Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 parantelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A2 parantelua

    2006 hankkimamme hyvin varusteltu Audi A2 (vm 2001 / 1.4 bensa) pääsi kesällä 2010 kakkos/harrasteautoksi oltuaan 4 vuotta/64 tkm 1. autona (60tkm -> 124 tkm). A2 on muuten täydellinen 2. auto kaupungissa...

    Kuvissa lähtötilanne viime syksyltä, 10 vuotiaan auton kunto on liki uutta vastaava...

    http://i1233.photobucket.com/albums/...aj/A2/A2_1.jpg
    http://i1233.photobucket.com/albums/...aj/A2/A2_4.jpg
    http://i1233.photobucket.com/albums/...aj/A2/A2_3.jpg

    Sittemmin on talven aikana tehty seuraavat parannukset
    -Koni FSD iskarit
    -H&R -25mm jouset
    -RVS käsittely koneeseen menossa (en usko 'motor uppeihin' mutta testaan josko tällä venäläisten 'ihmeaineella' saisi vaimennettua hydr. venttiilinnostajien naputuksen)

    Seuraavat osat odottavat asennusta
    -Uudemman A2:n Aero tuulilasin pyyhkijä + varsi ja monipiste pissapoikien suuttimet (vm 2000-2002 malleissa pyyhkijä + pesimet on surkeat, lasia ei saa sulalla puhtaaksi eikä vesisuihkua säädettyä kuin ylös-alas 1 piste suuttimista)
    -TT poljinpinnat
    -K&N ilmansuodatin

    Näiden jälkeen listalla
    -Concert 1 volyyminappiongelman korjautus
    -CD vaihtajan tilalle iPod adapteri
    -kromilista alailmanottoaukon ympärille
    -takalasien kevyt tummennus kalvolla
    -kiiltävän muovimaskin peittäminen maskiverkolla tai uudemman mallin 'ritilämaskin' vaihto, jos verkko ei oikein luontevasti istu/kiinnity

    Suunnitellut maalaria vaativat hommat
    -Takaspoilerin, ja sivu- taka ja etuhelmojen maalaus korin väriin. Keulasta vain alailmanottoaukko ja maski jää mustaksi, ohessa ruotsalainen esimerkki miltä näyttää helmat maalattuna ja uudemmalla ritilämaskilla (maalaisin sumuvalojen ympäristön alailmanotto aukkoon asti myös)
    http://i1233.photobucket.com/albums/...atmaalattu.jpg
    -Katon (ja ehkä myös peilien kuorien) maalaus kiiltävän mustaksi

    Vanteita ja renkaita en ainakaan vielä lähde vaihtamaan, alkuperäiset 5 puolaiset A2 vanteet + 195/55/15 renkaat sopii tähän aika hyvin ja vannekoon kasvatus vie rengasprofiilin epämukavan puolelle.

    Muuta mielessä:
    -Sisustaan voi harkita mukitelinettä/keskikonsolia takapenkille, autohan on 4 paikkainen (saa alkuperäisenä varaosana hintaan 150 Euroa).
    -Vaikka alkuperäinen Concert 1 tuottaa yllättävän hyvän ja riittävän äänetkkään äänentoiston 8 kaiuttimella, voisi elementit vaihtaa parempiin, asentaa 4-kanava vahvistimen ja laittaa tavaratilan välipohjan alle aktiivisubbarin.

    A2:n lisäksi mulla on työn alla -74 kupla projekti (ollut jo 5 vuotta), tämäkin pitäisi saada liikenteeseen joskus. A2:n parantelun aikataulu on siis venyvä, eikä kiirettä ole kun Audia on tarkoitus pitää siihen saakka kun tytär saa ajokortin 10 vuoden päästä...

    #2
    Miellyttävän erilainen projekti! A2 ei ole niitä yleisimpiä harrasteautoja. Jos haluaa pikkuisen vielä pihistellä, vaihda vanteet kevyempään malliin. Alkuperäiset ei ole ikinä olleet keveimpiä mahdollisia. Mielenkiinnolla seuraan edistymistä.

