Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi EGR venttiili vuotaa ulkopuolelle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 tdi EGR venttiili vuotaa ulkopuolelle?

    Venttiilin kyljessä olevista juoru (tai huohotus) reijistä vuotaa (huohotus)öljyä ulkopuolelle. Kyseessä lienee siis pieni(?) ahtovuoto. Aiheeseen liittyen muutama kysymys:

    1. Mikähän tuossa nyt oikein on rikki?

    2. Onko muuta vaihtoehtoa, kuin ostaa uusi venttiili. Pakokaasujen kierrätyksen ei tarvitse toimia ;=).

    3. Olisko jollakin halpaa (tai ilmaista )rikkinäistä, josta voisi yrittää modata vuotamattoman?

  • #2
    Saksasta uusi venttiili on luokkaa 70EUR + toimitus. Isälle pitäisi myös vaihtaa Passattiin uusi juuri vuodon takia. En nyt muista ulkoa osoitetta, mutta joku brittiläinen pulju myi putkia, jotka korvaavat EGR:n kokonaan.

    Comment


    • #3
      Brittien ebaystä saa ainakin halvalla noita tukkimislevyjä tuohon väliin. Eli www.ebay.co.uk ja kirjoittaa hakusanoiksi "egr" ja "blanking"

      http://cgi.ebay.co.uk/EGR-blanking-p...item1c19143960

      Comment


        #4
        No ei tuo mielestäni mikään halpa ole. Itse väkersin viidessä minuutissa samanlaisen millisestä pellistä tiiviste mallina.

        muoks: Ai tuo tulee pakosarjaan, joka on vähän eri juttu kuin pelkkä lätkä tukkimaan putkea EGR-venttiilin päässä. Tuohon ebay-lätkään voi sitten samalla kierteyttää anturipaikat pakolämpö ja -painemittareille.

        Comment


          #5
          Minulla kyllä edelleen pitäisi olla jossain tallella .dwg-kuva tuosta laipasta, on tiivisteen tai putken laipan mukaan aikanaan piirretty. Eräs paikallinen liike teki noita minulle joskus ripakopallisen sopivasti kun saivat tehdä noita levyjen reunojen hukkapaloista. Teetin silloin 3mm ja 8mm laippoja, tuohon 8mm laippaan ainakin saa hyvät kierteet jo aikaan.

          Ja ei, ei ole enää ylimääräisiä olemassa...

          Comment


            #6
            Kysymyksessä ei siis ole vuoto pakosarjasta imusarjaan, vaan imusarjasta ulos.

            Comment


              #7
              Mistä kohtaa, noin tarkalleen?
              Attached Files

              Comment


                #8
                Tuon kellon alapuolella on molemmin puolin n. 3mm halkaisijaltaan olevaa reikä. Mikä niiden tarkoitus on, en tiedä, mutta niistä kuitenkin huohotus(?)öljyä "valuu" ulospäin ja sotkee paikat.

                Kyseessä on Passatissa oleva AVF ja tuon venttiilin numero on AA loppuinen, mutta ihan saman näköinen kuva albumissa on.
                Viimeksi muokannut nomoreford; 17.2.2011, 10:31.

                Comment


                  #9
                  EGR:n venttiilissä on kalvo ja sekin voi revetä ilmeisesti. AJM Passatissa tuo oli myös likanen mulla niista "ilmareijistä"

                  Comment


                    #10
                    TDI race pipe taitaa olla hakusana kun poistetaan koko EGR-venttiili. Samalla lähtee sammutusläppä, jolla ei ilmeisesti kuitenkaan ole suurta vaikutusta sammumiseen normaalitilanteessa. Joku TDI-guru noita on muistaakseni ihan kotimaassakin kaupitellut. Minulla on ATJ-koneen EGR-venttiili hyllyssä, siitä on alipainekello sammutinläpästä poistettu ja ilmeisesti sen on edellinen omistaja vaihtanut koska on ollut viallinen.

                    Comment


                      #11
                      On vaan niin pirullisesti näkyvissä koneen päällä tuo venttiilin kello, ettei viitsi katsastajan pelossa poistaa (ainakaan ekana vaihtoehtona). Ja ajattelin kyllä tuon läpän pitää ihan toimintakelpoisena. Täytyy jatkaa (puoli) ilmaisen venttiilin hakua. Auton kun pitää olla jokapäiväisessä ajossa, niin ei viitsi ainoaa toimivaa ruveta "korjaamaan".

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli edellisessä AFN:ssä koko EGR hässäkkä kotona hyllyssä ja laipat tietty selvästi näkyvissä kun kävin katsastuksessa, eikä siitä mitään sanottu.

                        Samaten portterissa on suorastaan tyrkyllä tulpattu EGR:n letku ollu katsastuksessa.

                        Comment


                          #13
                          Mistä läpästä on muuten kyse? En muista AJM EGR:ssä olleen mitään läppää paitsi itse EGR venttiili.

                          Mulla katsuri sano, et sulta on päässy EGR:n letku irti ja että kannattaa korjata jossain vaihees. Mullehan tuo oli täysin yllätys, että se letku irti oli päässy.

                          Comment


                            #14
                            Ei ole minullakaan EGR:n putkea ollut katsastuksessa pariin vuoteen. Mutta tuohon venttiiliin, vedä reikiin kierteet ja pienet, esim. M4 ruuvit lukitteen kanssa, ja vinguta sisältä kaikki EGR:n liittyvä pois niin eivät haittaa virtausta. Näin olen itse ajatellut tekeväni kunhan saisi tuon torpan valmiiksi ja ehtisi tekemään autolle muutakin kuin tankata ja ajaa... Näin säilyy alkuperäinen ulkonäkö ja sammutinläppä eikä katsuria ainakaan kiinnosta.

