Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talopaketeista asiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vehkeitä kyllä löytyy käytettäväksi, mutta rahallisia resursseja ei ole. Tuo "oma" oli ehkä harhaanjohtava ilmaus, mutta sanotaanko, että vapaasti käytettävissä.

    Comment


      #32
      Tosiaan tuo laskin on ihan järkevällä tasolla, kun vertasi omia kustannuksia.

      Comment


      • #33
        Tuolla laskimella sain pelkän talon maksamaan 100k€ enempi, kun mitä oikeesti meni 70 neliön erillisen tallin kans. :)

        Voin myhäillä tyytyväisenä, tein itse ja säästin. :)

        Enkä ole edes rakentanut esihistoriallisella aikakaudella. Valmista tuli 2006.
        Kotipaikka on rakennettu -76 ja se maksoi aikanaan 70tmk. näin se rahan arvo muuttuu.

        Comment


        • #34
          Tuolla laskimella sain pelkän talon maksamaan 100k? enempi, kun mitä oikeesti meni 70 neliön erillisen tallin kans.
          Hauska laskin. Oman hinnaksi tuli 300.000,- ilman tallia.

          Comment


            #35
            Tuohan laskee kaikki muilla teetettynä eli hintaa siitä toki kyllä tulee. Erittelystä voipi päätellä mistä saa itse säästettyä ja kuinka paljon.

            Comment


            • #36
              No eipä ite ole tehty, kun valettu tallin lattia ja talliin katon lämpöeristys:)

              Ja nurmikko tuli istutettua. Muuten on muut homman tehneet..paitsi itse maalasin koko talon ja tallin. Jos joku pyytää moisiin talkoisiin joskus, niin varmasti on suunta päinvastainen:)

              Onhan tuo laskin kuitenkin hyvä suuntaa antamaan.

              Yleensä käy ensirakentajalle, että menee budjetti pahasti yli suunnitellun.

              Comment


                #37
                Jeps hyvää suuntaa antaa ensikertalaisille tai kun muuten vaan ei rakentamisesta juurikaan tiedä/kiinnostu. Ne kun yleensä kuuntelee kavereiden kertomuksia, kuinka tehtiin talo puoli-ilmaiseksi, niin siinä tulee sitten itku, kun näiden puheiden mukainen budjetti ei pidä. Tämmöiset laskurit (talopeli on yksi hyvä kanssa) pitää realiteetin ilmassa..

                Comment


                • #38
                  Mutta kyllä tuo laskuri on ihan jotain utopistista.
                  Laskin vastaavan talon kun meillä, niin 130ke ollaan halvemmalla tehty.
                  Naapurillakin taisi mennä "vain" joku 50-60ke enemmän kuin meillä, vaikka kaiken teetti ulkopuolisella.
                  Tosin tuossa laskurissa käsitellään vain kivitaloa.

                  Ja oikeasti oltaisiin vielä 20ke pystytty ihan helpostikin puristamaan pois.

                  Jollain paljon monimutkaisemmalla laskurilla missä sai oman työn ja paljon muuta määriteltyä, sain jo ennen rakentamisen aloittamista aika lailla sellaisen tuloksen mitä sitten lopulta rahaa paloi.

                  Comment


                    #39
                    Talopeli (http://www.talopeli.fi) antaa paremmat mahdollisuudet räätälöidä hintaa, sillä esim itse väänsin pankille laskelman, kun sellaista halusivat. Kelpasi niille kyllä :)

                    Comment


                    • #40
                      Itse kans tuolla talopelillä aikoinaan leikin. Aika hyvin piti vielä paikkansa sen antamat laskelmat. Positiivinen kuva jäi siitä laskurista.

                      Comment


                      • #41
                        Ite tuli teetettyä kastellin paketti. Nyt jos rupeaisin uuteen projektiin, niin ottaisin elementtitalon.

                        Comment


                          #42
                          Joo itse olin samaan mieltä kanssa, että seuraavaksi tulisi elementtiversio nopeutensa takia, kunnes tossa taas tuli tarkasteltua tuoreen elementtitalon ongelmia. Ei tunnu vieläkään tietty rakentamisen vaatimustaso olevan varma asia, kun sellaisen tilaa... Mainostaa he kyllä osaavat.

