Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Back in Black - Ruumisauton paluu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Back in Black - Ruumisauton paluu

    Kesän loppupuolella onnistuin hieman määrällisesti keventämään harrastekalustoa ja keski-ikäistymisen vimmassa oli tarkoitus palata vanhoihin hyviin aikoihin nelitahtienduron merkeissä. Paria vaihtoehtoa tulikin tutkiskeltua melko vakavissaan, mutta sitten bongasin myynti-ilmoituksen foorumillakin tutusta autosta. Siinä meni sitten sen prätkän hankinta? Autoa katsomaan mennessä ajatukset olivat vielä melko epäileväiset, auton vaiheista foorumiveli Kööpikän omistuksen jälkeen kun ei ollut mitään tietoa. Noh, komposiittihan yllätti positiivisesti. Muutamaa teinipurkkaviritystä huomioimatta tekninen kunto oli ok, tekniikka on entuudestaan kohtuullisen tuttua ja hinta muodostui lyhyiden neuvotteluiden perusteella sopivaksi. Siispä ? Back in Black.

    Kuosi ostohetkellä: http://www.ox-bros.org/typ44/komposiitti_1.png ja http://www.ox-bros.org/typ44/komposiitti_2.png

    Korin ainoa huono kohta on takaluukku ja siinä erityisesti pelti, jossa lukot ovat kiinni. Ihmetyttää, miten lukot yleensä vielä pysyvät paikoillaan, sen verran hauraaksi on pelti päässyt. Arvelin pääseväni helpommalla, jos löytäisin parempikuntoisen luukun. Ostoilmoitus foorumille ja onni potki, ehjä luukku hilppeineen löytyi (Mikulle kiitokset): http://www.ox-bros.org/typ44/luukku.png

    Painemodaustahan ruumisvankkuriin on harrastettu jo aiemmin, mutta tahtotilana olisi saada MC:stä irti käytännölliset (hehheh) 300 hp. Budjetiksi asetin noin 1500?, joten osien keräämisessä on yritettävä pitää vyö jokseenkin tiukalla. Osia on jo nurkkiin kertynytkin, listalla tähän saakka hankitut kamat:

    - RS2-ahdin, pakosiipi-invalidi
    - ehjä pakosiipi
    - suutintukki
    - 5* 390cc Bosch 0280156023 ?suuttimet
    - bensapaineen säädin
    - Megasquirt

    Kiitokset näistä VilleP:lle, Porkkikselle, Santulle ja KariM:lle! Kuten luettelosta näkyy, päädyin moottorinohjauksessa lopulta MS:ään. Hinta oli valmiiksi kootulle paketille sopiva, josta budjetti kiittää. Alkuun yritetään saada MS ohjaamaan bensapuolta ja ahtopainetta, kipinäpuolen hoitakoot alkuperäiset osat. Projektista kun on kyse, niin muutoksiltahan ei voine välttyä, ennemmin tai myöhemmin. Mega-maailma on vielä tässä vaiheessa minulle täysin uutta, joten apu ja hyvät neuvot ovat jatkossa varmasti tarpeen.

    Huomisen ohjelmassa on saada Lötkö omalle tallipaikalle. Vaatii vielä ?pientä? siivoamista ja järjestelemistä, mutta eiköhän puuhanurkka siitä valmistune.

  • #2
    Vihdoinkin mielenkiintoinen projekti Ikosen urssin lisäksi eikä aina noita B5 koppasia tusina audeja. :)

    Comment


    • #3
      Ei hell... itsekin katselin tätä aiemmin, meinasin kauppakassin virkaa toimittamaan ostaa pois kuleksimasta.
      Parempaan kotiin. Tätä seurailin mielenkiinnolla että koska tämä mahtanee mennä kaupaksi.

      Comment


        #4
        Varmaankin tuosta iisalmesta kävit tämän ostamassa ? Itsekkin mietin ostoa, kun työpaikallani on tämän entinen omistaja joka kehui että hyvin oli toiminut hänellä... Ja markon kanssa samaa mieltä välillä vähän erinlaista projektia =)

        Comment


          #5
          Juu, Iisalmestahan tämä haettiin. Pitäisköhän tässä kuitenkin viivyttää projektin alkua viikolla, niin pääsisi aloittamaan viikolla 44.

          Comment


            #6
            Mikä versio Megasta tuli hankittua?

            Hanskaako 5sylinterisen 1-sakaraisella Hall-levyllä vai vaatiiko vieläkin 5-sakaraisen?

            Sytkän ohjauksen lisääminen vaatii muistaakseni oikein yhden karvan kytkennän. Sen puolesta turha sitä kipinää arastella.

