Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

eberi ja kylmä akku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • eberi ja kylmä akku

    Onko kellää käyny mielessä\ kokeillut laittaa akun ympärille eberillä lämminvesi kiertoa? Esim. moottorilta paluu akun kautta lämmittimelle.
    En tiedä onko ideassa mitään järkeä, mutta perusajatuksena siis akun toiminta lämmin akku vs. -25 asteinen... tai esim alumiinista ontto kaukalo jossa vesikierto?

    #2
    Kerran tallissa autoa ropaillessani kontissa vajaan 2 kW:n sisätilanlämppäri puhalsi -20-asteiseen 100 Ah:n akkuun. Parin tunnin jälkeen akun toinen puoli oli vielä kuurassa. Totesin, että tuon painoisen lyijymöykyn lämmittely on aika turhaa hommaa.

    Comment


      #3
      Jos akku konehuoneessa niin lienee mahdollista, jos akku takapenkin alla niin ei mitään järkeä. 12V lämmitin akun ympärille ehkä järkevämpi vaihtoehto. Syö akkuvirtaa itekin mutta toisaalta akku ottaa latausvirtaa vastaan paljon nopeammin.

      Alumiinikaukalo jossa vesi sisällä vaan lisää sen kaukalon ja nesteen määrän verran sitä lämmitettävää tavaraa eli lopputuloksena kaikki muukin lämpiää hitaammin.

      Jos eberikäytössä on akun keston kanssa ongelmia niin suosittelen ylläpitolaturia jolla aina siloin tällöin lataa akun täyteen jos ajot on vähäisiä.

      Comment


        #4
        Lämminvesikierukka värkättynyä akun ympärille eberi/webaston yhteydessä on äkkiseltään ajateltuna hyvä aatos, tarkemmin ajateltuna erittäin huono. Samainen ~85 asteinen neste kun kiertäisi tuossa kierukassa myös moottorin käydessä johtaisi kiesillä ajettaessa akun lämpöhalvaukseen, eli nestehukkaan, varsin nopiasti = akun pikakuolema.

        Comment


          #5
          Termostaatti- ja jänniteohjattu 12V akunlämmitinhän on ratkaisu, joka on jo toteutettu kaupallisestikin. 14V ja +5 astetta olisivat varmasti hyvät raja-arvot, eli lämmitin päällä kun auto on käynnissä ja akun lämpötila alle +5 astetta. Lisäksi hyvät eristeet akun ympärille.

          Pasin kommenttiin, akun lämmittäminen vie aikaa, mutta kun se saa lämpimäksi, ei se kyllä heti jäähdykään kunhan eristys on hoidettu.

          Näillä 30 pakkasasteen keleillä ei tahdo riittää 30min eberiä -> 30min ajoa - kaava akun pitämiseksi kunnossa, mutta tuo järjestely voisi auttaa. Vielä kun joku tekisi tuollaisen systeemin järkevään hintaan...

          Comment


            #6
            Vähän samaa ongelmaa, mutta toiselta kantilta: Mitäs jos Eberille oma (pikku) akkunsa ja startille sitten toinen "normaali". Tuolla projekteissa oli Odyssey pikkuakuista puhetta, niin tuli mieleen että jos sen ~80Ah akun korvaisikin 15Ah + 60Ah paketilla. Pienempi syväpurkausta kestävä eberille ja isompi kovan käynnistysvirran antava sitten normaali käyttöön. Väliin relehärdelli, että akut pysyvät erillään ja latautuvat sitten auton käydessä samasta laturista (eli samanlainen systeemi kun esim. asuntoautossa on kahden akun järjestelmä, hupiakku + autoakku yhdellä laturilla.)

            Tuota kylmän akun virran vastaanotto-ongelmaa tämä ei ratkaise, mutta eipähän ole sitä "ah, niin ihanaa tilannetta" kun on pihassa lämmin auto ja startti sanoo vain naks...

