Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 Tdi (170hv) moottorin omituinen hyytyminen ja vikasietotilaan siirtyminen...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 Tdi (170hv) moottorin omituinen hyytyminen ja vikasietotilaan siirtyminen...?

    Kyseessä siis -07 125kw moottorilla varustettu farkku A4:nen...Autosta hävisi aivan yhtäkkiä ajossa tehot lähes täysin...Moottori ei lähtenyt enään alakierroksilta vetämään ollenkaan...heti kun kierrokset sai nousemaan (todella pitkällä poletuksella) noin 2600-3000rpm, niin auto nykäisee kerran terävästi ja lähtee taas vetämään...Oireita saattaa jatkua noin 10-20km ajan ennen kuin hehkutuksen merkkivalo alkaa vilkkumaan ja auto siirtyy vikatilaan...Omituista tässä viassa on se, että kun auton sammuttaa (käyttää virrat pois päältä), niin ongelma ja hehkutuksen merkkivalon vilkutus häviää täysin...

    Auto käytettiin heti vian ilmenemisen jälkeen vikakoodien luvussa...Mitään muuta ei löytynyt kuin turvavyön hälyttimestä jokin vikakoodi (edellisen omistajan mukaan turvavöiden hälytin on tahallisesti deaktivoitu)...Epäilivät korjaamolla ilmamäärämittaria vian aiheuttajaksi...mittailivat sitä auton käydessä ja ei antanut arvoiksi kuin alle 4V paria piikkiä lukuun ottamatta...meinasivat, että oikeat arvot huitelevat lähellä 5V ja ylikin...Ilmamäärämittari kuulemma kuitenkin pelaa vaillinaisesti, joten vikakoodia ei sen takia välttämättä ilmaannu...Meinasivat, että jos vika ei sen vaihdolla korjaannu, niin tehot/vääntö alakierroksilla pitäisi kuitenkin lisääntyä...Kävin sitten hakemassa Pörhöltä uuden ilmamäärämittarin ja asentelin paikoilleen...Hinnaksi osalle jäi vaihto-osan kanssa 155?, ei paha kun odotin kalliimpaakin...

    Viikonlopuna aikana olikin sitten ohjelmassa ajella autolla Oulu-Helsinki-Oulu väli, jolloin uuden ilmamäärämittarin toimivuus tuli testattua...eipä ollut vika siinä, ei...Oulu-Helsinki välillä auto nimittäin ajautui vikasietotilaan noin 5-7 kertaa...Tosin sitä samanmoista hyytymistä ei ollut enään havaittavissa, vaan auto meni suoraan vikatilaan, jolloin hyytyminen sitten tapahtuukin väkisin, sillä kierroksetkin rajoittuu siihen 3000rpm...prkle että ottaa päähän...

    Reissun aikana Helsingin päässä auton siirtyessä vikamoodiin, hehkutusvalon vilkkumisen rinnalle syttyi myös toinen keltainen vikavalo (moottorin kuva?)....ajattelin, että nyt muistiin varmasti tallentui jokin vikakoodi kun valo jäi palamaan vaikka virrat käytti pois päältä ja avaimen pois virtalukosta...Mutta mitä sitä paskaa, Ouluun takasin ajellessa sekin valo sitten sammui kokonaan kun käytin auton tankkauksen yhteydessä sammuksissa...Liekkö tuosta kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin vaikka valo ei enää palakkaan...?Toinen huomionarvoinen seikka on se ,että kun auto on siirtynyt vikasietotilaan, niin vakionopeudensäädin ei aina enää pelaa, onko tämä normaalia vai voisiko liittyä jotenkin tähän mystiseen vikaan...?Ja nyt on huomattu myös sellainen seikka, että varsinkin kylmällä moottorilla auto saattaa nykiä alle 2000rpm ajossa....Nykiminen on satunnaista ja lämpimällä moottorilla sitä ei ole esiintynyt juuri ollenkaan...Ja auto nykäisee vain yhdesti kerrallaan, näitä nykäyksiä saattaakin sitten esiintyä muutamia ennen kuin moottori on kunnolla lämmennyt...Ehdotuksia, voisiko kaikki tämä johtua tuosta ahtopaineen säätöventtiilistä (N75) kun eikös näissä ole ollut niissä vikaa...?Ei hirveenä tekisi mieli viedä tätä Pörhölle valohoitoonkaan...

    Auto on vakio, ts. ohjelmamuutoksia ei ole tehty...Turbon reagointi/ahtaminen tarkistettu finturbolla EGR:än uusimisen yhteydessä noin 10tkm sitten...Myös suuttimien arvot on edellisen omistajan mukaan samalla tarkastettu...Kaikki suodattimet polttoaineen suodatin mukaanlukien on vastikään vaihdettu...Mutta missä vika?
    Viimeksi muokannut Gekkonen; 11.7.2010, 20:46.

