Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Avoautot talvellla/vesikeleleillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Avoautot talvellla/vesikeleleillä

    Poika alkaa lähennellä täysi-ikäisyyttä. Pitäisi hankkia joku ajokki joka voitaisiin kahdestaan viimeistellä kuntoon.
    Jotain erikoista saisi olla nuorenmiehen autossa, paljon tehoja tai takavetoisuus tms. ei liene paras valinta aloittelijalle.
    Olen vähän kallistumassa avomallin audi 80 tai avo golffin puoleen. (mitä pienemmällä koneella sitä parempi). Avomallia myös siksi että ehtisi itse muutamana kesänä sillä avoautoilua pikkisen kokeilla.
    Perusautona ihan toimivia katon kanssa, mutta miten tuollainen rättikatto - onko siinä ongelmia talvella tai vesikeleillä?
    Onko kuinka äänekkäitä verrattuna kovakattoisiin?
    Viimeksi muokannut Killeri; 18.11.2018, 16:05. Perustelu: Älä rivitä itse, anna foorumin softa tehdä.

    #2
    Meillä on nelisen vuotta ollut 80 Cabrio.
    Kesäkäytössä tosin.

    Oikeinkin toimiva peruautona. Ollaan kesäisin heitetty lomareissuja tuolla mm Saksaan ja Latviaan. Hyvin jaksaa 800km päivä suoritteita tehdä.

    Katto kiinni melko äänetön. Mielestäni ei äänekkäämpi kuin kovakattoinen malli. Sateella ei mitään ongelmaa kunhan katto on ehjä.
    Toveri Juuhok:lla on ollut B6 Cabrio ympärivuotisessa käytössä. Voinee valaista miten kankaan kanssa pärjää lumessa. Ainakaan tarkenemisen kanssa ei tule ongelmaa.

    Appivanhemmilla oli MK3.5 Golf Cabrio pari vuotta sitten. Ihan soiva peli sekin ja ajolleen samaa settiä kolmos golfin kanssa. Siinä vaan jää se hölmö turvakaari kun katon aukaisee. Puolassa tais appivanhukset silloin golffilla käydä.

    Comment


      #3
      Jos meinaa ajaa myös huonolla kelillä, niin silloin on aika ehdotonta ottaa malli mihin saa kovan katon, Jos sellaista ei löydä, niin malli missä on lasinen takalasi lämmityksellä on siitä seuraava vaihtoehto.

      Comment


        #4
        Vink. Alkupään Porsche Boxstereita alkaa saamaan jo sopurahaan. Noihin on tarjolla kovia kattoja ja ehjien Boxstreiden hinnat ei varmaan juurikaan enää vajoa.

        Comment


          #5
          Mulla oli ennen 80 avo, nyt A4. Jälkimmäisellä ajoin myös viime talvena eikä mulla mitään suurempia ongelmia ollut. Ajattelin pitää tämänkin talven ajossa, kunhan vielä ehtis ostamaan talvirenkaat alle :)

          Äänen puolesta rättikatossa ei ole pahaa sanottavaa, parhaiten huomaa ns. takavasemmalta kun joku ajaa ohi. Silloin ääni kuuluu hetkellisesti vähän kovempaa, varmaan siitä pellin ja kankaan raosta tulee eritaajuista ääntä läpi. Katto alhaalla kuulee sitten linnunlaulutkin tien varrelta.

          Cabriolet oli mulla ihan harrasteauto, B6 A4 avo on sen verran modernimpi että sopii käyttöautoksi. Just toi lämmitettävä _lasinen_ takalasi on kova juttu. Cabrioletin muovinen takaikkuna oli mun exässä lähinnä maidonvalkoinen näköeste.

          B6 avoja on mobile.de:ssä hinnat alkaen malleja samaan hintaan mitä 80 Cabrioita nettiautossa. Toki hakemisen tai haetuttamisen vaiva. B6 etulokarit on sitten aika hintavia, jos semmoisen joutuu vaihtamaan ruosteen takia...

          Mitä tässä itse on avoautoilusta kokemusta kerännyt, niin kangaspenkit on mukavammat kuin nahkaiset. Pääasia että on sporttipenkit. Ilmastointi auttaa vaikka katto on auki kun auton mittari näyttää +38C ja poppikoneen päivitys parempaan on aina jees, kuuluu musiikki motarillakin.

