Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoainelämmittimen toiminnasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Polttoainelämmittimen toiminnasta

    Tervehdys kaikille uudelta Audistilta!

    Ostin oman "uuden" tuontiautoni (A4 2.5 Tdi Avant) toukokuussa -06 ja nyt muutamana kylmempänä aamuna olisi ollut tarvetta käyttää polttoainelämmitintä. Oikein kaukosäätökin tuli auton mukana (Audin orggis). Myyjä kehui laitteen toimivan kuin junan vessa. Kysellessäni tuon myyjän puheiden mukaan "webaston" toiminnasta, sain siihen vastauksen, jotta tietää vasta kun tulee kylmemmät kelit. Eli menneen kesän perusteella ei paljoa lämppäriä tarvinnut...

    Eli: jos painan kaukosäätimestä lämmitysnappia, niin autossa ei tapahdu mitään, paitsi että säätimen valot vilkahtelee. Jos kokeilen laittaa tuvan puolelta informaationäytön kautta keskikonsolin nupeilla lämmitys-kohtaan rastia, se häipyy sekunnin sisällä pois. Tuo moottori mukana- rasti pysyy kyllä ruudussaan. Tuuletustoiminto toimii heti kun laittaa rastin ruutuun.

    Toukokuulla laite pohisi kyllä ja ilmeisesti vorkki sitä kokeiltaessa.

    Onko ulko/sisälämpötilalla/moottorin lämmöllä merkitystä asiassa?

    Voisiko joku valaista tietämätöntä ko. laitteen toiminnasta.

    Kaukosäätimessä lukee sisällä: Sender TP42 nro 8E0 909 507

  • #2
    Eikö tosiaaan kellään kokemusta asiasta? Tai sitten sitä tietoa on jollain hakusanalla täällä foorumissa niin paljon, että ei viitsi kukaan vastailla uudelle :)

    Kaikkeni koitin eri hakusanoilla sörssiä, mutta ei napannut... Noh ensi maanantaina huoltoon ja katotaan siellä europussin kanssa masiina kuntoon. Ensikosketuksella myyjäliike onneksi lupasi tulla puolet vastaan korjauskustannuksissa, kun soittelin ja kerroin kylmien alkaneen ja vikaa ilmenneen. Tosin alkoi laskea heti ekana kuukausia ostoajankohdasta ja sitten tarjosi puolta. Jos jollain tietoa, niin hipi hipi vauhdilla tänne... please!

    Comment


    • #3
      Tiedä sitten millainen zydeemi toi alkuperäinen on mutta kait siinäkin ihan normaalisti sulake ja rele on. Webastoista tiedän ainakin jonkun verran releitä paukkuneen.

      Comment


      • #4
        Ei mulla ongelmaasi varsinaista tietoa ole mutta jos lämppäri on kunnossa - kyllä sen kuuluu lähteä käymään kesälläkin. Webaston oma, sisäinen termostaatti toimii kai jossain 80 asteen paikkeilla.
        Itsellä kävi kerran sillai, että ajotietokoneen kautta ei suostunut ottamaan käynnistyskäskyä "sisään" (sofort ein). Mutta seuraavalla kerralla ja jatkossakin on toiminut moitteettomasti.
        Saattaa olla, että lämppärissä on jostain syystä "vikakoodi" päällä ja ainakin "Eberissä" sen joutuu joskus kuittaamaan korjaamopalikalla - vaikka mitään korjattavaa ei olisikaan. Ihan mielenkiinnosta - kuittaa joskus mistä oli kysymys!

        Comment


        • #5
          Kiitokset ens alkuun! Pistän tietoa tulemaan, kunhan vika selviää. Tuon lämppärin sulakkeen olinpaikka on vieläkin arvoitus, koska ohjekirjan mukaan sellaista ei tuossa A-pilarin alla muka ole. Olisko tuo kuitenkin siellä jossain pyöräkotelossa...vai??

