Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

OE vs tarvike osat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    OE vs tarvike osat?

    Suositteko tarviketta ennemmin kuin orginal teile osaa pienen säästön takia, vai onko asia just toisin päin? Onko orginaalin ja tarvikkeen välillä eroja?

    Ite olen tietoinen et jotku tarvikeosat, esim. alustanosat, saattavat tulla samalta valmistajalta kuin oem-osakin. Semmosessa tapauksessa uskallan itse ottaa tarvikkeen, muuten yleensä suosin orginaaliosia. Yksi tarvikevesipumppu aikoinaan leikannut kiinni 2tkm ajosuoritteen jälkeen.

    Jos on tietoa luotettavista aftermarket hipo osista jotka tuovat lisähyötyä johonki niin semmosiakin voin myös käyttää. Italialaiset tarvikeosat yleensä jätän hyllyyn, saksalaisia tarvikkeita voin hätätapauksessa käyttää vaikkei valmistajasta olisi takeita. Listatkaa tänne luotettavia tarvikemerkkejä joita uskallatte käyttää.

    Alustanosissa ainakin Lemföder taitaa olla yksi luotettava merkki. Moottorin osissa ilmeisesti Febi taitaa olla kohtuu arvostettu.


    Enäähän ei voi välttämättä luottaa marmorinkaan tarjontaan. Kaveri haki VR6 Golffiin uuden OEM bensasuodattimen. http://img88.imageshack.us/img88/106/vagfuelfilter.jpg Positiivista oli se et se oli 2e halvempi kuin MANN:in vastaava filtteri paikallisessa Minimanissa. Joskin MAN:in filtteri oli paremmin tehdyn näköinen. Orginaali teileä oli kiinapoika ilmeisesti käsin tikannut kasaan. :D

    Päivitellään tähän hieman listaa luotettavista osavalmistajista ja merkeistä ja niistä joita on syytä välttää.

    Näiden valmistajien ja merkkien osia uskallat käyttää:

    Bosch
    Lemförder
    Gates
    Löbro
    Mann
    Brembo
    Ate
    Remsa
    Febi
    TRW
    Bilstein
    Sachs
    Koni
    Boge
    Zimmermann
    Luk

    Suurta laatuvaihtelua, käytä omalla vastuulla:

    Meyle
    Herzog
    Delphi
    Fram
    Topran

    Vältä näitä:

    Bugatti
    Mapco
    Ossca
    Pex
    Viimeksi muokannut Thuppu; 19.3.2011, 19:57.

  • #2
    Se nyt on ihan sama missä autotehdas teettää osansa, samat laatuvaatimukset pitää täyttyä. Saksa tai Kiina, laadussa ei pitäisi olla mitään eroa.

    Comment


      #3
      Vespumput ovat yleensä olleet marmorilla vaihto-osaa vasten hinnaltaa edullisempia kuin laadukkaat tarvikeosat. Oem:ssä 2 vuoden takuu, tosin en käytännössä ole sitä vielä testannut.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja mikaj
        Se nyt on ihan sama missä autotehdas teettää osansa, samat laatuvaatimukset pitää täyttyä. Saksa tai Kiina, laadussa ei pitäisi olla mitään eroa.
        Tuota, ei kait autotehdas mitään tarvikeosia teetä OEM-osien kilpailuttamiseksi? Ja kyllä käytäntö on osoittanut et "osalla" ja osalla on suuriakin eroja mm. kestävyydessä.

        Comment


        • #5
          Puhuin nyt alkuperäisestä varaosasta, ei kait sieltä merkkitiskiltä pitäisi mitään muuta myydä?

          OEM osakaan ei välttämättä ole sama tarvikkeena ja merkkitiskiltä, materiaalit ja toleranssit voivat vaihtua, vaikka osan valmistaja on sama.

          Comment


          • #6
            Vesipumpun ostaa mielellään orkkiksena, sopii varmasti, toimii ja sillä on 2 v takuu. Sdi moottorin vesipumppu oli muutama vuos sitten alle 50 euroa, ei paljoa kiinnosta tarvikkeita kysellä.
            Tais olla samalla kertaa kun vaihdettiin jakopään hiluja, VW orkkiksena oli rojut melkein satasen halvemmat kuin tarvikeliikkeen INA+gates paketti. Että joskus näinkin päin.

