Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI ravistaa lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI ravistaa lämpimänä

    Muutaman vuoden ikäinen A6 3.0 TDI, ajettu n. 80 000 km. Lämpimänä käynnistettäessä kone ravistelee hieman aikaa, ennenkuin käynti tasaantuu. Lieneekö oire jostain alkavasta viasta. Kylmänä käynnistyy ongelmitta. Sekä lämpimänä että kylmänä tyhjäkäynti n. 800 rpm.

    #2
    Koliseeko ketju kylmänä ?
    Olen ollut havaitsevinani joskus jotain samanlaista. Kerran piti bootata uudestaan.
    Ketjunkiristin voi jäädä sellaiseen asentoon, että ajoitus on hieman hakusessa ennen kuin kireys asettuu

    Comment


    • #3
      Olen sen verran noviisi tuon vehkeen kanssa, jotta en osaa sanoa. Onko tuo ketjun kolina selkeästi havaittavissa? Tuon ravistelun havaitsee yleensä siten, että auton pysäköi muutamaksi minuutiksi, ja uudelleen käynnistettäessä kone ravistelee muutaman sekunnin ajan, jonka jälkeen meno tasaantuu normaaliksi. Parin tunnin tauko ajossa poistaa ongelman, eli kone on silloin jäähtynyt tarpeeksi. Täytyy asiasta mainita seuraavassa huollossa.

      Comment


        #4
        Ketjun rolina kuuluu 1-2 sekuntia ja kyllä sen kuulee sisäänkin, tosin ei kovin kovana. Autossahan on jonkin sortin puoliautomaattikäynnistys eli avainta vain käyttämällä starttiasennossa auto starttaa itsensä käyntiin asti (siis mahd hehkutuksen jälkeen).

        Kannattaa kyllä käyttää lukemassa koodit ja tarkistaa ajoitukset, ettei ketju tai kiristimet vetele viimeisiään. "Osumat" tällä koneella maksaa 2000-5000 eur, kiristimen uusinta 300-500. Bensakoneissa ketjuja on mennyt poikki.

        Voi olla tietty sähköinenkin vika esim kaasupolkimen tai ruiskutuksen antureissa.

        Comment


        • #5
          Näinköhän tuohon ravisteluun on joku löytänyt jo syyn?

          Tuli hankittua profiilin mukainen kulkine reilu viikko sitten ja samaa kierrosten heittelyä esiintyy erityisesti lämpimällä koneella startattaessa. "Ravistelu" näyttää ajoittuvan samaan aikaan xenoneiden säätelyn kanssa ja kestää vain muutaman sekunnin.

          Voisiko syy löytyä xenoneiden säätökoneiston tarvitsemasta virtamäärästä. Meinaan jotta erityisesti lämpimällä koneella tyhjäkäyntikierrosten ollessa alheiset äkillinen virrantarve kuormittaa laturia ja aiheuttaa näin tyhjäkäynnin vaellusta...?

          Comment


            #6
            Taitaa olla ominaisuus, ilmiö aina silloin tällöin.

            Maailma ei sittenkään ole täydellinen, vaikka pienenä niin luulin...

            Comment


            • #7
              Ravistelua ja kierrospomppua

              Allekirjoittaneella profiilin mukainen kulkine, mittarissa vasta reilu 72 tkm ja tismalleen sama ongelma ja vielä vähän "hilloa päälle" elikkä nimenomaan ns. puolilämpimänä tai kesähellekylmällä käynnistettäessä kuuluu käynnistyksen jälkeen muutama sekunti pientä ylimääräistä rahinaa, jonka kyllä voi jakoketjuun/jakoketjun kiristimestä kuuluvaksi ääneksi tulkita ja samalla kierroslukumittari elää hieman eli kierrovaihtelua ja lievää ravistelua.

              Kyseessä siis ilmeinen tyyppiongelma näissä 3.0 TDI V6 -pannuissa ja liekkö juuri 4F -mallisarjassa. Jakoketjun kiristin kai hieman löysähkö.

