Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Maalipinnan hionta ja kiilloitus (myllytys)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Maalipinnan hionta ja kiilloitus (myllytys)

    Tere,

    Osaako kukaan suositella pätevää autofixaus firmaa maalipinnan hionnan ja kiilloituksen suorittamiseksi? Tuntuu että nämä perinteiset myllytys-firmat vain kiilloittavat yhdellä aineella ja lyövät vahan päälle.

    Tarkoitus olisi tehdä homma "oikein". Ensin hioa pyörrenaarmut yms. pois karkeammalla aineella. Sitten palauttaa kiilto hienommalla hionnalla. Mahdollisesti vielä useampia vaiheita. Aiheeseen lähemmin perehdyttyäni ja siihen liittyviä forumeita lukiessani en oikein jaksa uskoa että yhdellä karkeudella tapahtuva hionta/kiilloitus riittää. Enkä halua mitään vahalla peitettävää käsittelyä.

    Vahauksen meinasin tehdä itse sitten lopuksi Zainon tuotteilla. Tokihan tuon myllytyksen voisi tehdä itse muttei viitsisi opetella omaan autoon ;) (Ja kunnon kone & aineet maksaa saman mitä ammattilaisen palvelu).

    Mielellään täältä satakunnasta mutta jos joku Pro-heppu löytyy muualta niin ainahan sitäkin voi harkita.

    Kiitos.

  • #2
    Voin sanoa n.50 auton kokemuksella että riittää yksi hieno karkeus pesupyörteiden poistoon.Syvempiin naarmuihin ehkä karkeampaa mutta ei nekään näy niin hyvin enää myllytyksen ja vahauksen jälkeen ellei ne nyt ole ihan pohjamaalissa asti valkoisena näkyviä.
    En ole mikään ammattilainen vaan harrastuspohjalta tehnyt näitä.Oikea kiekko on tärkeä lopputuloksessa.Lampaanvillakiekot aiheuttaa pyörteitä mutta ag.n vaahtomuovilaikoilla tulee virheetöntä jälkeä.M-kiekolla myllytys ja S-kiekolla vaha.

    Comment


    • #3
      Thanks. Ehkä tuo siinä tapauksessa voi riittää. Ei pinta kuitenkaan niin paha ole.

      Comment


        #4
        Itse on tullut käytettyä hienon ja vähän karkeamman 3M myllytysaineen sekoitusta. Sekoitussuhde sen mukaan kuinka paha tapaus on kyseessä. Yksi karkeus riittää ja pahat naarmut vaatii tietysti oman käsittelynsä.

        Comment


        • #5
          Kuinkas tällaiset paikatut kiveniskeymäkohdat käyttäytyvät tuossa myllytyksessä?

          Comment


          • #6
            Tabell

            Car Make-Up Tabell hoitaa hommansa aika asiallisesti, jätkät tietää mitä tekee. Oikeasti.
            Kannattaa kävästä.

            Comment


            • #7
              Paikatut kohdat tulee uudelleen esille, jos ne kiveniskemät on paikattu niillä pikkuisilla pensselipulloilla, koska niillä se maali jää kumminkin koholle siitä pinnasta. YMMV.

              Comment


              • #8
                kiveniskuihin voi koittaa tätä...

                Touchup123 http://touchup123.com/t-skeptics.aspx

                Täällä käyttäjän esimerkki eikä pelkkää mainoshömppää:
                http://forums.corvetteforum.com/show....php?t=1378433
                Touchupin sivuilta kannattaa lukaista myös tuo "what others have to say". Ne eivät ole käyttäjien myyjälle postaamia "mainos-kirjeitä" vaan eri forumeilta kerättyjä viestejä.

                Ei toki päällemaalauksen veroinen mutta tee-se-itse-miehelle kaiketi parempi vaihtoehto kuin peitemaalipulloilla fiksailu (ellei tiedä miten se tehdään oikein ja satojen kiveniskujen fiksailu voi olla melko työläs).

                Jos tekee edes osittain mitä lupaa niin aika mielenkiintoinen tuote. Oli pakko tilata kun itsellä on etupuskurissa juuri noita pikkuruisia kiveniskuja sadoittain. Parista metristä ei erota mutta siitä lähempää puskuri on kuin olisi juuri ajettu 300km itikkaparvessa ;)

                Meinasin viedä maalaukseen joka tapauksessa joten eipä isoo rahaa menetä kun tuota kokeilee ensin. USPS tracking näyttää että eilen tuli purnukat suomeen (Torstaina tilattu). Tällä viikolla testaus jos claybarit ehtivät englannista myös perille.