            Yleensä tulee suosittua enempi paikallista tarvikeliikettä, mut syy ei varsinaisesti liity hankittaviin osiin. Toki nykyään moni tarvikeliike ei enää halvinta mahdollista osaa myykään, se kun tulee aina kalliimmaksi pidemmänpäälle.

            Comment


              #7
              Tuolla vetarinsuojakumi-topikissa tulikin jo mainittua tarvikeosista, mutta ainakin itse kaikki kumi/muovi osat hommaan orkkiksena. Niin monta kertaa kokeiltu jo tarvikkeita niiden osalta ja aina petytty.

              Jos osassa on pääasiassa muuta materiaalia tai ei ainakaan sijoitu alustaan niin tarviketta voi harkita.

              Comment


                #8
                Itse uskallan kyllä käyttää myös OEM-tarvikeosia. Miten muuten käsitätte termit OE ja OEM? Tuntuu tulkinta olevan nykyään kirjavaa. Mielestäni OE on marmorikama ja OEM on esim boschin brändillä myytävä orkkisnumeroton, mutta tismalleen orkkiosaa vastaava kampe.

                Joka tapauksessa esim ne vetarinsuojakumit löbrona tai spidanina (eli OEM) eikä kolmella eurolla motonetista niin kestää kuten orkkiskin. Henkilökohtaisesti ostan hyvin hyvin vähän motonetista varaosia juuri siksi ettei yleinen laatutaso oikein vakuuta. Tietysti siellä on myös niitä hyviäkin, mutta sitä kun ei tapaa ennalta tietää.

                Comment


                  #9
                  Tepolta tullut tilailtua. Kumpiakos ne nyt sitten ovatkaan.

                  Motonetistä ja vastaavista saa kuuleman mukaan samaa tavaraa jos viitsii kysellä ja kaivella. Eri merkkejä sekaisin hyllyt täynnä. Mm. löbroa löytäneet sieltä.

                  Comment


                  • #10
                    OEM nimityshän on aika väljästi käytetty, mun mielestä sitä periaatteessa kuuluisi käyttää vain, jos kyseinen tarvikeosatehdas on valmistanut juuri sitä osaa autotehtaalle. OE:tä sitten taas ei mielestäni voi käyttää missään muussa yhteydessä kuin merkkitiskiltä ostetusta orkkisosasta.

                    Mutta Porkkiksen kanssa samoilla linjoilla, en hetkeäkään epäile laittaa Boschia/Löbro/Mann tarvikeosaa autooni. Vaikkei nuo valmistajat eivät ikinä olisi valmistanut kyseistä osaa autotehtaalle, tietävät ne tarkkaan mitkä vaatimukset osan tarvitsee täyttää.

                    Motonetistä ja vastaavista saa kuuleman mukaan samaa tavaraa jos viitsii kysellä ja kaivella.
                    Suosittelen äänestämään sellaisen osaliikkeen puolesta, missä ei tarvitse kaivaa ja vaatia laadukasta osaa... Näitä on kuitenkin aika paljon, mitkä eivät suostu myymään sitä halvinta kuraa. Esim eräs Turkulainen liike pahoitteli että heillä ei ole hyllyssä Boschin lataussäädintä, vaan halpa italialais/kiinalais laatuinen tuote. Kyseinen malli maksoi Boschilaisena pitkälti toistasataa ja halvempi päälle kympin. Helposti vaihdettavana osana tuossa kohtaa jo itsellänikin tuli nuukuus, kuten kuulemma kaikille muillekkin.

                    Motonetissahan on hyvä esimerkki tästä halvimmista osista hihnat. Siellä on ihan mitä sattuu hyllyssä, eikä mua kiinnosta todellakaan laittaa mitään vinkuintialaisilla toleransseilla sekä materiaalinlaadulla olevaa hihnaa autooni. Miksi menisin arpomaan Motonettiin että mitäs hihnoja siellä tänään on hyllyssä, onko jotain Osakan pakaamaa paskaa vai takuulla laadukasta Contitechiä? Kun voin käydä toisessa kaupassa ostamassa hihnat, ja ne on aina Contitech:n hihnoja, samaan hintaan...

                    Comment


                      #11
                      Ok, ite aina käsittänyt OEM:in orginaaliosaksi, mut ei sen nyt niin väliä oo, kaikki varmaan ymmärsi mitä hain..?

