Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Osakkeiden omistajia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hyvä kolumni pörssin arvostustasosta:
    http://www.nordnetblogi.fi/romahtaak...mahtaakoporssi

    Nämä Seligssonin oivat raportit kuuluvat myös parhaaseen lukemistoon, samaa aihetta sivutaan sielläkin: http://www.seligson.fi/resource/seli...tot_1-2015.pdf

    Comment


      Jokohan sitä kohta alkaa olla ostajan markkinat?

      OMX tullut alaspäin n. 800 pistettä parissa viikossa. Selkeää korjausliikettä nähtävissä alkuvuoden nousuhuuman jälkeen. Saa nähdä mitä tapahtuu?

      Comment


      • Minä jättäisin tässä vaiheessa ostamatta ja palaisin asiaan elo-syyskuussa. Oma arvio on, että paljon syvempiä pohjia nähdään kesän aikana.

        Comment


        • Juu, itsekin huomioinut, että aina kesä-elo välissä kurssit notkahtaa. Itsellä ei vain ole vielä riittänyt rohkeus realisoida kaikkia tässä vaiheessa ja ostaa takaisin syksyllä :)

          Comment


            Se on pelimiehen liike pistää salkku lihoiksi toukokuussa ja ostaa takaisin elokuussa - yleensä se kannattaa mutta aika näyttää miten käy tänä vuonna :)

            Itse taidan tosiaan vielä odotella ja katsella tilannetta, jos nyt mitään erityistä ei tapahdu.

            Comment


            • Mitä sitä turhaa tekee verovelkaa, pelisalkku on sitten eriasia.

              Comment


              • Alkuvuoden aikana tullut myytyä ja nyt noin 25% käteisenä + hieman siirtänyt painoa pienempiin kasvuyhtiöihin. Rohkeampana pelurina uskaltaisi nopeammin keventää painoa mutta haasteensa löytää oikea ajoitus ostaa takaisin / saada muualta tuottoa. Ja veroja maksella.
                Tämä on kyllä vaikeaa. Niin kauan kun korot ovat matalalla ja vaihtoehtoiset sijoituskohteet vähissä, en usko kurssien romahtavan ellei mitään aivan radikaalia tapahdu. Kehittyvät maat voisi olla hyvä vaihtoehto, kun jenkkimarkkinalta alkaa pääomia virrata muualle.
                Sen verran pienestä kyse että ei näiden takia tarvitse yöunia menettää :)

                Comment


                  Kannattaa muistaa myös myynti- ja ostokomissiot. Ei ne meklarit niitä ilmaiseksi kaupittele.

                  Comment


                  • Muistaakseni sen 5€ ja sen ylittyessä se 0,25%, niin ei siinä paljon köyhdy, jos kurssit oikeasti kyykkää. Toki tuo minimi aiheuttaa, ettei satasella tai kahdella kannata mitään ostaa. Ja ei kait kukaan oikeasti pankin kautta meklarilla noita enää sähköisessä maailmassa tee?

                    Comment


                      Kuluja mietittäessä kannattaa myös huomioida osakkeen osto- ja myyntikurssien ero. Tämä on yksi osakekauppaan liittyvä kulu. Ei se toki suuri ole, mutta ostat osakkeet kuitenkin aina kalliimman myyntikurssin mukaan ja myyt ne halvemman ostokurssin mukaisesti.

                      Edit: NRE:n omistajia saattaa hymyilyttää tänään (8.5.2015). Tulosjulkistuksen jälkeen kurssi pompsahti mukavasti yli kolmenkympin ja on tällä hetkellä +9,7% tasossa.
                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 8.5.2015, 10:56.

                      Comment


                        Kyllä. Hymyilyttää. :) YIT:t myin omasta salkusta eilen pois. Tappiota tuli 25% mutta euroissa se on vain luokkaa 130€. Alkuvuonna olen purkanut vähän pari vuotta sitten hankittuja USA-rahastoja ja noilla tappioilla saa niiden veroja kuitattua. Sanomat pitäis myös myydä pois. Ovat 40% miinuksella, niissä tosin on kiinni vain ostohinnaltaan n. 300€.