            Comment


              #7
              Hehe, nonnii, sit ens kesänä metsästään matalia 14s aikoja varttimailille ja aiheuttamaan traumoja "nopeiden" autojen kuskeille :D

              Comment


                #8
                Megasquirt on v2.2 (250kPa MAP), softana msns-extra 029y4.

                Edit: Hall-levyyn en osaa vielä ottaa kantaa, kaivelen tietoa... Sen verran muutoksia suunnitelmiin, että käyn huomenna näyttämässä Lötköä konttorilla. Jos vaikka menisi läpi, niin ei tartteis stressata heti noiden muutosten kanssa.
                Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 25.10.2010, 16:33. Perustelu: Lisäyksiä

                Comment


                  #9
                  Hylkyähän katsastuksesta tuli. Vetarin ulompi suojakumi rikki (joka tuli jo itsekin todettua, pääsee näemmä harrastamaan jumppaa) ja klassinen käsijarruongelma (nähtävästi tyypillinen jumitus, tutkitaan...). Lisäksi takavaloista ulommat on ok, mutta myös sisemmät pitäisi olla toiminnassa, siis siinä keskipanelissa olevat. Eihän noita ymmärtänyt edes vilkaista, tuli vaan tsekattua että nurkissa toimii.

                  Sitten oli minulle ihan uusi vika, tuulilasinpyyhkimissä ei toimi kuin yksi nopeus, pitäisi toimia vähintään kaksi. Katsuri ei hyväksynyt selitystä, että toisella nopeudella ne liikkuvat niin hiljaa, että näyttävät pysähtyneet ;-). Onko kellään hajua vian syystä, onko törmätty vastaavaan?

                  Peräänkuuluttaisin samalla kuskin puolen ulkopeilin lasia. Siitäkin huomautus, oli samea. Löytyiskö joltakin nurkista joutavaa?

                  Comment


                    #10
                    Jopas oli nirppanokkanen katsuri. Mahto olla huono päivä sillä.
                    Meniskö ne sisemmät jarruvalot läpi katsastuksesta, jos ne teippais? :)

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Jari Kanerva Näytä viesti
                      Sitten oli minulle ihan uusi vika, tuulilasinpyyhkimissä ei toimi kuin yksi nopeus, pitäisi toimia vähintään kaksi. Katsuri ei hyväksynyt selitystä, että toisella nopeudella ne liikkuvat niin hiljaa, että näyttävät pysähtyneet ;-). Onko kellään hajua vian syystä, onko törmätty vastaavaan?
                      Mitääh?!
                      Ei kai tuosta hylsyä voi antaa, itellä jäi vipuvammaisena vielä keskelle lasia eikä tullu hylsyä. vika toki korjattu mutta vaikka oli ehkä v-mäisin katsuri ikinä, ei tuosta kirjannut edes huomautusta, vaikka 5cm yli näyttävästi oikeasta etuvalosta meinasi hylsyttää.

                      Comment


                        #12
                        Peräänkuuluttaisin samalla kuskin puolen ulkopeilin lasia. Siitäkin huomautus, oli samea. Löytyiskö joltakin nurkista joutavaa?
                        Paikalliseen lasiliikkeeseen ja kysäset, et jaksaisko ne tehä jostain hukkapalasta siihen sopivaa ja sikaliimalla kii, niin mä tuossa samassa autossa sen korjasin muutama vuos sitten... :D

                        Comment


                          #13
                          Lisäksi takavaloista ulommat on ok, mutta myös sisemmät pitäisi olla toiminnassa, siis siinä keskipanelissa olevat.
                          Minä muistelin, että niissä on vain sumuvalot eikä niiden tarvitse edes toimia näin vanhoissa.

                          Kaksi pykälää pitää toimia pyyhkimissä, mutta hidas ja nopea pitäisi minusta riittää. Ei kai tihku mikään lakisääteinen ominaisuus ole?
                          Viimeksi muokannut jasso; 26.10.2010, 18:47.

                          Comment


                            #14
                            Omissa satasissa on kanssa ollut jarruvalot vain kulmavaloissa... Tutulla on tehtynä 200:een juurikin tuo ratkaisu.

                            Comment


                              #15
                              Taitaa kyllä olla inssin oma keksintö, että pitää olla useampi kuin kaksi toimivaa jarru- ja takavaloa. Kolmatta näissä ei vielä tarvitse.

                              Comment


                                #16
                                Tainnu nyt kyllä inssi puhua läpiä päähänsä.

