Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 ikkunahissi sökönä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 ikkunahissi sökönä.

    Osaiskohan joku teistä neuvoo ? pari päivää taaksepäin, ikkunaa avatessani, kuului rusahdus. Hissin moottori äänistä päätellen pyörii, mutta jotain ylimääräistä rutinaa kuuluu samalla. Ikkuna ei liiku ylös eikä alas. Jotain siis hajosi. Mitähän toi tollanen remppa suurinpiirtein tulis kustantamaan merkkiliikkeesä? Onnistuuko tee se itsemieheltä, jos hommaan itse tarvikkeet?
    En oo ihan peukalo keskellä kämmentä, mut arvelluttaa lähtee ihan tost vaan availemaan sitä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 13.2.2018, 19:21. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

    #2
    Haku auttaa. Osat on (jos se tavallisin vika) halpoja. Voi vaihtaa varmaan itsekin. Jostain täältä foorumilta löytyy hyvinkin perusteelliset ohjeet.

    Comment


    • #3
      Tämän fiksumpaa linkkiä en löytänyt

      Tääkin a4.n ovesta. Lienevät samalaisia mekanismeiltaan, mut jos löytys jostain sellanen ns räjäytyskuva, siitä olisin tyytyväinen..

      http://a4mods.com/webcontent/pages/windowswitches.html

      Comment


      • #4
        Mulla kans on jumissa apparin ikkuna.. Muistaakseni täältä jostain topikista selailin et jos on menny semmoset muovipalat niin hintaa tais olla jotain alta 20e korjatkoon joka muistaa sen..


        http://www.audiworld.com/tech/int45.shtml
        ^tuossa purku/korjaus ohjeet

        Comment


        • #5
          Alta kympin se on, jotain 7-8e ja tarve 2kpl/ovi.

          Comment


          • #6
            Itseltä hajosi kuskinpuolen lasinnostimesta vaijeri. Vaijerista meni säikeitä poikki ja tämä jumitti mekanismin. Lasinostin rutisi ikkunaa nostaessa ja laskiessa ennen lopullista jumittamista.

            Lasinnostin maksoi Tepon kautta muistaakseni 130 euroa.

            Eipä sitä vikaa näe ennenkuin irrottaa oviverhoilun. Verhoilun irrotuksessa menee muutama minuutti.

            Comment


            • #7
              Kiitti vinkeistä

              Tätynee joku päivä availla verhoilu ja katsoa miltä tilanne siellä näyttää. Toi vaijeririkko lienee todennäköisin syy. No katsotaan nyt ensin. Laittelen tänne jotain tietoo löydöksistä.

              Comment


              • #8
                Joo, kyllä jokin muu rikko vaikuttaa todennäköisemmältä kuin nuo muovikäikäleet.
                Ne kun menee rikki, niin ikkuna menee kyllä vallan mainiosti alas ja alkaa ylös noustessaan kanittamaan laskien taas alas.
                Ja mitään moottorin pyörimisääniä ei kuulu, vaan hyytymisääniä.

                Comment


                • #9
                  Väliaikatietoa

                  Availin oviverhoilun ja nostimen vaijerihan se siellä oli sökönä. Vaijeri oli irti pyörityslaitteen alapäästä. Testailin moottorin toiminnan, siinä ei mitään vikaa. Uusi nostimen vaijeri kustantaa marmoritiskin takaa 147 eeroa.
                  Nyt pitäs vaan selvittää se, et kuinka se on kiinni siinä varsinaisessa nostokoneistossa?? Se kehikko siinä oven sisällähän on 4:llä torksilla kiinni ja ne löysäämällä pitäis koko häkkyrä lähteä ikkunoineen pois. Jokin siinä nostovaiheessa kuitenkin vielä hieman kehikkoa jumittelee. En arvannut vielä alkaa riuhtomaan sitä irti, ennen kuin saan varaosat kaupasta.
                  Oliks kellään antaa noihin edellämainittuihin mitään lisävinkkiä ?