                          Comment


                          • #43
                            Talopelillä minäkin laskeskelin kustannuksia, ja lopusumma oli jotakuinkin sama mitä peli ehdotteli. Kastelliin päädyin, ja tyytyväinen olin valintaan. Talopakettien vertailu on ensikertalaiselle kovin vaikeaa, kun asiat on jokaisessa ilmoitettu eri tavalla, sisältö vaihtelee eikä ole kokemusta arvioida rahallista ja työmäärällistä eroa eri vaihtoehtojen välillä. Älväri ja design-talo taitaa olla niin valmiita tapauksia, että kokonaiskulut pystyy hahmottamaan aika hyvin jo alusta asti.

                            Kannattaa miettiä sitäkin, että vaikka tontti on halpa jossain syrjemmällä, niin liittymät usein onkin paljon kalliimmat. Tietysti eihän sitä asuinpaikkaa hinnan perusteella valita, vaan sen mukaan missä tykkää olla.

                            Olisin kuitenkin sitä mieltä, että satatonnia ei kaikkine kuluineen riitä torpan tekemiseen.
                            Budjetissä pitäis olla varaa tehä valintoja omat mieltymykset huomioiden, eikä pelkästään halvimpaan. Oma koti on kuitenkin iso asia ja kallis investointi, että kyllä se pitää olla semmonen jossa viihtyy.

                            Comment


                              #44
                              Jos se 100k? on kerran ehdoton yläraja, niin ehkä voisi miettiä myös sellaista että ostaa OK paikalta olevan vanhan talon johon pitää tehdä remonttia ja tekee sitä sitten ajan kanssa ja miten budjetti antaa periksi.

                              Mitä tuossa nyt ite kuutioinut ja kysellyt työkavereilta, niin 1000?/m² on mahdollista rakentaa (siis ilman liittymiä, tonttia yms. eli pelkkä rakennus) mutta se vaatii sitten lähes kaiken tekemistä itse. LVI ja sähkö on kalleimmat urakat normiasunnossa.

                              Comment


                              • #45
                                Haikailemani tontti olisi sikäli hyvässä paikassa, että se on ihan kaava-alueen rajalla. Liittymienkään ei siis pitäisi olla aivan älyttömän hintaisia.

                                Tuo vanhan talon ostaminen ja kunnostaminen oli suunitelma numero yksi, mutta meillä päin maksaa nuo vanhatkin talot vielä maltaita. Vanhat rintamamiestalot on järjestäen reippaasti yli 100k, mutta millä järjellä? Niihin saa kuitenkin upottaa vähintään sen viistoista tonnia remontoimiseen.

                                Comment


                                • #46
                                  Itse olen omistusasuntoa katsonut jo pitkään. Varmaan menee vielä aikaa että ostan, mutta kuplaa on selvästi näkyvissä. Ymmärrän hyvin tontin ja sijainnin merkityksen, mutta aika kovia hintoja pyydetään ja saadaan vanhoista taloista. Kuitenkin arvonaleneminen pitäisi pitkällä aika välillä olla näkyvää. Taitaa kysyntä ja tarjonta kuitenkin määrätä enemmän kuin rakennuskustannuksen ja asunnon kunto.

                                  Laskin muuten huvikseen ja olen kyllä sitä mieltä ettei 100 tuhatta riitä.

                                  Tämä on vain siis minun mielipide eikä paikallisesta hintatasosta ole mitään kuvaa, mutta jos olisin itse samassa tilanteessa niin laskisin budjetin tarkalleen ja kertoisin sen + 30 % ;)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kysyntä ja tarjonta noiden talojen hinnan varmaan määrää, muuten sitä ei tällainen pieni ihminen oikein voi käsittää. Meille tuli pitkästä tavarasta tehdyn talon, mm. maalämpö ja 52 neliön lämmin talli, teettäminen avaimet käteen pl. pihatyöt noin 20 ke halvemmaksi, kuin vastaavan, muutaman vuoden ikäisen suorasähkölämmitetyn ja yleensä vain katoksella/yhden auton tallilla varustetun talon ostaminen. On tietysti huomioitava, että meilläpäin tontit ovat onneksi halpoja ja niitä on aika hyvin tarjolla.