    Comment


    • #3
      Vanteet katson kun muut ulkonäköhommat tehty, näin saa kokonaisuuteen sopivan ratkaisun. alkuperäiset menee siinä vaiheessa talvikäyttöön, nyt alla pyörii 185-55-15 renkaat peltivanteilla + alkuperäiset kapselit.
      Jos kulutusta minimoi, niin 1.2 TDI '3L' A2:ssa on ollut ns. aero setti, johon kuuluu ilmanohjaimia alustaan ja keskitunnelin peittävä lämmönkestävä suojus/ilmanohjain. Osat on 'bolt on' ja englannin foorumilla väittävät kulutuksen tippuvan jopa 0.5 litraa maantie/moottoritieajossa. Osat maksaa kylläkin 135 Euroa, joten ei meikäläisen ajoilla kannata. Hifistely mielessä tietysti voisi joskus osat hankkia, olisipa ainakin katsastusmiehellä ihmeteltävää kun pakoputki on kadonnut näkyvistä...

      Korisarjaakin on joskus A2:een myyty Audin kautta, nyt sitä ei saa enää mistään, eikä maailmalla niitä pyöri tarjolla edes käytettynä, joten tyydyn alaosan mustien muoviosien maalaukseen...

      Kone on heikko lenkki tässä projektissa. Mulla on 1. autossa 1.2 TSI 77kW/175 Nm, ja olen leikitellyt ajatuksella saada ko. kone A2:een, ja päivittää ABT:n lastulla 103kW/225 Nm:iin. Voipi olla käytännössä liian vaikea homma, vaikka A2:sta on saanut 1.6 FSI:llä 81kW tehoisena ja 66kW 1.4 TDI:llä, ja ainoa tekninen ero 55kW autoon on taka-akselin levyjarrut ja etujouset (raskaampi kone). Joku on englannissa saanut kadulle A2:n jopa 110kW 1.8T koneella, tuskin onnistuisi ikinä Suomessa!

      Tietääkö muuten kukaan mikä on käytännön ero 1.4 16V 55kW AUA ja 1.4 16V 74kW AUB koneella (Lupo, Polo, Fabia)?? Jos tämä on bolt on homma niin että vaihtaa esim kannen + hengitys ja ohjauspuolta AUB:sta AUA:han niin tätä voisi jossain vaiheessa harkita. Numeroiden perusteella lisäteho tulee kylläkin vasta lisäkierroksilla, ja alavääntö saatta heiketä mutta kevyessä autossa tuo ei juuri haittaisi.

      Pitää nyt ekana laittaa paikoilleen tuo K&N filtteri ja katsoa paraneeko sinänsä ihan pirteä kulku (0-100 n. 12 sek) yhtään tällä 60 Euron investoinnilla ja pitää jalat (toistaiseksi) maassa koneosastolla.

      Comment


        #4
        Pitää nyt ekana laittaa paikoilleen tuo K&N filtteri
        Älä tee tuota. Ei oo ollenkaa A2:n tyylistä.

        Comment


          #5
          Mukava että joku harrastaa pikkukakkosta! Mulla on ollut kohta viisi vuotta ja 100tkm 66 kW TDI.

          AUA:n ja AUB:n eroa en tiedä mutta joskus vuonna nakki kaveri selvitteli asiaa. Sillä oli silloin Golf tuolla 55kW 1.4 16V-koneella. Raudassa on eroa eli pelkällä softalla sitä ei ole tehty. Joskus oon ajanut jollain Seatilla jossa oli 1.4 16V 74 kW. Luonteeltaan kone jossain ärsyttävän ja raivostuttavan välimaastossa. Vaatii nimittäin kepittämistä enemmän kuin lääkäri määrää. A2 jossa olisi 1.4 TFSI S-tronic -voimalinjana olisi aika makea peli. Koneenvaihto A2:een on varmaan sen verran iso homma että kannattaa samalla vaivalla tehdä sitten homma vaikeimman kautta ja jättää kepukkavaihteisto tallin nurkkaan. :)

          Mulla on kesävanteina 16" OZ Superleggerat 195/45-16 renkailla. Tuo koko menee vielä madaltamattomaan jotenkuten, siis ilman että koko keksintö näyttää vielä typerämmältä mitä se monien mielestä on. Talveksi oon pyöräyttänyt alle keveydestään tunnetut A3 Attractionin 15" vanteet ja rengaskokona 185/55-15.

