Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Osakkeiden omistajia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Itse olen vaihtamassa säästörahaa rahastojen suuntaan osakkeista. Eli uusi raha menee isommalla painolla rahastoihin. Kyseessä kun on kuitenkin "osta ja unohda" säästämistä.
    Toki hyvässä dipissä käytetään tilanne hyväksi osakkeissa.

    Comment


      En voi kyllä suositella rahastoja. Nimimerkillä: Ässän verran rahoja haihtunut ilmaan rahastoissa. Niitä ei pysty itse hallitsemaan kovin hyvin, etkä pääse nauttimaan kevyemmin verotetuista osingoista (25,5%)kuten voit tehdä suorien osakesijoitusten kanssa. Toki veroa joudut maksamaan vasta rahasto lihoiksi laitettaessa sen 30-34%. Jos siis saat siitä myyntivoittoa eikä ole sitä kuittaavaa tappiota kertynyt. Toki tämä on sellainen yhtälö joka selviää vasta sitten vuosien päästä. Osakkeiden tapauksessa vähän hankala arvioida kokonaisveroastetta, jos hakee korkoa korolle tuottoa sijoitettaessa osingot uusiin osakeinvestointeihin.

      Lisäksi rahastoissa on vielä se huono puoli, että jos pankki (tai muu rahastoa ylläpitävä instituutio) päättääkin muuttaa rahaston sisältöä, kohdealuetta, riskitasoa tms. oleellista asiaa rahastossa, niin tälle et voi mitään. Paitsi myydä rahaston, kun muutoksesta ilmoitetaan. Esim. OP on harrastanut tällaista moneen otteeseen.
      Viimeksi muokannut Ilkka L; 4.2.2016, 17:06.

      Comment


      • Minä en rahastoihin koske, enkä suosittele muillekaan. Varmasti on olemassa hyviä rahastoja, niiden löytäminen ja niillä tienaaminen on sitten eri asia. Niissä voittaa vain rahastojen myyjä.

        Kerää itse osakepotti ja tee siitä "rahasto" kulut ovat osakesijoittamisen tasolla ja saat itse päättää lisäämisestä/vähentämisestä.

        Minulla oli norjalaisia öljyyn/öljynetsintään liittyviä rahastoja 2000 luvun alusta n. 2007 jolloin myin kaikki pois. Tappiolle siinä en jäänyt mutta osakesijoittamalla olisi tienannut paremmin. Tuolloin oli nousukausi meneillään, päättyi 2008 aikoihin pieneen romahdukseen.

        Jos vielä välttämättä haluaa sijoittaa rahastoihin niin tutkisin Nordnetin ETF:iä ja niiden kuluja.

        Comment


          ETF:t on jo osaksi mukana. Ja rahastoilla toki tarkoitan jotain muuta kuin niitä perinteisiä " Nordean asuntolainen mukana pakotettavia"
          Mutta tämä vielä työnalla, eikä tosiaan osakkeita unohdeta kokonaan.

          Comment


            Itse käytän rahastoja maantieteellisen riskin hajauttamiseen ja siksipä mulla, kovista kuluista huolimatta, onkin rahastoja Afrikasta, Itä-Euroopasta ja Mustaltamereltä. Haluan olla noilla markkinoilla mukana mutta suorat osakesijoitukset edellyttäisivät suurempaa euromäärää ja parempaa henkilökohtaista riskinkantokykyä.

            Comment


            • Olen tullut siihen päätelmään, että pidempiaikainen säästäminen osakkeiden kautta on hyvä juttu. Esim. kerran-pari vuoden aikana jokusella tonnilla suoraan osakkeisiin. Pyrin vielä siihen, että "notkahduksen" aikana saisin ostettua. Vuosien varrella on tullut todettua, ettei siinä kovinkaan suurta riskiä ole ollut, kun salkussa on tätä Hgin pörssin peruskamaa: Neste, UPM, Sampo, Nordea jne.

              Voin suositella suoraa osakesäästämistä. Toki sillä ajatuksella, että itse määrittelee riskitasonsa.

