Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EGR-karstan poisto irto-osista, helposti (muovi ja teräs, alumiini varauksin)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    EGR-karstan poisto irto-osista, helposti (muovi ja teräs, alumiini varauksin)

    Kirjoitellaanpa tännekin, kun tuli kokeiltua suorastaan luvattoman helppoa tapaa puhdistaa 3.0 Tdi:n muoviset imusarjat. Jonkun verran googlailua aiheesta on tullut suoritettua, eikä ihan mitään vastaavaa ole tullut vastaan.

    Idean sain Mr Muscle uunin- ja grillin puhdistusaineesta, joka tuntuu toimivan kohtuudella egr-karstaan ja nokeen. Kyseinen aine sisältää käyttöturvatiedotteen mukaan 1 - 5% natriumhydroksidia.

    Lähdin siis kokeilemaan vahvasti emäksistä liuotushoitoa imusarjoihin. 20 litran maaliämpäriin 15L lämmintä vettä, n. puoli kiloa viemärinavausraetta (Teknoseesam Rae, >90% Kaliumhydroksidi). Liuoksen vahvuus tällöin vain n. 3-4%. Imusarjat laitoin liemeen läppätankoineen, koska tangot tunnistin teräkseksi. Tiivisteet otin varmuuden vuoksi pois. Vaikutusaika tunnin-pari, tämän jälkeen pesu painepesurin rotojetillä ja osat uudelleen liemeen. Liottelin vielä noin tunnin, ja pesin huolellisesti uudelleen. Tällä käsittelyllä kaikki karsta oli poissa.

    Huomioiden, että tämä liuos oli väkevyydeltään vain 3-4%, niin prosessia on varaa vielä tehostaa reilusti. Muoviin, kumiin ja teräkseen emäksinen liuos ei vaikuta, mutta alumiinia se syövyttää. Tosin tämän vahvuisena alumiiniosiakin kestää liuottaa luultavasti muutamia tunteja, jolloin lähinnä pinta mattaantuu. Kaliumhydroksidin ohella natriumhydroksidi toiminee yhtä lailla. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos osa alkaa kuplimaan, ota se pois. Liemi tosin mustuu hyvin nopeasti, jolloin osia ei näy.

    Hanskat ja suojalasit ovat osien käsittelyssä paikallaan, varsinkin osia pestessä, jolloin liuosta saattaa roiskua. Liemi käy polttamaan iholla, ellei sitä pestä nopeasti pois.

    Valitettavasti kuvia ei juurikaan tullut otettua, mutta oheisista saa kyllä käsityksen. Oheiset on otettua ensimmäisen liotuksen jälkeen. "Ennen" -kuva viimeisenä...
    Attached Files

  • #2
    Hmm näyttää toimivan yllättävän hyvin. Kun keksisi millä saisi myös Kansista imukanavat ja venttiilit\varret jälleen kiiltäviksi niin olisi ihan kiva.

    Comment


      #3
      Kyllä nekin tuolla saa puhtaiksi. Itse tosin jynssäsin laimeammilla aineilla, kun ei ollut uskallusta :D

      Venttiilit ja seetit on sellaista tavaraa, ettei niiden pitäisi tuosta mitenkään kärsiä. Sitä en tiedä tunkeutuuko liemi seetin ja kannen väliin syövyttäen seetiä irti kannesta, pitäisi melkein kokeilla jollain romukannella ensin. Mitään vastuuta en seurauksista ota :)

      Comment


        #4
        Alumiini spacereita joskus putsasin ihan raa'alla putkireiskalla. Silloin mietin että jos vastaavaa seosta hieman paksuntais jollain. Perunajauholla, maitsena tms... Eli jos seoksesta saisi kiisselin joka siveltynä pysyis vaikka pystysuoralla seinällä.

        Comment


          #5
          Paksussa liisterissä on vähän se ongelma, että se kontaminoituu ja menettää tehonsa, kun irtoava moska ei pääse pois. Paksun nokikerroksen kanssa ei siis toimi ihan niin hyvin. Ämpärissä liukeneva lika lähtee kiertoon/putoaa pohjalle ja puhdistusteho pysyy hyvänä. Tai vähän sellaisiin johtopäätöksiin tulin tuossa turatessa. Joissain hommassa liisterityyppinen olisi tietty parempi.

          V6-koneessa voi imukanavat täyttää nesteellä, kun ovat pystyssä. Ensin kyllä kannattaa koeponnistaa venttiilin tiiveys, ja litkut pitää toki imea huolellisesti pois ja puhdistaa kaikki mahdolliset jäämät.

          Comment


          • #6
            Sitä just meinasin ettei kauheasti menis tavaraa sylinteriin. Varmaan aika myrkkyä katille ja dpf:lle. En luota siihen että venttiili pitää vaikka laittais pelkkää venttä:D

            Comment


              #7
              Voihan sitä lutkuttaa konetta startilla hehkut irti, niin kuivuu. Ja eikös se ole kansiremppa edessä joka tapauksessa, jos ei venttiili pidä :D

              Comment


              • #8
                Niin no vaikka kaataisit ihan uuden auton sylinteriin esim bensaa tai naftaa niin kyllä se enennemmin tai myöhemmin valuu renkaiden ohitte alakertaan. Ei se venttiilinkään seeti 100% tiivis ole ainakaan ilman sylinteri painetta.