          Mulla on vielä vakioalusta mutta päivittämistä oon miettinyt. Onko Koni FSD + H&R ollut hyvä setti? Onko tuossa pikkubensassa alusta samalla tavalla "eriparia" kuin TDI:ssä? Tarkoitan siis sitä, että keula on perää pehmeämpi painojakaumasta (?) johtuen?

          Comment


          • #6
            Tero, en ole kerennyt paljoa ajella alustamuutoksen jälkeen, ja FSD:t vaatii sisäänajon ennenkuin säätyneet optimaaliseksi. Joka tapauksessa alusta on nyt vähintäänkin jämäkkä, ja huomattavasti tukevamman tuntuinen, Auto ei kyllä juuri kallistele tai nyökkäile ja hidastetöyssyt menee läpi tosi eleettömästi. Mukavuus ei kaupunkikatujen talvisissa röykytyksissä ole kyllä yhtä hyvä kuin alkuperäisenä, jouset on sen verran jäykät, eli mukulakivikadulla voi meno olla aika ravistavaa. Alkuperäiset jousetkin on aika hyvät, ei mielestäni eri paria bensamallissa, tosin alkuperäiset takaiskarit oli mulla aivan loppu. Alunperin meinasin laittaa FSD:t vakiojousien pariksi, mutta sitten sain sopivasti nämä HR jouset. UK A2OC foorumilla on monet jättäneet taakse alkuperäiset jouset, ja laittaneet madallusjouset vain eteen 'etunojan' saamiseksi. Säästin alkuperäiset jouset jos joskus haluaa palata mukavuuslinjalle.

            K&N asennuksesta sen verran, että en meinannut paketissa olevaa tarraa liimata takaluukkuun, joten sopii siis A2 tyyliin siinä kuin alkuperäinenkin suodatin, autolla tulevaisuudessa ajettavilla kilometreillä voin unohtaa auton loppuiäksi tuon K&N suotimen sinne konehuoneen alasuojamuovin taakse.

            Comment


            • #7
              Nää on kivoja harrastepelejä, meiltä löytyy pihalta tällanen... 1.6FSI S-line ja vielä Open Skylla. Kyllä vaimon kelpaa tolla ajella töihin. ;)

              Comment


                #8
                En kauheasti ole kuvia laitetuista pikkukakkosista nähnyt, mutta tuo Albanzon laite on yksi hienoimmista. Jos on korisarjalla tuunattu, on kyllä osunut aikalailla nappiin.

                Comment


                • #9
                  Orkkis puskurit. :)
                  Viimeksi muokannut 8866; 6.2.2011, 10:55. Perustelu: ^merkkiä ei käytetä.

                  Comment


                  • #10
                    Albanzon A2 on hieno, musta väri kyllä sopii paremmin kuin niin tavallinen harmaa! Haen helmojen maalaamisella korin väriseksi samaa mataluuden vaikutelmaa.
                    Paljonko alustaa laskettu, ja onko pyörien koko kasvanut, näyttää tuo lokarin kaaren ja pyörän väli muistikuvan perusteella pienemmältä kuin omassa 25 mm madalluksella ja 185-55-15 talvirenkailla. Kärsiikö tuolla rengatuksella poiketa sileiltä baanoilta?