                                    Uuteen saa kuitenkin vaikuttaa pohjaratkaisuun, valita mieleisensä materiaalit, keittiön, koneet jne. joten en oikeastaan edes ymmärrä, kuka noita käytettyjä ostaa :)

                                    "Vastaavan" hinta olisi ollut mainittavasti halvempi vasta mentäessä 60/70-luvun tuotoksiin, öljylämmityksiin sun muihin ihanuuksiin, joten ratkaisu oli aika helppo.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Niihin saa kuitenkin upottaa vähintään sen viistoista tonnia remontoimiseen.
                                      Vanhaan rintamamiestaloon sillä summalla ei tee paljon, jos esim. LVI/sähköt on uusittava se meni jo siihen. Puhumattakaan pesutiloista ja keittiöstä, katto ym.?

                                      Comment


                                        #49
                                        Joo nykyään vanhaa taloa ei juuri kannata ostaa, tosin kaikki ei halua kohdata rakentamisen iloja.

                                        Itse törmäsin kanssa vanhojen talojen älyttömiin hintoihin, kun asunnon vaihdos tuli eteen. Ei auttanut kuin alkaa rakentamaan.

                                        Comment


                                          #50
                                          no kyllä uudetki maksaa jotai ihan älytöntä, uusi kaksio lähikerrostalossa saman mitä vanha kivitalo pikkutontilla. satku tonttiin ja 180t taloon, saa kyllä uuden ja sellasen minkä halus mutta vuosipari palaa aikaa ja se aikana pitää vielä jossain asua, en allekirjoita vanhojen kalleutta, tuolla 100ke minkä "säästin" saa kyllä rempata vielä tovin, mutta totta, uutta siitä ei tule.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Onneksi asun näinkin syrjässä, niin tontin saa halvalla. Hyi helvetti, että sylettäis maksaa satkun pelkästä tontista. Tuollaiselle tontille pitäisi sitten jo rakentaa tarpeettoman pramea pytinki. Noh, jos nyt jäädyttäisi tilanteen ainakin hetkeksi ja ostaisi tuon tontin talteen. Katselisi tovin mihin hinnat tulevaisuudessa asettuvat.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Joo, ei tartte satkun tontteja ostella. Täältäpäin sillä kyllä saisi aika komean palan Saimaan rantaviivaa itselleen.

                                              Tilanne on tosiaan jossain Nurmijärvelläkin jo vähän toinen, kun tonttien alkaen-hinnat ovat jossain 40 e/m2 paikkeilla, siinä missä meillä maksoi 4,5 e/m2 (halvimmat näköjään 0,2 e/m2, haja-asutusalueella). Yksi hyvä syy lisää pysyä pois ruuhka-Suomesta.

                                              Comment


                                                #53
                                                Ei ne rintamamiestalot tosiaan halpoja ole, mutta se on se kysynnän ja tarjonnan laki. Omani ostin suomenruotsalaiselta "paremman väen" alueelta.
                                                Vaikkei koskaan laskea pitäisi, niin nyt taitaa kokonaissaldo olla jotain satkun ja rapiat. Kolmisen kymppiä upposi peruskunnostukseen, yläkerran lämpimäksi muuttamiseen, alakerran laajennukseen, sähkö- ja vesiliittymiin, jätevesijuttuihin sun muihin tarpeellisiin rahareikiin. Vanhaa jäi katto (joka sekin on jo joskus uusittu), runko ja perustukset.
                                                Teknisestihän tämä vastaa uutta, luojan kiitos olematta kuitenkaan mikään persoonaton talopakettiratkaisu joita on kolmetoista tusinassa jossain omakotitalolähiöhelvetissä. Tontista nyt puhumattakaan.

