Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ikkuna avautui itsestään, jatkuu...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ikkuna avautui itsestään, jatkuu...

    No niin, viikko sitten (tasan) apukuskin puolen takaikkuna päätti avautua itsestään. Ongelma meni ohi jo samana päivänä, eli seuraavalla reissulla ei enää temppuillut, laitoin kosteuden piikkiin.

    No nyt tänään sitten, tasan viikko edellisestä, alkoi sisävalo vilkahdella, sitä kun ihmettelin, niin huomasin että aukoi keskuslukkoa aina samaan aikaan. Tahti siivistyi, kunnes jo noin sekunnin välein yritti avata jo auki olevia ovia. Kun sitten se ei enää riittänyt alkoi lukkojen sulkeminen, auki kiinni auki kiinni... ja lisää seuraa. Sammutin auton ja seurailin tapahtumia, otin virrat pois, ja seuraus -> kaikki ikkunat auki. Virrat takaisin, ja oireilu lakkasi... hetkeksi. No kotiin päästyäni auto parkiin ja ekalla lukitsemis kerralla kaikki ikkunat auki ja lukot auki. Takas autoon sisälle, käytin virrat päällä ja suljin ikkunat. Virrat pois, ja kaikki ok.

    Seuraavalla reissulla jälleen samoja ongelmia. Nyt taas kotona, ja pienen suostuttelun jälkeen suostui jäämään yksikseen parkkiin, temppuilematta.

    Herää kysymys, olisko jonnekin relepesään tms. päässyt kosteutta? koska oireet alkavat kun auto on hieman lämmennyt. Selviäisiköhän liitäntöjen läpikäymisellä/CRC:llä? Vai ovatkohan oireet taasen huomenna ohi, kummastuttaa....

  • #2
    Voi olla kyllä pirun vaikeaa jahdata tollasta vikaa. Todennäköistä on, että kosteus tai ehkäpä jopa joku hapettuma tekee tuollaista.

    Itse olen huomannut kaksi pientä ihmetystä. Kuskin ikkunaa tulee suht usein avattua raolleen ja muutaman kerran on käynyt niin, että kun sen sulkee niin ikkuna meneekin hetken matkaa alas ja sitten itsekseen ylös!? Perin merkillistä...

    Toinen on takapenkin kattovalojen häiriöt. Eivät syty aina kun avaa oven, mutta kun valoa kopistelee hieman, niin se syttyy. Tuo on varmaan vaan irrotus ja CRC:tä, niin pelittäisi taas.

    Tuli mieleen, että oletko kokeillut nykäistä akunkengän joksikin aikaa irti? Mistä näistä ikinä tietää...

    Comment


      #3
      Tuttu vika.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia, nyt vika diagnoosini kohdistuu juuri tuon apukuskin puoleisen takaoven systeemeihin, koska ko. ovi on ollut varsin vähällä käytöllä, mutta nyttemmin kun laittelin uuden lastenistuimen, niin on tullut ovea aika lailla "rasitettua" normaalia enemmän.. Ja itse asiassa oireetkin alkoivat ko. ovesta...

        Comment


        • #5
          No nin, purin tuon takaoven.. tai siis lähinnä otin verhoilun pois ja kävin läpi liittimet ja johdot CRC:llä. Oireet lakkasivat. Itse lukko oli niin järeillä tähti tai jopa tuplatähti ruuveilla kiinni, että sitä en saanut irti. Toivottavasti ei tarvitsekkaan. Nyt seuraillaan miten käyttäytyy.

          ... paaaah.. taas oli ikkunat selällään kun kävin tarkistamassa tilanteeen. Saako ne ikkunat pysymään kiinni esim. avaimella lukitsemalla? vai auttaako kun ottaa sulakkeita irti, ja sitten sulkee ovet manuaalisesti sisältä, ja lopuksi kuskin oven avaimella? Olisko kellään sulakkeiden nroita, kun mulla tuo manuaali on italiaksi, ja aktea ei juuri nyt ole koneella.

          APUVA!

          Comment


          • #6
            Tuo avaimella "väkisin" sulkeminen taitaa tepsiä... Eli ovet kuskin ovesta kiinni avaimella siten että pitää muutaman hetken avainta lukitus asennossa. Auto yrittää avata ovia kerran, ja huomaa että ei onnistu. Kytkee varashälyn pois päältä ja ovet jäävät lukkoon... (mut jos joku ne sulakkeet tietää, nin vois ne napsia pois mielenrauhan vuoksi)

            Hitto kun tulikin hyvään saumaan tää, huomenna olis reissuun tarkoitus lähteä... eikä autolla, vaan auto jää kotimieheksi. Ei kiva jos olis ovet ja ikkunat selällään sen aikaa...

