Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI V6 kuinka pitkiä starttaus aikoja teillä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI V6 kuinka pitkiä starttaus aikoja teillä?

    kone tyyppi on BAU 132kw 2.5tdi. Ei ole ennen ollut kyseistä autoa niin haluan tietää että millaisia aikoja teillä on tälläisissä koneissa kylmänä starttaus ja sitten kun auto on lämmin?
    Kun tuntuu että tuota joutuu lämmintä konettakin aina starttaamaan muutaman sekunnin ennenkuin lähtee käyntiin.
    Kylmänä vähän pidempäänkin(5-6s ja useamman hehkutuksen jälkeen)

    Miten tuon kuuluisi lähteä käyntiin jos kaikki on kunnossa?
    Pakkasta esim. -10 ja ei ole autossa roikkalämmitintä(vielä) niin miten pitäisi käynnistyä ja onko tarvis hehkuttaa monta kertaa jos auto on kaikinpuolin kunnossa oleva?
    Ja miten sitten taas jos auto on lämmin niin minkä pituinen startti yleensä riittää auton käynnistymiseen tuossa konetyypissä?

    #2
    No yleensä puolilämpösenä pitkä starttaus viittaa pumpun fyysiseen ajoituksen olevan hieman myöhässä.
    Kylmänä pitkä starttaus oireilee monesti heikoista hehkuista. Itelläki on tänä talvena tullut tää sama oire,
    mut ei siitä jaksa stressata kun kohta tuo menee atomeiksi koko kone kuitenkin. :)

    Comment


    • #3
      Meinasitko juurikin tuolla fyysisellä pumpun ajoituksella sitä yhtä rullaa jossa on ne 3 kuusuiokolo ruuvia??
      Ja kun kone on puolilämmin niin ei sitä nyt ihan niin pitkään tarvi startata kuin kylmää konetta mutta ei se ihan avainta kääntämälläkään lähde käyntiin, vai onko nuo sellaisia koneita edes olemassa että lähtisivät ihan avainta kääntämällä lämpimänä käyntiin jos kaikki on kunnossa? Siksi kyselinkin täälä vähän nuita starttauksien pituuksia kylmänä, puolilämpimänä ja lämpimänä?

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors
        ...vai onko nuo sellaisia koneita edes olemassa että lähtisivät ihan avainta kääntämällä lämpimänä käyntiin jos kaikki on kunnossa?
        Ainakin työpaikan Toyota Corolla 2.0 diisseli ajettu 500+tkm lähtee avainta näyttämällä käyntiin niin kylmänä kuin lämpösenäkin.

        Toista tuntuu olevan näitten premium autojen kanssa...

        Comment


        • #5
          mulla kans 132kw bau. Kylmänä aamulla -9 astetta ni joutuu tekee joko 3 lyhyttä starttia ennenkuin rupee käymää ite tai sit 1 pidemmän n.5 sek ennenkuin käy kaikilla. Lämpimänä laakista.

          Comment


          • #6
            siksippä juuri kysyinkin että mitenkä pitkiä starttaus aikoja näissä autoiss nimenomaan on. Tiedän kyllä miten corollat lähtee käyntiin. Eli tuosta vastauksesta ei ollut minulle kyllä mitään hyötyä:(

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja joekopo Näytä viesti
              mulla kans 132kw bau. Kylmänä aamulla -9 astetta ni joutuu tekee joko 3 lyhyttä starttia ennenkuin rupee käymää ite tai sit 1 pidemmän n.5 sek ennenkuin käy kaikilla. Lämpimänä laakista.
              Eli ilmeisesti se on tuon auton normaali käyttäytymistä jos lähtee kylmänä käyntiin tuollalailla. Onko JOEKOPO katsonut onko hehkut kondiksessa? Itse en niinkään hehku vikaa epäile itseltä ensimmäisenä koska lämpimänäki starttaus on mielestäni normaalia pidempi, ei kuitenkaan monia sekunteja, mutta kuitenki joutuu hetken pyörittämään ennekuin hörähtää käymään. Tuota pumpun ajoitusta olen miettinyt että olisko se vähän liikkunut remmin vaihdon myötä kun remmi on sinkunut kun on ajettu nyt remmillä 30tkm.

              Comment


              • #8
                Itsellä on AKE-tyyppinen muuten "vastaava" pannu kun teikäläisellä (korbimotors) ja lähtee käymään kyllä viimestään parin kolmen sekunnin startilla jos on vaan hehkuttanut kunnolla. Jos on hehkuja paukkunut niin varmasti joutuu starttaileen kauemmin. Kokemusta on.

