla pois (huom. eri liina kuin ed. vaiheessa)

              Comment


              • Mä sanoisin, että se rasvaisuus vahan pyyhinnästä johtuu mikrokuituliinasta (kuten mainittu ja varaa ainakan pari liinaa poispyyhintää, turha sillä yhdellä koko autoa pyyhkiä) ja myös itse vahasta. Jotkut vahat ovat rasvaisempia kuin toiset. Veikkaisin ton prestan vahan olevan rasvainen, jos kun miettii saman merkin myllytystahnoja.
                Kokeiluun joku kiinteävaha. Noi nestemäiset on järjestäen aika surkeita.

                Comment


                • Tarkoitus oli vähän myllyttää pienempiä naarmuja autosta pois. Motonetistä antoi sinisen laikan ja siihen autoglymin Super resin polish. Niin mitenkäs tälle ne naarmut pitäs lähtee? auto on musta ja oon painanut sitä autoglymistä laikkaa menemään kaksi kierrosta sekunnissa mutta mihinkään ne naarmut siitä lähe.

                  Comment


                    No silllä Autoglymin Super resin polish:lla ei lähde naarmut mihinkään, koska se on vain puhdistava autovaha! Tarvitset siihen naarmujen poistoon ihan oikeaa kiillotusainetta "myllytysainetta". Motonetin valikoima on todella huono. Esim. tuolta saat oikeita tuotteita siihen naarmujen poistoon. Hyviä neuvoja löytyy tuolta.

                    Comment


                    • "puhdistava vaha" on muutenkin harhaajohtava nimitys.
                      AG srp on maskaava vaha. Nyt kyllä meet takas motonettii ja annat myyjän kuulla kunnian. SRPllä ei todellakaan mitään myllytystä harrasteta, arrghh. Eikä sieltä kannata ostaa farecla merkkistä kamaa. Kimmon linkeillä vaan eteenpäin.

                      Comment


                      • http://www.ammonyc.com/videos/

                        Kattokaa nuita videoita, niissä kerrotaan kaikki olennainen aika hyvin. Tietty pesukinnas on go-to paikka mistä löytyy suomeks nuo samat asiat.

                        Comment


                        • Noi AMMO NYC videot on kyllä hyviä. Larry selittää asiat erittäin ymmärrettävästi ja antaa paljon hyviä vinkkejä. Lisäksi keskittyy oikeasti kertomaan tekniikoista, eikä ainoastaan mainosta omia tuotteita. (Toki myös niitä mainostaa, mutta toistelee usein, että myös muitakin tuotteita voi käyttää)

                          Itse olen oppinut noista Larryn videoista monia käteviä niksejä, sekä korjannut useampia harhaluuloja aiheeseen liittyen.
                          Viimeksi muokannut elexter; 28.8.2013, 20:38.

                          Comment


                          • No nyt tilasin Car fixer bron ja sinisellä laikalla koitan sen kanssa touhuilla. Miten paljon pitää hangata että naarmut lähtee?
                            Pitää noita videoita katsella. Kiitoksia vinkeistä.
                            Viimeksi muokannut opelman; 28.8.2013, 17:14.

                            Comment


                            • Onpa tullut positiivisesti yllätyttyä tuohon keväällä paikallisesta IKHsta ostamaani Motipin halppisvahaan. Iskän pösöön tuli vedeltyä se pintaan, nyt on kestänyt sen viisi pesua ja alkaa keulassa sanoa heipat. Luulin että eihän tuo kestä mitään.

                              Seuraavassa pesussa varmaan fairyn kanssa huitomista ja uuet pintaan talvea vasten.

                              Comment


                                Miten voi positiivisesti yllättyä vahasta joka kestää viisi pesua? :D Itse pesen auton sen verran usein että sais kahden viikon välein vahata autoa.

                                Comment


                                • Suunnilleen tuon takia ;) minä kun pesen autoa suunnilleen kahen viikon välein, niik luulin että tuo on jo kuukauden jäliltä lähtenyt itsestään veke. Ja täytyy muistaa, että olen helmikuusta alkaen vasta tutustunut autonhoitotuotteiden maailmaan että en tiedä (vielä) paremmasta...
                                  Viimeksi muokannut Kukke; 16.9.2013, 09:14. Perustelu: typot

                                  Comment


                                    Vuoden harhailun jälkeen palasin Zainon viimeistelyvahojen pariin ja enää en palaa carnaubaan tms. sotkuihin. Kiilto on ihan eri tasolla kuin muilla, kesto on huima (ainakin kun laittaa sen 2-4 kerrosta) eikä se hintakaan per kierros ole paha.

                                    Vesi helmeilee ihan meiningillä kuin muista.

                                    Comment


                                      Tilasin juuri yhden ammattilaisen suosittelemana tätä purkin, pitäisi kestää hyvin, joka on minulle tärkein asia:
                                      http://www.prowax.com/waxes/W-41_Yellow_Wax_Paste.html

                                      Edit: niin ja pari purkkia 3M;n hionta-aineita, saas nähdä mitä niillä saa aikaiseksi...