              Comment


                Pyörittelin excelissä lukuja liittyen rahastosäästäminen vs. suora osakesäästäminen.

                Lähtökohdat:

                Sijoittaja A laittaa pääoman rahastoihin ja Sijoittaja B laittaa pääoman suoraan osakkeisiin

                Rahasto tuottaa kulut huomioiden 6,5% vuodessa. Rahasto sijoittaa osingot yms. tuotot takaisin rahastoon, jolloin saadaan korkoa korolle tuotto rahaston arvonnousussa. 6,5% valittu siksi, kun 8% arvonnousu on hyvin hoidetulle rahastolle ihan tyypillinen, mutta keskimääräinen hoitopalkkio syö sen 1,5% rahaston tuotosta.

                Osakkeet tuottavat 4% osinkoa sekä 4% vuotuista arvonnousua eli se keskimääräinen 8%. Osingoilla ostetaan aina lisää osakkeita heti osinkojen maksun jälkeen, jolloin saadaan korkoa korolle tuotto. Osingoista maksetaan vuosittain 25,5% vero.

                Kumpikin sijoittaa alussa 10000€ ja sen jälkeen ei laiteta lisää omaa rahaa sijoituksiin.

                Sijoitusaika 10v.

                Lopputulema 10v päästä, kun sijoitukset lyödään lihoiksi ja maksetaan verot:

                Sijoittaja A
                - rahaston arvo: 18771€
                - Bruttotuotto: 8771€
                - pääoma verojen jälkeen: 16139,7€
                - Nettotuotto: 6139,7€
                - Maksetut verot: 2631,3€

                Sijoittaja B:
                - osakkeiden arvo: 19854,65€
                - Bruttotuotto: 9854,65€
                - Osingon määrä, brutto: 5552,54€
                - Osingon määrä, netto: 4136,64€ (tällä ostettu joka vuosi lisää osakkeita)
                - Maksetut verot (osinkovero + pääomavero):1644,99€
                - pääoma verojen jälkeen: 17446,02€
                - Nettotuotto: 7446,02€

                Tätä nyt ei kannata tuijottaa, kuin piru raamattua, mutta kertoo kuitenkin sen, että osakesijoituksella pääsee tässä tapauksessa selvästi vähemmillä veroilla osinkojen pääomatuloa kevyemmän verotuksen vuoksi. Laskelmissa saattaa olla virheitä :)

                Comment


                  Ainakin se virhe tuossa laskelmassa on, että oletat osakekauppojen tapahtuvan kuluitta.

                  Comment


                  • Ei tuossa osakkeiden ostokuluilla ole merkitystä.

                    Comment


                      Se on kyllä totta. En jaksanut laittaa näitä marginaalikuluja mukaan laskelmaan, kun ne olisivat entisestään monimutkaistaneet sitä.

                      Kuitenkin, minulla menee 3€ toteutunut kauppa eli olisi ollut kyllä ihan kohtuullista vähentää 10 x 3€ osakepotin nettotuotosta. Tosin kulut saa vähentää osinkojen verotuksesta, joten todellinen kulu on tuota 30€ summaa pienempi.

                      Comment


                        Iso on ero riskitasossakin jos kaikki 10k sijoitetaan yhteen osakkeeseen versus hajauttava rahasto. Ainakin noiden 10x3€ kulujen perusteella on ostettu ekalla kerralla vain yhtä osaketta.

                        Comment


                        • Minusta tuo on enemmin kymmenen eri ostosta à 3 euroa kuluja, vai ymmärsinkö väärin.

                          Comment


                            Jo vain. Tässä rahaleikissä oli ostettu vain yhtä osaketta. Mutta jos tuon aloituspääoman hajauttaa kymmenelle eri osakkeelle, niin kulut myös kymmenkertaistuvat eli kuluja tulee osakesijoittajalle 10 x 30€ = 300€.