                Yritän ottaa myös muutaman ennen/jälkeen-kuvan ja heitän raporttia tänne perään.

                Kyseessä on siis vahan tapaan levitettävä oikea maali (factory paintcode toimitetaan tilattaessa). Ylimääräiset pyyhitään pois toisella aineella ja 2-3 päivässä jämähtää eikä enää lähde pois kuten värivahat ja chipstickit.

                Noh, odotukset on kovat - kohta nähdään. :)
                Jos edes 2 jalan testin läpäisee niin olen tyytyväinen.

                Juuso, Kiitos vinkistä!

                Comment


                  #9
                  Itse käytin normaalia auton vahaukseen tarkoitettua konetta ja Farecla Q10 -hiontanestettä. 15 vuotta vanha maalipinta tuli todella hyväksi, kun pari päivää sitä hieroi. Myös eräs MKII-Golf on samalla aineella käsitelty ja maalipinta tuli siinäkin paljon paremmaksi. Käsittelyn jälkeen vain vaha päälle ja se on siinä.

                  Comment


                  • #10
                    Vanha topic, mutta ei aloiteta uuttakaan kun otsikko täsmää.
                    Eli onko jollain suositella Turusta firmaa johon kannattaisi viedä auto myllytettäväksi?

                    Comment


                      #11
                      Autodent ei operoi tietääkseni pinnoite asioissa Turussa, mutta olen teettänyt ex A4:seen ja nykyiseen kulkineeseen Silver Seal pinnoitteen ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen.

                      Lika lähtee hyvin pois ja maalipinnalle tulee kunnon pinnoite, joka ehkäisee naarmuuntumista yms.

                      Uskoisin Turussakin jonkun noita tekevän.

                      http://www.autodent.fi/?Pesupalvelut:Pinnoitteet

                      Comment


                      • #12
                        Tuo Touchup123 kuulostaa aika kummalliselta tuotteena, mimmosia tuloksia Mika sait tuolla aikaiseksi? Tai joku muukin, jos on tullut kokeilleeksi.

                        Comment


                        • #13
                          Teemu M: Jos Turusta suositeltavan pajan löydät niin pistäpä infoa tännekin päin.

                          Comment


                            #14
                            Kunnollinen vahanlevityslaite ja Fareclan G10. Sillä tuli omaan autoon ainakin todella hyvä kiilto. On todella maitomaista, eli ei pitäisi liikaa irrota tavaraa.

                            Comment


                              #15
                              Juurkin viikonloppuna tuli Audi myllytettyä, oli päässyt lakkapinta aika huonoon kuntoon. Hionta-aineena oli Mirkan Polarshine F05. Mutta päivä siinä meni pesuineen ja loppuvahauksineen. Tein siinä vielä sellaisen huomion AG Ultra Deep Shinesta, että todellakin sen täytyy antaa kuivua reilusti. Tappelin aikaisemmin ko. aineen jättämien rasvajälkien kanssa, ilmeisesti olen ollut kiilloituksen suhteen liian hätäinen. Kun vahan antoi pari tuntia kuivua ja sitten lampaanvillalaikalla kiilloitus, niin johan tuli hyvä jälki.

                              Priimaa pukkaa tulemahan, vaikka keskinkertaista yritetähän... =O)

                              Comment


                              • #16
                                Työkaveri neuvoi viemään Pansiontielle Autoklinikalle. Onko siitä kokemuksia?
                                Töistä löytyisi kyllä koneet ja aineet vaikka tekisi itse, mut maksan siitä ennemmin jollekin muulle kun alan ottamaan riskiä että poltan maalipinnan puhki.

                                Comment


                                  #17
                                  Ihan helposti maalia ei kyllä saa puhki myllyttämällä, ainakaan tasaisista kohdista. Nurkissa pitää kyllä olla tarkkana.

                                  Comment


                                    #18
                                    Lainaanpa vähäsen tätä topicia, vaikkakin tapauksessani on tarkoitus tehdä tuo myllytys ihan itse ja ensikertaa.