                        Comment


                        • Taas vähän tyhmä kysymys, mutta miten käytännössä tapahtuu ilmoitus? edellisenä vuotena tuli tappiota ja tänä vuotena voitoa. Pitääkö se ensi vuonna ilmoittaa jotenkin erikseen, vai meneekö automaattisesti. Nyt ennakkolapussa oli voitot ja tappiot oikein.
                          Jos käsitin oikein laitan 9a lapun vuodesta 2013 ja 2014 ensi vuonna liitteeksi?
                          Viimeksi muokannut kaan; 12.5.2015, 19:20.

                          Comment


                          • Pitäis laskea verottajan oikein. Mikäli ennakkoilmoitus on väärin, niin voi sähköisesti korjata huhtikuussa sitten.

                            Comment


                            • Ei niitä tarvitse erikseen ilmoitella, tarkastat vain onko oikein. Jos virheitä, korjaa netin kautta.

                              Comment


                                Tarkasta vaan tilanne ja korjaa se tarvittaessa. Verottaja laskee voitot/tappiot sen perusteella mitä pankki/välittäjä heille ilmoittaa. Yleensä nuo menee oikein, mutta ei aina. Tappiothan on vähennyskelpoisia voitoista kuluvan vuoden + 5 seuraavaa vuotta. Eli ei kannata panikoitua, jos niitä ei saa heti vähennettyä. Verotukseen voi myös tehdä oikaisuja viiden viimeisen vuoden ajalta, virheet saa siis korjattua jälkikäteenkin.

                                Suurimpana ongelmana itse olen kokenut osakekaupoista aiheutuneiden kulujen vähennyksen, siiskulujen joita verottaja ei osaa huomioida. Kannattaa muistaa, että kaikki osakekauppaan liittyvät kulut ovat vähennyskelpoisa.

                                Esim. otat lainaa pankista osakekauppaa varten, tällöin kaikki lainaan liittyvät kulut (korot, toimitusmaksut yms) ovat vähennyskelpoisia. Näitä verottaja ei automaattisesti näe. Monesti olen myös miettinyt olisiko mahdollista tehdä vähennys kodin nettiliittymästä. Se on osakekauppaan liittyvä kulu vaikka sitä muuhunkin käytettäisiin. Laiskuuttani en vaan ole jaksanut lähteä siitä tekemään vähennystä. Pitääkin selvittää tilintarkastajatoverilta kannattaako siihen ryhtyä.

                                Eniten ottaa pattiin se, että myyntitappiot ei ole vähennyskelpoisa osinkotuotoista vaikka osingot on selvää pääoman tuottoa, miksi näin, minusta tämä on huutava vääryys.

                                Comment


                                  Kyllä, nettiliittymästä kannattaa laittaa kulut vähennyksiin.

                                  Comment


                                  • Jos liittymän voi laittaa, voiko myös läppäristä osan pistää?

                                    Comment


                                      Sain joskus myös läppärin vähennyksiin, googlella tarttui tuollainen tosin muutaman vuoden takaa:
                                      http://portal.vero.fi/public/default...=2&nodeid=8367

                                      Comment


                                        Hyvä tieto, kiitoksia. Pitääkin tehdä verotukseen korjaus, jossa läppäri/nettiliittymä laitetaan pääomatulojen verovähennykseksi em. ohjeistuksen mukaisesti.

                                        Comment


                                          Mitä mieltä tietäjät on ETF säästämisestä osakkeiden ja perinteisten rahastojen rinnalle?

                                          Comment


                                            Hyvä kysymys, samaa juuri tällä viikolla miettinyt.

                                            Ainakin itse etsin normaaleja rahastoja halvempia keinoja ilman suuria kaupankäyntikuluja.

                                            Onko tuo Seligson hyvä toimija? Itse harkitsen ottaakseni kolmanneksi toimijaksi salkkuun.

                                            Comment


                                              Mullaon ollut Seligsonin rahastoja n. 10 vuotta ja suosittelen paitsi matalien kulujen niin hyvän tuoton/riskin ja loistavan valistavien neljännesvuosiraporttien vuoksi. Muut rahastot tullut myytyä, noissa saa mielestäni kuluille vastinetta.

                                              ETF:stä ei kokemusta. Ymmärrys on, että se on kulutehokas tapa sijoittaa johonkin spesifiseen ns. nicheen (markkina-alue, teknologia tms). Olen vaan ollut markkinoilla yli 25 vuotta, enkä enää kuvittele osaavani ajoittaa tai valita markkinaa/seuraavaa hypeä saati romahdusta, niin en ole lähtenyt tuohon mukaan.

                                              Indeksi, aika ja hajautus.