  • #2
    moi. tulipa yhtäkkiä mieleen että onko moottoriöljyt vaihdettu milloin ja mitkä...ettei siellä yrittäsi hiukkassuodatin tukkoon...!?

    Comment


    • #3
      ^Moottoriöljyt on vaihdettu longlife ohjelman mukaisesti n. 10tkm sitten...Ja hiukkassuodatin on regeneroitu "pakkosyötöllä" samoihin aikoihin kun EGR on uusittu...Lisäksi ajelin varmuuden vuoksi tuon Hesan reissun aikana motarilla noin 50km matkan kierrokset 3000rpm-->, jotta kaikki siellä oleva lika palaisi pois...Unohtui vielä mainita tuossa aloitusviestissäni, että tämä vikatilaan siirtyminen ei tunnu tapahtuvan aivan lyhkäsillä siirtymillä, vaan autolla pitää ajaa noin 50-100km ennen kuin se tekee sen ensimmäisen kerran...ideoita kaivataan edelleen, voipi nimittäin tulla kallis lasku jos pörhölle vie ja jokaisen anturin kerrallaan testaavat...
      Viimeksi muokannut Gekkonen; 12.7.2010, 06:51.

      Comment


        #4
        Vikamuisti lukuun, muuten on turha arvailla yhtään mitään.

        Comment


          #5
          Kyllä siellä vikakoodi nyt viimestään on kerta moottorinvikavalo syttynyt.

          Itelläni meni auto vikamoodiin N75sen takia, mutta vakionopeudensäädin kyllä toimi normaalisti siltikin. Ainostaan tehot alentu.

          Comment


          • #6
            Nyt auto on käytetty pörhöllä vikakoodien luvussa ja olihan sinne tallentunut jotain...Taisi olla suomennettuna jotain tyyliin "ahtopaineiden arvo ylittänyt sallitun raja-arvon" tms...Elikkäs huoltomies ainakin meinasi, että tämä liittyy juurikin tuohon ahtopaineiden säätöventtiiliin...Ja kun auto on vikatilassa (hehkun merkkivalo vilkkuu), niin tällöin hänen mielestään on ilmeisesti normaalia, ettei vakkari pelitä...Otin uuden venttiilin tiskiltä mukaan, mutta aloin jälkeenpäin hieman epäillä antoikohan varaosamyyjä oikean osan, kun ahtopuolelle oli kuiten 2 tai kolmekkin erilaista venttiiliä tarjolla...Elikkäs olisiko jollain mahdollista tarkistaa onko tuo 1K0906283A oikea osanen (N75)...?Pitääpi lähteä tutkailemaan missä kyseinen osa sijaitsee konehuoneen puolella...

            Muuttui muuten hieman ennakkoluulojen mukainen käsitys Pörhöstä...Työnjohtajalla tuntui olevan aivan riittämiin asti kyselijöitä ja hommia tiskillä, mutta ystävällisesti hän käski ajaa auton halliin ja otti itse sen työn alle vikakoodien lukua varten...veloitusta kysellessäni hän vain naurahti ja sanoi, että talo tarjoaa...:)Täytyy sanoa että sen verta hyvä fiilis jäi, että mielellään tuolla seuraavan kerrankin asioi...

            Edittiä:google antoi tuolla varaosanumerolla osan nimeksi Anti Shudder Valve, or ASV, solenoid...eli taitaa olla väärä venttiili mulla kourassa...?
            Viimeksi muokannut Gekkonen; 12.7.2010, 16:13.

            Comment


            • #7
              Nyt ois kuvaa tarjolla osasta jonka mulle pörhöllä kauppasivat, kysymys kuuluukin: onko oikea osanen...?

              http://i282.photobucket.com/albums/k...zapeku/N75.jpg

              En vielä uskaltanut alkaa purkamaan autosta kyseistä anturia, sillä epävarmuus kalvaa vieläkin, että onko tuo oikea osa...Lisäksi näytti, että anturi sijaitsee jossakin alhaalla vänkärin puolella moottorin puolivälin alapuolella, johon on vaikeaa päästä käsiksi irroittamatta ainakin ilmanputsarikotelon ja turbon välistä putkea...Onko kellään varmaa faktaa missä osa tarkalleen sijaitsee...?