              Useampaa kuppikuntaa asian suhteen: asia olisi mennyt takuuseen, jos se sinä aikana olisi havaittu eli järkevimmät ja hoksaavimmat korjautti silloin. Toiset kehottaa huollattaan/korjauttamaan sen kiristimen eli n. 300-500 euron juttu. Osa antaa asian olla ja ottaa tietoisen riskin, että se voi ehkä mahdollisesti katkaista joskus jakoketjun, joka on äärimmäisen harvinaista ko. koneessa. Pahimmillaan se on sitten yli 10 000 euron remppa... Mutta asia tuskin varsinaisesti kiireellinen. Ite vois jsks pyytää huollon poikia korjaamaan sen, ku alkaa tarpeeksi kypsyttää :)

              Comment


              • #8
                Tuossa on kyllä ketjun kiristin vaihdettu takuuna ja en ole ylimääräisiä rahinoita kuullut, mutta pitääpä kuunnella vielä pelti auki josko sieltä ylimääräistä ääntä tulee. Tyhjäkäynnin seilaus tosiaankin vaan ajoittuu niin sopivasti xenoneiden säätelyhetkeen, jotta siinä voisi kenties olla yksi mahdollinen syy kierrosluvun seilaamiseen.

                Comment


                • #9
                  Mutu vaan, että jos siellä on ketju löysänä ennen öljynpaineen nousua, niin nokat voi pyöriä hyvinkin katkonaisesti jos ravisteleva käynti. Ihmetyttää, jos/kun ei ole jousikuormitteista kiristintä+hydraulinen niin kuin ennen vanhaan osattiin tehdä.

                  Tuollaista kannattaa käynnistää hieman kierrokset koholla pitäen sen hetken, että saa painetta. Sama ohje oli jo aikoinaan 2.0D satkussa, että kylmänä piti tasaannuttaa kierrokset rykimiseltä pienellä kaasulla ennen tyhjäkäynnille laskua, säästi sen aikuisia kapeita hihnoja.

                  Comment


                  • #10
                    Hiukan lainaan topiccia, eli onko kaikki eritehoiset 3.0 v6 tdi:t nimenomaan jakoketjullisia koneita vai onko jossain versiossa vielä nokkahihnaa? Itsellä ajatuksissa -05 3.0 tdiq s-line tiptronic ja tuona 204hp versiona. Taas kauhea homma opiskella uudesta autosta max. paljon ennenkuin tekee ostopäätöksen, kun haluan saada etukäteen mahdollisimman realistisen yleiskuvan mahdollisesta uudesta kulkineesta...
                    Viimeksi muokannut ilkkapoika; 7.11.2009, 22:13. Perustelu: Kirjoitusvirheitä korjailin

                    Comment


                    • #11
                      Ketju on kaikissa.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos. Hiukan edes helpotusta muuten varmasti nouseviin ylläpitokustannuksiin tuohon edelliseen kulkineeseeni verrattuna.

                        Comment


                        • #13
                          Huollon yhteydessä mainitsin asiasta ja lupasivat asian tsekata, mutta eipä ollut vikakoodeissa taikka softaversiossa mitään hämärää ja siihen se tutkiminen sitten jäikin. Yritin lypsää mahdollista syytä tuohon ravisteluun, mutta eivät tuntuneet merkkihuollossa tietävän kyseisestä ominaisuudesta... tai sitten eivät vain tunnusta tietävänsä.

                          Comment


                            #14
                            Jatketaampa tähän.
                            Eli ravistamista/hytkymistä tyhjäkäynnillä on omassa A4 3.0TDI (BKN) myös ollut. Ja on edelleen. Tässä useampi kuukausi on tullut seurailtua tuota värinää/ravistamista, joka esiintyy puolilämpimällä/kokonaan lämmenneellä koneella. Koskaan ei kylmänä. Aluksi ravistaminen oli satunnaista, mutta nyt se vaivaa lähes yhtenään. Esim. kun kone on kunnolla lämmin ja autoa käyttää tyhjäkäynillä hetken aikaa, niin ravistaminen alkaa. Ja tuo ravistus on välillä aika rajua. Tai vastaavasti kun pysähtyy liikennevaloihin ja juuri kun auto on pysähtynyt niin ravistaminen alkaa. Välillä kokonaan kadoten. Kierrokset myös hieman heittelee tyhjäkäynnillä.
                            Tässäkin ketjussa mainittu jakoketju alkoi pitämään kylmäkäynnistyksen yhteydessä pientä rahinaa samoihin aikoihin kuin tuo ravistaminen esiintyi ensimmäisen kerran. Tiedä sitten onko näillä yhteyttä toisiinsa. Vikakoodit luettu ja sieltä ei löytynyt mitään muuta tuohon vikaan viittaavaa kuin moottorin sähköinenkumityyny, joka sekin vaihdettu. Mielestäni tuo kumityynyn uusiminen hieman poisti tuota hytkymistä, mutta ei kokonaan.