                      Comment


                        #12
                        Kylläpäs yhtä liikettä mollataan. Motonet myy muuten ihan samoja suomalaisten tukkuliikkeitten kamoja, sekä omaa tuontia.
                        Itse vältän niitä halvimpia osia, mutta siellä myydään myös laatutavaraa.

                        OE:ssa ylensä taitaa olla VAG koodit stanssattuna tai jotenkin muuten luettavissa. OEM:ssa taas niitä ei vättämättä ole tai ne on hiottu pois.

                        Ei merkkitiskin tuotteisiin aina voi luottaa. Esim vesipumput on hyvä esimerkki. OE useimmiten on muovi tai komposiitti siivekkeillä. Tarvikeosina löytyy myös sellaisia missä se on metallia.

                        Itse olen hakenut motonetistä paljon tavaraa, eikä autot ole hajonnu niistä osista.
                        No Passatin tukivarsien kohdalla en jaksanut enään toista kertaa säästää.
                        Termareissa olen käynyt orggisosia hakemassa, koska AD:sta ostettu halpa ei toiminu kunnolla aikoinaan. Nytkin kärsin 40e AEL:n termarista, joka olis maksanu neljäsosan tarvikeliikkeessä. Wahleria saanee muualtakin, mutta onpahan OE numerot osassa jos ei muuta eroa ole :)

                        Comment


                          #13
                          Kylläpäs yhtä liikettä mollataan.
                          Samaa itsekkin naureskelen, aina puhutaan "motonet laadusta" vaikka samaa "kuraa" saa AD:sta, Autoasista jne. Motonetillä on omatuontina ainakin ne Ossca (vaimikäsenytoli) jota kannattaa välttää.

                          Comment


                          • #14
                            Mielestäni kaikkia liikkeitä saa mollata, ketkä suostuvat myymään huonolaatuisia osia. Oman ajattelumallini mukaan aika edesvastuuton varaosaliike, jos on pakko valikoida hyllystä laadukas osa "roskan" seasta. Eikä Motonet tosiaan ainut tälläinen paikka ole, mutta oman kokemukseni mukaan erittäin hyvä esimerkki tähän aiheeseen. Kysyntä tietenkin tähän ajaa, moni ihminen ostaa osansa sieltä mistä halvimmalla saa. Valitin varaosaliikkeessä että on se kumma kun heillä on vaan yksi raidetangonpää hyllyssä (sama vasemmalla ja oikealla), kaksihan niitä pitää olla kun ei ole järkeä toista vain vaihtaa. Ei kuulemma juuri kukaan vaihda pareittain, joten ei kannata pitää kahta hyllyssä...

                            Comment


                              #15
                              Tänään juuri tilasin "alkuperäisen" tilalle "tarvikkeen". Toisen xenonajovalon sytytin ilmeisesti uupunut kun jo toisen kerran puolen vuoden sisällä jättää ajovalon pimeäksi. Viimeksi syksyllä temmpuili, alkoi kyllä itsestään toimimaan.
                              Takaisin asiaan: marmorilla kyseisen palikan hinta 411€, paikalllisesta autosähköliikkeestä 138€. Tuohon hintaan voi ostaa vaikka varalle jos vika ei olekkaan siinä. Molemmat Valeon valmistamia... Toinen tulee VW/Audi pahvilaatikossa, toinen Valeon omassa lootassa. Molemmissa saattaa olla osanumero ja jopa VW/Audi logo rungossa. Kallista pahvia konserni käyttää...

                              Comment


                              • #16
                                Kulutusosissa taitaa tänäpäivänä olla käytännössä mahdotonta tietää minkä valmistajan tuote laatikosta löytyy, niin OE osissa kuin tarvikepuolella. Suodattimissa olen henkilökohtaisesti todentanut, kun WIX/Filtronin tehtaalla Puolassa linjalla painoivat suodatinta WIXin omalla leimalla ja vaihdon jälkeen sekä VAG/Audi leimalla että MANN leimalla. Luonnollisesti kaikki samaa suodatinta.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikö OE=Original Equipment ja OEM=Original Equipment Manufacturer eli alkuperäisosa ja alkuperäisosan valmistaja? Itse tiedän ainakin virheellisesti käyttävän OEMia orkkisosasta puhuttaessa. Joskus kauan sitten iskostunut mieliin ja istuu vain niin hyvin kielenpäällä, että sitä tulee käytettyä. Periaatteessahan on lähtökohtaisest väärin käyttää OEMia ylipäänsä tarkoittamaan mitään osaa, kun minusta se siis tarkoittaa osan valmistajaa.