          Toisen käden tieto muualta tosiaan oli kans, jotta pitäis lähteä kelillä, kuin kelillä päälle, jos on kaikki paikat kunnossa. Kiitokset kuitenkin varmistuksesta. Pitää vielä syynäillä, jos sattuu vaikka niin, että on vain käyttäjän vikaa tossa... :)

          Edittiä: myyjä puhu "webastosta" ja täytyy myöntää, että se kai voi olla "eberikin". Ei ole tullut katsottua. Konehuoneen puolelta ei näe kyllä mitään vinkkiä tuohon!

          Comment


            #6
            Eli jos pistät sen webaston päälle, niin ei kuulu mitään ääntä mootorin puolelta? Virtavialta tuntuisi, mutta tiedä sitten kuin hienosti on integroitu auton systeemeihin.

            Jos se webasto saa virtaa niin sen kuuluu yrittää edes päälle, poislukien tietty tilanne, että on tullut vikamuisti täyteen jolloin se pitää resetoida. En tiedä tuon resetoinnista mitään, kokemusta vain vanhemmista laitteista. tuossa tilanteessa vanhemmissa syttyy kyllä ajastimeen valo ja liekin kuva tulee ruutuun, mutta mitään ei tapahdu.

            Comment


            • #7
              Ei yritä päälle. Pitää tutkia vielä nuo sulakkeet oikein suurennuslasin kanssa. Ainetta on tankissa ja akkukin on täysin kunnossa. Jos pistän siihen TIMER 1 - kohtaan rastin ja siinä aikaa esim. 20 minuuttia, tulee mittaristoon ropellin ja lämmityksen kuvat, mutta mitään ei tahdu kuitenkaan. Käsikäytöllä saa tuuletustoiminnan päälle. Vaikka runnon lämmöt HI-asentoon, jolloin kuvittelisin, että pitäisi alkaa kabiinia lämmittämään, alkaa tupaan tulla vain ulkoilman lämpöistä +10 ilmaa. Kaukolla ei saa mitään tapahtumaan. Paristot kaukossa ok. Tutkitaan...sano...

              Comment


                #8
                Muutama juttu

                Mulla on alkuperäinen tehtaan Webasto A6:ssa.
                - Konepeitossa on sisäpuolella Webaston tarra, josta ilmenee sen tiedot
                - Kakea ei ollut, mutta lisäsin sen itse
                - Kake on aika isokokoinen T60 ja siinä on teleskooppiantenni
                - Vekottimeen saa ohjelmoitua 2 kakea
                - Kaken ohjelmointiin löytyy webistä ohjeet (ja tuosta alta vielä paremmat)
                - Lämppärin ohjaus tapahtuu ajotietokoneen näytön kautta tai kakella (ei erillistä kelloa)
                - kake käynnistää sen toiminnon, joka on viimeksi manuaalisesti valittu (lämmitys tai tuuletus)
                - A6:ssa on joku webastoon liittyvä sulake sulaketaulussa. Olikohan jossain muuallakin - en muista
                - Noi menut saa vaihdettua englanninkieliseksi VAG-comilla

                Lähteekö polttoainepumppu naksuttamaan? Toi on outoa jos mitään ei tapahdu.
                Omassani starttasin Webaston muutaman kerran kesällä ihan sen takia ettei paikat mene jumiin. Kerran vähän kylmäsi, kun kokeilin sitä heti ajosta tultuani ja moottori oli lämmin. Silloin se ei lähtenyt käyntiin.

                Kaken testaus on helpointa tehdä tuuletusasennossa. Valot syttyy mittaristossa heti kun painaa kaken nappia ja sammuu myös heti. Webasto ajaa itsensä stoppiin hitaasti ja sitä ei viitsi renkata koko ajan päälle-pois.

                Edittiä yleisön pyynnöstä:

                Kake on siis se taskussa kannettava lähetin eli Funk-Fernbedienung...