            Comment


            • #7
              Et ole vielä kokeillut akunkenkää irti? Joo, tuskin se vika siitä johtuu mutta epätoivossa on hyvä elää...

              Comment


                #8
                Uskoakseni keskuslukitusta (ja sikäli myös tuuletustoimintoa) ohjaavat mikrokytkimet löytyvät vain etuovista. Lukot pitää todellakin purkaa, jotta pääset käsiksi noihin kytkimen nastoihin.

                Comment


                • #9
                  Kaverillani poistui vastaava ongelma kun koodattiin tuiki tarpeeton ikkunoiden mukavuus/ tuuletustoiminto pois käytöstä Vag-Comilla.
                  Muistaakseni samat numeroarvot kävivät myös A6:seen, eli otat 64 pois nykyisestä koodistasi, jos sinulla toimii ikkunat kaukosäätimestä.

                  Recode locking options

                  [Select]
                  [35 - Cent. Locks]
                  [Recode - 07]
                  Enter the coding below
                  [Do It!]

                  Write down the existing coding for future reference.

                  Add the following options to your coding number:

                  +64 Windows up, sunroof close, and windows down with remote.
                  -04 One touch unlock of all 4 doors and trunk
                  -1024 Remove horn honk when arming
                  +32 Auto lock/unlock of doors (Doors lock at 15 mph and unlock when key is removed)

                  So, if you want to have a 1999 A4 with Concert radio and anti-theft system and keyless entry, and you want to add window control with the remote along with auto-lock, then:
                  add 03340 (existing coding) +64 +32= 03436



                  Tässä nyt kuitenkin varmuuden varalle
                  takalasien sulake, sijaitsee ohjauspylvään alla olevan paneelin takana.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, tähän tulokseen tulinkin että pitää purkaa. Tuo oli hyvä tieto että ne sijaitsevatkin etuovessa, kiitos Jarkko.

                    Oletettavasti mulla myöskin (kuten aika monella muulla) se oireileva lukko on kuskin ovessa. Jälleen oletus; koska manualisesti sulkemalla ovet ja ikkunat pysyvät kiinni, tai sitten vain oireilu taasen lakkasi. Olen huomannut että aivan kylmänä ja taasen täysin lämmenneenä (tallissa tunti pari) ei oireile. Takaovessa oli varsin eksoottinen ruuvin pää (tupla tähti?). Oletettavasti myös etuoven lukot ovat kiinni vastaavanlaisella ruuvilla. Löytyyköhän tuollaista avainta mistaan työkalu satsista, sais sen lukon irti...

                    Poistan tuon mukavuus toiminnon vasta jos en saa muuten tätä oiretta pois.

                    Comment


                    • #11
                      Biltemasta löytyy esim tälläinen sarja, sisältää esim usein puuttuvan 7mm kuusiokolon.

                      Ps. Oma mielipiteeni on että kannattaisi harkita vakavasti tuon mukavuustoiminnon poistamista ensimmäisenä - ainakin talvella täysin turha. Voi meinaan tulla "ahdistuksia" tuon lukon purkamisen yhteydessä, sitä kun ei ole tarkoitettu avattavaksi esim mikrokytkimien vaihdon vuoksi.....

                      Comment


                      • #12
                        Mulla ei ole Vakkomia käytettävissä :(

                        Ensin aattelin selvitä ihan tuon pirilevyn tutkimisella, josko olisi noita "vuoto" kohtia... (toivossa on hyvä elää)

                        Biltemassa olinkin aatellu pistäytyä, kiitos vinkistä. Tuo TORX se taisi ollakkin... (ei kun M8 ; )

                        Nyt sitten poistun linjoilta, lähdetään peheen kanssa risteilemään. Torstaina jatkuu pojekti.

                        Comment


                          #13
                          Itse olen pyrkinyt korjaamaan vian enkä poistamaan seurauksia.