                            Mitähän sitä seuraavaksi voisi veikkailla vian aiheuttajaksi?Viallinen suutin/suuttimet?Ruiskutuksen anturi?
                            Myös kävelyvauhdilla ajettaessa meno hieman nykivää. Parhaiten tuon huomaa ruuhka-ajossa, jossa joutuu "valuttamaan" autoa.

                            Comment


                            • #15
                              Miikan mainitsema ravistelu vaikuttaa hieman erilaiselta (=pahemmalta) kuin omassa kärryssä, joten siihen en osaa sen ihmeemmin kommentoida.

                              Meillä meni koko kesä ilman käynnistyksen yhteydessä tapahtuvaa hetkellistä ravistelua ja kovasti vaan tuntuu siltä että kierroksien heittely yleistyi samaan aikaan kun päivät pimeni ja ksenonit alkoi syttymään heti startatessa. Eli en omalla kohdalla edelleenkään sulkisi pois ksenonien ja säätökoneiston aiheuttaman virrantarpeen vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                              Tai sitten ilman lämpötilalla tai kosteudella on vaikutusta asiaan...

                              Comment


                              • #16
                                Omassa b7:ssa huomannut vastaavaa ravistelua. Yleensä tosin moottorilämpöjen ollessa noin 70 asteen tietämillä. Risteyksissä tyhjäkäynnillä tällöin tuntuu pientä nytkytystä ja kierrokset heiluvat hieman. Ketju myös ronklottaa parin ekan sekunnin aikana startin jälkeen, mutta en ole tällöin vastaavaan epätasaiseen käyntiin kiinnittänyt huomiota. Itsellä ainakin tätä tapahtui taas enemmän kesällä, nyt syksyn tullen en taas ole vastaavaa huomannut.
                                Jos Antilla tuntuu johtuvan xenonien säätelystä, voisiko akku vaikuttaa asiaan? Itsellä saman ikäinen tuo nelonen ja alkuperäinen akku, jonka jännite ei enää startin jälkeen ihan parhaimmillaan ole. Nyt eberin asennuksen jälkeen onkin käynyt mielessä, josko vaihtaisi uuden talvea vasten vai pitääköhän se taas kerran opetella kantapään kautta, eli kunnes kerran jättää starttaamatta :)

                                Comment


                                  #17
                                  Ketju myös ronklottaa parin ekan sekunnin aikana startin jälkeen, mutta en ole tällöin vastaavaan epätasaiseen käyntiin kiinnittänyt huomiota
                                  Itellä myös pitää tuo ketju ääntä kylmäkäynnistyksen yhteydessä, joskaan en silloin ole havainnut tuota hytkymistä. Mutta juurikin tuossa lämpöjen olessa 70 asteen tietämillä alkaa ensimmäiset ravistamiset myös täällä. Mutta jos vika johtuisi tuosta suuresta virrantarpeesta, esim. xenonien säätelystä. Niin ihmetyttää miksi itellä tuo hytkyminen ei ilmaannu kylmällä koneella, vaan pelkästään lämmenneellä.
                                  Tuo aikaisemmin mainitsemani nykivä meno kävelyvauhdissa mielestäni liittyy tähän tyhjäkäynnillä ravistamiseen. Mutta kun ei vikakooditkaan kerro mitään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itelläni tuo ravistelu omasta mielestäni kyllä ainakin väheni oleellisesti ketjun kiristäjärempan jälkeen tai siis en ole enää havainnut sitä pitkiin aikoihin. 263 tkm. Voihan olla, että jos ketjun kiristys ei ole ihan satasella tarkkana niin siitä aiheutuu joku pieni ajoitusvirhe, jota ohjaus yrittää korjata ja rupeaa sitten "resonoimaan".

                                    Eli tuo Xenon-teoria ei ehkä ole syynä, koska sitä pitäisi sitten esiintyä todella monella.

                                    Vikakoodeja ei varmaankaan synny, jos ohjaus pystyy pitämään tyhjäkäynnin kuitenkin omissa rajoissaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voihan se olla että ketju on se todellinen syy. Mutta joka tapauksessa kesällä tuota ei tuntunut esiintyvän samalla tavalla kuin viime talvena & nyt. Lämpimällä koneella se meilläkin enemmän ravistelee ja kyllähän sieltä taitaa lievä ronklotus kuulua, mikä viittaisi ketjuun.

                                      Nyt on hyvä testata että onko syynä joku jumittavan valokoneiston juttu, kun autoon on juuri uusittu koko keula koneeseen asti :) Tuli vähän pussattua edellä ajavaa, Hondassa mjuutama naarmu takapuskurissa ja Audiin 9k€ remontti. Mm. nuo valot meni uusiks.