                Tosin en tiedä mutta kuvittelisin tuossa uudemmassa nyt on samanlainen hehkutussysteemi kun vanhemmassa... Korjatkaa jos olen väärässä. =)

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Markus-82 Näytä viesti
                  Itsellä on AKE-tyyppinen muuten "vastaava" pannu kun teikäläisellä (korbimotors) ja lähtee käymään kyllä viimestään parin kolmen sekunnin startilla jos on vaan hehkuttanut kunnolla. Jos on hehkuja paukkunut niin varmasti joutuu starttaileen kauemmin. Kokemusta on.

                  Tosin en tiedä mutta kuvittelisin tuossa uudemmassa nyt on samanlainen hehkutussysteemi kun vanhemmassa... Korjatkaa jos olen väärässä. =)
                  tarkoititko että kylmällä koneella esim. pakkasta -10 niin hyvän hehkutuksen jälkeen lähtee 2-3.s jälkeen?
                  Tuo minun auto ei ollut roikassa tänä aamuna ja pakkasta jotain -7 tai -8 ja n.3-4krt hehkutuksen jälkeen auto lähti käyntiin n. max 5.s startin jälkeen ja käy heti tasaisesti ja ei savuttele jne... eli onko normaali?
                  Lämpimänä joutuu kyllä kans starttaamaan muutaman sekunnin jopa 3.s ennekuin lähtee käymään.

                  Comment


                  • #10
                    Koslasta ei valitettavasti löydy lämmitintä... Ei eberiä eikä lokia.

                    Käväsin varmuuden vuoksi testaan äsken että kauanko joutu starttaan niin melko tarkka kolme sekuntia meni. Autolla ei ole ajettu eilisen päivän jälkeen ja pakkasta olis tällä hetkellä auton mittarin mukaan 9,5 astetta.

                    Itsellä on ollut semmoista pientä ongelmaa etenkin viime talvena että jostain syystä hehkutus ei kestä kauaa. Merkkivalo samuu jo sekunnin kahden päästä kun on kääntänyt hehkutus asentoon ja ymmärtääkseni hehkutus ei sillon ole ollut riittävä. Olen sitten tehnyt hehkutuksen uudestaan ennen käynnistyksen yritystä. Jos lähtee heti kokeileen starttia niin ei lähde kyllä ns. normaalisti käymään.

                    Ja vielä semmonen että näillä pakkasilla kyllä ainakin omasta huomaa heti jos ei lähde kaikki pytyt käymään. Se mielestäni laittaa syyn hehkuille.
                    Viimeksi muokannut Markus-82; 22.11.2010, 18:30. Perustelu: Lisäys...

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Markus-82 Näytä viesti
                      Koslasta ei valitettavasti löydy lämmitintä... Ei eberiä eikä lokia.

                      Käväsin varmuuden vuoksi testaan äsken että kauanko joutu starttaan niin melko tarkka kolme sekuntia meni. Autolla ei ole ajettu eilisen päivän jälkeen ja pakkasta olis tällä hetkellä auton mittarin mukaan 9,5 astetta.

                      Itsellä on ollut semmoista pientä ongelmaa etenkin viime talvena että jostain syystä hehkutus ei kestä kauaa. Merkkivalo samuu jo sekunnin kahden päästä kun on kääntänyt hehkutus asentoon ja ymmärtääkseni hehkutus ei sillon ole ollut riittävä. Olen sitten tehnyt hehkutuksen uudestaan ennen käynnistyksen yritystä. Jos lähtee heti kokeileen starttia niin ei lähde kyllä ns. normaalisti käymään.

                      Ja vielä semmonen että näillä pakkasilla kyllä ainakin omasta huomaa heti jos ei lähde kaikki pytyt käymään. Se mielestäni laittaa syyn hehkuille.
                      Otitko monesti hehkutuksen ennen starttia? Tuossakaan ei ole vielä minkäänlaisia lämmittimiä mutta huomena tulee lokilämmitin ja sisähaaroitin. Samalla tarkistetaan ja mitataan kaikki hehkut ja myös pumpun ajoitus katsotaan ja säädetään tarvittaessa. Porukat täälä foorumilla puhuvat että kannattaa säätää tuo ajoitus kartan yläreunaan niin alkaa paremmin lähtemään käyntiin lämpimänäkin.
                      Kylmällä koneellahan tuo hehkun valo palaa pitempäänkin mutta lämpimällä koneella ei muutakuin vilahtaa.
                      Mutta eikös se kuitenkin hehkuta senkin jälkeen kun hehkutus valo sammuu jos virtoja pitää päällä pitempään ennen starttia? Vai loppuuko se hehkutus siihen kun valo sammuu?

                      Comment


                      • #12
                        Tuosta valoasiasta en tiedä että jääkö hehkutus päälle vaikka valo sammuu mutta äsken starttasin ekan hehkutuksen jälkeen ja hehkutus kesti (ainakin valon palamisen mukaan) varmaan sekunnin verran kauemmin kun starttaus.