                    Comment


                    • #11
                      Säädettävä alusta tuossa on alla ja on melko alas pudotettu, tarkkaa madalluksen määrää en osaa sanoa. Renkaina on 195/40-17", mutta seuraavat tulee olemaan 45-sarjalaiset, jotta saadaan menoa hieman pehmeämmäksi ja kaaret paremmin täyteen. :)

                      Comment


                      • #12
                        Nyt tuli eka kerran ajettua A2:lla muualla kuin kaupungissa alustasarjan asennuksen jälkeen, ja on kyllä tukevan ja jämäkän tuntuinen maantievauhdissa, eikä routavauriot tunnu missään, kaikenlainen pikkuautomaisuus on tiessään. Kehä III remontin kiertotiemutkat pystyi aamuyöllä ajamaan vauhdilla läpi, ja vaikka ne kiertotiet on tosi epätasaisesti asvaltoitu, ei mitään ongelmaa ajaa niin kovaa läpi kun pidon puolesta uskalsi. Alusta tuntuu myös parantaneen nastarenkaiden purentaa liukkaalla, pysynee rengas paremmin tiessä kiinni. Kevättä jo odottelen innolla jotta pystyy kunnolla kokeilemaan ajo-ominaisuuksia, A2:ssa on tärkeää pitää vauhti mutkien läpi, sen uudelleen kelaaminen kun näet kestää.

                        Kirjoitan tätä ulkomailla ja jännitän lähteekö A2 viikon pakkasessa seisonnan jälkeen Hki-Vantalla käyntiin Lauantai-iltana...

                        Comment


                        • #13
                          Päivitetäänpäs tilannetta...
                          Autolla päästy ajamaan kuivalla tiellä, tosin nastarenkailla vasta, ja alusta kyllä toimii tosi hyvin. Lisäbonuksena tuulisella säällä paljon parempi suuntavakaus, vakioalustalla sivutuuli vaikuttaa aikalailla, nyt huomattavasti vähemmän.
                          Sain nyt asennettua Aero-pyyhinsarja ja 4 pisteiset tuulilasinpesusuuttimet, nyt näkyy kurakelissäkin!
                          Samoin K&N suodatin löysi viikonloppuna paikkansa (alkuperäisen elementin tilalle), tuntuu että kone piristyi selvästi, saattaa tietysti olla että kuvittelen vain...
                          Sain edullisesti 16" vanteet 205/45 renkailla, ihan perus 5-puola aluvanteet, ei raaskinut investoida (vielä) uuteen settiin. Alkuperäiset alut kierrätän talvirenkaille, ellei jotain kiinnosta ne (195/55/15 Semperit renkailla ja n. 10 tkm ajettu).
                          Saksan foorumilta löytyi tieto, että A4 cabrioletin alamaski sopii A2:n alailmanottoritilän aukkoon pienillä muokkauksilla, tämän voisi tehdä jos maski ei maksa maltaita (kromilistaviritykset voisi unohtaa). Samalla vaihtaisin uudemman A2:n ritiläylämaskin, se sopii paremmin tuon A4:n alamaskin kanssa yhteen.
                          Jos joku A8 omistaja vm 2003-2005 lukee tätä, voisitko mitata alamaskin leveyden ja korkeuden, kuvan perusteella voisi olla lähellä A2 alaimanottoaukon kokoa (800mm x 130mm). A4 Cabrioletin maskin tapauksessa pitää maskin sivulle tehdä pienet täytepalat.