                Comment


                  #9
                  Imukanavien puhdistus

                  Valuu toki, mutta seeti on aika tiivis. Nyt kun tämä kanavien puhdistuskin nousi esiin, niin voisin siitäkin vähän laajemmin kirjoitella, yleisön pyynnöstä (Killerille terveisiä).

                  Ensimmäisenä kuitenkin disclaimer, eli jos et tiedä tasan tarkkaan mitä olet tekemässä, niin jätä tekemättä. Hommassa on siis oltava ehdottoman tarkkana, jottei kanaviin tai sylintereihin joudu mitään ylimääräistä, kiinteää tai nestettä.

                  Kuten mainittua, 3.0 TDi:n imukanavat on pystyssä, joten sinne saa puhdistusliemen muhimaan, kun venttiilit on kiinni. Kone ainakin minulla pysähtyi sellaiseen asentoon, että vain yhden sylinterin imuventtiilit jäivät auki. Venttiilien alustavan pitävyyden testasin laittamalla imurin suukappaleen vasten toista kanavaa, ja samalla kokeilin paperilla, onko saman sylinterin toisessa imukanavassa minkäänlaista imua (venttiilien ajoitus on sama). Kaikki viiden pytyn venttiilit tuntuivat pitävän. Viimeisen koeponnistuksen tein täyttämällä kanavat vedellä kannen tasopintaan asti, 10 mm nylonletkulla varustettu imuri valmiina jos nestepinta alkaa laskemaan. Vartissa pinta ei vajonnut yhtään yhdenkään kanavan kohdalla.

                  Hommaa varten oli hankittuna useita litkuja, mutta tehokkain oli nimenomaan Mr Muscle uunin- ja grillinpuhdistusvaahto. Suihkuttelin kanavat täyteen vaahtoa ja jätin muhimaan. Kun vaahto oli hajonnut nesteeksi, lisäsin vettä ja harjailin eri kokoisilla putkiharjoilla (koot välillä 10...40 mm) ja rapsuttelin sopivasti muotoilluilla alumiinisuikaleilla. Välillä imee liuenneet litkut pois, huuhtelu vedellä ja lisää puhdistusvaahtoa. Aika monta kierrosta vaati, että venttiilit olivat puhtaat. Muoviosien kanssa käytetty vahvempi liuos olisi varmasti nopeuttanut työtä huomattavasti, mutten halunnut ottaa isompia riskejä kannen syöpymisen kanssa.

                  Loppupuhdistukset paineilmalla ja imurilla, sekä lopputarkastus endoskoopilla ettei kanaviin jäänyt irtolikaa tms. roskaa. Tämän jälkeen pyöritin moottoria etupyörää ilmassa vaihde päällä pyörittämällä, jotta sain auki olleet venttiilit kiinni, ja suoritin niille vielä samat toimenpiteet. Kasauksen jälkeen pyöritin vielä konetta startilla ilman hehkutulppia siltä varalta, jos pyttyihin on päässyt nestettä.

                  Aikaa meni paljon ylimääräisiin tarkistuksiin ja varmistuksiin, tuossa kun ei passaa olla kovin huolimaton. 9 tuntia purkuineen kasauksineen ei varmaan riitä, mutta tahti oli toki rauhallinen. Sinänsä vähän hermoja raastavaa hommaa, jos kasatessa vaikka joku muoviklipsi halkeaa ja palasta ei heti löydy mistään, BTDT.

                  Tästäkään ei kovin hyviä kuvia ole, mutta tässä nyt muutama. Luonnollisesti pyöreät kanavat olivat vähemmän karstassa kuin suorakaiteen muotoiset "tangentiaaliset" kanavat, kun ensin mainitut ovat tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla läpillä suljettu. Lopputuloksena kuitenkin kiiltävät venttiilivarret ja lautaset.

                  Kotiin ajaessa huomasi selvästi miten yläkierroksille oli tullut lisää henkeä. Mainitaan nyt vielä, että softaa on muokattu ja turbokaan ei ole vakio, enkä osaa sanoa tulisivatko erot vakiosoftalla/raudalla ilmi ainakaan näin selvästi. Tämä yksilö on kuitenkin kärsinyt kroonisesta tehonpuutteesta, jonka syy tuntui nyt löytyneen. Kirjoitellaan asiasta lisää joskus vaikka projektipuolella...
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut alpi; 19.7.2017, 17:35.

                  Comment


                  • #10
                    Männän päälle laskettu neste valuu toki alas aikaamyöden männänrenkaiden ohi mutta venttiilin ja seetin välistä ei valu. Jos valuu niin remppa edessä kuten aiemmissa viesteissä mainittu. Kokeiltu on.

                    Comment


                      #11
                      Asetoni

                      Tuli vielä puhdistettua yksi ylimääräinen imusarjan yläosa, joka oli hyllyssä. Siihen kokeilin raakaa asetonia, ja tehosi todella hyvin. Kovettunut karsta liukenee ilman rapsuttelua, pehmeät kannattaa ensiksi pestä painepesurilla pois.

