Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kannettavaa etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    En edelleenkään lähtisi mollaamaan Vistaa. Se, miten kokee käyttöjärjestelmän raskauden tai tahmaisuuden on täysin subjektiivinen asia. Jos Vistan raudalle antamat suorituskykypisteet ovat 5 tai ylitse, laite toimii vähintäänkin yhtä sukkelasti kuin mikä tahansa muukin käyttöjärjestelmä, esim. XP tai OS X. Jopa pari-kolme vuotta vanhat kannettavat pystyvät hyvin tuohon Vistan 5:een suorituskykypisteeseen. Tehokkailla nykykannettavilla saavutetaan 6 suorituskykypistettä ja ylikin.

    Toki Vistankin saa solmun kun oikein yrittää. Tuskin se Dellin WLAN-korttikaan on temppuillut alusta lähtien, tai jos on, niin itse olisin takuuvaihdattanut joko koneen tai komponentin uuteen.

    Comment


    • #32
      Once you go Mac, you never go back.

      Comment


        #33
        Kun en MACista mitään tiedä, saako sinne ffdshow:n tai vastaavan yhtä tehokkaan videopurkajan/käsittelijän?

        Comment


          #34
          Mä en oo noiden kanssa niin hirveesti touhunnut. Katseluun on riittänyt VLC ja quicktime. Codecceja saa varmasti, mutta niiden knssa osaa varmaan joku asiaan paremmin perehtynyt neuvoa. Eli tarttisit hyvät codecit videoiden purkamiseen ja pakkaamiseen? Jos siitä on kyse niin varmasti onnistuu.

          Comment


            #35
            Tarvitaan järeät jälkikäsittelyominaisuudet videolle. Itse videoiden toisto sellaisenaan tuskin on sen kummempi ongelma.

            Comment


            • #36
              Eiköhän tuon kuva/ videopuolen käsittely juurikin ole lähinnä OS X (macin) heiniä. Tuskin nuo mainostoimistot etc. muuten maccia niin paljon suosisi.
              Tuossa vielä lista yleisimmistä videosoftista macille:
              http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...iting_software

              Aiemmin oli esitetty väite, että windows sopisi paremmin peruskäyttäjälle/ aloittelijille. Itse väitän asian olevan juuri toisinpäin OS X eduksi.

              Comment


              • #37
                Hypoteettinen tilanne: Käyttäjä, joka ei ole ikinään näppäillyt konetta tulisi helpommin toimeen OS X:n kanssa kuin Vistan.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mike Beuf Näytä viesti
                  Hypoteettinen tilanne: Käyttäjä, joka ei ole ikinään näppäillyt konetta tulisi helpommin toimeen OS X:n kanssa kuin Vistan.
                  I couldn't agree more..

                  Comment


                  • #39
                    Jotenkin tuntuu, että ihmiset ympärillä valittaa jatkuvasti kun kone on paska.
                    Vähän väliä joudun toimimaan puhelintukena kavereille ja duunipaikalla saa fixailla kaiken maailman ongelmia - aina on kyseessä Windows. Koskaan en ole pahaa sanaa kuullut Macista, enkä usko sen johtuvan vähäisestä käyttäjäkunnasta.
                    Itse siirryin 10 vuoden PC:n käytön jälkeen Applen lumottuun maailmaan ja paluuta tuskin tulee jos homma säilyy ennallaan.

                    Comment


                      #40
                      Eiköhän tuon kuva/videopuolen käsittely juurikin ole lähinnä OS X (macin) heiniä.
                      Takuulla. Mutta ffdshow on videotoiston filtteripaketti, joka siis käsittelee toistettaessa videokuvaa nätimmäksi, vaikka digilähetettä. Ei siis videoeditoinnista ollut kyse.

                      Kyllähän se niin on, että jos mitään kokemusta ei ole, Mac on varmasti helpoin aloitettava.

                      Mutta sitten on esim. minä, jonka kaikki tähänastinen säätö on tapahtunut Microsoftin ympäristössä DOSista lähtien. Ei tarjoa MAC pinttyneisiin käyttötapohini mitään windowsia paremmin kokonaisuutena. Eritoten joutuisin pahasti MACin vakiosoftien ja asetusten orjaksi, kun en mitään osaisi kikkailla. Pitäisi jopa avata jostain paketista retail-dvd, jota olen tehnyt viimeksi vuonna purkki.