                          Comment


                          • #14
                            Kuulostaako uskottavalta, että ko. 1.4 16V 55kW/75 hp 126 Nm vapari bensakoneen pelkällä optimoinnilla saisi 88 hp / 144 Nm? Tällaista mulle tarjottiin 500 hintaan. Tuollaiset 15% parannukset kyllä jo tuntuisi 895 kg painavassa autossa, kun jo pelkkä K&N korvaussuodattimen vaihto toi perstuntumalla lisäpotkua.
                            On kyllä nautinto kurvailla H&R/FSD alustalla + 205/45 renkailla, mutkaominaisuudet on kohdillaan. Tuntuu että mukavuus on parempi kuin 185/55 talvirenkailla, oliskohan FSD:t sopeutumisella osuutensa asiassa. Kuopat ja töyssytkin ylittyy kuin isolla autolla.
                            Meneillään on Concert II asennus Concert I tilalle, jotta saa soitettua sekä CD:tä että MP3 tiedostoja. jotain asioita pitää selvittää vielä kun ei ihan kaikki pelitä.
                            Muut hommat odottaa vuoroaan, vahaus olisi hyvä tehdä kun on vissiin muutama vuosi vierähtänyt viimeisestä käsinvahauksesta.
                            Helmojen maalaukselle tuli lisäsyytä, kun joku oli raapaissut takalokasuojan reunasta puskurinkulmalla maalit veke muovia myöten... Tosi kiva yllätys. Kuulostaako 800 Euroa oikealta hinnalta katon ja peilinkuorien ylimaalamisesta kiiltävän mustaksi ja muovihelmojen sekä puskurin alaosien maalauksesta alkuperäisellä hopealla? Onko hyviä kokemuksia (hinta/laatu) Turun seudun maalareista?

                            Comment


                              #15
                              Optima lupailee 84 hp chipillä. Vähän tuo tuntuu huimalta sekin vaparikoneesta, mutta A2 on melko eko-viritteinen, joten onhan se kai mahdollista..

                              Maalaushommat on aika hintavia. Mulle maksoi pelkkä puskurin maalaus 200€.

                              Comment


                              • #16
                                Kysyppä eri paikoista tuolle maalaukselle hintaa ilman kuittia :=) Pitäs tippua huomattavasti...

                                Comment


                                • #17
                                  Sain nyt Concert II:een tarvittavat kaikki adapterit ja sahattua + hiottua soittimen A4:n etulevyn suorakaiteen muotoiseksi ja siten A2:n aukkoon sopivaksi. Yllättävän helppo homma sopivilla välineillä, vaikkakin aika työläs kun vähän väliä piti sovittaa ja ensin teipata koko laite ympäriinsä ettei laitteen sisään mene muovipurua. Kojelauta modernisoitui kertaheitolla kun C-kasettipesä katosi. Saksasta on tulossa vielä SD/USB/AUX-In adapteri, jonka pitäisi sallia vielä CD-vaihtajankin käytön rinnalla, kaikki CD:t kun ei suostu kopioitumaan MP3:ksi ja CD-boksi on ihan kätevä tällaisten levyjen säilytyspaikka. Tuning Fanatics Shop nimisestä firmasta saa e-baysta ko. laitetta muuten 39 Eurolla + 10 EUR postikulut Suomeen.

                                  Oheisesta linkistä kuvia nykyisillä 16 tuuman vanteilla ja 205/45 renkailla. Tämä kaipaa kyllä noiden helmojen, puskurien alaosien harmaaksi sekä katon ja peilien mustaksi maalausta, ja mahtuishan tuonne isommatkin vanteet, pitää vaan edetä pikkuhiljaa kun ei tuo budjetti ole ihan rajaton...
                                  http://i1233.photobucket.com/albums/.../A2/A2sivu.jpg
                                  http://i1233.photobucket.com/albums/...j/A2/A2etu.jpg

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitää tehdä tallissa tilaa kupla projektille, niin nyt olisi tämä A2:n myytävänä jos vain löytyy ostaja joka ymmärtää eron tonnin-pari halvemmalla myynnissä oleviin karvalakkimalleihin. En saanut aikaiseksi helmojen ja katon maalausta, tuli asuinhuoneiston laajennusprojektiin ryhdyttyä Heinäkuussa.
                                    En tuohon ilmoitukseen laittanut, mutta auto on ollut ainakin talvet ja suuren osat muustakin ajasta v:sta 2006 parkissa joko autokatoksessa tai kylmässä tallissa.
                                    Todistetusti vannoutuneille VAG -miehille ja varsinkin -naisille reilu alennus pyyntihinnasta!

                                    http://www.nettiauto.com/audi/a2/4413984

                                    Comment

                                    Working...
                                    X