                  Comment


                    #10
                    Olisiko tuohon mahdollista soveltaa samaa budjettikorjausta, minkä tein takavuosina lötkööni: http://audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=54624

                    Comment


                    • #11
                      Ikkunahissiremontti tehty

                      Valitettavasti minulla ei ollut mahdollisuutta dokumentoida hommaa kuvien kera. Pyrin kuitenkin kertomaan homman vaihe vaiheelta. Vielä alkuun.. Hommaan ei tarvita autoinsinööriä, eikä kalliita merkkiliikkeen palveluita. Koko possakkaan meni aikaa tee se itse mieheltä n 2 tuntia... Kaverin kanssa käydyt höpinät mukaan lukien. Homma alkaa näin...

                      1. Hissin ohjainkiskot ovat kiinnitetty ikkunarunkoon, joka puolestaan on kiinni ovessa.
                      Homma alkaa siitä, että puretaan oven sisäverhoilu, joka on yläpäästään kiinni kahdella pikkuruisella ruuvilla. Ruuvit sijaitsevat oviverhoilun yläreunassa, etu- ja takareunassa ovea.

                      2. Verhoilu irtoaa melko sievästi, kun nostat vaikka sisäkahvasta ja vasemmalla kädellä oven takarteunasta auttaen. Nostotarve n. tuuma ja verhoilu on käsissäsi. Omassa autossa nostovoimantarve melko minimaalinen.

                      3. Seuraavaksi keskityin johtoihin, joita kulki ikkunarungon sekä sisäverhoilun välillä. Liittimiä oli muistaakseni 6 kpl, peiliin, ikkunannostimen moottoriin, keskuslukkoon, kaiuttimille, nostimen kytkimille oviverhoilussa sekä toimilaitevalaistuksille. Joku saattaa tietää virallisemmatkin versiot, mutta oma päätelmäni oli näin. Liittimet vaan irti ja nippusiteet, joilla johdokkeet ovat ikkunarunkoon kinnittettynä, nips ja naps poikki. Verhoilu on nyt irti.
                      Tässä remontissa jo alkuvaiheessa totesin, että hissin moottori toimii, joten sen kunnostamiseen en keskity. Moottori on kuitenkin irroitettava, ennen mekanismin vaihtoa. Helppo homma. Moottori on kiinni kolmella torks ruuvilla (koko 3 ehkä). Nämä irti ja eteepäin.

                      4. Ikkunarunko on kiinni 4.llä torksruuvilla (torks 5 muistaakseni). Ylimmäiset löytyvät helposti oven etu- sekä takareunasta, yläreunasta. Alimmaisten kohdalla, ruuvit sijaitsevat siten, että takimmainen kiinnitysruuvi on oven takareunasta n 10-15cm helposti havaittavassa paikassa. Tämä kiinntysruuvi on ikkunansotimenrunkoon kiilattuna alumiinsella kiilapalalla, jossa on ns ellipsinmuotoinen reikä. Paina mieleesi kiilapalan asema irroitusvaiheessa.
                      Etummainen asemoitu hieman eritavalla. Tämä löytyy oven etupäästä, samalla lailla kiilalla varustettuna ja samoilta korkeuksilta kuin takapään kiinnitys, mutta suunnatuna oven etureunaa kohden. Paina mieleesi kiilan asema irroitusvaiheessa.
                      Ennen ikkunarungon ylösnostoa, joku takkuaa kiinni. Tarkastele oven takareunan ja etureunan tiivistepintoja sieltä yläpäästä. Sieltä löytyy vielä kummastakin päästä ovea ns "klipsejä" edessä 3 ja takana muistaakseni samanverran, joilla ikkunan alareunan tivarit ovat vielä "vähän" kiinni. Nämä lähtevät pienellä mielikuvituksella irti, pikku ruuvaria apuna käyttäen.

                      5. Ikkunarunko, sekä ikkunahissin nostokoneisto, poislukien moottori on nyt käsissäsi.
                      Vaurioiden visuaalinen hahmottaminen on nyt lastenleikkiä. Mistä kohtaa vaijeri on poikki, näkyy samantien. Nostokoneiston ns keskiö, johon moottorinnapa asettuu, on rungossa kiinni peltiruuvilla, jossa on 10mm avainväli, tämä irti.
                      Nostimen koneistossa on 2 kpl "klipisejä", ikkunan alareunassa, jotka ovat noilla torksruuveilla lukittuina ikkunan alareunoissa oleviin reikiin. Työnnä ikkunalasia koneistossa alaspäin, ja vielä niin pitkälle, että se irtoaa ohjausuristaan. Jos ikkunakoneisto kampeaa vastaan, vaijerit vaan kylmästi poikki. Irroitettuasi kyseiset "klipsit" ikkuna irtoaa koneistostaan.