                                      Akku on uusittu viime talvella ja se ei vaikuttanut asiaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuli sitten yksi onnellinenkin Hondan omistaja siitä, voi hänkin olla johonkin tyytyväinen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tänä aamuna oli havaittavissa omassa 3.0 TDI koneessa samaa hytkyntää. Moottorin lämpötila tuolloin n. 60-70 astetta.

                                          Hytkyntä oli pientä tyhjäkäynnillä, mutta aavistus kaasua lisää (n. 950rpm) ja ravistus oli jo selvää. Aaltoilu näkyi myös jo kierroslukumittarissa.
                                          Epäilisin tähän syyksi alkupään 3.0TDI:n akilleen kantapäätä, eli kuluvia ja tukkeutuvia suuttimia. Näistä on melkoisia kirjoituksia varsinkin saksalaisilla foorumeilla, joissa osalla on mennyt suuttimet vaihtoon jo 50tkm kohdalla.

                                          Ongelmia on kahta tyyppiä. Ensimmäisessä suuttimet tukkiintuvat, jolloin ruiskutusmäärät eivät ole tasaisia suutinten kesken. ECU:n korjausarvot per suutin nousevat positiiviselle puolelle (VCDS group 72-77 ).
                                          Jos suutin on pahasti tukossa ja ruiskuttaa esim. vain männän toiselle laidalle, saattaa kovassa kuormituksessa mäntä sulaa ja kone laueta.
                                          Näin kait käynyt muutamille saksalaisella moottoritiellä.
                                          Korjauksena tähän saattaisi olla esim säännöllinen Forte-käsittely.

                                          Toisessa ongelmatyypissä (koskee nimenomaan alkupään 04 - 06/07 koneita) suutinkärjen pinnoitusmateriaali ei kestä korkeita ruiskutuspaineita ja kärki alkaa kulua.
                                          Tästä seuraa suuttimen vuotaminen, joka vain pahenee ajan myötä. Esim. pitkä starttaustarve kylmänä voi olla oire tästä.
                                          ECU:n korjausarvot ovat selvästi negatiivisella puolella, koska suutin päästää polttoainetta männän päälle enemmän kuin on tarvis.
                                          Korjauksena on yleensä kaikkien kuuden suuttimen uusinta. Ja tämähän on sitten halpaa =).

                                          Ohessa arvot oman kulkineen suuttimista. Arvot ovat muistaakseni korjausarvoja eri ruiskutuspaineilla (300bar , 600bar , 900??? bar ).
                                          Korjausarvon yksikkö ei ole aivan selvillä, vaikka ms tuossa lukeekin.

                                          Group A:,'072,,,,Group B:,'073,,,,Group C:,'074
                                          STAMP, ms, ms, ms,,STAMP, ms, ms, ms,,STAMP, ms, ms, ms,
                                          0.34,-20.0,-8.0,0.0, ,0.01,-14.0,-2.0,0.0, ,0.16,-34.0,-4.0,0.0,

                                          Group A:,'075,,,,Group B:,'076,,,,Group C:,'077
                                          STAMP, ms, ms, ms,,STAMP, ms, ms, ms,,STAMP, ms, ms, ms,
                                          0.25,-24.0,-6.0,-2.0, ,0.44,-26.0,-6.0,0.0, ,0.09,-18.0,0.0,0.0,

                                          Esim. group 74:ssa 3.syl. korjausarvo on -34 300bar paineelle. Muistaakseni sallittu negatiivinen maksimiarvo oli -45, jonka jälkeen suutin on vaihtoiällä.
                                          Ainakin Saksassa tästä on ollut jokin merkkihuollon ohjesääntö ja osalle on Audi vaihtanut suuttimet ilman kuluja.

                                          Kun suuttimet ovat kunnossa, ovat korjausarvotkin +-10 arvoissa tai alle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yritän unohtaa että näin tuon Mikan viestin... yleensä se kalleimman diagnoosin antava kaveri on valitettavasti oikeassa. Nuo aikaisemmat arvelut moottorin tyyppiominaisuudesta tms kuulostivat paljon mukavammalle :)

                                            Onkohan muuten kukaan Suomen maaperällä onnistunut vaihdattamaan suuttimia ilmaiseksi takuuajan ulkopuolella?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellänihän tuota ei ole ilmaantunut enää syksyn tultua. Samoin tuntuu että auto on lähtenyt paremmin käyntiin, vaikka starttaus tapahtuukin välillä ulkona ja välillä tallissa lämpimässä. pitääpä logittaa nuo korjausarvot jossain vaiheessa. Suutinremppaa itsekin tässä pelännyt :(