                Ohjeaika työlle 30 sek/kake :-)
                Tein kahden kaken ohjelmoinnin näin:
                - Webasto sammuksiin kojelaudasta
                - Kakeen tuoreet paristot sisään.
                - Antennia ei saa vetää ulos jos sitä käytetään auton läheisyydessä (Antennien välinen etäisyys alle 3 mretriä)
                - Kantama on parhaimmillaan silloin kun kakea käytetään antenni pystyssä
                - Testaa kake. Kaken nappeja painettaessa ledi vilkkuu 3 kertaa
                - Siltä kaken vastaanottimelta (R64) pitää ottaa virrat pois ainakin 10 sekunniksi. Toisissa ohjeissa sanotaan 15 sekuntia. (Mä nyppäsin sen boxin 6-pinnisen liittimen irti hetkeksi, mutta oikea sulake tekee saman.)
                - Virta takaisin kaken boxille (Sulakkeet paikalleen tai se boxin liitin kiinni.)
                - Heti sen jälkeen (3 sekunnin sisällä) painetaan stop-näppäintä 1 sek
                - Odota 5 sekuntia (3-8 sek)
                - Paina start-näppäintä 1 sek
                - Odota 5 sekuntia (3-8 sek) <= ei ole typo Näin on Audin Standheizung korjaamomanuaalissa
                - Paina stop-näppäintä 1 sek

                Jos tahdot ohjelmoida siihen toisenkin kauko-ohjaimen, niin sitten uudestaan virrat pois kaken boxilta hetkeksi ja sitten alat painelemaan sen toisen kaken nappuloita em ohjeen mukaisesti. Kaksi viimeksi ohjemoitua kakea on käytössä.

                Yhdessä Webaston ohjeessa oli toi 3-8 sek vaihdettu 4-6 sek. Itse otin viisarivekkarin auton viereen ja laskin sen viisarin raksutuksen mukaan noi ajat.

                Kaken ohjelmointilinkki (ei välttämättä toimi näillä ajastuksilla...):
                http://www.webasto.co.dk/files/pdf/kodningT60.pdf


                Knoppi1:
                1. Jos autossa on erillinen ajastinkello (E111), jolla Webasto on käynnistetty, niin sen saa sammumaan kakella painamalla ensin Start ja sitten Stop.
                2. Jos autossa on ajotietokoneen näyttöön integroitu Webaston kello, jolla Webasto on käynnistetty, niin sitäpä ei saakaan kakella sammutettua.

                Knoppi2:
                R64 sähköinen kytkentä 2002 Audi A6 (siellä kun ei ollut sitä boxin 6-pinnistä liitintä valmiina). Vasemmassa jalkatilassa A-pilarin alapäässä on valkoinen 17-pinninen liitin. R64 kytketään siihen seuraavasti:
                Koodi:
                - T17o/5  (ro/bl) ------ R64 6/4   <--- +12V 10A sulakkeelta S15
                - T17o/11 (ge/gr) ------ R64 6/1   <--- ohjaussignaali
                - A-pilarin maapiste --- R64 6/6   <--- 0V maadoitus eli miinus
                Ja tuossahan voi käyttää vaikka mitä Webaston kauko-ohjainta, kunhan vain kytkee ohjaussignaalin oikein.
                Lisäys: Vuosimallin 2000 Audissa on 15-pinninen liitin, mutta nuo pinninumerot ovat samat.

                Edittiä:
                Knoppi 3:

                Oire: Vaimo koitti saada Webaston ekaa kertaa kakella päälle, mutta mitään ei tapahtunut. Minä reteesti totesin, että annas kun minä näytän... ihan kuollut... Sitten laitoin autoon virrat päälle ja yritin käynnistää menusta "hetipäälle": Ei onnistu! Tuuletus kyllä toimi, kun kokeilin.

                Korjaus: Tankkasin auton.

