Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uuden telkkarin ostoon vinkkejä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uuden telkkarin ostoon vinkkejä...

    Eli olis tarkoitus tässä lähipäivinä päivittää tota telkkariosastoa (5v. vanha 28" laajakuva Panasonic).

    Ensinnäkin en osaa päättää/tiedä mikä olisi sopiva koko uudelle telkulle, kun katseluetäisyyttä sohvan perältä tulee n. 2,5m tällä hetkellä ja sitten uudella litteällä seinään kiinni työnnettynä n. 3m. 32":sta alunperin ajattelin, mutta tuntuuko vähän ajan päästä taas liian pieneltä? Ja onkos taas 40" liian iso näillä kuvanlaaduilla mitä antenniverkosta tulee. Lähinnä tulee siis telkkaria katsottua, HD-kuvaa ei siis tule päivittäin katsottua.

    Ja sitten se merkki/malli? Hintaluokkaa olin alunperin ajatellut n.800e kieppeille, mutta saakos sillä vielä kunnollista. Tässä tullut kierreltyä suurinpiirtein kaikki Jykylän liikkeet läpi, mutta kun ei oikein osaa päättää... Hd-viritintä ei tarvitsisi olla valmiina, kun ei kuulemma ole vielä kovin hyvin testattuja jne. mutta Full-Hd kai olisi plussaa.

    Että tämmöstä, kertokaa kokemuksia niin saisi vähän vinkkejä oman joululahjan ostoon.

    #2
    Tuohon hintaluokkaan ei oikein yli 40-42" pääsee ja mahdollisesti joutuu tinkimään full-hd:sta. Tosin vajaaseen tonniin varmastin kuitenkin löytyy kohtuullisia full-hd 40":sia.

    Sony on erittäin hyvä, mutta siltäkin löytyy eritasoisia malleja eli mikä tahansa Sony ei ole muita parempi.

    40-42" on hyvä. Pienemmät on yksinkertaisesti vähän pieniä. Jos kaipaa leffatunnelmaa ja tasoa, 46" ja jopa ylöspäin on tuolle katseluetäisyydelle aivan passeli, mutta sitten hinta tuplaantuu. Kuva on 46":llakin ihan hyvä ainakin YLEn kanavilta ja muiden päälähetyksistä, kunhan sen syöttää vain tv:seen hyvän digiboksin lävitse. Topfield skaalaa HDMIhin kuvan huomattavasti paremmaksi kuin esim. Sonyn W-sarjalaisen oma viritin.

    Toki se kuvanlaatu valitettavasti on mitä on Suomen lähetyksissä. Aika kauheaa jo välillä 29" putkellakin.

    Nämä on nyt sitten puhtaasti ehdotuksia, ei mitään kiveen hakattua.

    Comment


    • #3
      Mä oon ihan ulapalla noista telkkareista.

      Sonyn olen meinannut ostaa jo monta kertaa, mutta kun en hirveästi ehdi telkkaria katsomaan niin on jäänyt ostamatta.

      Mitä käytönnän eroa noilla on?

      Malleja on varmaan 40" Full-HD:tä pelkästään seitsemän, hintaluokasta 1200-2000.

      Kannattaako maksaa lisää kun kuitenkin nuokin ovat vanhoja malleja vuoden päästä?

      Eikö tonnin full-hd aja asiansa?

      Comment


      • #4
        Ite kattelen kans noita uusia töllöjä 37-50" kokoluokasta ja kipuraja hinnalle varmaan ~1500e. Full-HD todennäköisesti. Pari isointa asiaa mitä oon katellu töllöissä on kontrastisuhde ja se, ettei paneeli ole vanhempaa laatua vaikka televisio olisikin uusin malli. Tosin tuotahan nyt harvemmin sattuu kohdalle jos katselee vähänkään tunnetumpia merkkejä.

        Comment


          #5
          Kalliimmissa malleissa on yleensä hd-viritin, vähän enemmän liittimiä, paremmat skaalaimet ja parempi paneeli. Tosin, sama kuin autoissa nykyään, hieman kalliimmassa mallissa voi olla vain eri softa, jolla saadaan vähän paremmin irti suorituskykyä raudasta.