            Comment


              #7
              Lienee kuitenkin järkevämpi/yksinkertaisempi/kevyempi ratkaisu hankkia yksi iso akku kuin kaksi pientä...? Ymmärrän kyllä ajatuksen ja tuota itsekin suunnitellut lähinnä soittokoneprojektien aikaan.

              Comment


                #8
                Mulla oli aikoinaan ihan tilanahtaudesta johtuen sellainen ratkaisu, jossa vesiputket menivät akun kahta sivua pitkin koneesta eberille. Ko. auton akku kesti hyvin jatkuvaa eberin käyttöä ja luulenkin, että nuo vesiletkut olivat syynä siihen. Akku oli auton lämmityksen jälkeen käden lämpöinen kovemmallakin pakkasella.

                Comment


                  #9
                  Älkää ainakaan ostako Osasetin 90 A:n (vai oliko se 95 Ah) akkua. On nimittäin melkoisen paska sanalla sanoen. Alle pari vuotta se on autossa ollut ja ei kestä kunnolla Webasto-käyttöä (15-20 min), vaikka työmatkaa on 30 km. Tänään apuvirralla käyntiin lämmitetty moottori, vaikka startti tuntui pyörittävän ihan nätisti. Kai se jännite ei ollut Motronicille tarpeeksi.

                  A4:ssä on Tranen 100 Ah ja ei _mitään_ ongelmia ole ollut 3 vuoteen, vaikka Eberi huutaa joka päivä.

                  Comment


                    #10
                    Eberiä/webastoa varten kannattaa ostaa sellainen akku joka kestää hyvin pientä jatkuvaa purkua ja varaa toisaalta itseään helposti heti auton käynnistyessä. Mulla oli sähkötrukkiin tarkoitettu 100ah akku autossa ja se ainakin pelas hyvin. Tais olla Mbat merkkinen.

                    Comment


                      #11
                      Juuri näin ja tarpeeksi järeänä. Omassa Optiman Yellowtop luovuttaa ja ottaa virtaa vastaan hyvin mutta normaali 55Ah ei oikein riitä lämmitinkäytössä.

                      Webahan ei ite vie käytössä kuin jotain 5-6 ampeeria mutta ilmastoinnin puhallin täysillä pöhöttäessään haukkaa varmaan 15-20A. Minullakaan ei ole mitään ongelmia vaikka olisi koko tunnin lämmitysjakson jos muistaa painaa käsin puhallustehon pienelle. Jos jää AUTOlle niin puolen tunnin lämmityksen jälkeen on 50-60 että lähteekö.

                      Comment


                        #12
                        Miksi se pitää käsin laittaa pienelle? Automaatti-ilmastointi osaa käyttää neljää pykälää puhalluksessa, jos se on oikein kytketty. Mikolla on tehty kytkentä kuten lämmittimen ohje sanoo, vaikka pitäisi tehdä kuten tehdas on tehnyt. :)

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...2&postcount=79
                        Viimeksi muokannut pasi_; 16.2.2011, 11:51.

                        Comment


                        • #13
                          Kai sellainen hyvälaatuinen ja riittävän jämäkkä akku toimii aika hyvin lämmitinkäytössäkin, jos vaan kaikki muu asiaan yhteydessä oleva tekniikka on ns. priima kunnossa ja optimaallisesti käyttöön sopivaa. Meinaan siis lähinnä vaativampaan käyttöön suunnattuja erikois akkuja, jotka kestää syväpurkausta ja ovat vastaanottokyvyltään normi akkuja parempia.

                          Mulla on kaveri joka on autosähköön erikoistuneessa liikkeessä töissä asentajana ja näin talvisaikaan suurin osa työviikosta kulunee lämmittimien kanssa askarrellessa. Omassa autossa sillä on eberin lämmitin ja optiman akku kaverina. Autoa lämmitetään n.45min aamuin illoin ennen työmatkaa ja tuo matkahan on niinkin pitkää ajoa kun about 500m. Yhdet liikennevalot matkalla ja muuten normi taajama-ajoa. Eli siis työmatka kestää ehkä noin 3 minuuttia.