          Comment


            #6
            Avoautokäytössä nahkaverhoilu on must, helpompi pitää puhtaana ja ei väliä jos sadekuuro yllättää, en ole nähnyt Cabriota jossa nahkapenkit ilman lämmittimiä. Nahka kestää myös paremmin auringon paiste.

            Mulla takaikkuna kunnossa ja puhallin pitää takaikkuna auki myös sädekelillä, lämmityslaite tehokas, tarkenee hyvin. Äänimailmaa aivan eri kuin umpiautossa, mutta siihen tottuu.

            Kunnossa oleva Cabrio on edullinen ylläpitää ja osia saa suorastaan halvalla, Katon tutkimiseen ja sen toimintaan kannattaa paneutua ennen ostoa. Manuaalikatto on pommin varma ja nopeampi sulkea kun sähkökatto.

            Talvella pärjaa oikein hyvin kun pesee ja kyllästää kangasta asiaan kuluvilla aineilla ennen talvea.

            Comment


              #7
              Minulla on ollut tammikuusta 2017 ympärivuotisessa ja likipitäen jokapäiväisessä käytössä B6-korinen nelivetocabrio. Nyt lähtee siis juuri kolmas talvi tällä kapistuksella ja varsinaisesti mitään harmittavia asioita ei ole tullut vastaan. Kilometrejä on tullut 30-40 tkm välistä per vuosi.

              Edellinen avoauto minulla oli 80 cabrio, mutta se ehti olla vain kesäkauden eli talvikäytöstä ei sen kanssa ole kokemusta. Ero näillä autoilla on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä. Kasikympillä tuli ajettua kuukauden päivät pidempää siivua (n. 230 km / päivä) ja minulla se humina meinasi tehdä mielenvikaiseksi. Vastaavan aikakauden umpinaisesta kasikympistä minulla ei ole kokemusta, mutta esim. umpikoriseen B5:n verrattuna 80 avo on mielestäni todella äänekäs. Vastaavasti siirryin B7 farmarista tuohon B6 cabrioon ja näiden välillä ei sisämetelissä ole eroa. Cabrio saattaa olla jopa hiljaisempi.

              Kumpikaan näistä avoista ei vuotanut vettä sisäänsä eli vesikelit ei ongelma. B6:n kanssa talvella ei ole mitään ihmeellistä, sillä siinä on tosiaan lasinen takalasi, jossa menee lämmityslangat. B6:n katossa on myös sisällä n. 20 mm paksu lämpöeriste ja talvella auto on todella lämmin. Lumiharjalla lähtee lumet katosta hellävaraisesti kuten umpikorisestakin. Katto kannattaa huoltaa kunnon pesulla ja kyllästeaineella pari kertaa vuodessa (Esim. AutoGlym Convertible Soft Top Clean & Protect -setti). Tällä saadaan pinta hylkimään vettä paremmin eli vesi pisaroituu eikä imeydy kankaaseen. Ikkunathan näissä on karmittomat eli jäämoskapakkaskelillä on hyvä käyttää raappaa ennen oven aukaisua, sillä ikkuna laskee hieman alaspäin kahvasta vetäessä.

              Mikäli budjettia on mahdollista venyttää niin kannattaan ehdottomasti harkita myös B6 cabriolettiä. Auto on kuitenkin pari vuosikymmentä uudempi ja tätä myötä myös turvallisempi. Joka tapauksessa avoautoa ostaessa kannattaa katsoa, että mukaan tulee takapenkin päälle laitettava tuulisuoja. Se parantaa huomattavasti ajomukavuutta rätti alhaalla varsinkin maantienopeuksissa. Avoautoilu on aika koukuttava asia - kerran kun moisen ostaa niin hankala on olla ilmankaan. :)

              Comment


                #8
                Sun Cabriossa oli katto vaihdettu ja silloin kun etsin omaa melkein jokaisessa autossa jossa oli uusi katto se suhisi jostain, kun lähdettiin koeajolle istuin kyydissä ja pyysin nostamaan kattoa ylös ja ikkunat kiinni.
                Ero oli aikamoinen verrattuna sellaisiin joissa katto uusittu. Niistä suhinoita kasvaa kyllä melu sisällä.

                Taitaa olla aika mahdottomuus löytää Cabrio alkuperäisellä katolla.

                Comment


                • #9
                  Komppaan Juhoa.