          Riippuu pitkälti mitä töllöltä haluaa. Jos ei aioi leffoja katsella blueraynä, halvempikin ajaa takuulla asiansa.

          En kyllä itsekään ole selvillä mikä sitten on hyvä. Ota nyt noista selvää onko 2000e:n 46-sony parempi kuin 1600e:n 46-sony.

          Kannattaa varmaan melkeinpä katsoa vain TM:n tms. testistä kolmen kärki, ja valita niistä jokin.

          Comment


            #6
            Kannattaisiko telkkarilta jo vaatia LED-taustavalaistusta? Sehän on jo saatavilla joihinkin malleihin, ja ilmeisesti parantaa kontrastia.
            Viimeksi muokannut okkim; 3.12.2008, 21:36.

            Comment


            • #7
              itellä 37" LG ja tyytyväinen olen ollu.. ja se on ihan passelin kokoinen ainaki tähän mun kaksioon mis tule etäisyydeks joku 2,5-3 metriä. Ite en ainakaan yhtään pienempää ostais.

              Comment


              • #8
                Täällä on pari vuotta vanha 32" samsung ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa miinus on kun teksti-tv:n alasivuja joutuu selaamaan kahden napin kautta. Aika vauhdilla tuntuu telkkaritkin kehittyvän tällähetkellä, tuplavirittimiä jne. LG:llä taisi olla jo tallentava mallikin..

                Comment


                  #9
                  Juuri siitä syystä minä ostaisin hyvän paneelin, ja halvan. Tiedän että mitä tieto-
                  tekniikkaan tulee ei kannata odottaa sitä ensi vuoden parempaa ja halvempaa
                  vaan ostaa nyt sen mitä tarvitsee, ottaisi vain pannuun tällä hetkellä kun tietää
                  millaisella vauhdilla hinnat kehittyvät. Nimim. vuodessa hinnat tippuneet puoleen.

                  Comment


                    #10
                    Elektroniikassa ei tosiaan voi jäädä odottelemaan hintojen laskua. Vanha on halpaa, uusi kallista. Siinä vaiheessa kun jokin muuttuu halvaksi, ei sitä enää yleensä edes enää halua, kun tarjolla on jo paljon paljon parempaa.

                    Okkim, kalliimmissa malleissa taitaa olla lähes kaikissa tuo leditausta. Ainakin siltä vaikuttaa, kun Gigantin yms. mainoksia on pläräillyt. Siinä siis yksi ero lisää, mikä yleensä tulee kalliimman myötä.

                    Comment


                      #11
                      Just näin, telkkareissa on vain nyt meneillään sellainen vaihe että hinnnapudotus
                      on nopeampi kuin mooren laki edellyttäisi.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja aapeli87 Näytä viesti
                        itellä 37" LG ja tyytyväinen olen ollu.. ja se on ihan passelin kokoinen ainaki tähän mun kaksioon mis tule etäisyydeks joku 2,5-3 metriä. Ite en ainakaan yhtään pienempää ostais.
                        aapeli87: Olikos sulla mikä malli tosta LG:stä? Joo kyllä se tosiaan pitäis varmaan toi 37" sitten vähintään olla. Eli nyt sitten vaan kun osais valita oikean valmistajan/mallin...

                        Comment


                        • #13
                          Sonyn telkkarit ovat yleensä parhaita, kunhan ei osta halvinta Sonya. Tässä tapauksessa 32" V-sarjan kone on jo riittävän hyvä. D-sarjaa ja huonompaa kannattaa välttää.

                          Comment


                          • #14
                            Täältä myös ääni sen puolesta ettei alle 40" kannata ostaa, silmä tottuu siihen kuitenkin niin nopeesti. Mulla on tommonen Sonyn 40W4000 mihin oon ollu tyytyväinen ja jonka 46" versio tais voittaa TM:n testinkin. Taitaa saada nykyään n. 1200e hintaan. Porukoilla Samsungin 37" missä ei ainakaan omasta mielestä niin hyvä kuva kuin tossa Sonyssa.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                              Sonyn telkkarit ovat yleensä parhaita, kunhan ei osta halvinta Sonya. Tässä tapauksessa 32" V-sarjan kone on jo riittävän hyvä. D-sarjaa ja huonompaa kannattaa välttää.
                              Makuasioita tietenkin mutta itse pidän D- ja S-sarjalaisia Sonyjä vielä ihan hyvinä... U-sarjaa ja huonompaa kannattaa välttää.