                                Ei mulla ole ainakaan, kun ne ulemmis reunoissa olevat. En kyllä ole muualle sijoiteltuna noissa 100:ssa nähnytkään, lisäjarruvaloa lukuun ottamatta

                                Comment


                                  #17
                                  Tätäpä itsekin kummastelin, kun luin vikalistaa kaikessa rauhassa kotona. Peruutusvalothan tuossa on siinä keskipanelissa ja ne toimivat. Minun mielestäni siinä on kaikki tarpeellinen toiminnassa: takavalot ja jarruvalot nurkissa, peruutusvalot takaluukun panelissa.

                                  Pyyhkijöihin vielä tarkennusta: hidas toimii, mutta nopealla ei tapahdu mitään muutosta eli yhdellä nopeudella mennään. Tihku pelaa normaalisti. Nähtävästi pyyhkijän moottori ei saa käskyä alkaa kiivaammin hommiin, pitänee tsekata miten virta moottorille kulkee ja kokeilla vaikka toisella releellä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos 200:n peili kelpaa, minulta voisi joutaa. Eikö Motonet noita myy?

                                    Comment


                                      #19
                                      Biltema myy ainakin teipin tavoin liimattavaa peilikalvoa, jota voi leikkailla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ainakaan Lempäälän autokatsastuksen tyypeille kelvannut tuo leikkaa&liimaa peilikalvo.

                                        Comment


                                          #21
                                          Leikkasin jo pahvista peilin lasin mallin, täytyy huomenna piipahtaa lasiliikkeessä.
                                          Nyt alkaa tallipaikka olla siivottu ja romut jotakuinkin järjestyksessä. Pääsee viimein asiaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä se on hieno!

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikös tästä autosta ollut youtubessa se yks kiihdytysvideo jotain tatsunia vastaan missä oli mahtavat naurunremakat? :D Ei vaan ole enää..

                                              Comment


                                                #24
                                                Tämähän se: http://www.ox-bros.org/typ44/ruumisauto.avi

                                                Edit: sivupeilin lasi maksoi 5€ lasiliikkeessä. Näitä tiettyjä auton ylläpidossa pakollisia kuluja en laske tuohon projektihintaan, siihen lasken "laitetaas tähän parempi palikka" -jutut.
                                                Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 29.10.2010, 23:37.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ihanaa katseltavaa, kun Nustad jää viivoilla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sääli ku siitä ei oo videota, kun ton jälkee jäi mk iv supra...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pientä päivitystä tännekin. Katsastuksen vikalistaa läpikäyty/korjailtu, käsijarrun jumi helpottui toistuvalla CRC-jumpalla ja paikkojen herkistelyllä eli ottanee kiinni nyt sen verran kuin tarpeen on. Pissapojan suuttimet unohdin mainita edellisessä postauksessa, nestettä ei suihkunnut vaan lorotti sellaisena ujona lorona --> suuttimet uusiksi. Vetarin kumin vaihto jäi aikapulassa kesken, on se vaan kortilla tuo talliaika ;-) Irrotusvaihe on jo käytännössä takanapäin, seuraavaksi puhtaammin käsin palikat kasaan. Taas täytyy foorumia kehua, hyviä ohjeita ja vinkkejä löytyi tuohonkin hommaan. Säästyi "örähdys ja yrjötys" -taktiikalta.

                                                      Samalla etujarruja tsekkaillen tuli mieleen, millaisilla etupaloilla olette Lötköä kokeilleet ja millaisia kokemuksia? Ex-200:ssa tuli vaihdettua Zimmermannin rei'itetyt levyt ja jotkin Ferodon peruspalat, ei kuitenkaan säväyttänyt mutta levyjen viaksi en laittanut. Eli olisko jotain Green Stuffia/vastaavaa järkeä kokeilla, ainakin A4:ssa toimi miun makkuun hyvin. Ja peruslevyillä olisi tarkoitus vielä mennä, Girlingin kamaa siis paikoillaan.

                                                      Edit: harvemmin muuten taitaa vetarijumpasta olla kuvia tarjolla, jos ei ole kaveria kuvaamassa. Se möhnä käsissä tai rukkasissa ei välttämättä tee mieli kameraan tarttua.
                                                      Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 9.11.2010, 15:49.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tuotaniin, pissapojasta sen verran että jos nestettä kumminkin tulee mutta ei paineella niin se kyllä yleensä kielisi paineen puutteesta järjestelmässä eli väsynyt pumppu tai katkos letkussa. Suuttimet kylläkin voi tukkeutua mutta sitten ei tule nestettä ollenkaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Painetta kyllä riitti sopivasti, eikä katkoksia tai vuotoja letkuissa. Se suuttimen "kuula" oli kummallakin puolella sen verran väljä että pyöri kuin se siellä ja sieltähän se vuosi. Kokeilin piruillessani C4:n suuttimella ja suihkua tuli kuten pitikin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Camskilliltä tilaat RedStuffit, naurettavan halpoja suomi hintoihin nähden.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X