                                              Comment


                                              • Indeksisijoittaminen varmaan pitkällä tähtäimellä tehokkainta. Itse olen yrittänyt löytää vuosien varrella jackpotteja ja joissakin jollain tavalla onnistunut mutta myös isoja epäonnistumisia, esim. Benefon...

                                                Viime aikoina olen keskittynyt harvempiin ja sellaisiin joihin todella uskon, viimeisen vuoden aikana onnistumisia olleet etenkin Raute, sekä Capman joka jakoi hyvät osingot ja molemmissa näkymät positiiviset. Molemmista odotan hyvää jatkossakin.

                                                Rapala on ollut kestosuosikkini, siinä rahat kuitenkin ovat vain turvassa. Yritysjärjestelyjä odotellen...

                                                Olen kuitenkin aina halunnut "hyötyä" näistä onnistumisista ja realisoida voittoja kulutukseen, siten alkuvuodestakin autonvaihdon ollessa ajankotainen budjetti kasvoi mutta se ei kuulu Audi-palstalle :)

                                                Comment


                                                • Seurailetteko aktiivisesti joidenkin pörssisijoittajien ylläpitämiä blogeja? -Jos niin laittakaa muutamia hyväksi todettuja.

                                                  Sijoitustieto.fi -sivustolta tulee seurattua nim. Akin ja PikkuPro:n kirjoituksia. Myös Jeansin blogi "Uhkapelaajan tie kohti hernesaaren kattohuoneistoa" on ihan mielenkiintoista luettavaa vaikka välillä puhutaan pörssin sijaan pokerista.

                                                  Comment


                                                    Olen kuitenkin aina halunnut "hyötyä" näistä onnistumisista ja realisoida voittoja kulutukseen, siten alkuvuodestakin autonvaihdon ollessa ajankotainen budjetti kasvoi mutta se ei kuulu Audi-palstalle :)
                                                    Minulla on seuraavan auton budjetti kiinni rahastossa, joka on ollut -20% viimeiset 10kk :( Parhaimmillaan tämäkin oli +40%, mutta eipä sitä silloin tajunnut pistää lihoiksi. No odotellaan, että tuo lähentelee +/- 0% ja sitten se lähtee välittömästi, eikä rahastoja enää koskaan minun salkkuun. Niissä ärsyttää ennen kaikkea se, että itse ei pysty hallitsemaan niitä samassa mielessä, kuin osakkeita ja rahastojen piilokulut on aika näkymättömiä sijoittajalle.

                                                    Kuukauden tai kahden päästä taitaa olla se aika vuodesta, kun laitetaan osakkeiden ostohousut jalkaan. Kevään osingot + kertyneet säästöt pitää sijoittaa johonkin. Kysymys on vaan siinä kannattaako kuitenkin odottaa syksyyn. Kiinnostavia kohteita edelleen suomalaiset/ruotsalaiset arvoyhtiöt; Fortum, Nordea, Telia-Sonera tai sitten joku muu.

                                                    Comment


                                                      Tarkennetaan sen verran, että ei minullakaan ole mitään perinteisiä "Nordean eurooppa" rahastoja, joista omatkin kokemukset oli huonot 10v sitten. Mutta esim. Nordnetin Superrahasto tyyppisiä.
                                                      ETF;t alkoi kiinnostamaan kun niistä tuli vahingossa luettua muutamasta blogista ja seurattua Sharevillen keskusteluja.
                                                      Taidan uhrata pienen summan kuussa muiden ohella niihin, katsotaan jääkö koukkuun mitään.

                                                      Comment


                                                        Jos olisi likvidiä niin tänään olisi hyvä päivä olla ostolaidalla. Toistaiseksi ei yhtään nousijaa ja yleisindeksi tullut yli 2 % alas Helsingissä.

                                                        Comment


                                                        • Juu, tämähän oli tiedossa. Kreikkaa pelätään ja viime viikko oli pirun kova nousujakso ainakin itsellä. Katkunee, kunnes tilanne selviää johonkin suuntaan.

                                                          Comment


                                                            Pientä tankkailua tuli harrastettua pitkän jänteen salkkuihin.

                                                            Comment


                                                              Kylläpäs meni jännittäväksi tilanne osakemarkkinoilla Kiinan devalvointien takia ja Kreikka vielä painaa päälle. Nyt on vähän sellainen fiilis, että mitä vaan (ikävää) voi tapahtua. Mitä mieltä muut on tilanteesta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X