                  Ensimmäinen avo oli mx-5 first-gen.
                  Mahtava auto ajaa. Lapsia kun tuli, ei käyttötarkoitusta.
                  Seuraava oli e46 neljällä istuimella.
                  Mahtava sekin. Modernimpi kuin edellinen.
                  Lisää lapsia, ja toi piti päivittää A3. Kun vaimo halusi takaovet.

                  Kun lapset kasvaa hieman, b6 cäbiq on seuraava.

                  Avoautosta ei pääse yhden kerran jälkeen irti.

                  Comment


                    #10
                    9,5v takana, että on avoauto ympärivuotisena käyttöautona. Kuten tuola ylempänä mainittiin Porschen kohdassa, niin kovakattomallit helpottaa hieman elämää, kun ei tarvitse stressata lumen jäätymisen kanssa. Myös sisämelu tipahtaa hieman kun kovakaton asentaa, tämä tosin johtuu siitä, että TTssä pressun on vain 1-kerroksinen ja nastarenkailla se meteli on jotain "mielenkiintoista" sen kanssa.

                    Ajomelusta sen verran, että A6 tai suurempiin autoihin ei kannata avoja verrata, sitä sisämelua on, siitä ei pääse eroon. Muta A4 tai pienempiin verrattuna se ero ei ole suuri. Ja TTn tapauksessa olen kuullut, että jopa Coupe olisi hieman meluisa sisältä, eli sisarmalliin verrattuna ei suurta eroa avolla/umpikatolla.

                    Ja avoautoilun miinuspuoli... seuraavan auton löytäminen maksaa liikaa :D (jos meinaa löytää 2-paikkaisen nelivetoisen avon, niin TTrs tai 997-cabriolet ovat sitten seuraavat vaihtoehdot, joista jälkimmäinen on 4-paikkanen. Ja ainahan voi pistää Gallardon pihaan)

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                      Avoautokäytössä nahkaverhoilu on must, helpompi pitää puhtaana ja ei väliä jos sadekuuro yllättää, en ole nähnyt Cabriota jossa nahkapenkit ilman lämmittimiä. Nahka kestää myös paremmin auringon paiste.
                      Mä ainakin hikoilin kesällä niin paljon että Cabrion vaaleaan nahkaan jäi semipysyvästi mun tummista farkuista perseen ja reisien kuvat. Se ei näyttänyt kovinkaan hyvältä... Samaten aina kun autosta nousi, oli selkä litimärkä.

                      A4:n nahka-alcantara penkkien kanssa ei tuollaisia ongelmia ollut tänä kesänä. Pari kertaa vähän yllätti kun oli päässyt kuumenemaan auringossa kylläkin.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                        Vink. Alkupään Porsche Boxstereita alkaa saamaan jo sopurahaan. Noihin on tarjolla kovia kattoja ja ehjien Boxstreiden hinnat ei varmaan juurikaan enää vajoa.
                        Boxsterissa kannattaa muistaa, että ylläpitokulut voivat olla 25x korkeammat kuin esim. B6 Cabissa. Jos moottoriremppaa joutuu tekemään niin ykköstouhuyksiköllä ei pääse edes alkuun. Muuten toki mukava auto ajaa, joskin 2.5 koneella aika laiska.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla oli muutama vuosi sitten E46 330ia avo kovalla katolla, pari talvea ajelin normaalit päivittäiset ajot. Hauska laite kesällä kun lämpötila yli 25, kylmemmillä keleillä kaupungin ulkopuolella piti ajaa lasit ylhäällä ja tuulisuoja takapenkin päällä, muuten tuli vilu ennemmin tai myöhemmin. Kova katto aika ehdoton talvikäytössä, mutta ei siitä silti Oikeaksi Talviautoksi ollut. Oven lukot tahtoi jäätyä pakkasessa vaikka kuinka niitä rasvasi, sivulasien välistä tuli vettä sisään pesussa jne.

                          Tulipahan kokeiltua avoautoilua, ei ole ollut varsinaisesti ikävä kun pois myin.

                          Comment


                            #14
                            Itse en ole avoa pesukoneeseen vienyt. Pihassa suoritettua pesua on aina kestänyt ihan hyvin. Tosin en painepesuria autonpesuun käytäkään.