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitos hyvästä viestistä! Täytyy itsekin logittaa, kun joskus startti on pidempi kuin normaalia.
                                                Alkuperäinen kirjoittaja TDITipi Näytä viesti
                                                Toisessa ongelmatyypissä (koskee nimenomaan alkupään 04 - 06/07 koneita) suutinkärjen pinnoitusmateriaali ei kestä korkeita ruiskutuspaineita ja kärki alkaa kulua.
                                                Tästä seuraa suuttimen vuotaminen, joka vain pahenee ajan myötä. Esim. pitkä starttaustarve kylmänä voi olla oire tästä.
                                                ECU:n korjausarvot ovat selvästi negatiivisella puolella, koska suutin päästää polttoainetta männän päälle enemmän kuin on tarvis.
                                                Korjauksena on yleensä kaikkien kuuden suuttimen uusinta. Ja tämähän on sitten halpaa =).
                                                Viittaatko tällä siis 04/2007 - 06/2007 -autoihin, vain 2004-06/2007?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Moi !

                                                  Tarkoitin siis vuosina 2004 - 2006 tai 2004-2007 tehtyjä 204/225hv ( ehkä myös 233hv ASB) koneita. Uusissa 240hv koneissa ei "pitäisi" olla ongelmaa.
                                                  En muista tarkalleen missä vaiheessa nuo paremmin pinnoitetut suutinkärjet tulivat tarjolle, joten siitä tuo leveä haarukka vuosilukuihin.

                                                  Jos joltain taipuu sakemanni hyvin, niin tuosta voi alkaa pureksimaan ongelman puimista :

                                                  http://www.motor-talk.de/forum/umfra...-t2232468.html

                                                  Itsellä meni tovi, kun googlen translaattorilla tuli ketju luettua läpi =).

                                                  Tuolta löytyisi noita paranneltuja orig. Bosch -suuttimia kohtuu hintaan :
                                                  http://www.abs-steuergeraete.de/64/Multitronic.html
                                                  Viimeksi muokannut TDITipi; 17.11.2010, 13:48.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Referenssiksi mulla on 072-077 se eka arvo: -4.0, -22.0, -12.0, -14.0, -20.0, -28.0.

                                                    Välillä sahauttaa siis kerran tai kaksi pidempää kuin normaalisti käyntiin. Pari kertaa on käynnistynyt todella hitaasti, ja pölläyttänyt käynnistyksen jälkeen kunnon dieselpilven. Hehkut on uusittu. Käynti on tasainen, eikä vikakoodeja. Tieto lisää tuskaa, seuraillaanpa tuota. Ihanan kalliit suuttimet, jos ne listahinnalla saa ostaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      ASB koneissa ei ainakaan ammattikäytössä ole havaittu suutin ongelmaa. Eli mitä olen taksien korjaamolla käymistä seuraillut. Otanta useampi kymmenen autoa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vähän matkaa selasin tuota Motor-talkkia ja vaikuttaa siltä, että ainakin Mese-miehillä olisi puhdistusaineiden käytöstä hyviä kokemuksia, Lambda Service Diesel -aineesta. Ehkä Forten litkut ajaa saman asian, ei ne ainakaan pahaa ole tehneet.

                                                        Tosin noita suuttimia on ainakin Saksassa vaihdettu aika helposti kokonaan uusiksi tehtaan piikkiin, mikä on kyllä siellä maassa aika ihmeellistä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tänään yritin tutkailla noita arvoja, mutta (virallinen) vag com päätti olla ottamatta yhteyttä moottorin blokkiin. Pitää vaikka huomenna katsella uudestaan. Asentelin ohjelman pois ja takaisin illan ratoksi. Osaan blokkeja pääsi sisään, mutta osaan ei.
                                                          Pitäisiköhän tuollainen forte tumpata polttoaineen sekaan ja katsella miten käy. Kellään kokemusta tai halua testata ensin?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tutullani on myös a6 3.0 tdi ja sekin välillä vähän ravistelee ja käryttää ja kierrokset heittelee. Ihmettelin tätä kun kävin koeajolla ja tuttu sanoi että partikkelisuodatin käryttelee itseään puhtaaksi ja tällöin se nostaa jotkut arvot tappiinsa ja tästä johtuu ravistelu ja kierrosten heittely. Hetken päästä se loppuu..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X