Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81q 16VT projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt ois vihdoinkin nuo kauan odotetut 034 kopio puslat valmiina, niin pääsee niputtamaan alustanosia. Tuossa on 2 sarjaa keskitettyjä ja 1 sarja offset-puslia, että voi kokeilla kummalla etuapurunko istuu paremmin. Noista joutaa sitten sovituksen jälkeen ylimääräinen sarja myyntiin, että jos jollain on tuollaisille tarvetta.

    Edit. (Muutamia varauksia on puslista tullu, että taitavat mennä käyttöön nekin)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Teemu M; 12.1.2012, 10:44.

    Comment


    • Harjoittelin anodisointia jarrusatulan kannakkeisiin, noitten motot.net ohjeiden mukaan ja ihan hyvät tuli. Melko kestävältä vaikuttaa toi pinta ja helpolla sai tehtyä.

      http://www.motot.net/wiki/Anodisointi

      Alkuun osat MrMuscleen, sitten happoon ja lopuksi väriin keittymään. Väreinä käytetään ihan kangasvärejä, että valinnanvaraa löytyy.
      Attached Files

      Comment


        Hyvältä näyttää. Sait melko "syvän" värin noihin osiin ainakin kuvien mukaan. Monesti kun olen katsonut itse anodisoituja palikoita niin värin sävy jää melko vaaleaksi.
        Tuolla on muuten kans melko paljon vinkkejä ko. operaatioon ja paljon muutakin mielenkiintoista. Tosin sinähän et näemmä ohjeita enää tartte.

        Alustaankos sinulla tuli nyt PowerFlexin puslat muualle paitti apurunkoon. Itse sain sorvailtua satsin puslia (tai no keskireikä täytyy tehdä vielä) antamiesi mittojen mukaan. Täytyy tässä kesän päälle alkaa asentelemaan ja katsoa millainen alustasta tulee. Väittäisin ainakin että jämäkämpi kuin 22 vuotta vanhoilla kumipuslilla.

        Comment


        • Kuva ehkä vähän parantaa tilannetta, että ei tuo väri ole ihan tasainen, eikä noin mustakaan mitä ainakin tässä kotikoneen ruudulla näyttää. Musta oli tuo väripakkaus joka noihin tuli, mut noista tuli hieman kuparin sävyiset. No ei tollaisilla näkymättömiin jäävillä osilla niin väliä ole, mut tarttee harjotella paremmin, jos konehuoneeseen käsittelee osia.
          Jostain syystä oli jäänyt paljas myös paikka tuohon etummaisena olevan kannakkeen toisen "jalan" päähän, että on varmaan nojannut siitä kattilan pohjaan.

          Juu Powerflexit tuli tukivarsiin.

          Noita Happosen ohjeita on tullut lueskeltua muutenkin. Aika kyläseppä.

          Comment


          • Nyt alkaa alustan romut löytämään paikkansa, niin saa auton pudotettua pyörilleen.

            Alustaksi tuli KW v1 ihan budjettisyistä ja varmaan riittää sekin omaan käyttöön. Jarrut ovat myös mallia "pieni budjetti", eli edessä Wilwoodin Dynalitet A6:n 323x30 levyillä, jotka on sorvattu 300mm:si. Nuo satulat on tarkoitettu 32mm levylle, mutta niitä pystyi kaventamaan, jyrsimällä keskipalaa pienemmäksi, kun eivät ole monoblockit. Sovitus vanteen kanssa oli melko tiukka, kun ennen tuota satulan kavennusta vanteen kasauspultit ottivat satulaan kiinni, mutta kavennuksen jälkeen sinne jäi sitten vähän ilmaa väliin. Säteen suunnassa tilaa oli reilusti, että saattaa olla että jotkut 15" vanteetkin mahtuu sopivilla spacereilla, mikä olisi talvikäyttöä ajatellen kiva asia.
            Taakse tuli S2:n jarrut, joihin tuli vaan satuloihin perus kunnostus.

            Bensalinjat tuli haponkestävästä putkesta ja teräspunosletkusta. Pumpuksi tuli Boschin 044, Aeromotiven suodattimella. Linjojen koko on vähintään riittävä, kun putken sisähalk. on 9mm ja liitinkoko AN8, mutta onpahan sitten varaa vaikka joskus vaihtaa E85:seen.