                                  Boschin, Lemförderin, Gatesin yms. osia ei pelota ostaa tarvikkeena. Nykyään alkavat tosin olemaan yleensä yhtä kalliita kuin marmorin osatkin, joten lähinnä alkaa ratkaisemaan mistä saa, kuinka nopeasti ja kuinka helposti/nopeasti voi vaihtaa jos onkin väärä osa.

                                  Febin laatu on vähän laskenut omasta mielestäni. Jarruosissa olen siirtynyt Brembo+Remsa linjalle. Ja nyt siis puhe ihan normaaleista varaosista. Viriosat erikseen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä mä voin ostaa saman valmistajan osia, jotka alkuperäisetkin tekevät. Siihen ei maailma kaadu jos esim termostaatissa ei ole tehtaan varaosanumeroa. yvä esimerkki Mesen termostaatti. Marmorin myymä on behr jossa on varaosanumero. Tarvikeliikkestä saa behrin termostaatin ilman sitä numerosarjaa - kelpaa mulle. Jarruissa ate brembo jne on kyllä ihan ok tavaraa, enkä näe mitään syytähakea niitä marmorilta. Samoin INA:n hihnankiristäjät ja nostajat, gatesin hihnat jne...

                                    Comment


                                      #19
                                      Lisäsin hieman listaa aloituspostaukseen merkeistä joita uskaltaa käyttää... Kertokaa nyt mitä kannattaa ehdottomasti välttää. En kirveelläkään muista mikä oli se vesipumpun brändi joka mulla leikkas kiinni. Olikohan joku Bugatti tms..?

                                      Mihinkäs asettuu LUK:in osat?

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viesti
                                        Tänään juuri tilasin "alkuperäisen" tilalle "tarvikkeen". Toisen xenonajovalon sytytin ilmeisesti uupunut kun jo toisen kerran puolen vuoden sisällä jättää ajovalon pimeäksi. Viimeksi syksyllä temmpuili, alkoi kyllä itsestään toimimaan.
                                        Takaisin asiaan: marmorilla kyseisen palikan hinta 411€, paikalllisesta autosähköliikkeestä 138€. Tuohon hintaan voi ostaa vaikka varalle jos vika ei olekkaan siinä. Molemmat Valeon valmistamia... Toinen tulee VW/Audi pahvilaatikossa, toinen Valeon omassa lootassa. Molemmissa saattaa olla osanumero ja jopa VW/Audi logo rungossa. Kallista pahvia konserni käyttää...
                                        Mitens takuut noissa? Kyllähän tota "tarviketta" ostaa 2,98 kappaletta orkkiksen hinnalla... mutta silti, ihan mielenkiinnosta. Marmorilta saa 2v takuun, onko tarvikkeessa vuosi?

                                        Comment


                                          #21
                                          Niinhän se taitaa olla... pitää muistaa kysäistä kun käy hakemassa. Silti, lyhyemmälläkin takuulla vaikka ei kestäisikään yhtä kauan kuin VW/Audi-laatikossa tullut, voin ostaa yhden kerran uuden ja silti tulee halvemmaksi...

                                          Comment


                                            #22
                                            Tämä on ihan hyvä peruste, jos osan voi itse vaihtaa. Usein vaihtotyö maksaa vain enemmäin kuin itse osa.

                                            Kun pihalla joutuu tekemään menee nopeasti siihen että esim. alustaan ostetaan OE-kamaa, kun sitä nosturia siinä pihalla ei kuitenkaan ole.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Samaa tyyliä olen itse harrastanut. Jos osa ei ole ns. kriittinen, ja vaihto on vartin homma vaikka tien päällä, ei se ole niin justiinsa. Isotöisemmissä osissa ja esim. jakopäässä tulee käytettyä laatukamaa, jos ei muuta eroa olisikaan, niin ainakin saa mielenrauhan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mihinkäs asettuu LUK:in osat?
                                                Audin multitronic on LUK:n tekemä...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mihinkäs asettuu LUK:in osat
                                                  Ihan hyvää tavaraa ovat. Valmistavat moniin autoihin ensiasennuskytkimiä eli näitä "alkuperäisiä".