                                                Mielipiteitä on monia, mutta jos budjetti on tuossa satkun pintaan niin ostaisin kyllä jonkun remppaa kaipaavan tönön, paljon voi tehdä itse ja on paikka missä asua sen aikaa kun sitä remppaa tekee. Uutta kun ei varmasti alle satkun saa ja niinkuin Anttikin sanoi, jossain sitä pitää sen valmistumisen ajan asuakin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Teknisestihän tämä vastaa uutta, luojan kiitos olematta kuitenkaan mikään persoonaton talopakettiratkaisu joita on kolmetoista tusinassa jossain omakotitalolähiöhelvetissä. Tontista nyt puhumattakaan.
                                                  Samaa mieltä, talolla pitää olla "sielu". Onhan uusi aina uusi mutta.... Teknisesti se vanha vastaa uutta rempan jälkeen jos on ikkunat ja eristeet ym. vaihdettu, muuten taitaa energialuokka olla hieman alhainen. Se on sitten toinen asia miten niihin suhtautuu, itse voin elää vanhemmassa talossa ihan hyvin. Maalla meidän talo täyttää kohta 200 vuotta, K-arvot ym. ei ihan ollut tiedossa kun se rakennettiin. No onhän sitä hieman muutettu/rempattu senjälkeen. Niin, ja ei ole ollut kosteusvaurioita ym. mitä näissä nykyajan purkeissa helposti tulee kun tehdään liiankin tiiviiksi ne.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itse olen kanssa sitä mieltä jos ajattelee talopakettien ennusteita, niin kyllä moni veteraanitalo on vieläkin pystyssä kun näitä jo puretaan. Paljon on hyviäkin ratkaisuja näkynyt, mutta kyllä siellä on kuraakin seassa aika paljon ja rakennusvirheitä pitkä lista.

                                                    Lisäksi pieni tontti ja samanlainen talo on kieltämättä aika pitkästyttävä näky eikä siinä ole "sielua" mukana.

                                                    Itselle on ehdoton kriteeri että tontti on vähintään 1000m2, mielellään 3000m2 ja talo tehty kokonaan kivestä. Voi monen mielestä kuulostaa "naurettavan" pieneltä tuo tontti pyyntö, mutta voin vakuuttaa että pääkaupungiseudulla kaavoitettuna se maksaa hunajaa. Toivottavasti joskus pääsee rakentamaan, on sen verran hienoja kivilinnoja tullut varsinkin Espoossa tehtyä että omakin pitää vielä joskus saada, vaikka sitten pienempi ja kauempana merta ;)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Kivitalo on sinällään hassu ja harhaanjohtava käsite, kun suurin osa niistä on kevytsoraharkkoa tai kaasubetonia, eli melkoista höttöä jos KIVEEN vertaa :)

                                                      t. tyytyväinen puutalon omistaja :D

                                                      Komian näköisiä pytinkejä noista kivitaloista saa, jos talon suunnitellut arkkari on asiansa osaava ja hänellä on myös silmää näkemään miten valmis rakennus sulautuu ja sopii maisemaan. Tosin esim. näissä Tampereen ympäristökunnissa näkee uusilla tiheään rakennetuilla asuinalueilla myös turhankin usein niitä toisen ääripään edustajia, joissa on koitettu pistää kaikki mahdolliset erikoisuudet ja kikkailut pelkästään siitä ilosta, että jossakin asuntomessuilla tai sisustuslehdessä on tuleva asukas semmoisen joskus nähnyt. Kauheita epäsuhtaisia bunkkereita mitkä ei sovi maisemaan ja ympäröivään rakennusmassaan sitten millään. Ja kuntien rakennusvalvonta on ihan hampaaton, luvat myönnetään läpihuutojuttuna mille tahansa "kirkontornille" vaikka kaavamääräykset on olevinaan niin p#####een tiukkoja.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Terveisiä raksalta. 23.7 paukahti tontille Jukkatalon ensimmäinen toimitus ja siitä asti on rakennettu vain muutama päivää lukuunottamatta. Teemme nyt välikaton koolauksia.

                                                        Toistaiseksi olen tyytyväinen saamaani pakettiin. Kuvat ovat hyvät ja tavaraa vallan riittävästi. Jukkatalon toimituksessa on lupa ja syytäkin käyttää saahaa sekä muita työstövälineitä, ja sehän sopii tee-se-itse-miehelle. Myyjä ehdotti mahdollisuuksia 1200e/m², samaan pääsiin talopelillä. Budjettia suunnitellessa pitää vaan olla tarkkana ja todella miettiä mitä haluaa. Ainakin oma mieleni on muuttunut ja olen alkanut vaatia vähän enemmän - näin hinta karkaa.