                          Comment


                          • #14
                            Itse olen pyrkinyt korjaamaan vian enkä poistamaan seurauksia.
                            Sama mielessä itsellänikin....mutta kun juuri nyt on räntäpa.kakelit parhaimmillaan, niin mielestäni voi ensiapuna kulkea sieltä mistä aita on hieman matalampi. Ei ole kiva lapioida lunta/räntää/vettä auton sisältä kun on lähdössä vaikka viime tingassa kauppaan ostamaan Tuttelia - kun ne pirun ikkunat on taas kerran auenneet itsekseen (-;

                            Comment


                            • #15
                              No niin, oli pysyneet ikkunat ja lukotkin kiinni reissun ajan, eikä naapurinkaan tarvinnut autoa paketoida ;) Ilmeisesti tuo väkisin lukitseminen toimi (hope so)

                              Nyt kuitenkin Biltemaan työkalusatsia ja lakkaa ostamaan. Olen uhkarohkea ja yritän korjata itse, kiitos selkeistä ohjeista. Samalla voi sen lukon modifioida sellaiseksi ettei kosteus sinne jää lillumaan. Ilmeisesti ongelma pesä lienee tuo kuskin puoli. Kannattaako se apukuskin puolikin purkaa?

                              Comment


                              • #16
                                Noin projeksti on viety läpi kuskin lukkoon. 2½ tuntia, kun irroitin ja laitoin sen lukon kahdesti... näet se nappulan haka jäi sitten laittamtta siihen hahloon eka kerralla. Ei kun irti ja uusiksi.

                                Olis menny huomattavasti nopeamminkin, mutta se avaimen hahlon pois otto oli hieman erikoinen kun ei sitä uskatanut väkisinkään, vaikkakin aika erikoinen ujuttamis juttu siinä pitää tehdä, meinaa usko loppua.

                                Niitä jousia ei tarvise iroittaa ollenkaan, joten se osuus tuosta ohjeesta oli tarpeeton.

                                Comment


                                  #17
                                  Sama lukko/lasi/sisävalo vika täälläkin, taitaa olla vakiovika vaikka valmistaja/ maahantuoja ei sitä tunnekaan.

                                  Laakkoselta sain vastauksen että "saattaa" olla kuljettajan puolen lukkopesässä vikaa. En kuitenkaan teettänyt 300 ? "arvailu"korjausta.

                                  Täältä löytyneen ohjeen mukaan päätin itse irrotta/ avata ja puhdistaa lukkopesän (jonkun verran hapettumaa ja ruostetta löytyi jonka puhdistin), eikun innolla lukko paikalleen, mutta yhä sama juttu, lukot/ lasit avautuvat omia aikojaan miten saattuu.

                                  Mistähän seuraavaksi vikaa etsimään ?

                                  Takaluukun lukko myös käntyy myötäpäivään avaimella "vaakasentoon" onko tämä normaalia, ja missä sijaitsee keskuslukituksen ohjausboxi ?

                                  Tulipahan paljon kysymysmerkkejä !

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siis, putsasit lukkopesän? et sitä elektroniikka(ohjain)boksia? Sijaitsee siis oven sisällä.

                                    Minä kaivoin tuon elekroniikkalaatikon irti, avasin, putsasin ja lakkasin sen piirilevyn uudestaan (vuotojen estämiseksi). Samalla tein pari tuuletus reikää ko. boksiin ettei vesi jää laatikkoon sisään.

                                    Comment


                                      #19
                                      Täältä löytyneen ohjeen mukaan irrotin lukkopesän, avasin elektroniikkalaatikon ja putsasin piirilevyn ja muut hapettuneet osat, en kuitenkaan mittaria käyttänyt koska en ole elektroniikka ekspertti.
                                      Olisiko ehdotuksia mitä seuraavaksi ?
                                      Viimeksi muokannut adragon; 14.3.2007, 15:05.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lakkasitko piirilevyn (alapuolelta)? Sehän eristää mahdolliset vuotokohdat josta sähkö voi "hypätä" mm. kosteuden avulla.

                                        Jos tuo ei auta, niin sitten luulisin että mikrokytkin on sökö, ja se pitää vaihtaa (niitä taisi muistikuvani mukaan olla jokunen siinä levyllä). Helpommalla selviää jos vaihtaa koko boksin jos ei ole näiden kanssa ennen turannut.

                                        Osan hintaa en tiedä, saati vaihdatus kustannuksia jos ei itse vaihda.

                                        Comment


                                          #21
                                          En lakannut, käytin elektroniikka-puhdistusainetta. Kiitos vihjeestä, taidan vielä kerran avata ja kokeilla tuota lakkaa, jos ei em. auta on uuden osan hankinta edessä, kuulostaa kuitenkin siltä että vika on täällä (turha osan hankinta harmittaisi) koska kukaan ei ole muuta ehdottanut.

                                          (Noita kytkimiä oli joku 4-5 kpl ja pari sähkömottia.)

                                          Lukkolaite n. 200 ? vaihto n. 100 ?.
                                          Viimeksi muokannut adragon; 14.3.2007, 19:16.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X