                            Jopa tuon nykyisen, jo antiikkisen ikää lähestyvän Cabrion kokemuksella uskaltaisin kyllä ottaa ihan käyttöautoksikin. Suurin mutta talveksi on itselleni ollut nelivedon puute, kyllä sillä muuten pärjää ihan siinä missä kovakattoisellakin. On niissä lämmityslaite jne. Kyliltä ja keskustoista poistuessa tekee mieli nostaa ainakin ikkunat ylös ja tuulisuoja jatkaa ajokautta kivasti. Valintojen maailma, itse ainakin tykkään avon fiiliksestä. Vaan jos ajot on pääsääntöisesti pitkiä matkoja ja moottoriteitä, valitsisin jotain muuta kuin pienen avon.

                            Cabrioon on muuten kovakatto saatavilla, mutta aika harvassa niitä pyörii ja hinta oli muistaakseni aika kova.

                            Comment


                              #15
                              Olen aika tuore avoautoilun harrastaja, kun syyskuun alussa tuli vaihdettua A4 TTS 8J roadsteriin. Käyttöauton virkaa tuo toimittaa ja alusta asti ollut tarkoitus ajaa ympäri vuoden.

                              Itsellä isoin huoli on liittynyt siihen, miten rättikatto kestää talvella sulaneen lumen jäätymisen ja sama homma ikkunoiden kanssa, kuinka saa oven auki jos ikkuna jäässä. Tätä tuskaa helpotti se, että sain vuokrattua lämpimän tallin viereisestä taloyhtiöstä. Katto tuli myös käsiteltyä kyllästysaineella ja taidan tehdä saman operaation vielä kertaalleen talven aikana. Vettä katto tuntuisi pitävän hyvin, mitä nyt pestessä huomasin muutaman pisaran tippuneen kuskin puolelle jostakin raosta.

                              Sisämelu ei myöskään ole ollut ongelma. Jopa yllättävän hiljainen tämä verrattuna madallettuun A4 B8.5 sedaniin.

                              Jotain erikoisen koukuttavaa avoautoilussa on ja nyt on tullut ajeltua katto alhaalla melko kylmälläkin säällä, jos tiet vaan olleet kuivia. Pipo päässä, hanskat kädessä ja lämmöt puhaltamaan jalkatilaan niin hyvin on tarjennut. Katseita avoautoilu näillä säillä valitettavasti kerää ja jotkut napsivat oikein kuviakin, mutta itseä silmätikkuna oleminen ei niin haittaa kun saa tehdä sitä mistä nauttii.

                              Comment


                                #16
                                Itsellä mennyt nyt 4 kesää avoautoilla.Ekaksi avoautoksi hankin halvemman 3 Golfin kun ei tiennyt tykkääkö.2 kesää meni sillä ja totesin et olis pitäny jo paljon aikaisemmin hankkia avo.Sen jälkeen luonnolinen siirtymä Audi Cabriolettiin jolla menty nyt 2 kesää. Ajettavuudessa oli iso ero Golfin ja Audin välillä.
                                Sisämelu on tietysti makuasia, on siinä A8:in ja cabrioletin välillä kuitenkin niin iso ero et kun kelit loppuu niin avoauto seisontaan.25v autoa en kyl muutenkaan enää uittaisi suolavellissä talvella jos kori on kunnossa.Aika hyvin nää hintansa kuitenkin pitää.Avoautona ehdottomasti nelipaikkanen.Kyl se tunnelma maksimoituu kun on porukkaa kyydissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Pikkuisen asiaan liittyvää : https://tekniikanmaailma.fi/avoautol...0-e3dddcd6-500

                                  Comment


                                  • #18
                                    Veljelle ensiautoksi hankittiin vm 95 80 Cabrio 2l koneella. Muovista "takalasia" ei uskalla talvella putsata, mutta kun tuon takatuulettimen (takapenkkien takana siis tuuletin, joka puhaltaa sisäilmaa ikkunaan niin sulaa yllättävän nopeasti. On talvella oikeastaan jopa lämpimämpi nopeammin kuin omat vuosien saatossa talvikäytössä olleet autot ovat (Audi 100 2.8, TT 1.8T, W207 mersu ja 996 911 nelivetopossu).

                                    Katto siis monikerroksinen ja eristyksen määrän huomaa esimerkiksi siitä, että lumet eivät sula katolta edes pidemmän reissun aikana. Omista metallikattoisista taas rupeaa lumet katoamaan erittäin nopeasti.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X