            Vielä kun on auto vartaassa, niin vois laittaa uudet peräöljyt. Paljonko tuohon perään menee? Ja mitä kannattais laittaa? Perä on typ89:stä.
            Attached Files

            Comment


              Oioi, hienoa! Voisin kyllä plagioida tota bensalinjastoa... Millä tota happista saa taiteltua noin siististi?

              Comment


                Bilteman, Motonetin tai hongkongin putkentaivutustyökalulla kaiketi.

                Comment


                  Kun tuosta kaasujousen kannatinraudasta näkyy olevan ostoilmo, niin itse jättäisin kyllä pois koko keksinnön. Omassa autossani ei ole, enkä ole suuremmin kaivannut. Putkitukset ovat ilo silmälle. :)

                  Comment


                  • Millä tota happista saa taiteltua noin siististi?
                    Noi tehtiin Turussa Hydroscandissa. Niillä on tietokoneohjattu putkentaivutin, että sillä tulee kyllä nättiä jälkeä. X, Y, Z koordinaatit annoin ja tollaiset tuli.

                    Mikä muuten tuon ohjausakselin kaasujousen tarkoitus on?

                    Comment


                      Se on niinsanottu ohjausiskunvaimennin. Eli pitäisi suodattaa vähän kaikkia nykäisyjä ratista pois. Keskimäärin tuo on kaikista 80-90-luvun vehkeistä jo hajalla, ellei nyt satu joku valveutunut harrastaja vaihtamaan.

                      Comment


                        Se on niinsanottu ohjausiskunvaimennin. Eli pitäisi suodattaa vähän kaikkia nykäisyjä ratista pois. Keskimäärin tuo on kaikista 80-90-luvun vehkeistä jo hajalla, ellei nyt satu joku valveutunut harrastaja vaihtamaan.
                        Kesällä lisäsin C4q ton vaimentimen kun ei aiemmin ollut ja täytyy todeta muutoksen olleen aika minimaalinen, lähes huomaamaton.

                        Comment


                        • Ok, no kai sen voi sitten jättää pois jos kannaketta ei löydy. Uudemman mallin kannaketta saa vielä ihan marmoriltakin, että jos se käy niin sellaisia saa vielä ihan ostettuakin, kun nuo vanhemmat on poistunut tuotannosta.

                          Onko tuo perus Redline 75W90 ihan ok tuonne perään, vai saavuttaako tuolla ShockProofilla jotain etua? Tuo ShockProofin tekstissä olevä lisäys ei oikein kiinnostaisi.

                          Aina silloin tällöin vaihteisto/perä on "suolistettava" ja pestävä puhtaaksi lakkabensiinillä tai vastaavalla

                          75W90
                          ShockProof

                          Comment


                            Castrol:n synteettiset liemet ovat noissa toimineet täysin moitteetta. Siltä pohjalta en näe aihetta kalliimpiin investoida.

                            Comment


                            • Onko typ89 ja 85 käsijarruvivustossa eroa, että sopiiko tähän kokoonpanoon typ85 vaijerit? Vai pitääkö vaijerit olla typ89:stä?

                              Comment


                                Samanlainen systeemi on, mutta korikiinnikkeet ja sellaiset voi olla eri sijoilla, joten todennäköisesti eivät ole uudemmat yhteensopivat. Arvaan.

                                Comment


                                • Näihin on tarjolla kahden eri pituista vaijeria levyjarruille. Mitäköhän eroa noissa on?

                                  Comment


                                    Ainakin t89q on vasen ja oikea eri pituinen.

                                    Comment


                                    • Noita oli kahtaa eri pituutta vasenta ja oikeaa tarjolla näihin vanhempiin levyjarrullisiin. DZ luki mallimerkinnän perässä varaosaliikkeen kirjoissa. No täytyy yrittää mittailla jos sieltä sais valkattua oikean.

                                      Comment


                                        857609721D vasen
                                        857609721E oikea

                                        Ei vaihtoehtoja nelivedossa. Rakennat ilmeisesti edelleen ilman varaosaohjelmaa...