                                                        Asiasta kiinnostuneille voin antaa projektista melko yksityiskohtaistakin dataa, mutta ehken sitä kaikkien katsottavaksi raaski antaa. Kuviamateriaalikin on kertynyt 1.3Gt =)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Noista neliöhinnoista. Mitä isomman torpan tekee, niin sitä halvemmaksi neliöhinta suhteessa jää. Siinä vajaan sadan neliön mökissä on pirun paljon kalliita neliöitä suhteessa kokonaispinta-alaan, kuten joku tuossa aiemmin jo totesi. Mulla kokonaisuuden (talo+talli) neliöhinta noin 250 halvempi kuin pelkän torpan osuuden. Silti rahaa on mennyt aivan liikaa, eli kaikki omat, pankin omat ja myös varastetut.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Joo onhan nuo aika kovia lukuja kun pitää ihmisten ilmoille rakentaa.. Meillä kanssa tuossa keväällä alotettiin tonttia raapimaan ja nyt kun pian ollaan rakentamisessa loppusuoralla niin näyttäis neliöhinta osuvan n. 450e paikkeille, neliöitä löytyy 236 ja ne ovat kahdessa kerroksessa. Tontin ostokaan ei harmaita hiuksia aiheuttanut hurjalla 0,95e/m2 hinnallaan. Sijainti "ison" tien varressa mutta kaukana kaikesta, eli palvelut on hieman kauempana mutta paikka on paras mahdollinen meille. (ja mun romuille;)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viesti
                                                              Terveisiä raksalta. 23.7 paukahti tontille Jukkatalon ensimmäinen toimitus ja siitä asti on rakennettu vain muutama päivää lukuunottamatta. Teemme nyt välikaton koolauksia.

                                                              Toistaiseksi olen tyytyväinen saamaani pakettiin. Kuvat ovat hyvät ja tavaraa vallan riittävästi. Jukkatalon toimituksessa on lupa ja syytäkin käyttää saahaa sekä muita työstövälineitä, ja sehän sopii tee-se-itse-miehelle. Myyjä ehdotti mahdollisuuksia 1200e/m², samaan pääsiin talopelillä. Budjettia suunnitellessa pitää vaan olla tarkkana ja todella miettiä mitä haluaa. Ainakin oma mieleni on muuttunut ja olen alkanut vaatia vähän enemmän - näin hinta karkaa.

                                                              Asiasta kiinnostuneille voin antaa projektista melko yksityiskohtaistakin dataa, mutta ehken sitä kaikkien katsottavaksi raaski antaa. Kuviamateriaalikin on kertynyt 1.3Gt =)
                                                              Kun itte tekee saa semmosen kun siitä sattuu tulemaan...

                                                              Ei vaan, itse minäkin Jukka-Taloni tein 2000-luvun alussa. Paketti ostettiin säältä suojaan -vaiheeseen rakennettuna. Kyllähän siinä kättenvoiteita oli yhdelle ihmiselle, ja muutamalle muullekin, ihan tarpeiksi. Palkattua työvoimaa oli vastaava mestari, takkamuurari ja lattian valaja. Kaikki muut sitten tehtiinkin itse. Talopeli antoi kustannusarvioksi 50 %:n oman työn osuudella noin 750 tmk, ihan sitä summaa emme saaneet taloon kulumaan.

                                                              Nyt olemme talossa asuneet kohtapuoliin kahdeksan vuotta ja toistaiseksi olemme hankintaamme olleet varsin tyytväisiä. Tuo mitä Jarkko tuossa jo mainitsi kuvien ja tarvikkeiden osalta pitää paikkansa. Ohjeet ovat riittävän yksityiskohtaiset jotta "hartiapankkirakentajakin" selviää talonsa rakentamisesta varsin hyvin. Talotoimitus tuli meille ajalaan ja pystytysporukkakin hoiti hommansa mallikkaasti. Muutamia reklamaatioita Jukka-Talolle jouduin tekemään, mutta nekin hoitui kivuttomasti. Kaiken kaikkiaan varsin hyvä kauppa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X