                            Comment


                              #15
                              Vähän jotain tuon suuntaista oli suunnitteilla, mutta kuten totesin ei viitsi ruveta sitä ainoota kokeileen. Tuppaa aina tapahtumaan jotakin, jonka jälkeen voi vain todeta Murphyn olleen optimisti. Ja sitten pääsee kirjoittelemaan "nyt ottaa päähän" tai "älykkyyskohtauksia" osioon.

                              Comment


                              • #16
                                Audi A3 1.9 TDI (ATD kone) vuotaa kanssa öljyä tuolta EGR:n suunnalta.

                                Ajattelin Ebaystä tilata uuden EGR:n ja samalla myös nuo tulppauslevyt. Aloin nyt vaan miettimään, että riittääkö jos laittaa nuo tulppauslevyt paikalleen, että saa tuon öljyvuodon loppumaan? Vai pitääkö kuitenkin tuo EGR vaihtaa uuteen vaikka tekee myös tuon tulppauksen?

                                Comment


                                  #17
                                  Levyt piisaa. Et tartte uutta EGR:ää.
                                  Tihkuttaako se sieltä EGR:n laipalta vai kellosta? Öljy siellä ei kuitenkaan kierrä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ok, kiitos tiedosta.

                                    Tarkemmin en tuota vuotokohtaa saanut selville kun eilen katselin, koska on aika hankalassa paikassa tuo EGR. Mutta öljyssä näkyi olevan koko EGR:n tienoo ja pohjalevylle saakka on tuota öljyä valunut.

                                    Laitoin nyt nuo tulppauslevyt tilaukseen ja pitää purkaa/puhdistaa tuo EGR samalla kun nuo levyt asentelee.

                                    Comment


                                      #19
                                      Se EGR voi tihuutella kyllä, eikä siitä muuta haittaa ole. Pitäs piisata jo se, että laippaa sen imusarjan ja EGR:n välistä. Jos se EGR:n kello vuotaa niin siihen ei taida levyt auttaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuntuu, että yleisin vuotokohta on läpän akseli ja siihen ei myöskään auta pakokaasuputken tulppaus, josta Petri ilmeisesti tuossa ylempänä puhuu. Nyt puhe siis pumpparikoneen ns. in-line tyyppisestä venttiilistä, joka tulee suoraan ahtoputkeen kiinni.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omissani olen korjannut nuo poistamalla koko egr läpän, eli rautasahalla kaikki egr:ään liittyvä irti ja samalla revitään alipainekello pois. Alipainekellon akselin reikä porataan auki ja sinne tekee M10 kierteen, siihen tiivisteliimaa ja pultti kiinni. Egr tulopuolelle sitten vw oe peitelevy ja öljyvuodot loppuvat sekä imupuolen ahdistus vähenee. Tuon etuna on, ettei sammutusläpästä tarvitse luopua mutta saa sama edut kuin "tuuninki" egr-sammutusläppä-poistoputkissa.

                                          Se öljyvuoto tulee tosiaan yleensä alipainekellon "hengitysrei`istä" kun egr-läpän akselia tiivistävä kumi alkaa kovettua/kulua eikä sitä voi korjata mitenkään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            AVF näytti olevan sangen öljyinen EGR:n tienoilta kun eilen tallissa katselin. Jos tuon poistaa yllä mainituin keinoin, niin miten käy lämpenemisen talviajossa ja onko vaikutusta polttoaineen menekkiin?

                                            Comment


                                              #23
                                              Lämpenee huonommin ja kovilla pakkasilla tahtoo käydä kylmänä. Maskipeitto hankintaan, jos ei jo ole.

                                              Comment


                                                #24
                                                EGR ei ole käytössä kuin alipaineella mun käsittääkseni, eli maantie yms ajossa ei pitäs juuri vaikuttaa onko disabloitu vai ei?
                                                Tuskinpa ahtoja kuitenkaa EGR:n kautta turbon pakopuolelle tuupataan?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  AVF lämpenee yllättävän hyvin talvella ja alilämpöisydestä ei ole tietoakaan, omassa ei käytännössä huomaa egr tulppausta. Poikittainen kone taas kärsii egr tulppauksesta yllättävän paljon. Polttoaineen kulutusta voi teoriassa hieman nostaa kun pakopaineet ovat korkeammat, kun pakokaasua ei johdeta imupuolelle, mutta käytännön kulutuksessa ei todnäk huomaa eroa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minulla samanlainen ongelmam eli EGR:n pienistä rei'istä tulee ulos öljyä. Huomasin tämän eilen, kun peruutin pois parkkiruudustani ja auton alta paljastui pieni öljyläikkä. Tarkastelin taskulampun kanssa lähemmin vuodon alkuperää, ja huomasin samalla, että turbon päällä on öljyä. Siis turbon ulkopinnalla, kompressorin ja pakopuolen välissä, siinä kohdassa mihin turbon öljynsyöttö kiinnittyy. Mittatikussa en ole vielä huomannut öljyn vähenemistä.

                                                    Kaksi kysymystä öljyvuodoista:

                                                    1. Onko mitenkään mahdollista, että öljy tulisi turbon sisältä, vai onko kyseessä vain vuotava öljyputken liitos ja onko tämä vaarallista turbolle/moottorille?

                                                    2. Pitääkö EGR:n tihuttamasta öljymäärästä olla jo huolissaan, jos parkkipaikalla on havaittavissa öljyä? (sen verran vain että sen huomaa märällä asvaltilla)

                                                    Kiitos!

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X