                            Comment


                              Isoa kuvaa ei muuta edes se, että nuo kulut pitää vähentää uudelleen sijoitetuista osingoista, koska alkupanostuksen jälkeen ei laitettu lisää omaa rahaa. Osakesijoittaminen on silti huomattavasti rahastoja tuottoisampaa.

                              Comment


                              • Sinulla Ilkka on kallis välittäjä.

                                Comment


                                  Kokonaiskustannuksiltaan edullisempaa välittäjää en ole löytänyt. Itse pidän 3€ palkkiota varsin kohtuullisena. Yhdellä toimintayksiköllä ostettaessa tekee se 0,3% komission.

                                  Olen toki kiinnostunut mikä välittäjä tekee kauppaa halvemmalla?

                                  Comment


                                    Ja kukas tuolla 3:lla eurolla toimii?

                                    Comment


                                      Suorien osakesijoitusten kaveriksi kannattaa harkita passiivisia indeksirahastoja. Esimerkiksi http://www.seligson.fi tarjoaa varsin edullisia vaihtoehtoja tähän. Varmasti vastaavia löytyy myös muilta toimijoilta, mutta nyt siis ollaan ihan eri kulurakenteeseen, kuin vaikka OP:n tai muiden pankkien tarjoamien rahastojen kanssa. ETF on tietty kans hyvä vaihtoehto jos/kun löytyy omiin tarpeisiin sopiva. Ja Nordnetin kuluttomat rahastot, jos sijoituskohde mätsää omiin tarpeisiin...

                                      Comment


                                      • On noita muitakin systeemeitä, kuin rahastot tai osakesijoitukset(varainhoitovakuutukset ym). Jos mahdollista, niin perusta esim. Tmi(kulu 100€) kehitä toimiala(esim.auton varaosien osto ja myynti) ja myynti netistä tai autotallista, ostat osia Tmi:men piikkiin, et saa myytyä eteenpäin->tulee tappiota->saat vähentää tappiot(eli sinun tappio vähennetään saaduista sijoitusten myyntivoitoista) henkilökohtaisista veroista 10v. eteenpäin. Eli voitot on puhdasta, eikä mene n.30%veroa. Ei toimi Oy:ssä. Tietenkin joutuu pitämään yksinkertaista kirjanpitoa(zervant on Tmi:lle ilmainen), mutta vaatiihan tämä vähän vaivaa. Eikä vaadi muuta, kun vähän aikaa. Jos ilmoittaudut ALV-rekisteriin, niin saat maksamasi ALV:t takaisin(24%) ja koska myyntiä ei ole(ja on olemassa joku alaraja n.8000€/v, vaikka myisit, niin saat pitää ALV:n itselläsi.) Bisnesmaailma on ihmeellistä. Jos siis ostat firmalle sellaista tavaraa, joka liittyy sen toimenkuvaan, niin saat kaikesta 24% takaisin sun pankkitilille. Myös kaikki vessapaperit ym. jos vaan on liikepaikka.

                                        Lisäys edelliseen. Jos olet jollain sossutuen piirissä , niin kaikki loppuu jos päätät perustaa yrityksen, joka on ALV-rekisterissä tai ennakkoperintärekisrissä.
                                        Viimeksi muokannut jta; 6.2.2016, 15:48. Perustelu: editoidakin voi, ei tarvitse heti uutta viestiä laittaa

                                        Comment


                                        • Esim. Fimin ja Nordean Privat Banking:n kautta saat halvemmalla, muut kulut on itsestä kiinni. Itse käytän molempia pitkissä salkuissa, Nordnet:ia sitten pelisalkussa ja siinä palkkiotaso vaihtelee aktiivisuuden mukaan.

                                          Comment


                                            Ja kukas tuolla 3:lla eurolla toimii?
                                            Esim. Nordnet, jos kauppaa teet riittävän aktiivisesti tai Nordea. Pitää kuitenkin huomioida, että varsinkin pankkien kanssa kaikki kulut on asiakassuhteesta kiinni.