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tohon vanhaan ex lötköön vaihdettiin joskus Luk:in kytkin ja tosiaan hyvin pelitti sen mitä auto mulla oli.

                                                    Oli se Bugatti, toi tarvikepumppu mikä mulla leikkas kiinni tossa C4 ABC:ssä. 2200km näköjään tolla ehdin ajamaan, onneksi ei katkaissut remmiä, mutta käsin sitä ei enää irrotettuaan saanu pyöritettyä. Pienen googlettamisen perusteella näyttää olevan italialaista kuraa jota kannattaa välttää.
                                                    Viimeksi muokannut Thuppu; 19.3.2011, 11:56.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsellä on pikkuisen huonoja kokemuksia täällä laadukkaiksi mainituista Gatesin, Remsan ja Zimmermannin osista. Voi toki olla, että oli yksittäistapauksista kyse.

                                                      Nokkahihnarempan yhteydessä tuli vaihdettua silloiseen ajokkiin Gatesin hihna. Tuo nokkahihna vinkui melko kovasti vaikka oli kireys yms. muut asiat kunnossa. Vinkuminen poistui, kun hermot meni vikinään ja vaihdoin Contitechin remmi tilalle.

                                                      Remsan jarrupalat taas oli ennennäkemättön huonolla kitkalla varustetut. Jarrutustuntuma oli aivan kamala niissä. Vaihtuivat melko pian toiseen merkkiin ja jarrutustuntuma palatui sellaiseksi, kun se kyseissä autossa kuului ollakin.

                                                      Zimmermannin levyt taas kuluivat urille melko nopeasti ja niissä ilmeni myös alkavaa halkeilua joidenkin reikien ympärillä. Kyseessä siis oli sellaiset "sporttilookin mukaiset reikälevyt". Noh, pistän levyjen huonouden valtaosin reikien piikkiin. Joku viisas joskus tiesi kertoa, että laadukkaissa reikälevyissä reikiä ei ole porattu, vaan ne on "tehty" levyn valamisen yhteydessä - muoteissa "reikätapit". Tästä minulla ei kuitenkaan varmuutta ole. Tosin käyhän se järkeen, että reiän poraaminen levyyn aiheuttaa helposti turhaa kuumentumista ja sitä myötä jännityksiä ja kiderakenteen muutosta reiän lähettyville, joka voi olla syy halkeiluun, mutta mene ja tiedä. Nojoo, mutta tämän keissin jälkeen taisi minulla olla yhdet reiättömät Zimmermannit toisessa autossa ja ne muistaakseni pelasivat ihan ok.

                                                      Kuitenkin, näistä kokemuksista jo vuosia aikaa. Gatesin remmiepisodista jo yli 10v ja tosta Remsa&Zimmermann casestakin reilusti yli 5v.

                                                      Nykyisin suosin melko paljon orkkisosia, niiden laatuun ei ole tarvinnut yleensä pettyä. Toki tarvikeosiakin tulee käytettyä, milloin laadukasta ja hinnaltaan kilpailukukyistä tarviketta on tarjolla ja jos kyseisen osan vaihto ei ole kovin iso remontti, jos kuitenkin tulee pettymys.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Epäilen että mulla on tarvikelokari(t) edessä kun ei oikein näyttäisi kunnolla istuvan. Tämänhan varmaan selvittäisi sillä että kattoo onko lokareissa audin varaosanumeroita. Eikö niissäkin luulisi olevan osanumero jossain takana? Tarvikkeessa ei varmaan luonnollisestikaan ole..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mihinkäs asettuu LUK:in osat
                                                          Taitaa olla osittain samaa settiä Saschin kans. Mulla odottaa kykälevy hyllyssä jossa on stanssattuna muistaakseni LUK:in numero ja sähköllä kirjoitettuna Saschin oma numero, tai toisin päin. Tuli muuten viellä Saschin laatikossa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hain tällä viikolla paikallisesta tarvikeliikkeestä ölpät ja suodattimen tohon sigun bemmiin ja ylläri oli positiivinen kun myyjä toi orginaalin BMW suodattimen tiskille ja oli muuten 9e halvempi kuin vuosi sitten marmorilta ostettu samalla osanumerolla oleva suodatin. :) Tosin öljyjen hinta oli noussut 10:llä eurolla per 4l tonkka. :(

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X