                          Ainakin neljä vuotta, en muista tarkkaan, oli eka optima käytössä ja kehui ettei kertaakaan ole loppunut virta, eikä ole koskaan ladattu millään ulkoisella laturilla. Ainoastaan auton oma lataus moottorin pyöriessä. Nyt oli laittanut ihan testi käyttöön jonkun uudemman sukupolven mallin. Vissiin tuo vanhakin rokkaa ihan täysillä edelleen. Hyvin ottaa kyllä virtaa vastaan ja täytyy olla autonkin latausjärjestelmä kunnossa, jos noin kestää jatkuvaa käyttöä, että lämmitysaika yli kymmenkertainen ajoaikaan verrattuna. Tuleehan sillä tietty välillä sitten pitempiäkin ajoja, mutta ei tuo tunnu kauhean usein liikkuvan noiden työmatkojen lisäksi.

                          Ei nyt sitten puututa tuohon 500m työmatkan ajamiseen autolla, miten järkevää ym. epäolennaiseen tuossa kertomuksessa. Niihin on syynsä. Pysytään niissä seikoissa, jotka liittyy tähän topicin alkuperäiseen aiheeseen.

                          Mun mielestä tuo optima tms. ei ole ollenkaan paha sijoitus, vaikkakin normi akkua kalliimpi. Jos nallipakki nyt kestäisi vaikka sen 4-5 vuotta ja hankintahinta on about satkun kalliimpi verrattuna hyvään ja topakkaan perusakkuun. Niin se on aika pieni hinta siitä mielenrauhasta, että vehkeet pelaa.

                          Itse olen kehitellyt mielessäni vielä sellaisen skenaarion, joiden tapahtumien jälkeen pitäisi vastata kysymykseen; "tuntuuko se reippa parisataa ecua tavattoman kalliilta sijoitukselta auton käynnistymisen turvaamiseen juuri tällähetkellä". Kuvitellaan siis tilanne - olet lähdössä esim. metsältä tai mökiltä tms. ja istut lämpöiseen autoon. Sitten ei pyydys jaksakaan startata, kun lämmitin imenyt kaikki tehot akusta. Niin paljonko se lämmin auto sitten mieltä lämmittää siinä vaiheessa. Napottaa siinä sitten odottamassa, että joku tulee antamaan virtaa tai lähteä pakkasessa tarpomaan ja etsimään asutusta.

                          Helposti niissäkin tilanteissa palaa ylimääräistä rahaa, kun auto on jumissa jossain ja pitäisi päästä liikkumaan. Sillon se rahapussin suu on monesti höllällä, kun ketuttaa jumissa oleminen ja haluaa äkkiä päästä tilanteesta eroon. Ne rahat vaan helposti menee aika kertakäyttö meiningillä siinä tilanteessa, eikä niistä välttämäti ole tulevaisuudessa yhtään hyötyä. Taksilla ajo, kaverin ajattaminen johonkin korpeen ja maksaa bensat + pullakahvit, hakea uusi akku lähimmästä liikkeestä hinnalla millä hyvänsä, vaikka vanhankin saisi vielä ladattua kuntoon ynnämuuta vastaavaa. Silloin se satkun parin kerta kirpaisu ei ehkä tunnukaan ollenkaan pahalta vaihtoehdolta.