                              Comment


                                #16
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56521

                                vuoden takaista ihmettelyä, passaa varmaan tähänkin tosin hinnat ja mallit muuttuneet.

                                Comment


                                • #17
                                  No nyttenhän sitten kävi niin, että kävin telkkarikaupassa ja mukaan tarttui Panasonicin 42" plasma!!! Oli ehdottomasti mielestäni paras kuva (normi digikuva) hintaluokassaan ja pesi monta muuta kalliimpaa LCD-telkkua. Ja enpä ihan hirveitä eroja huomannu myöskään HD-kuvaa vertaillessa.

                                  Jonkun verran isommalta näyttää vanhaan 28":iin verrattuna!!!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viesti
                                    Makuasioita tietenkin mutta itse pidän D- ja S-sarjalaisia Sonyjä vielä ihan hyvinä... U-sarjaa ja huonompaa kannattaa välttää.
                                    Kuten Juhi sanoi makuasioita. Itse en Sonyltä huolisi W sarjaa huonompaa ja 40w4000 tuli tuossa joku aika sitten ostettuakin. X ja Z malleista löytyykin sitten jo led taustavalaistusta sekä 100-200hz kuvataajuutta. Sonyn hd-viritin on vähän kysymysmerkki, koska tulevaisuudessa hd palvelutuottajat luultavasti pairing menetelmällä palvelua jakavat. Sonyn käyttöliittymä pesee mielestäni selkeästi sampan ja panan..

                                    Comment


                                      #19
                                      Sonyn hd-viritin on vähän kysymysmerkki, koska tulevaisuudessa hd palvelutuottajat luultavasti pairing menetelmällä palvelua jakavat
                                      Joku numero taaksepäin, TM:ssa kerrottiin virittimen olevan päivitettävissä.

                                      edit. jos ei ollut TM, sitten muron tms sivuilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli KDL40W-4500 on ollu hiukan aikaa. Tuli silloin ku Karjala turnaus tuli. Ja voin sanoa et oli hiukan hienompi kuva ku se tuli teräväpiirtona eikä tavallisena lähetyksenä. Kyllä mulla ainakin Sonyn Mpeg-4 viritin toimi moitteetta. Kaapelin kautta tulee. Tossa on kans 100Hz paneeli joka tekee kuvasta hiukan parempaa. Koko on sopiva mun neljän metrin katselu etäisyyteen. Kyl mä olen ainakin tyytyväinen. Muistitikultakin pystyy suoraan kattomaan kuvat, usb liitäntäkin löytyy.

                                        Comment


                                        • #21
                                          http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=86
                                          Oisko tästä apua.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja number 6 Näytä viesti
                                            Sonyn hd-viritin on vähän kysymysmerkki, koska tulevaisuudessa hd palvelutuottajat luultavasti pairing menetelmällä palvelua jakavat. Sonyn käyttöliittymä pesee mielestäni selkeästi sampan ja panan..
                                            Tälläistä tietoa on asiasta Sonyn suunnalta:
                                            "Koska korttilinkitystä tukevia CA-moduleja (kortinlukioita) ei vielä ole olemassa,me emme voida taata että korttilinkitys tulee toimimaan Sonyn telkkareiden kanssa.
                                            Sony tekee yhteistyötä modulin valmistajan kanssa mutta tässä vaiheessa ei vielä tiedetä meneekö kaikki niinkuin tarkoitus on.
                                            Kun uudet modulit tulevat, Sony aloittaa heti testaamisen.
                                            Tarkoitus on siis saada kaikki Sonyn HD-virittimellä varustetut telkkarit toimimaan myös tulevaisuudessa. Valitettavasti ei ole vielä tarkempaa vastausta.
                                            Jos ongelman ratkaisemiseen tarvitaan softan päivitys niin ne tulevat todennäköisesti samaan aikaan uusien modulien kanssa.
                                            - Sony Support"