                      6. Nostimen ohjainkiskot ovat kiinni vaijerin taittopyörien keskiöstä "pop-niiteillä" 4 kpl. Kokoluokka 3-4 x 15mm. Nämä porataan pois ja ohjain irtoaa rungostaan.

                      7. Asennus alkaa. Asenna vaijerin taittopyörien keskiöiden läpi uudet niitit, (voi olla että sopivalla pultti-mutteriliitoksella homma hoituu myös).
                      Tämän jälkeen ikkuna kiinni "klipseihin" ja voit työnnellä lasia ylös-alas-suunnassa toteaksesi nostimen moitteettoman tominnan. Itse laitoin lasinohjainkiskoihin lisävoitelua, varmistaakseni liikkeiden parhaan mahdollisen toiminnan. ( voiteluaineen käyttölämpötila -40 - +170 )
                      Kiinitä nostokoneiston keskiön av 10mm pultti.

                      8. Nosta kokonaisuus ovikehikkoon ja ns "valekasaa" niillä edellämainituilla neljällä torksruuvilla, jotta kokonaisuus pysyy käsissäsi.

                      9. Nyt tässä vaiheessa tekisin näin. Edellä mainitsemani oven ikkunakoneiston rungon kiinnityspulttien kiilat, juuri siellä alapäässä. Asettaisin nämä kaikki neljä pulttia hieman löysempään asennustiukkuuteen ja alkaisin näillä kiiloilla passaamaan oven asentoa koriin nähden. Ts. kun laitat oven kiinni, huomaat että miten esim. oven yläreunan tiiviste istuu korin rungon suhteen. Jos yläreunassa on rakoa.. Ovi vuotaa..
                      Nyt näillä oven alareunan kiiloilla alkaa olla juuri tämän suhteen suuri merkitys, sillä niillä passaillaan oven yäreunan asema koriin nähden.
                      Oven takareunan kiilaa siis kun lyöt alaspäin, se kampeaa alareunaa ikkinakehikossa ulospäin, jolloin oven yläreunan tiiviys lisääntyy. Vastaavasti oven etupään ja alareunan liitoskohdassa olevalla kiilalla saat kehikon asentoa muuteltua tiivisteiden suhteen..

                      10. Sähköliittimet kiinni ja koekäyttö. Itselläni kaikki sujui ertittäin hyvin. Laitteet ovessa pelasivat moitteettomasti.

                      11. Oven verhoilun asennuksessa, huomiot varmaankin sen, että keskuslukituksen tappia, joudutaan hieman " uittelemaan" verhoilussa olevaan läpivientiin ? Pari alussa mainitsemaani mitättömän kokoista ruuvia omille paikoilleen ja homma on siinä.

                      Itse alkuun ajattelin näin, että hommahan on vain ja ainoastaan merkkiliikkeen hommia. Nuuka ja tekniikasta kiinnostunut persoona kuitenkin alkaa herkästi punnitsemaan vaihtoehtoja, mikä omalta kohdaltani osoittautui hyvinkin järkeväksi ratkaisuksi. Opin tämänkin asian omasta autostani ja säästin vähintään 50-60% korjauskustannuksista, tekemällä tämän homman itse.
                      Näistä suuntaviivoista, joita sain klubin kautta, olen kiitollinen. kiitos kaikille teille, jotka alkuun annoitte suuntaa antavaa jeesiä. Homma on nyt hoideltu ja toivoisin että em selvityksestäni voisi olla jollekkin muulle hyötyä. Jos jokin kohta ei kertomuksessani auennut. Voitte ottaa yhteyttä, niin kerron lisää omien kokemusteni kautta.

                      harri.luhtanen@webinfo.fi

                      Comment


                      • #12
                        DIY vaijerin korjaus

                        Itellä meni apukuskin puolen vaijeri poikki. Hain pyöräliikkeestä tandempyörän vaihdevaijerin, purin muutaman sokeripalan ja käytin niitä stoppareina. Niitä oli helppo säätää. Kannattaa vaan mitata ne jotta menevät helposti keikäleiden koloihin, itse jouduin hieman suurentamaan reikää keikäleistä.