                Viimeksi kun olin kurvannut kotipihalle jäi tankkiin naftaa 60 kilometrin verran. Pihasta llähtiessäni kompuutteri arpoi 10 kilometriä jäljellä olevaksi ajomatkaksi. Ajoin 3 kilometrin päässä olevalle huoltoasemalle, tankkasin ja kokeilin. Jippijee... toimii :-)

                Edittiä...
                Knoppi 4:
                Antennikaapelin teko mikäli autossa on GPS-antenni katolla:
                Webaston kauko-ohjain (T60 Empfänger, 4D0 909 509) toimii 8L0035501E kattoantennin kanssa.
                - Webaston boxissa on FME uros ja Hirschmanilta löytyy esimerkiksi 2 m FME(f)-FME(f) kaapeli 823 122-015.
                - Tuohon jatkoksi ACV 1502-44 -adapteri: FME(m) - Roka Snap(m).

                Saksan eBaysta löytää Roka tai Roka Snap hakufraasilla noita adaptereja aika moneen suuntaan. Postikulut vaan ovat tuplasti adapterin hinnan verran.

                Voi myös käyttää FME(f) - Roka-Snap(m) kaapelia, mutta sellainen pitää tehdä itse. Täällä niitä Roka-Snap liittimiä tehdään:
                http://www.roka-berlin.de/kfz-snap-gerade-gesamt.htm
                Viimeksi muokannut pta; 22.1.2016, 22:25. Perustelu: Lisätty tieto vm 2000 liittimistä

                Comment


                • #9
                  Nonih! Vikakoodin käväisin luetuttamassa läheisellä TB:lla. Koodi on 04B7 eli jotain polttoainelämmittimen jännitteettömyydestä ja lukituksesta se horisi. Tuolla TB:n vehkeellä ei saanut kuitenkaan muistia tyhjennettyä, joten koodi edelleen taulussa. Ei ruvettu kiireen keskellä etsimään sulaketta, joten eikun muoveja pois ja tuumaamaan. Konepellin alla tosiaan oli tarra, jossa seisoo, jotta ARDIC Heating System Trollhättan Sweden. Ei kai tuo nyt ole se Volvoista tuttu Ardic, jonka kanssa saa tapella jatkuvasti!!! Argh, syö miestä, kun justiin pistin vaihdossa tuohon bensavollen, jossa Ardic-ei pelannut yhtään...

                  Comment


                    #10
                    Kaken ohjelmointiin löytyy webistä ohjeet (ja minulta, jos ehdin kaivaa)
                    Voitko heittää ne ohjeet tähän jatkoksi. Itse yritin saada toimintaan viime talvena T60-ohjainta monta kertaa eikä tullut tulosta..

                    Comment


                    • #11
                      04B7 siis hakusessa. En löytänyt äkikseltään bittiviidakosta tuon koodin sisällöstä lisätietoa, mutta jos sollain sellaista on niin tänne vaan...

                      Comment


                      • #12
                        Toi koodi lienee sitten Ardicin koodi? Vai luettiinko tuo oikein auton vikamuistista?

                        Comment


                        • #13
                          Piuha pantiin autoon kiinni ja lämmittimen koodistosta se otettiin ulos. Sulaketta en ole löytänyt vieläkään mistään tuolle mööpelille.

                          Comment


                          • #14
                            Sulakerasian takana oli erillinen 30A:n sulake ja sekin ehjänä. Vaati tuon muovin poisoton ratin alta, jotta pääsi käsiksi. En uskaltanut sörkkiä tuosta sulakerasian yläpuolelta, kun ei ole ihan kätilön kädet. Tuo voisi olla kai tuon lämppärin proppu. Nyt vissiin on vain se vika, että vikamuisti täynnä ja kone ei lähde tuon takia käyntiin. Muistin täyttymisen perussyy pitää selvittää, eli maanantaina on viisaampi iltapäivällä, kunhan huollosta tulen.