                                    Kohteena olisi veljeni punainen B4 Audi, joka on vuosien saatossa jo pikkasen haalistunut.

                                    Jotenkin tuolta Biltemasta tarttui käteen kiillotuskone, jonka kierrosluku on säädettävissä 600-3000rpm. Koneen mukana tuli se lampaanvillainen laikka.

                                    Lueskelin toki näitä myllytys/kiillotusjuttuja, mutta vielä haluaisin tarkennusta noihin aineisiin ja menetelmiin, koska ajattelin ihan tuosta paikallisesta Fixuksesta käydä hakemassa FastCut hiomatahnaa. Onko hyvä idea?

                                    Onko tuon lampaanvillainen laikka hyvä, vai käynkö hakemassa sellaisen superlonisen?
                                    Onko missään kuvallista(tai muuten hyvää) ohjetta, kuinka tuo myllytys oikeaoppisesti tehdään?

                                    Ajateltiin veljen kanssa, että konepellistä olisi hyvä aloittaa. Sehän on iso tasainen pinta harjoitella. ;)

                                    Joku teistä(en nyt muista kuka) oli myllytellyt jopa laseja, joten asiantuntemusta teillä kyllä riittää...
                                    Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:29. Perustelu: Öö, miks tämä on essonbaarissa, eikös tämä kuuluisi tuonne kori ja...

                                    Comment


                                      #19
                                      Pari kertaa kyseisen homman tehneenä sanoisin, että superloninen laikka on parempi. Lampaanvilla laikka jätti ikäviä pyörrejälkiä.
                                      Hionta-aineena oli tuo Fareclan G10 joka toimi mielestäni ihan kiitettävästi.

                                      Joku ammattilainenhan voisi kertoa jotain niksejä miten tuo kuuluisi oikeasti tehdä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Autopian sivuilta löytyy ainakin jotain ohjeistusta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tärkeintä on ihan ensimmäiseksi ostaa kunnollinen kiillotusrälläkkä, jonka pyörintänopeus on säädettävissä ainakin riittävän alas. Niillä 20e kiillotuskoneilla, joissa on vain on/off pystyy ainostaan puurouttamaan vahat, kun pyörivät aivan liian kovaa. Eivät sovellu myllytykseen alkuunkaan, ainoastaan jotenkin jo levitetyn ja kuivanneen vahan loppukiilloitukseen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla on toi Festoolsin iso kone ja se on aika ok. Hiomatahnana Autoglym eri karkeudet. http://www.festool.se/mediandoweb/in...66&AKTIVPROD=1

                                            Comment


                                            • #23
                                              Iteki ku viimeks vetäsin audin ni käytin Fareclan tuotteita. Ensin G3:lla kokoauto läpi ja sitten päälle G10:llä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mites juuri maalattu uusi maalipinta kannattaa käsitellä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitäs käsiteltävää siinä on? Itse antaisin kuivua kunnolla muutaman kuukauden ennen mitään käsittelyjä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Fareclan sivuilta löytyi mukavan selkeät ohjeet myllytykseen.

                                                    Tuo G3 pitäisi laittaa veden kanssa. Pintaan vai aineeseen vettä? Lantrataanko tuota siis jotenkin veteen ennen levitystä saippuan tapaan vai heti pesun jälkeen huuhdeltuun autoon alkaa vain tuota pyörittelemään tai sumupullolla suihkii ensin puhtaan kuivan pinnan kosteaksi?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minä laittaisin sumutepullolla ja mukana muutama tippa jotain neutraalia pesuainetta pintajännityksen alentamiseksi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itse olen käyttänyt superlonlaikkaa, joka kostutetaan ensin ja sitten Farecla sivellään laikkaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mika: Nii sitä vähä tarkotin että muutama kuukaus kuivua, mutta eikös siihe ole sen jälkeen hyvä jotain "suojaa" laittaa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Perskuta, näillä tarkennuksilla ja ohjeilla voinemme todellakin aloittaa harjoittelun turvallisin mielin siitä konepellistä. ;)

                                                            jasso, hyvät ohjeet oli Fareclan sivuilla. En vain osannu jotenkaan itse löytää tuota ohjetta.

                                                            Kiitos, kaikille muillekin.
                                                            Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:28.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X