                                      Comment


                                        Itsekin olen kuullut kehuja tuosta Yellow waxista ja täytyy varmaan tuota kokeilla. Itse olen myös kokeillut kaikenlaisia ja aina palannut Collinite 476s:ään jolla kesto on kyllä loistava. Toinen suosikki on Meguiars #16.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja MarkoN Näytä viesti
                                          Vuoden harhailun jälkeen palasin Zainon viimeistelyvahojen pariin ja enää en palaa carnaubaan tms. sotkuihin. Kiilto on ihan eri tasolla kuin muilla, kesto on huima (ainakin kun laittaa sen 2-4 kerrosta) eikä se hintakaan per kierros ole paha.

                                          Vesi helmeilee ihan meiningillä kuin muista.
                                          Mulla on taas päinvastoin. Carnaubavahoihin tutustumisen jälkeen olen kelpuuttanut Zainon enää vanteisiin.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja buzz Näytä viesti
                                            Itsekin olen kuullut kehuja tuosta Yellow waxista ja täytyy varmaan tuota kokeilla. Itse olen myös kokeillut kaikenlaisia ja aina palannut Collinite 476s:ään jolla kesto on kyllä loistava. Toinen suosikki on Meguiars #16.
                                            Minulla oli myös tuo Collinite pinnassa jonkun kuukauden. Hyvä vaha se on, mutta itse pidän vielä parempana BH finis waxia.

                                            Comment


                                              Mitä mieltä ollaan näistä märkävahoista eli 'wax it wet'-vahoista? Kannattaako käyttää "oikealla" vahalla vahattuun pintaan pesun jälkeen, eli tehostamaam kestoa vai sisältääkö nämä märkävahat sellaisia liuottimia, että oikea vahapinta häviää?

                                              Comment


                                              • Kaikista märkävahoista en osaa sanoa, mutta detailereita käytetään monesti pikavahana pesun yhteydessä tuomaan lisää killtoa ja parnatamaan vahapinnan kestoa.

                                                Comment


                                                  Autoglymin Aqua Waxista on mulla ihan hyvät kokemukset. Se oli kätevä ruikkia pestyn auton päälle ja pyyhkiä pois. Enimmät vedet kuivasin kyllä ensin pois. Ei haittaa menikö ainetta laseille tai muoviosille, toimi kaikille.

                                                  Comment


                                                    Päätin kaikkien kommenttien ja omien kokemusten perusteella vähentää autoglymin käyttöä. Perusteellista syysvahausta varten varauduin seuraavilla tököteillä:
                                                    -pineline esipesu painepesurilla
                                                    -pineline "oikea" pesu
                                                    -mequiars detailer+savi
                                                    -Autoglym Ultra Deep Shine
                                                    -Sonax premiun carnauba wax

                                                    Mikä olisi paras pesuaine käyttettäväksi vahauksen jälkeen, uskallanko jatkaa AG:n vihreän käyttöä?

                                                    Comment


                                                    • Jätä tuosta välistä tuo Ultra Deep Shine pois. Heikentää Sonaxin pysyvyyttä. Ja sillä ei siinä oikeastaan tee mitään, koska sen pitäisi ajaa sama asia kuin tuo Sonax, mutta kesto on todella huono.
                                                      Talveksi olisi parempi vahaksi joku sealant tyyppinen, eli synteettinen. Niissä ole parempi kesto yleensä. Esim. Meguiars #16 on Fixus liikkeissä saatavana. Ja on todella kestävä vaha, kun pohjat on kunnossa.
                                                      Kyllä sillä AG:llä pesee, jos ei muuta ole.

                                                      Comment


                                                        autoglymi ja carnauba kuulostaa heikolta valinnalta talven tuloon. Myös täältä ääni synteettiselle/akryylivahalle talveksi. Itsellä kokemuksia carlack68 aineista (nano systematic care ja long life sealant) ja vesi yrittää helmeillä pinnalla vielä seuraavana kesänäkin.

                                                        Comment


                                                        • Tarkoitus olisi kokeilla Mequiars#16 täksi talveksi. Onko riittävä pohjatyö kestävyyttä ajatellen, jos teen näin

                                                          tehopesu wurthilla paineella
                                                          perusteellinen normi kintaalla pesu
                                                          deep crystal paint käsittely + savetus
                                                          mequn 16 lopuksi pintaan.

                                                          Vuosi sitten käytin ns. ammatilais fixaamossa myllytettävänä ja kestovahauksessa. Maksoi törkeän paljon lopputulokseen verrattuna. Ainoa hyvä oli se, että kiiltoa tuli lisää, mutta holot ja naarmut jäi melkein kuin ennen myllytystä, varsin lievää oli muutos. Tuntui, että on vain vetästy vaha päälle peittämään heikkoa myllytysjälkeä. Edellämainitusta kettuuntuneena, niin tänä kesänä sitten päätin ite tutustua tuohon vahaamisen maailmaan ja laatutuotteilla saa varsin hyvän lopputuloksen. Vielä kun viitsisi ostaa oikeanlaiset vehkeet ja opetella myllytelemään. Tuolla fixaamoon maksamalla hinnalla olisi jo varmasti saanut jo alulle laitehankinnat varsin hyvin.

                                                          Comment


                                                          • Oulussa ei taida tosiaankaan olla kunnollista jälkeä tekevää fiksaamoa?

                                                            Comment


                                                              Pistelehän pesukintaan kautta viestiä. Sieltä varmasti löytyy tekijä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X