              Kysymys numero 2: Löydänkö N75 venttiilin konehuoneesta seuraamalla turbon alipainekellosta (kuvassa osa nro 41) lähtevää letkua...:

              http://i282.photobucket.com/albums/k...apeku/Etka.jpg

              Jännä homma, että osa jonka ostin tänään marmorilta on yllä olevassa kuvassa osanumeron perusteella numero 25 (solenoid valve),mutta näyttää ulkoisesti juurikin osalta numero 26???

              Ainakin tässä videossa se näyttää ohjaavan suoraa turbon alipainekelloa:
              http://www.youtube.com/watch?v=Ce8Se...eature=related

              Comment


                #8
                Pystyn sen verran sanomaan huonolla dieselkoneiden tietämyksellä, että jos tuossa sinun varaosassa on painettu juuri tuo osanumero minkä laitoit niin osa on ainakin saman niminen kuin turbobensan N75. Osa näyttää kyllä aivan erilaiselle kuin bensakoneissa, joku joka tietää jotain diisseleistä voi kertoa onko tuo diiselin N75 erinäköinen kuin bensan. Mitenkä tuo N75 sitten toimii kiisselikoneissa eritavalla kun kerta noin erinäköinen osa on?

                Comment


                • #9
                  Hmmm, jännä homma, sillä esimerkiksi S2:sen N75 venttiilin varaosanumero on 034 906 283 J, joka täsmää numerosarjan perusteella aika lähelle tuota osaa minkä mulle möivät (1K0 906 283 A)...Tuossa on kutenkin 6 numeroa prikulleen samoja, joten voisiko tuo kuitenkin olla se oikea N75 venttiili...?Tuntui siinä varaosatiskillä oleva myyjäkin vähän arvuuttelevan asiaa, joten sillä lähinnä alkoi tämä homma epäilyttään...

                  Tuossa parin vanhemman moottorityypin N75:selle varaosanumerot:

                  Wastegate Frequency Valve (N75)
                  034 906 283 F 1989 - 1991 RR engine in ur quattro & 200 3B engine
                  034 906 283 H 1991/1992 ABY engine and AAN Engines in S4/S6
                  034 906 283 J 3B engine in early S2
                  034 906 283 K ADU and ABY engines in late S2 and RS

                  Mitä eroa tuolla numerosarjan vaihtuvalla alkuosalla ja viimeisellä kirjaimella on...?Selviäis tietty kun lähtis vaan seuraamaan turbolta lähtevää letkua ja paikallistaisi venttiilin sitä kautta...?

                  Comment


                    #10
                    Ensimmäiset kolme numeroa useimmiten viittaa korimalliin tai ylensä auton malliin mihin osa on tarkoitettu. Viimeinen kirjain taas on kertoo mikä versio osasta on kyseessä. Monasti kyse on vain parannellusta korvaavasta osasta, mutta on myös monia osia missä saman korimallin sisällä on eroavaisuuksia osassa eikä ne välttämättä kelpaa ristiin.

                    Comment


                    • #11
                      Väärähän tuo osa oli minkä kävin hakemassa...irroittelin konehuoneesta ylimääräset muovit ja turbon imuputken ja sittenhän tuohon ahtopaineen säätöventtiiliin pääsikin jo käsiksi...Sijaitsee tosiaan moottorin etuosassa ja on jollain peltisellä suojalevyllä lohkossa kiinni...Alipaineletkujahan tuolla menee riostiin ja rastiin, mutta venttiili oli tosiaan helppo paikantaa kun seurasi turbon hukkaportilta lähtevää letkua...Ja osahan oli nimenomaan tuon linkin mukainen päällepäin: http://www.dieselgeek.com/catalog/DCP_4212.JPG

                      En oikeen saanut selville, että millä ihmeellä tuo anturi se on kiinni siinä peltisuojassa joka tulee taas lohkon kylkeen kiinni?Näyttäisi, että jollain mutterilla se tulee siihen kiinni, mutta en viittinyt hirveesti alkaa taisteleen sen kanssa kun uutta osaa ei vielä ole kourassa ja auto pitää säilyttää siihen asti ajokuntoisena...

                      Noh, ei siinä muuta kuin pörhölle ja hyvittivät tämän väärän osan heti kättelyssä...Tilaukseen meni tämä uusi osa, joka on tuossa kuvassa osa nro 26 , eli 8E0 906 627 C pressure converter: http://i282.photobucket.com/albums/k...apeku/Etka.jpg ...Jännä homma sinänsä, että tuossa ETKA:n kuvassa on osien 25 ja 26 kuvat ja osanumerot juurikin väärinpäin...elikkäs tämä väärä osa, joka mulle myytiin on kuvassa osa nro 26, mutta osan nro 25 osanumerolla se mulle myytiin...:) Jännittää jo valmiiksi, että tuleekos sieltä tällä kertaa oikea osa, sillä tuo kuvan osa joka tilattiin ei näytä kyllä juurikaan tuolta N75:lta ja toiseksi siellä moottorin kyljessä oli toinenkin alipaineanturi tämän minulle kaupatun väärän osan kanssa vierekkäin...Päällepäin osat näyttivät lähes samanlaisilta, mutta eivät kyllä Pörhöllä löytäneet muutakaan anturia/osanumeroa tuolle N75:lle, joten se osa tilattiin...