                      Kyllähän tuo säädettävyys mielestäni menee parhaimmasta järjestyksessä: Linux, Windows, MAC.

                      Kun en ole Linuxiinkaan jaksanut opetella sen enempää, minun käyttööni Windows ympäristö on se seuraavaksi paras.

                      Comment


                      • #41
                        Juuri näin, jos haluat säätää ja "räpeltää" konettasi jatkuvasti on Windows valintasi. Macissa lähinnä keskitytään käyttämään ohjelmia, ei itse konetta. Se on vähän sama kuin, jos vertaisi autoharrastajaa ja leasingvehkeen kuskia. Toinen haluaa "harrastaa", toinen päästä pisteeseen B.

                        Comment


                          #42
                          Hyvin kiteytetty.

                          Comment


                            #43
                            Ihan sama mitä kukin haluaa käyttää, mutta en kyllä ymmärrä Wintoosan mollaamista. Kokemusta eri laitteista on VIC-20:stä lähtien, käyttiksiäkin on tullut matkan varrella nähtyä ja käytettyä aika montaa (OS/2, DOS, Amigan kj, Win 3.11-2008, HP-UX, AIX, Solaris, Suset/RH:t, ESX, PDP-10, Unisys, Tandem etc.
                            Mulla on kotona XP, jonka asentamisesta on varmaan 5-vuotta aikaa. Ei mitään kaatumisongelmaa, eikä muutakaan valittamista.
                            Eikä mitään ongelmia vaikka vaihdoin ko käyttiksen alustan AMD:stä Intel-pohjaiseksi.
                            Töissä aktiivisesti käytän XP:tä eikä muista kyllä mitään mystisiä ongelmia olleen. Servereistä on kokemusta WIN2000/2003/2008 Unixien rinnalla ja ei omalle kohdalle ole tullut mystisesti kaatuilevia palvelimia.

                            Mitä läppäreihin tulee, niin Dellin läppärit on kyllä hyviä. Varsinkin nämä D-sarjalaiset. Kotona avokin käytössä on vanha D600:nen ja hienosti pelittää.
                            Oma työkone on tuoreempi D630:nen XP:llä ja ei tässäkään ole mitään valittamista.
                            Käytin 7kk Fujitsu-Siemensin E-sarjalaista, mutta se oli kyllä jotenkin karu ilmestys näitten Dellien rinnalla.
                            Linux taas läppäreissä on joko veren kaivamista nenästä tai sitten vaan masokismia. Joskus joutuu hieman taistelemaan jotta saa edes WLAN:in toimimaan. Toki löytyy bundleja joissa device-tuki on kunnossa.
                            Ja vihaan noita kiiltävällä pinnalla olevia näyttöjä.
                            Ja miksi mäkki-kannattajien pitää aina vedota winkkarin huonouteen?

                            Comment


                              #44
                              Ehkei se winkkarin huonoutta ole, että sekin on ronkeli siitä raudasta mitä siihen naitetaan. Varmaan windows olisi vakaa, jos rautaa ei olisi liikaa tarjolla. Sitä kautta tulee sitten viimeistelemättömät ajurit ja muut yhteensopivuusongelmat. Tuhannet valmistajat tekee palikkaa välittämättä suuremmin siitä, miten ne toimii ristiin. Asiakas sitten kypsyy siihen ja on tietysti sitä mieltä että paska käyttis kun ei toimi. Osittain se onkin totta koska winukkaa markkinoidaan parhaana käyttiksenänä kaikki "pc" koneisiin.

                              On selvää että tietokoneiden tekeminen vakaammiksi on paljon helpompaa, jos rauta on rajoitettu tiettyihin komponetteihin. Tämä sama asia on winukan hienous ja heikkous. On toisaalta pirun hieno idea värkätä melkein millä tahansa raudalla toimiva käyttis, mutta toisaalta naurettavaa kuvitella että se toimii hyvin. Varsinkin niin, että loppukäyttäjän ei tartte murehtia siitä, miten osat toimivat keskenään.

                              Mulle macciin kallistuminen ei yksin johdu edes vakaasta alustasta. Suurin syy on käyttöjärjestelmän helppous. Mä en jaksa enää askarrella ajureiden ja kaiken muu schaiban kanssa. Vaimio,lapset, koira sekä tukku harrastuksia riittää helposti päivien täyttämiseen.