                          Sitä en väitä, että joku tuollainen optima tyyppinen akku olisi aina ehdoton avain onneen näissä asioissa. Tai että yleensäkään toimisi ihan meillä jokaisella noin hyvin. Olosuhteet ja kalustot on erilaisia ja erikuntoisia. Mutta ei tuo varmasti huono juttu ole kokeilla. Tai ainakin harkita ja puntaroida asiaa ajatuksella, kun tulee aika akkukaupoille. Lähtökohtaisesti pitää tietysti olla kaikki muu tekniikka ensin kunnossa. Sitähän nuo akut ei pelasta, jos joku muu paikka prakaa, vaikka kuinka hyviä olisivat.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Turbo^T Näytä viesti
                            Omassa autossa sillä on eberin lämmitin ja optiman akku kaverina. Autoa lämmitetään n.45min aamuin illoin ennen työmatkaa ja tuo matkahan on niinkin pitkää ajoa kun about 500m. Yhdet liikennevalot matkalla ja muuten normi taajama-ajoa. Eli siis työmatka kestää ehkä noin 3 minuuttia.

                            Ainakin neljä vuotta, en muista tarkkaan, oli eka optima käytössä ja kehui ettei kertaakaan ole loppunut virta, eikä ole koskaan ladattu millään ulkoisella laturilla.
                            Tämä kyllä on niin legendaa kuin voi olla, ts. autoa välillä käytetään huomattavasti enemmän ja pidempään. Tuollainen eberöinti imaisee sen esim. 10Ah akusta per suunta. Kylmä akku ei, vaikka olisi mikä optima, ota 100%:lla virtaa vastaan (TM:n testissähän yellowtop otti kovalla pakkaselle itseasiassa keskimääräistä huonommin virtaa vastaan) ja tuon virtamäärän kattamiseksi laturin pitäisi antaa keskimäärin 200A latausvirtaa akulle, että se saataisiin kolmessa minuutissa takaisin täyteen. Taitaa laturit olla enneminkin 100-150A luokkaa ja kaiken lisäksi taajama-ajossa ollaan osan aikaa kierroksilla , joilla laturi ei maksimiaan anna. Lisäksi auto syö aika paljon tosta laturin virrasta muuten, joten lataukseen riittää vain osa tuostakin teoreettisesta maksimista.

                            Mutta tosiaan on sillä akun tyypillä väliä, eli paremmin syväpurkausta kestävä akku on hyvä olla, AGM:ää taidetaan audillakin webastojen yhteyteen suosittaa.

                            Toinen vaihtoehto on sitten kiinteän verkkolaturin asentaminen autoon. Itsellä ainakin RS6:ssa kesti akku hyvin, kun se oli lämmityksessä kotona 10A laturiin kiinnitettynä, joten normaalisti vain kerran päivässä sitä purettiin enemmän.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                              Miksi se pitää käsin laittaa pienelle? Automaatti-ilmastointi osaa käyttää neljää pykälää puhalluksessa, jos se on oikein kytketty. Mikolla on tehty kytkentä kuten lämmittimen ohje sanoo, vaikka pitäisi tehdä kuten tehdas on tehnyt. :)

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...2&postcount=79
                              Olet oikeassa, evotin tuon asennuksen. Muistaakseni syynä oli että johtosarjasta puuttui liitin sen nastan kohdalta joka on tuo lisälämmitinkäytön nasta, ei sitten tullut mistään etittyä siinä vaiheessa sopivaa.

                              Comment


                                #16
                                Mulla on semiautomaattinen ilmastointi tossa koppiautossa ja jos sen laittaa nollalle niin akku kestää pitkään lämmittämistä.
                                En tiedä paljonko se imasee ykkösellä. Sen lisäksi webaston T90 kapulasta saa säädettyä 1-5 asteikolla tota lämmitysmäärää.

                                Uusissa start/stop autoissa näytti olevan 180A latureita, ja noissa vanhemmissa disuissa on 120-140A.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulle akkukauppias sanoi, että älä ota mitään optimaa jos haluat hyvän akun nimenomaan tuohon webasto-käyttöön. Oli niillä optimaakin hyllyssä, mutta syystä tai toisesta hän ei halunnut myydä sitä tarvitsemaani käyttöön.