                                            Toivoa siis on että jatkossa nuo maksulliset HD lähetyksetkin toimivat tuolla sisäisellä HD virittimellä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tässä olisi uuden littutöllön laitto ajankohtainen ja tuollaista Sonyn 46W4500 olen katsellut, että se voisi löytää tiensä olkkariin PS3:sen kaveriksi. Siitä tulikin mieleeni, kun nämä laitteet yhdistellään HDMI-kaapelilla, että onko noissa kaapeleissa oikeasti eroja? Siis muuten kuin hinnassa; näyttäs olevan jonkinlainen toi hintahaitari. Entäs onko tässä tapauksessa koolla oikeasti väliä; mieluiten lyhin mahdollinen kaapeli ettei häiriöt tarttuisi?

                                              Comment


                                                #24
                                                kun nämä laitteet yhdistellään HDMI-kaapelilla, että onko noissa kaapeleissa oikeasti eroja? Siis muuten kuin hinnassa
                                                Pitkissä vedoissa rupeaa vaikuttamaan, mutta über-hintaiset kaapelit ei kuitenkaan välttämättä ole perusteltuja.

                                                Yleensä huono kaapeli näkyy toimimittomuutena tai pätkimisenä, mutta yleiseen kuvanlaatuun se ei vaikuta, niinkuin analogisissa kaapelissa. Eli perusperiaattella joko toimii tai ei.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä ne üüberkalliit johdot taitaa olla ainoa vaihtoehto pitkissä vedoissa. Emännän veli paini juuri noiden ongelmien kanssa tykki, tietokone, vahvistin hdmi kytkennöissä. Tuli ikäviä ääniviiveitä. Ainoa mikä asiaan auttoi oli 300e hintainen 15m hdmi johto. Silloin alkoi ääni ja kuva liikkua samassa tahdissa.

                                                  Itselle olen katsellut verkkokaupasta 40" sony full-hd töllöä. Hintaa olis muistaakseni 799. Siihen kylkeen mac mini eye-tv softalla ja boksilla (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/home.en.html), niin siitä ei viihdekeskus parane. Tai no voi siihen miniin vielä liittää blue ray aseman, niin on sitten kaikki palat kunnossa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Digitaalisuudessa on nimenomaan se hyvä puoli, että kaapelin laatu ei ole niin kriittinen kuin aiemmin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Aika järkyttävä hinta kaapelilla, joka "analogisena" ei varmasti maksaisi satastakaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä ne üüberkalliit johdot taitaa olla ainoa vaihtoehto pitkissä vedoissa.
                                                        Mulla on videotykille 10m perushintasta (ei halvin siiman paksuinen johto) ja hyvin toimii. Hinta oli reilusti alle satasen muistaakseni. 300€:ssa rupee olee jo pikkusen High-end lisää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Telkkarin osto helpottuu vähän, kunhan muistaa seuraavat kriteerit:
                                                          1. Samsung A-alkuiset mallikoodit (uudempaa sarjaa, LE-46A...)
                                                          2. Full-HD
                                                          3. LCD
                                                          4. Telkkarin koko eli tuumat x 8 = suositeltava katseluetäisyys senttimetreinä

                                                          :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei se 10m olekaan vielä ongelma. Se toimi ihan fiksusti biltemankin kaapelilla. Ongelmat alkoi nimenomaan 15m kaapelilla. Ei se signaalin digitaalisuus aina tuo parannusta ongelmiin. Monissa tykeissä pitkillä johdoilla kuva on parempi analogisella vga kaapelilla kuin dvi:llä. Varmaan joku insinööri tämänkin osaa selittää. Ehkä digitaalisen piuhan jänniteet ovat pinempiä ja siksi herkempiä ottamaan häiriöö pitkissä vedoissa. Mene ja tiedä... Jotain eroa niissä johdoissa kuitenkin oli. Toisella toimi ja toisella ei. "Yllättäen" se ei toimiva johto oli bilteman halvempi vaihtoehto... Toimiva malli oli chord co. merkkinen. http://www.hifimesta.fi/Default.aspx?id=359749

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X