Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urs4 V8 ABS ongelma, todellista apua kaivataan.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urs4 V8 ABS ongelma, todellista apua kaivataan.

    Tiedän että näitä on aika monta threadia, mutta vika on nyt vähän oudompi ja mystisempi niin perustan oman threadin. (joka meni näemmä väärälle osastolle, jos joku mode viittii siirtää)

    Ongelma lähti siitä, että ABS valo syttyi matkalla kun olin menossa vaihtamaan hytikkapumpun stefaa.

    Oireet:

    Jarrupoljin on aina ihan kivikova ja jarruttaessa se nypyttää. Tuntuu ihan tehostamattomilta jarruilta, sekä ABS valo palaa aina poikkeuksetta.

    Sähköistä ollaan aloitettu ja tutkittu sieltä sun täältä, tuloksetta.

    ABS:ssä ei ole omaa katkaisijaa kojetaulussa tai missään, joten se on aina päällä.

    Autochecki kuittaa jarrut heti ok, ilman jarrupolkimen painallustakaan.

    Siihen ei ole omaa sulakkeella varustettua relettä kickpanelin takaa, se paikka on tyhjä. 15A sulake kojelaudan päädyssä on ehjä.

    Konehuoneessa sijaitsevat kaksi relettä. Niitä pällistelty, mutta ei mitattu ovatko releet ehjät. Ovatko hajoavaa sorttia? Jos on, niin ohjeita niiden toimivuuden testaamiseen.

    ABS boksi on numeroa A40 907 379

    Kysymyksiä:

    Voiko anturit mitata ajossa suoraan ABS boksin liittimestä? Jos voi, niin mitkä pinnit?

    Onko Turun seudulla jollain ABS boksia lainaan, sen verran että näkee onko tuo vainaa, viitti ostaa uutta todetakseni että asia ei muuttunut miksikään?

    Voiko jarrupoljin kovettua siitä että ABS:t eivät toimi, eli ovatko nämä kaksi erillistä vikaa vai kytköksissä toisiinsa?

    Näiden kanssa on puntaroitu nyt jo aika kauan ja loppuu kyllä ideat täysin kesken, joten nyt saa heittää lonkalta mitä vain vinkkejä josta jatkaa. Ei ole tyhmiä kysymyksiä eikä arvauksia enää.
    Viimeksi muokannut Shakal; 22.5.2011, 16:24.

    #2
    Jarrupoljin voi kovettua abs:ien toimimattomuudesta. Entisestä lötköstä oli joku pyöränanturi rikki ja abs-valo syttyi muutaman sadan metrin ajamisen jälkeen. Muutaman kerran tuo pirulainen teki sitten sen että kun en muistanut ottaa napista abseja pois liikkeelle lähtiessä, olikin jarrupoljin kivikova ekassa jarrutuksessa, näin mentiin muutama-useampi metri ja sitten tehostus palasi ja abs-valo syttyi. Yleensä eka jarrutus oli onneksi pihasta tielle tai töissä parkkipaikalta tielle, eli hiljaisessa vauhdissa. Kertaalleen meinasin rutata polkupyöräilijän kun poljin tosiaan oli kuin kivi tuon vian kanssa.

    Comment


    • #3
      Ja kiitos tuosta tiedosta, vahvistaa ajatusta että viat ovat kytköksissä toisiinsa. Ja antaa viitteitä myöskin anturivikaan, joten nyt otetaan kuumeisesti vinkkejä niiden mittaamiseen, varsinkin jos pystyy ABS boksilta.

      Taas yksi kokonainen tallipäivä takana ja ei vieläkään mitään tuloksia. Ei naurata.

      Comment


        #4
        http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ing/brake.html

        Tuolla on jotain sanottuna aiheesta, mm. että abs-boksin maadoitus voi aiheuttaa noita sekoiluja ja sen että abs-valo syttyy suoraan startin jälkeen.

        Anturit voi tsekata boksilta, siihen hommaan tarvii sitten oskilloskoopin. Ja noita skemojakaan mulla ei taida tuohon vehkeeseen olla, anturin lähdöt tulee kuitenkin siihen liittimelle sellaisenaan. Autosta renkaat ilmaan ja vaikka käsin pyörittelee, että jokainen antaa suunnilleen samanlaista signaalia.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja STP Näytä viesti
          Jarrupoljin voi kovettua abs:ien toimimattomuudesta.
          Ymmärtääkseni ABS:t ovat sillä tavalla suunniteltuja, että vika ABS-järjestelmässä ei voi sotkea muun jarrujärjestelmän toimintaa.

          Comment


          • #6
            STP, kiitos jälleen, tuo sivu auttoi melkoisen paljon seuraavaa tutkintapäivää.

            Akkutoiminen Fluken oskilloskooppi löytyy, nyt vaan tarvii tietää mitkä pinnit on minkäkin anturin.

            edit:
            Jes. Kytkentäkaavioiden selaaminen tuotti tulosta.

            Right Rear T35/24 + T35/26, Yellow
            Right Front T35/21 + T35/11 Green
            Left Rear T35/8 + T35/9, White
            Left Front T35/4 + T35/22, Red

            Pikaisten surffailujen jälkeen. Noita mittailemaan siis.

            Toisaalta tuo kielii myös maadoitusviasta koska se laittaa suoraan ABS vian päälle vaikka yksikään rengas ei ole liikkunut senttiäkään = boksi ei ole saanut tietoa yhdestäkään anturista, joten se ei voi olla tietoinen onko ne kunnossa vai ei kun signaalia ei ole vielä tullut.
            Silloin kun kyse on pelkästä anturiviasta niin kaikella minun logiikallani ABS valon pitäisi sammua ja syttyä vasta pienen ajon jälkeen. En tosin tiedä onko tuolla vikamuistia tuota varten?

            Ei auta kuin tutkia.
            Viimeksi muokannut Shakal; 22.5.2011, 22:28.

            Comment


            • #7
              Omassa (urssi) teki saman kuin Santulla. Anturi epäkunnossa, jarrut tehottomat ja poljin kivikova. ABS-valon sytyttyä rupesi tehostamaan.

              Comment


              • #8
                Anturit mitattu, yksi ei antanut kunnolla signaalia ja putsattiin. Uudelleen mittauksen jälkeen se on taas täysissä voimissaan, kuten muutkin. Edelleen vika on voimissaan ja abseista ei ole tietoakaan.

                Löytyisikö joltain ABS boksia joko lainaan tai urs4:sta Turun seudulta niin, että voisin kokeilla hänen ABS boksia autossani? En viitsi turhaan ostaa ABS boksia ja todeta ettei se ollutkaan vian syy.
                Viimeksi muokannut Shakal; 2.6.2011, 16:06.

                Comment

                Working...
                X