                                  Mä pidin aina flektin ykkösellä nimenomaan sen takia, etten halunnut kuormittaa akkua liikaa. Ykköselläkin lasit aukeaa ja auto on selvästi plussan puolella vaikka pakkasta olisi -20c. Se on selvä, että jos sen jättää autolle ja puhallin tohottaa täysillä, katoaa virtaa akusta melkoisesti ja sitä ei mikään laturi lataa muutaman minuutin ajossa täyteen. Sen sanelee jo ihan matemaattiset arvot. Nykyisen auton 200A laturi saattais täyttää akkua jo aika hyvään tahtin, mutta ei sellasia ihan joka kotterosta löydy.

                                  Comment


                                    #18
                                    Heh. Offtopiccina, mersun vesijäähdytteinen 190A laturi on muuten aika halpa vaihtaa kun hajoaa... Muistaakseni noin 1700€ + työt kun edellisen työnantajan autosta kyrvähti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Noo, ebaystä saa halvemmalla ja vaihdon voi tehdä itse ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        On muuten vielä varsin ihana vaihtaa kun jäähdytinnestettä on kainalot täynnä.. Eipä sitä tosin kauaa käytettykään. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Omasta mittailin ku etiin webastosta vikaa ni aika tarkasti 9A vie virtaa ku lämmitin on päällä ja sisäpuhallin pyörii. Tämä mitattu lämpöses tallis. Pakkases puhallin varmaan vie vähä enemmän virtaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Sisu A45 maastokuorma-autossa oli/on toteutettu akun lämmitys yksinkertaisesti ja toimivasti. Akkukotelossa on kolme 5 watin polttimoa joita jätetään yön ajaksi palamaan. Yli kymmenen astetta yksi polttimo, yli 20 astetta 2 polttimoa jne. Ja aamulla akut ei ole jäässä. Perustuen siihen että kun on hieman kulutusta päällä, akussakin tapahtuu elektronien liikettä. Ja lämpöä kehittyy kun on liikettä.
                                            Eli IMO tuo pelkkä eberin käyttö riittää lämmittämään akkua tarpeeksi jotta jäätymistä ei tapahdu. Olettaen että akku on kunnossa ja latauksessa. Tai sitten yksi sisävalo palamaan yöksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ei mulla ole koskaan vielä audista akku loppunut, eikä kyllä ole eberiäkään.
                                              ens viikolla pitäs eberin tulla ja kartottelin samalla kannattaako tuollaista systeemiä alkaa virittämään. ja hyvinhän tämä on kerännyt mielipiteitä, mutta antaa nyt toistaiseksi olla akun lämmitykset.

                                              just työmaalta kotiouduin ilman lohkoa/eberiä -26 pakkasta ja hyvin lähti käyntiin. vaihteet ei vaan tunnu tipissä oikeen pysyä mukana

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eihän se akku kummoista lämmitystä alleensa tarvitsisi ajon aikana jos se olisi ympäriltä ja päältä eristetty. Lämpiää hitaasti mutta myöskin jäähtyy hitaasti.

                                                Tein joskus hevosille lämmitettävän juoma-astian rakentamalla laatikon ylijääneistä finnfoam levyistä. Päällikanteen reikä 30l juoma-astialle ja laatikon sisään 40W hehkulamppu palamaan. Hyvin pysyi vesi sulana jopa yli 20 pakkasien aikana. Akun lämmityksessä voisi toimia joku samansuuntainen ajatus...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itellä hyytyi entine 80Ah akku jo yhden talven eberikäytön jälkeen. Nyt laitettiin 95Ah AGM akku tilalle... Katsotaan miten se kestää, tosin alun kokemukset tosi hyvät ja akku ei tunnu hyytyvän niinkui aiempi.

                                                  Eli aiempi akku kertoi itse, että nyt pitäisi vähän ladata, kun alkoi laiskemmin starttaamaan.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X