Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Volvon mainonta nelivedosta kohdallaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Volvon mainonta nelivedosta kohdallaan?

    http://www.volvocars.com/fi/explore/...-neliveto.aspx

    Olenko jotenkin pihalla vai onko tuossa mainoksessa vikaa? Ei kai Haldex voi jakaa voimaa kuin maksimissaan 50/50? Eikös kardaanin täysi lukitus saa aikaan sen, että voimaa menee yhtä paljon kumpaankin päähän?

  • #2
    Wikipediasta Haldex 4'th gen:

    Alkuperäinen kirjoittaja Wikipedia
    The XWD system can transmit 100 percent of available torque to either the front or rear wheels. However, for those conditions to occur one end of the vehicle would have to lose all traction, like driving on ice for instance. During a standing start the rear wheels are put to use, without the need for any slip to occur. Then under straight-line cruising conditions, to conserve fuel and driveline wear, the torque split to the rear wheels is reduced to a level between 5 and 10 percent. Also up to 85 percent of torque can be transferred by the eLSD between to any single rear wheel if necessary. The system can adjust torque splits based on calculated conditions, such as those that indicate an aggressive lane change manoeuvre, to effectively reduce oversteer or understeer without any wheel slip occurring. In the event that some wheel slip does actually get to occur, the system can react more timely and efficiently than in the past
    http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction

    Comment


    • #3
      Jos kardaani lukitaan täysin (Haldexilla tai sakarakytkimellä tai Kempillä), niin 100% voidaan ottaa kummasta päästä vain. Jos auton toinen pää nostetaan ilmaan, niin kaikki moottorilta tuleva teho on silti käytettävissä toisen pään pyörien kautta. Viskolla tai torsenilla ei onnistu.

      Comment


      • #4
        En jotenkin käsitä sitä, miten se etupää saadaan vetämättömäksi. Onko sielläkin joku kytkin joka aiheuttaa sen etteivät eturenkaat vedä vaikka Haldex lukitsee kardaanin kokonaan?

        Comment


          #5
          Vaikka eturenkaat pyörivät, niin ne eivät välitä voimaa, mikäli pitoa ei ole.

          Torsenila ei onnistu, koska siinä 100% pitävä akseli lopettaa pyörimisen kokonaan, mikäli toisella akselilla ei ole pitoa ollenkaan.

          Comment


          • #6
            Siis: tuo mainoslause väittää, että voima siirtyy pääosin taka-akselille. Se tarkoittaa minun mielestäni ihan yksiselitteisesti sitä, että takarenkaisiin saadaan jotenkin kohdistettua enemmän voimaa kuin eturenkaisiin. Sillä, että eturenkaat eivät VÄLITÄ sitä niihin kohdistuvaa voimaa, ei mielestäni ole asiassa merkitystä. Tuohan saataisiin aikaan kelvottomilla eturenkaillakin siten, että kun ne vetävät myötäänsä sutia, niin neliveto onkin sitten takaveto.

            Torsen olkoon rauhassa. Se on hieno laite, tässä arvottiin vain tuota mainonnan oikeellisuutta.

            Comment


              #7
              Tuli tosta mieleen, että mites kun katsastuksessa esim. TT:tä pyöritetään pelkillä takarenkailla rullien päällä. Sillonhan 100% vedosta on pelkästään takana?

              Comment


                #8
                Tuossa on juuri sitä viisautta mitä oikean maasturin kuski naureskelee, oli nimittäin tuollainen hieno "älykäs neliveto" jäänyt muta tiellä jumiin, oli kuulemma todella upea näky kun auto arpoi mihin kulmaan voi laittaa vetoa. Arvaus leikkiä siinä oli syntynyt, että mistä kulmasta nyt lentää kura kun volvo ei liiku :)

                Itse mainoksesta, siellähän on se video jossa sanotaan että jopa 50% vedosta voidaan antaa takapyörille.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Kotzi Näytä viesti
                  Tuli tosta mieleen, että mites kun katsastuksessa esim. TT:tä pyöritetään pelkillä takarenkailla rullien päällä. Sillonhan 100% vedosta on pelkästään takana?
                  Katsastuksessa testataan jarruja. Gen I-II Haldexeissa taka-akseli pyörii tuossa tilanteessa täysin vapaasti, vetoa kytketään taakse jos etupyörät sutivat. Uudemmissa taakse on aina vetoa, mutta tämäkin muistaakseni vain silloin kun veto on päällä. Jos rullilla nostettaisiin kytkintä, Haldex-neliveto toki nousisi pois.

                  Nuo jumiutuneiden autojen "nelivedot" lienevät harvemmin uudempia Haldexilla toteutettuja. Esim. Honda CR-V on toteutettu jollain kuulakytkinviritelmällä + hydrauliohjatulla jonkin sortin keskitasurilla. Taakse parhaimmillaankin menee ainakin vanhemmissa peleissä varsin vähän momenttia. Kyseessähän on siis liikkeellelähtöapu, ei neliveto.

                  Comment


                  • #10
                    No jee, vois ostaa nelivedon ja käyttää vain etusia vetävänä! Quattrot on kyllä edelleenkin parhaalla ja kestävimmällä tekniikalla.