                        Ovipahvit irti, piuhat irti, koneisto kannakkeistaan, ikkuna irti, vanhat vaijerinrievut pois ja uus tilalle pujotellen ne stopparit oikeisiin väleihin. Koneiston puolipään mittasin siten että pistin vaijerin kulkemaan oikein urillaan, pyöritin toisen pään kelalle ja kirisin niin että jousi meni linttaan, vaijeri poikki stopparin kohdalta, stoppari paikoilleen. Sen jälkeen päästin vaijerin vapaaksi yhdestä kulmasta (väkipyörästä) ja kiristin paikoilleen. Tämän jälkeen kytkin koneiston kiinni ja ajoin moottorilla ikkunan ala-asentoon, siihen oli helppo asemoida keikäleet ja sokeripalastopparit. Palat kireälle, ikkuna paikoilleen, koekäyttö ja kamat kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Avot. Säästin satasen. Aikaa meni muutama tunti jos ei lasketa osien hakua yms. Tandemvaijeri maksoi 8e.

                        Comment


                        • #13
                          Tässä on video tuosta oven purkamisesta, sen avulla vaihdoin tuon hajonneen muovimötikän apukuskin ovesta

                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=9UP1Rn7Wj3s&feature=player_embedded[/ame]

                          Comment


                          • #14
                            Harrin ohjeisiin viittaan sen verran, että oikea popniitin koko on D4,8 x 20 mm.

                            Lyhyempi niitti on väljä eikä yllä kiristymään. Taittopyörän keskellä olevassa akselissa on D5 reikä johon siis D4,8 menee sopivasti. Ylemmät kaksi pyörää on niitattava, koska reikä on neliöputken kyljessä. Alakertaan (2 kpl) laitoin M4 x 20 ruuvit + nylockit. Olisivat menneet tosiaan niiteillä nekin, mutta sain näin vähän säätövaraa.

                            Itse tilasin nostinkoneiston teile4u: 24.88 + postikulut 15,00. Kesti kauemmin (7 päivää) kuin luvattiin (5 päivää).

                            Nostinkoneisto sitten jumitti uutena. Kokeilin sitten laittaa vanhat muoviosat, eli ne jotka menevät lasin molemmille puolille ja jo toimi.
                            Uudet nostimen mukana tulleet olivat jotenkin kireät.

                            Niin joo. Mulla oli se vaijeri osaksi poikki ja rispaantunut vaijeri ei mene taittopyörän yli ja jumi tuli.

                            Yleisohjetta: KVY eli YouTubessa on opetusvideo vähän kaikkeen. Niistä videoista näkee rakenteet ja yksityiskohtia.

                            Minulta saa ilmaiseksi nuo lasinkiinnityksen kaikki muoviosat. Liukuosat ovat vanhat, mutta loistokunnossa.
                            Viimeksi muokannut kariku; 10.12.2014, 15:47.

                            Comment


                            • #15
                              Melko helppo homma. Menee noin tunti per ovi.
                              Kuten Kari tuossa kirjoitti pop-niitit tarvitaan. Ruuvit eivät oikein toimi varsinkaan hissin yläosan kiinnittämiseen.
                              Kannaattaa otta vaikka kuvat noista säätökiiloista tai merkitä tussilla niiden asento.
                              Itse ostin hissit Topauto-osasta ja maksoivat 23€/kpl. Kaikki tarvittava tulee mukaan(ei niitit)
                              Mukana tulee toimivat muoviosat ja ainakin omat hissin vaijerit olivat hyvin rasvatut ja istuivat 100%

                              Comment


                              • #16
                                Onko näiden ikkunanostimien valmistajalla suurta väliä?

                                Hep, hajosi taas vasen etu nostin, vaijeri rutisee ja ikkuna jumii, menee vaihtoon siis.
                                Näitä ikkunanostimia on "vaikka minkä merkkisiä", mitä kannattaa välttää ja mitkä merkit ovat "ihan hyviä"?

                                Nimimerkillä epätietoinen ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Ostin pari vuotta sitten Sparetosta ja hyvin on toiminut, merkkiä ei kyllä enää muista.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X