                                            Esim. Fimin ja Nordean Privat Banking:n kautta saat halvemmalla, muut kulut on itsestä kiinni.
                                            Kehtaatko heittää mitä kulut on näissä?

                                            Suorien osakesijoitusten kaveriksi kannattaa harkita passiivisia indeksirahastoja. Esimerkiksi http://www.seligson.fi tarjoaa varsin edullisia vaihtoehtoja tähän. Varmasti vastaavia löytyy myös muilta toimijoilta, mutta nyt siis ollaan ihan eri kulurakenteeseen, kuin vaikka OP:n tai muiden pankkien tarjoamien rahastojen kanssa. ETF on tietty kans hyvä vaihtoehto jos/kun löytyy omiin tarpeisiin sopiva. Ja Nordnetin kuluttomat rahastot, jos sijoituskohde mätsää omiin tarpeisiin...
                                            Sorry nyt vaan, mutta hieman epäilen esim. noiden Nordnetin superrahastojen kuluttomuutta. Ilmaisia lounaita ei vaan ole. Se on kyllä selvä, että komissioita noista ei mene. Mutta olen aika varma, että vuolevat oman siivunsa jostain muusta, joka ei ole rahaston omistajalle niin läpinäkyvää.

                                            Comment


                                            • Noiden kuluista voi jokainen kysyä itse, ne ovat kuitenkin niin henkilökohtaisia.

                                              Suosittelen riskiä arvostavalle edelleen Comptelia. Viime vuosi oli hyvä ja parempaa odotetaan. Suosittelin tätä viimeksi loppuvuonna 2015. Jos pelkää riskiä niin Nokia on aina helppo myydä.

                                              Comment


                                                Nordean privaattipuoli taisi aueta vasta 250k salkulla joten ei piensijoittajille.

                                                Comment


                                                • Liekkö pelkkä uutisankka, mutta voinee keikuttaa kurssia hieman : http://www.kauppalehti.fi/uutiset/no...oksia/E5tExWWZ

                                                  Itsellä meinasi jo lähteä reilu viikko sitten puolet salkusta myyntiin, kun oli melko rajua laskua, mutta onneksi pinna piti, nyt on ollut kiva nousu viikko. Kait se on pakko uskoa, ettei laskussa myynti kannata. Pari kertaa yrittänyt suojata omistuksia ja aina tainnut tulla takkiin. Tai no, joskus noksussa oli varmaan 80% salkusta ja kun se viimein nousi, niin möin kiireellä. Ehkä 10-20% olisi enemmän voinut saada odottamalla, mutta sinällään oli ihan oikea liike kun ei tiennyt miten pitkään se nousu kestää.

                                                  Comment


                                                    Näytti NRE tippuvan heti kättelyssä luokkaa 9 prossaa.

                                                    Comment


                                                      No olipa ruma rojahdus NRE:ltä

                                                      Comment


                                                        Nyt se on vähän liudentunut mutta on silti reilut 6 prossaa. Ihan aiheesta mun mielestä.

                                                        Comment


                                                        • Voi NRE minkä teit. Just kun osake on toipunut verokiistoista ja Ukrainan kriisistä.

                                                          Luonnollisesti ostin sopivasti ennen viimeksi mainittuja, ja nyt oli tarkoitus ehkä sittenkin myydä, koska Venäjä.

                                                          Syytän Putinia.

                                                          Edit: kohta voi sanoa että mulla on kalliimmat renkaat kuin auto

                                                          Comment


                                                            En usko tästä isompaa kurssipudotusta tulevan. Kolaus firman maineelle, mutta se unohtunee nopeasti. Onhan Noksun renkaiden testimenestystä täälläkin ihmetelty jo pidemmän aikaa. Laaturenkaita putiikki kuitenkin tekee ja on niille varmasti kysyntää jatkossakin. Eikä NRE ole ensimmäinen testihuijauksista kiinni jäänyt rengasvalmistaja.

                                                            Comment


                                                              Edellisistä on toki aikaa, mutta eiköhän kysessä ole alan tapa. Sama juttu kuin päästötestihuijauksisssa..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X