                                        DZ on aikalainen ruiskukone. Tuo auto oli NE kaasari. Suomikirjat on ihan hirveetä skeidaa varaosaliikkeissä.

                                        Comment


                                        • Tosiaan en edes ajatellut, että etuvetoisissakin on ollut mahdollisesti levyt takana. Siitä etuvetoisen vaijerista olikin mitta ilmoitettu etkassa ja se oli noista varaosaliikkeen tarjoamista lyhyempi, eli pitää ottaa se pidempi.

                                          Comment


                                          • Minkä kokoista kaapelia ootte käyttäny akulta startille, kun akku on siirretty taakse?
                                            Hitsauskaapelia aattelin laittaa, että riittääkö 35mm2, vai kannattaako laittaa 50? Golfissa oli muistaakseni 35mm2, mut tätä voi joutua joskus talvellakin sahaamaan käyntiin.

                                            http://www.turun-hitsauskone.com/rea...tsausvarusteet

                                            Comment


                                              Itse vedin golfissa 50mm neliöistä kaapelia. Ei se hintaero kovin iso ollut. Riittää ainakin. Ennen oli 25mm subbarin virtakaapelia. Mukavasti kuumeni kun vähänkin enemmän rasitti.

                                              Comment


                                                35 riittää aika saletisti startille, mutta vedä akulta asti toinen hoikempi kaapeli auton sulakerasialle. Näin säästyt monelta murheelta.

                                                Comment


                                                  Lötkössä on tehtaan jäljiltä tuo porkkiksen mainitsena konfiguraatio. Siinähän akku on takapenkin alla.

                                                  Comment


                                                    t44/c4 oem-kaapeleista startille menevä taitaa olla juurikin tuon 35 neliöö. Sulakerasialle sitten vähän ohempi.

                                                    Comment


                                                    • Mä pitäisin 35:sta ihan turhan isona, kait sitä painoakin vähän pitää ajatella? 25:lla epäilisin että lähtee varmasti käyntiin, ehkä jopa pienempääkin voisi kuvitella. Tommoinen pieni neloskone rajulla vaparikonella (nokassa iso aukioloaika->pyörii startilla helposti) ei vaadi 10neliöistä isompaa kesäkäytössä takaluukkuun sijoitetulla akulla, toki sulla moottorin pyörittäminen vie vähän enempi sähköä ja mahdollinen talvikäyttö kanssa lisää sähköntarvetta.

                                                      Comment


                                                      • No ehkä laitan kuitenkin tuota 35:sta, niin onpahan sitten ainakin riittävä. Hintaeroa noissa ei juurikaan kuitenkaan ole ja muistaakseni tota 35:sta oli vielä jäljellä itselläkin.

                                                        Osaako joku sanoa noista sulakerasian taakse tulevista johdoista. Osan pystyi arvaamaan paikalleen, kun rasiassa luki liittimen väri, mut paljon on vielä kateissa. Noissa korjaamokirjoissa jota mulla on, niin ei oteta kantaa noihin. Kaikkiin ei varmaankaan tule mitään, kun on ihan karvalakkimallin sähköt, ja moottorinohjauksen johtosarja on ihan omanaan.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Mulla on sama pulma lötkän kanssa. =)

                                                          Kyllähän sieltä liittimet löytyy, kun rupeaa napomaan varmoja kiinni. Samanlaisia kun ei kovin montaa ole. Tyhjiä liittimiä tosiaan tulee jäämään. Hommaa helpottaa jos johtosarjat on alkuperäiset. Itse ajattelin vielä piippailla johdot piirit läpi, kunhan saa kaikki kiinni. Haynes'in opuksesta oli apuja ainakin moottorin johtosarjojen testaukseen.

                                                          Comment


                                                            Enpä tiiä osaisko tuossa nyt sitten olla avuksi.

                                                            Disclaimeria sen verran että jonkun amerikan duden tuotos, johon saa suhtautua just sopivan kriittisesti.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • Kiitoksia, tuo vaikuttaa oikein hyödylliseltä kuvalta.

                                                              Onko muistikuvia mitä tuosta hanttarinpuoleisesti läpiviennistä on menny alunperin? Siitä ois hyvä vetää hestecin johtosarjat, että jos siitä ei ole muuta menossa.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X