                              MACissa ehkä parasta on se että koneen ostaessa siinä tulee mukaan kaikki tarvittava. Hyvä ohjekirja, käyttis ja kone. Niillä pääsee alkuun nopeasti ja homma toimii aina samalla tavalla oli macci sitten millainen vaan. Ei tartte jännittää toimiiko. Jos ei toimi, niin liike laittaa kuntoon. Asiakkaalle ei vittuilla jos ei oo kotona saanut toimimaan, vaan auliisti vielä autetaan kaupantekijäisinä. Näin ainakin Turun varimportissa. Niiden puoleen voi oikeesti kääntyä jos on ongelmia heiltä ostetun koneen kanssa.

                              Comment


                                #45
                                Ihmeellistä meuhkaamista homeisen omenan pureskelijoilta. Tuntuu että siitä ompusta on joillekin tullu ihan kiihkouskonto. Itse en ole joutunu Windowsia asentaan vielä kertaakaan uusiksi. Kolmessa koneessa pyörii kotona ja töissäkin windows on koneessa. Tosin Linuxiakin tulee käytettyä silloin tällöin. Palomuurit, virustorjunnat, etc on ilmaistavaraa kotikoneissa ja hyvin toimii. Olen kyllä vasta reilut 20v käyttänyt PC-rautaa (DOS ja Windows käyttiksillä), joten voin olla aika tietämätön. :)

                                Ei mulla kyllä aika mee säätämiseen koneen kanssa, vaikka XP pyöriikin koneissa. En tiedä mitä kukanenkin sit koneilla tekee, mutta ei XP peruskäytössä kyllä epävakaa ja vaikea ole.

                                Comment


                                  #46
                                  Läppäreitä ostettaessa myös se takuu kannattaa tsekata. Ei ole hauska lähettää sitä ainoaa konetta johonki Hollantiin tms vaikka olisikin "ilmaista".

                                  Toki jos haluaa onsiten niin se maksaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja make80 Näytä viesti
                                    Ihmeellistä meuhkaamista homeisen omenan pureskelijoilta. Tuntuu että siitä ompusta on joillekin tullu ihan kiihkouskonto. Itse en ole joutunu Windowsia asentaan vielä kertaakaan uusiksi. Kolmessa koneessa pyörii kotona ja töissäkin windows on koneessa. Tosin Linuxiakin tulee käytettyä silloin tällöin. Palomuurit, virustorjunnat, etc on ilmaistavaraa kotikoneissa ja hyvin toimii. Olen kyllä vasta reilut 20v käyttänyt PC-rautaa (DOS ja Windows käyttiksillä), joten voin olla aika tietämätön. :)

                                    Ei mulla kyllä aika mee säätämiseen koneen kanssa, vaikka XP pyöriikin koneissa. En tiedä mitä kukanenkin sit koneilla tekee, mutta ei XP peruskäytössä kyllä epävakaa ja vaikea ole.
                                    Et taida olla kovin vaativa käyttäjä. Itse ainakin vaadin vähän erillaista toimintaa koneelta kun peruskäyttäjä. Toimivuus on aika suhteellista. Ennalta arvattavuus on XP:n hyöty ja haitta. Aika usein meni XP:n aikaan uusiksi, milloin minkäkin syyn vuoksi. Olisihan se toiminut, mutta ei haluammallani tavalla. Onhan tästä nyt 4 vuotta aikaakuin viimeksi XP kotikoneessa käyttelin. Muuten kyllä lukemattomia Vista, XP:n käyttiksiä korjaillut.

                                    XP on Microsoftin paras tuotos heti NT:n jälkeen. Kuitenkin, ei se XP ole perusvarma esim. kotiäidille joka ei vältämättä ymmärrä koneista paljoa.

                                    Ubuntu on äidilläni käytössä. Ei tarvitse pelätä viiruksia tai muutakaan ongelmia sen jälkeen kun on asetukset kohdillaan. Ongelmia ei ole ollut. Peruskäyttöön erinomainen valinta. Sähköposti, OpenOffice, Google, Tulostus. Toimisihan tuo Windowsissakin tai OS X, mutta käytössä on vanha läppäri. Windows XP tai OS X ovat maksullisia ja liikaa resursseja syöviä. Ainakin XP vaatii viirusturvan joka hidastaa konetta. Ubuntun käyttöön otto ratkaisi nuo ongelmat. Asetukset sai myös salanan taakse, joten mitään ei saada edes sekaisin.