                            Ardicin vikakoodilistakaan ei olisi pahitteeksi... :)

                            Comment


                            • #15
                              Jep, yritin etsiä netistä vikakoodilistaa Ardicille mutta melko mahdottomalta tuntuva tehtävä. En oikein onnistunut edes valmistajan sivuja löytämään... liekö sitten tuotenimike vain jonkin firman alla?
                              VAG-vikakoodilta tuo kertomasi koodi ei kuitenkaan vaikuta.

                              Comment


                              • #16
                                Tais olla niin, että Eberi on ostanut Ardicin liiketoimet joku aika sitten ja tuo Ardic jäänyt sitä kautta elämään. Koodi on tosiaan aika outo, liekö osansa TB:n Boschin testerilläkin? Noh, pitää kuulostella vielä, kunhan jaksaa. Kiitokset taas vaan tähänastisista!!

                                Comment


                                • #17
                                  Kiireisen viikon jälkeen aikaa hieman kirjoitella. Neljä ja puoli tuntia merkkihuollossa auton kanssa maanantaina ja ainut mitä löydettiin, oli se, että testerillä ei päästy kiinni Ardiciin. Uusi aika parin viikon päähän ja uusi yritys...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lievä OT:
                                    Kannattaa yrittää neuvotella uudelleen myyjäliike maksamaan se kokonaan. Onhan auton ostosta reilusti alle 6 kk ja vain 4 vuotta vanha auto. Ei tunnu "normaalilta kulumiselta".

                                    Itse huomasin ilmastoinnin kompuran olevan hajoamispisteessä pari viikkoa alle 6 kk auton ostosta ja myyjäliike korvasi koko lystin. Yli tonnin setti olisi ollut...

                                    Comment


                                      #19
                                      Mielestäni nyt kannattaisi ehkä siirtyä merkkihuollosta Ardicin huoltopisteeseen, edustajaluettelo löytyy tuolta: http://autola.wihuri.fi/

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitokset listasta. Merkkihuolto on tuolla listalla ainakin Eberin osalta, eli tietotaitoa pitäisi olla. Eivät kylläkään laskuttaneet käytetystä ajasta, koska apua ei tullut. Katellaan vielä hetki, josko tuo alkaisi seuraavalla käynnillä pelittämään. Myyjäliikkeen on minunkin mielestäni kyllä tultava kokonaisuudessaan vastaan kustannuksissa jo siitäkin syystä, että myynti-ilmoituksessa nimenomaan kaupattiin webastollista autoa ja sitähän tässä ei ole. Luonnollista kulumistakaan tuon ei luulisi olevan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          No niin! Viime perjantaina 3.11. tunnin verran merkkikorjaamolla. Nyt pantiin aivot (ohjausboksi) tilaukseen, ja hinta-arvio vaivaiset 380 ?. Ei pääse testerillä kiinni, eli ilmeisesti boksissa vika. Noh, jos menee kokeiluksi, niin eiköhön tuo tilttaa taas, jos vikaa muualla kuin boksissa. Mutta kuunnellaan vielä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kohta vaihtaa jo koko lämmittimen uuteen noilla hinnoilla...

                                            Comment


                                            • #23
                                              No nyt pelittää. Vika oli ohjainboksissa. Pintaliitosvastus räjähtänyt ja haisi vanhalle ratiolle, kun sen avasin. 660? kustansi koko homma ja lasku lähti myyjäliikkeelle. Tulostettiin vikahistoria ko. autosta ja näytti siltä, että ko. lämmittimen kanssa on ollut ongelmia jo 2004 vuonna saksanmaalla, koska sitä on korjailtu. Nyt saa talvi tulla mun puolesta. On muuten ollut ihan kivat kelit ajatellen sitä, että joutui odottaamaan näin kauan osan saapumista ja korjaamoaikaa... :)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X