                        Itsellä ainakin auttoi hehkujen vaihto käynnistymiseen kylmänä. Jos mosa on lämmin ja on vaikka kesä niin ei kyllä kestä startti tosiaan kuin sitä kolmen sekunnin luokkaa maksimissaan. Muuten oon ollut sit liian kiire vääntää avainta. =) Viime talvena oikeen ihmetytti välillä vaikka oli liki kolkyt raatia pakkasta niin lähti käymään niinku "palmun alta". Ja kehrää niin kuin kissa... raksraksraksraks. =)

                        Comment


                        • #13
                          Riippumatta esilämmityksestä oma AKN-koneinen lähtee aina kuin "palmun alta". Sekunnin startilla ehkä. Kylmänä vain hehkun aika pitenee, mutta starttaa yhtä nopeasti.
                          Kone avattu viime kesänä, nokat ja kaikki jakokilkkeet uusittu ja pumpun ajoitus tsekattu niin ennakkoon kuin saa.
                          Hyvin pelittää.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
                            Riippumatta esilämmityksestä oma AKN-koneinen lähtee aina kuin "palmun alta". Sekunnin startilla ehkä. Kylmänä vain hehkun aika pitenee, mutta starttaa yhtä nopeasti.
                            Kone avattu viime kesänä, nokat ja kaikki jakokilkkeet uusittu ja pumpun ajoitus tsekattu niin ennakkoon kuin saa.
                            Hyvin pelittää.
                            mikäs se on se lukema mihin se pumppu kannattaa säätää?? vai katsotaanko se sillä testerillä ja säädetään jonkun asteikon yläreunaan?

                            Comment


                            • #15
                              En ole tästä aivan varma mutta saattaahan tuo akkukin olla yks syy tuohon starttauksen pituuteen kun ei ole kuin jotain 74Ah akku tuossa. Sais varmaan olla 100Ah akku niin jaksain rivakammin pyörittääkkin?

                              Comment


                                #16
                                Ei se tuosta akun amppeerituntimäärästä ole kiinni.
                                Pumpun ajotuksen tsekkaus nyt ensimmäisenä. Kellolla se kohalleen säädetään, joten jos ei tiedä mitä tekee niin paree antaa liikkeen hoitaa. Tietysti jos haluaa opetella niin se kyllä helpottaa kukkaroa tulevaisuudessa :)
                                Ei nuo V6 TDI:t niin kivikautisia ole, että pitäisi monta kertaa hehkutella.
                                Näillä pakkasilla noidenkin pitäisi tärähtää käyntiin kuin kesällä.

                                Sitten kun puhutaan -20 ja sitä alemmista lämpötiloista voi olla vaikee saada käyntin autoa, jota pitää sahata jo näillä keleillä.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko muilla V6TDI:n omistajilla sitä ongelmaa talvella, kun autoa pitää lokilämppärissä niin hehkutus katoaa lähes kokonaan?

                                  Ihan hieno sitä muuten ois pitää lämmössä, mutta parinkymmenen asteen pakkasilla tolpassa ollutta autoa ei meinaa saada käyntiin, kun hehkut käy ehkä maksimissaan sekunnin päällä. Siinä sitä saa virta-avainta rämpätä.

                                  Itsellä joutuu myös jonkin verran hankaamaan käyntiin verrattuna esim. rivinelosiin konsernin diisseleihin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ettei vaan Jarilla olisi termari sökönä? Kaverilla oli v6tdi koneessa juuri samanlaisia ongelmia ja johtui siitä kun lämmin vesi pääsi termarin läpi lämpötila-anturille hankaloittamaan käynnistymistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on tuota hehkuttamattomuutta lyhyen lämmityksen jälkeen, mutta termari onkin vissiin sökö. Lämpiää hitaasti ja lämmöt seilaa. Muuten lähtee nätisti käymään, ajoitusta on pitänyt aikaistaa viimetalvena.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Viime talvena teetettiin jakopäänremppa. Samassa hässäkässä vaihdettiin mm. tuo termari ja käytettiin samalla kuvut auki (OT: kaikki nokat huoltomiehen mukaan priimakunnossa vaikka 360tkm ajettu, kaikki nostimet ja keinut uusiksi).

                                        Mikähän muu tuon voisi aiheuttaa kuin termari?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kellolla se kohalleen säädetään, joten jos ei tiedä mitä tekee niin paree antaa liikkeen hoitaa.
                                          Olisiko ohjeita tähän ?

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla ei ole tuolle pumpulle ennakkoa tiedossa.
                                            Kone YKK:hon, jonka jälkeen pumppu laitetaan perusasetukselle. En tiedä onko tuossa hihnapyörässä reikä, joka pitää laittaa kohalleen vai jokin muu merkki.
                                            Sitten kello pumpun keskelle kiinni ja ennakko kohalleen pumppua tai hihnapyörää kääntäen.