                                    Tehokäyttäjältä vaaditaan linux puolella tietoa enemmän, kun sitä vaaditaan esim. Microsoftin tuotteista. Kaikki valitsevat itselleen sopivimman. Itse tykkään linuxin tuomasta valinnan vapaudesta, yleisesti päivityksiä tulee nopeaan tahtiin eikä nyt mitään puhetta tietoturvasta vaan ominaisuuksien lisäyksestä. Helppous tehokäyttäjälle. En käytä konettani Grafiikkaan, tai äänen tai kuvankäsittelyyn. Muuten valinta olisi OS X, jos sille päälle sattuisin voin tehdä sitä myös linuxissa pelkästä päähän pistosta, kohtuullesen hyvää jälkeä kuitenkin tulee. Se ei onnistu OSX tai Windowsin puolelta, maksullisuuden puolesta. Jos noita asioita teet, niin valitset Applen, PC raudan puolesta. Jonkinlainen kompromissa aina tuo Windows, jolla saa kaikki jotenkin toimimaan. Peli käyttishän se.

                                    Kaikilla käyttiksillä voit tehdä kaikkea, mutta kysymys on siitä, että mikä soveltuu parhaiden käyttöösi. Apple hypetetään liikaa, se on trendi homma. Hieman homostelu ehkä.

                                    Mitään apsoluuttisista en tässä nyt laukonut joten pitäkää se mielessä. :)

                                    HD rautapurkua. Muitakin systeemeitä löytyy. Eli kannattaa katsoa, että läppäristä löytyy sellainen piiri joka pystyy purkamaan raudalla.
                                    http://en.wikipedia.org/wiki/PureVideo_HD
                                    http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU
                                    http://en.wikipedia.org/wiki/CoreAVC
                                    Viimeksi muokannut _jone_; 21.4.2009, 18:43.

                                    Comment


                                      #48
                                      Vapaa-ajalla riittää netti, kuvien tallennus/muokkaus, pelaaminen, perushommat officetyökaluilla. Töissä on sitte hieman enemmän ohjelmia, mutta hyvin toimii kyllä XP sielläkin. Työkoneessa pyörii XP ja Linux samassa koneessa, koska työnantaja niin tahtoo. Erilaiset suunnitteluohjelmat kyllä nappaa kannettavasta tehoa, mutta kyllä T-sarjan Lenovot jaksaa... ;) Turha näistä kuitenkaan on alkaa täällä vääntämään. Taitaa olla veteen piirretty viiva teho- ja harrastekäyttäjän ero. Ubuntu on kyllä tuossa rompulla vieressä kotikonetta varten, mutta vielä en oo asentanu.

                                      En ite kyllä viitti alkaa kenenkään tekemisiä ja vaativuuksia nettikirjottelun valossa arvioimaan.

                                      Comment


                                        #49
                                        Ubuntua voi kyllä suositella. Mutsille annoin thinkpad R50:en ja ubuntu CD:n. Ei ole sen jälkeen kuuulunut avunpyyntöjä, vaan sähköpostit jne hoitui sitten itse. Thinkkarissa toimii nykyisin aika hyvin ubuntut, wlanit, suspendit/hibernatet ja muut. Itse olen käyttänyt melkein yksinomaan linuxia -90 luvun puolivälistä, mutta en pidä itseäni fanaatikkona vaan sujuvasti menee kyllä macit ja windowssit, tavallisten unixien lisäksi. Mitä nyt winkkarissa samassa koneessa kyllästyy kovalevyn rutinaan kun kaiken maailman antivirukset, -spywaret ja palomuurit ruksuttavat tehoa pois. :)

                                        Jokaiselle jotain, ja työkaluksi pitää valita se oikea. Jollekkin se on jotain muuta kuin toisella.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Osaisikos kukaan auttaa ongelmassa kun leffoja kattoo niin kaikki (kuva, ääni ja tekstit) tulee eriaikaan.
                                          Esim tekstejä saa kyllä säädetty mutta hetken kun kattoo niin lipsuu taas väärään paikkaan.