                    Comment


                      #11
                      Quattrot on kyllä edelleenkin parhaalla ja kestävimmällä tekniikalla.
                      Niin, no, A3 ja TT omaa saman haldexin. Tarkoittanet torsenia..

                      Näin n*ssitaan pilkkua :D

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                        No jee, vois ostaa nelivedon ja käyttää vain etusia vetävänä! Quattrot on kyllä edelleenkin parhaalla ja kestävimmällä tekniikalla.
                        Harvinaisen kehno postaus. Yleensä kannattaa vähän ottaa asioista selvää (esim. tältä foorumilta tai vaikkapa Audin sivuilta) ennen kuin huutelee viisauksia.

                        Quattro (pienellä ellei virkkeen alussa) on Audin markkinointinimi nelivedolla varustetuille autoille. Tällä hetkellä quattrolla varustettuja autoja myydään neljällä toisistaan poikkeavalla tekniikaalla. Yhteistä on lähinnä markkinointinimi ja se että tarvittaessa kaikki pyörät vetävät. Jakosuhteessa ja toimintaperiaatteessa isot erot.
                        1) Torsen (olikohan tämä se jota pidät ns. oikeana quattrona, vaikka ei ollut edes ensimmäinen ko. nimeä kantava toteutustapa?). Perusjako 40:60, vaihteluväli 15:85 - 65:35. Löytyy malleista A4/S4, A5/S5, Q5, Q7
                        2) Haldex. "Aivan sama kuin Volvoissakin". Perusjako 90:10, max 50% taakse. A3/S3/RS3, TT/S/RS
                        3) Crown gear. Perusjako 40:60, vaihteluväli 15:85-70:30. RS5, A6, A7, A8
                        4) Visco. Perusjako 10:90, max 35% eteen. R8.
                        Viimeksi muokannut dumo; 15.2.2011, 19:01. Perustelu: Ai niin. TT:kin on olemassa.

                        Comment


                          #13
                          Otatteko myös yhtä tosissaan akkojen "5465474574% tuuheammat ripset!" mainonnan?

                          dumon postaukseen sen verran että torsenissa ei mielestäni ole olemassa "perusjakoa".

                          Comment


                            #14
                            Dumon lista on varmaan pätevä uusille autoille, mutta ei pidä sekottaa sitä siihen mitä vanhemmissa malleissa on käytetty.

                            Mulla torsen tuntuu usein yksivetoiselta :)

                            Comment


                            • #15
                              Joo, kaipais tota Pajerosta ja Lantikasta tuttua lukkoa tohon torsenin yhteyteen... ei oo meinaan pelkän torsenin kanssa paljon enää tehtävissä sitten kun jää kiinni. :)
                              Viimeksi muokannut 8866; 16.2.2011, 19:09. Perustelu: ^merkkiä ei käytetä, quote on sitä varten.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                Dumon lista on varmaan pätevä uusille autoille, mutta ei pidä sekottaa sitä siihen mitä vanhemmissa malleissa on käytetty.

                                Mulla torsen tuntuu usein yksivetoiselta :)
                                Niin, 90- ja 00- luvuilla voi toki aika hyvin yleistää että pitkittäinen on Torsen keskitasurilla ja avoimella takatasurilla (90l puoliväliin asti kytkettävä lukko). V8 ainoa poikkeus (?). Poikittaisissa vastaavasti Haldex+avoin.

                                Comment


                                • #17
                                  Vieläköhän nuo Volvon nelivedot keittää jakoaskin öljyjään? Joskus lueskelin / kuulin juttua että esim hangessa edetessä jonkun sukupolven AWD Volvot tuotti vikakoodia tovin sudittelun jälkeen kun askissa öljyt keitti, piti odotella että jäähtyy ja sitten suditaan taas hetki lisää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                                    Vieläköhän nuo Volvon nelivedot keittää jakoaskin öljyjään? Joskus lueskelin / kuulin juttua että esim hangessa edetessä jonkun sukupolven AWD Volvot tuotti vikakoodia tovin sudittelun jälkeen kun askissa öljyt keitti, piti odotella että jäähtyy ja sitten suditaan taas hetki lisää.
                                    Ei enää visco vedon teko lopetettiin -02 nyt haldex, mulla -01:n jossa vielä visco.
                                    Visco vetoinen ei kestä hankirallia tai jumissa sudittelua pitkään veto katoaa kun kuumenee liikaa, normaali liukkaalla ja mökkiteillä pelaa loistavasti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös noissa Haldexeissa ole ollut myös ongelmaa siitä että öljyn lämmöt tulee vastaan jos oikein huolella möyrii. Ainakin noissa alkupään versioissa. Nykymallit kestää varmaan lämpökuormaa paremmin kun voimansiirto on lähes koko ajan kytkettynä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                        3) Crown gear. Perusjako 40:60, vaihteluväli 15:85-70:30. RS5, A6, A7, A8
                                        Mitä hel*! Rahat takaisin, jos mulla ei ole torsenia (C6 4F), vai viittaako tuo C7:aan?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X