                      Imusarja on lasikuituvahvisteista polyamidia (PA6, "Nylon 6"), joka kestää pienen googlailun perusteella asetonia hyvin. Samoin alumiinin kanssa asetoni on turvallinen, joten lievästi harmitti etten keksinyt sillä puhdistaa imukanavia. Itse asiassa mm. Liqui Molyn diesel intake cleaneristä on n. 70% asetonia.

                      Laitetaan kuvia myöhemmin, kun saan otettua.

                      Comment


                      • #12
                        Muistelen jonkun Youtube-videon pohjalta, että maailmalla oli vertailtu karstan liuoittelemisia eri aineilla, mitä kaupasta saa ja/tai kotona voi sekoitella. Taisi olla niin, että 50/50 -seos asetonia ja ATF-öljyä todettiin parhaaksi. Tuosta tulee sellainen mukavan pinkki ja vinkeän tuoksuinen emulsio, jota saa olla sekoittelemassa aina ennen käyttöä. Sillä kaverin dieselveneen turbokin liuotettiin pyörimään talven jäljiltä.

                        Itsekin ajattelin tehdä tämän karstajumpan nyt, kun EGR on saatu tulpatuksi. Muuten homma on selvä, mutta tarvitseeko tuossa koneen pyörittämisessä startilla (hehkutulpat irti) huomioida jotain? Ihan normistarttaus... ei haittaa, vaikka soppaa työnnetään sylinteriin?

                        Comment


                          #13
                          Apparin puoleisen kiskon takapäässä on se paineenrajoitusventtiili, siitä kun nappaa liittimen irti, niin ruiskutusta ei tapahdu. Ei kai siitä suurempaa harmia ole vaikka ruiskuttaakin, vähän voi tietysti roiskia dieseliä tulppien rei'istä.

                          Comment


                          • #14
                            Imusarjan puhdistuksen raportointia, täällä potilaana 1.9TDI AVF-moottorilla. Aseena karstaa vastaan juurikin tuo viemärirae+vesisekoitus, pulloharja, asetonia ja jarrukliineriä myös hiukan. Suurin teho kuitenkin viemärinavausaineella. Kuten kuvasta näkyy, puhdasta on tullut. Kuvaa sisältä ei ole, mutta kyllä sieltäkin kaikki lähti.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Tässä vielä yksi keino puhdistaa muovinen 3.0 tdi imusarja helposti.

                              Tein pari rosterilätkää, joilla tulppasin imusarjasta ylimääräiset aukot, tähänhän ei vaadita kuin pari pellinpalaa ja pora (alumiini ei käy!). Kippasin reippaasti viemäriraetta imusarjaan ja VAROVASTI kuumaa vettä perään, vesi tuppaa roiskumaan, kuplimaan ja kuumenemaan voimakkaasti reagoidessaan kiinteän hydroksidin kanssa. Täytin koko imusarjan ja jätin yöksi liukenemaan. Seuraavana päivänä kippasin pikimustan liemen pois ja ihastelin puhdasta imusarjaa.

                              Kaikki helposti irtoava töhnä kannattaa tietysti pestä ensin painepesurilla tms. pois. Tuo viemärinavausliuos on kyllä ylivoimaisesti paras aine tuon "kivettyneen" karstan poistoon.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Mielenkiintoista!

                                Katsoitteko muuten noita putsatessa, missä kunnossa läppien "laakerointi" on?

                                Tarvitsiko CAPA/CCWA tapauksessa purkaa muuta kuin edestä katsottuna vasemman railin menoputki ja EGR-ränni, jotta se ahtoputki mahtuu tulemaan pois noiden imusarjojen päältä? Tuliko imusarjat sitten myös muuta purkamatta?

                                Comment


                                  #17
                                  Läppien laakerointi oli tuossa omassa vielä ihan ok.

                                  CAPA/CCWA:sta ei kokemuksia, mutta vanhemmasta ASB:stä ylempi osa lähtee helpoiten, kun avaa kaasuläpälle tulevan letkun klemmarin ja taiteilee koko kaasuläppä-imusarja kokonaisuuden yhtenä palana pois. Imusarjan alempien osien irrotus vaatii juurikin pumpulta oikeaan kiskoon tulevan ja kiskojen välisen paineputken irrottamisen, sekä egr-venttiilin irrottamisen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Noissa mainituissa ei mahdu se imari+läppäkotelo kombo tulemaan pois ottamatta tuota oikeaa (tai edestä katsottuna vasenta) railiputkea.

                                    Pitääkö siis koko EGR-venttiili ottaa pois vai riittääkö sen venttiililtä läpän lähelle tulevan putken irrotus?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tässä vanhemmassa pitää koko venttiili ottaa pois, ei muuten mahdu tulemaan se vasen imusarja ylös. Sopivalla työkalulla ei ole paha homma ruuvata tuo putki+venttiili yhdistelmä irti siitä egr-kuulerin kyljestä. Ohut torx-kärkipala, sopivat jatkot ja nivel riittää.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X