                                          Eli toimivat codecit varmaan tarvitsisi mutta kun ei tunnu löytyvän?

                                          Käyttiksenä Vista.

                                          Comment


                                            #51
                                            Olisko väärät tekstit, siis eri versiolle tarkoitetut. Tuleeko ääni ja kuvakin siis eri aikaan?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Toisissa leffoissa kaikki tulee eriaikaan, toisissa vain teksi. Ja Xp käyttis koneessa toimii samat leffat.

                                              Comment


                                                #53
                                                Kyllähän tuo säädettävyys mielestäni menee parhaimmasta järjestyksessä: Linux, Windows, MAC.
                                                OS X on täysiverinen Unix. http://www.apple.com/macosx/technology/unix.html. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että melkein mikä tahansa linux tai vaikka freebsd ohjelma on portattavissa mäkille. Ja näitä porttausia varten löytyy myös darwinports, josta voi latailla aptituden kaltaisilla työkaluilla suoraan paketteja.

                                                Tästä seuraa, että kyllä tämänkin varsin säädettävä on ja videopuolelle kyllä löytyy codekkeja riittävästi.

                                                Ja voin sanoa, että vaikka tätä os x voikin käyttää säätämättä, niin halutessaan tätä pääsee kyllä säätämään ihan tosissaan :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Samat codecit tuossa OSX:ään asentelin kuin Windowsiin, eli ffdshow:n korvike on esim. Perian ja VLC:n kanssa en jäänyt kaipaamaan suuremmin mitään säätöä.

                                                  OS X on mielestäni lähempänä Linux/Unix järjestelmää kuin Windows. Kuitenkin täytyy muistaa, että OS X pohjautuu FreeBSD:hen. Esim. Mac Ports sisältää todella paljon Linux/Unix softaa valmiina helposti asennettavassa muodossa.

                                                  Jos videon käsittelyä haluaa tehdä, niin varmasti yksi parhaista alan softista on Final Cut. Sitähän ei ole kuin OS X:lle.

                                                  Sen verran OS X:ää itse voin suositella, että pöydällä on todella tehokas PC ja rinnalla vanha Mac Mini.. ja 9 kuukauteen PC:llä en ole kovin paljoa muuta tehnyt kuin katsonut videoita videotykin kautta. Lähinnä vain siksi, kun kaapelit on paikallaan ja PC:ssä riittää tehoa HD videon reaaliaikaiseen käsittelyyn paremmin. Jos olisi uudempi Mac, ei oli siitäkään ongelmaa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Pitäis veljelle ja isäukolle ostaa läppärit kotikäyttöön lähinnä nettisurffaukseen (kestävä/pitkäikäinen). Onko IBM Thinkpad T43 vielä tänäkin päivänä ostamisen/hintansa arvoinen? Onko tuo 2 x Hi-Speed USB - 4-nastainen USB tyyppi A Sitä alkuperäistä hidasta usbia vai usb2:sta?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eiköhän tuo ole usb 2. (Näkyi lukevan tuolla sivulla, että ovat vuodelta 2005-2006)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viesti
                                                        Pitäis veljelle ja isäukolle ostaa läppärit kotikäyttöön lähinnä nettisurffaukseen (kestävä/pitkäikäinen). Onko IBM Thinkpad T43 vielä tänäkin päivänä ostamisen/hintansa arvoinen? Onko tuo 2 x Hi-Speed USB - 4-nastainen USB tyyppi A Sitä alkuperäistä hidasta usbia vai usb2:sta?
                                                        Kyllähän se on USB 2.0.

                                                        Ostamisen/hintansa arvoinen -> Minun mielestä ei.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Minun mielestä on/oli, ostin juuri sellaisen :) Vähän kallishan se on, mutta noissa läppäreissä on laatu kunnossa. Ja muilla merkeillä ei taida olla tuota tappihiirtä, se on minun mielestä aika ehdoton.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Melkein olisin ehdottanu 13" macbookeja. Tosin hintaahan niillä enemmän ja se tappi puuttuu, mutta tuo padi on valovuosia parempi kuin missään PC läppärissä olen kokeillut.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Jossain Dellin malleissa on tappihiiri.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X