                                            Huono kylmästartti johtuu aika usein pumpun ajotuksesta, koska sillon käytetään perusennakkoa. Käynnissä ollessa kone tietysti säätää ennakkoa melko laajalla alueella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko JOEKOPO katsonut onko hehkut kondiksessa?
                                              en ole vieä hehkuja tutkaillut, eikä lohkoa tai muutakaan lämppäriä ole.

                                              käyntiin kylmänä lähtee sillee vajaila pytyillä ja siitä parissa sekunnissa herää muut pytyt.

                                              tarvii ne hehkut tutkii ja ajoitus kun kerkiää.

                                              Comment


                                                #24
                                                Riippumatta esilämmityksestä oma AKN-koneinen lähtee aina kuin "palmun alta". Sekunnin startilla ehkä. Kylmänä vain hehkun aika pitenee, mutta starttaa yhtä nopeasti.
                                                Ihan kuin olisit kuvaillut minun AKEa. Se on (ainakin toistaiseksi) lähtenyt "avainta näyttämällä" käyntiin kelillä kuin kelillä (koputtaa puuta). Hehkutus tietty pitää tehdä ennen starttia.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Aiempi AFB-"onnenkoneeni" lähti uusilla hehkuilla jopa -35C:stä käyntiin ilman lämmityksiä, siinä kun ei niitä ollut. Tosin autolla ei voinut heti ajaa, kun ei se oikein liikkunut mihinkään (Tiptr.) ennen kuin lämpeni vähän. Aika karua starttausta, mutta ehjillä hehkuilla ja kunnon akulla lähtee. Huonoilla hehkuilla yhtä tuskaa ja kannentiivisteen kanssa onnensa kokeilua.

                                                  Koneessa on ainakin 2 lämpöanturia ja laatikolla vielä omansa.
                                                  Termari kannattaa vaihtaa viim 200 tkm kohdalla jakopäärempan (ja sen vesipumpun) kanssa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Oma AKN temppuili viime talvena kun pari hehkua oli pimeänä. Vaihdon jälkeen on toiminut kuten ennenkin kylmänä ja lämpimänä; starttaa kuin palmun alta. Eri pituinen esilämmitys webastolla ja/tai säteilylämppärillä ei tunnu vaikuttavan mitenkään starttausaikaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                      Ihan kuin olisit kuvaillut minun AKEa. Se on (ainakin toistaiseksi) lähtenyt "avainta näyttämällä" käyntiin kelillä kuin kelillä (koputtaa puuta). Hehkutus tietty pitää tehdä ennen starttia.
                                                      Täällä kanssa samanlaiset huomiot AKE:n kanssa, "avainta näyttämällä" käyntiin kelillä kuin kelillä. Viime talven huippupakkasissa ilman "lohko"lämmitintä piti jopa kaksi sekuntia startata.

                                                      Tosin ei silloin kun on 4 hehkua pimeänä, silloin sai jo sahata useampaan otteeseen, eli valistumaton, kouluttamaton arvaus olisi että hehkuja pimeänä tässä tapauksessa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eilen ei lähtenyt enää kymmenen asteen pakkasesta, vaikka oli öljykeitin päällä parituntia. Tänää vaihtelin hehkuja ja kaikki oli mykkiä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Marqs
                                                          Ettei vaan Jarilla olisi termari sökönä? Kaverilla oli v6tdi koneessa juuri samanlaisia ongelmia ja johtui siitä kun lämmin vesi pääsi termarin läpi lämpötila-anturille hankaloittamaan käynnistymistä.
                                                          Missäs kohti näissä on tämä lämpötila-anturi, niin vois jokuaamu kokeilla ottaa irti ja kattoa että lähteekö äkäsemmin käyntiin. Nyt tahtoo tuo puolilämpöisenä starttailuttaa, eli justiin sen 30min eeberillä lämmittelyn jälkeen joutuu muutaman sekunnin startin tekemään. Kylmänä lähtee taasen kun palmun alta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja WezH Näytä viesti
                                                            Täällä kanssa samanlaiset huomiot AKE:n kanssa, "avainta näyttämällä" käyntiin kelillä kuin kelillä. Viime talven huippupakkasissa ilman "lohko"lämmitintä piti jopa kaksi sekuntia startata.

                                                            Tosin ei silloin kun on 4 hehkua pimeänä, silloin sai jo sahata useampaan otteeseen, eli valistumaton, kouluttamaton arvaus olisi että hehkuja pimeänä tässä tapauksessa.
                                                            ...toistaiseksi toimii täälläkin, eli toissatalvisen akunvaihdon jälkhen on lähteny hyvin käynthin kelillä ku kelillä. Ei ehkä pelekkä avaimen näyttäminen ja hätänen avaimen liike riitä, mutta ei tartte "sahata".

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X