                      Comment


                      • #12
                        Rupesko pirssi pelittää oikean osan johdosta?

                        Comment


                        • #13
                          Eipä hävinnyt vika, ei...Eli nyt on täälläkin tuo ahtopaineen säätöventtiili vaihdettu uuteen ja ei vaikutusta...Pari kertaa nykäsi tasakaasulla ajettaessa (alle 2000rpm) kylmällä moottorilla testilenkin aikana...Lisäksi reilun 200km matkalla auto siirtyi kerran vikasietotilaan ja alkoi vilkuttaa hehkun merkkivaloa...Ongelma poistui totuttuun tapaan käyttämällä virrat pois päältä...

                          Nyt on kyllä meikäläisen pakko nostaa kädet pystyyn tämän ongelman kanssa...Kun ei edes VAGcom:ia omista, niin eipä sitä normi pulliainen osaa tuolle mitään tehdä...Ns. halvimmat ja yleisimmin rikkoutuvat osat on jo tähän autoon vaihdettu, joten arpapeli saa riittää ja auto viedään ensi viikon aikana Pörhölle, jossa saavat etsiä vian perinpohjaisesti...Toivotaan vaan, että vika olisi jokin "halpa" vika, sillä jos diagnoosi kohdistuu turboon tai DPF:ään, niin voipi lasku olla jotain eri luokkaa...

                          Comment


                          • #14
                            Kuinkas herkästi muuten pitäisi tuon ahtimelle menevän servotangon liikkua...?Aika ahdas paikka päästä sitä kokeileen, mutta juolahtipa vaan mieleen...

                            Comment


                            • #15
                              Siskon 2.0 Tdi Octavia teki tuota aivan samaa, eli voima loppui ajossa täysin. Virtojen katkaiseminen poisti vian.
                              Nyt siihen ollaan hakemassa uutta ahdinta...Ei ole vielä vanhaa purettu pois, mutta maailmalta luettuna luultavasti tuo muuttuva pakopuoli karstoittunut "ei-muuttuvaksi",jonka takia ahtoja liikaa ja ahdinkauppias tykkää.

                              Comment


                                #16
                                Ja tilalle kannattaa sit laittaa Fin-turbon hybridi.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisiko heittää lisätietoja tuosta hybridistä? Mitään viritystä ei ole kyllä tarkoitus harrastaa tuon kulkineen kanssa...

                                  Comment


                                    #18
                                    Kysele suoraan Fin-turbolta. Luulen että tulee kestämään paremmin kuin alkuperäinen, eikä sitä autoa tarvitse sen kummemmin viritellä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      1300€ maksaisi Fin-turbolla uusi samanlainen turbo (KKK) tuohon, juuri kysäisin...ihanan kallista...Sokkona en ala tuohon enää mitään vaihteleen, vaan ammattiauttajat kyllä sen vian sieltä tonkii esille...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse sain päivän metsästämisen jälkeen hankittua 40tkm ajetun ahtimen, hiukan alta 200e. Täytyy vaan katsella että pakopuoli toimii tuossa yksilössä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt emäntä sitten soitti Haaparannasta, että auto on ei enää lähde parkkipaikalta käyntiin...Voi v**tu, että osaa v''uttaa!!Soitto Keminmaan pörhölle ja kaikki asentajat jo kotimatkalla...Viaksi huoltovastaava veikkaili suutinta, sillä jos jokin suutin heittää pelittämästä, niin auto ei enään turvallisuus syistä lähde käyntiin...

                                          Huomenna oli tarkoitus viedä auto Oulun Pörhölle ja nyt se on näemmä saatava sinne muutoin kuin omin voimin..Saas nährä kuin kallis remontti se tästäkin seuraa...V*tutus on vaan sanoin kuvailematon kun auto ei ole ostopäivästä lähtien pelannut päivääkään ilman mitään oireita...
                                          Viimeksi muokannut Gekkonen; 26.7.2010, 16:15.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jahaas, 1 kpl pumppusuuttimia pimeänä...Lisäksi vaihtoon lähtee suuttimien johtosarja...Ei kuulemma ensimmäinen tapaus Oulun Pörhölläkään tämä suutinvikainen VAGilainen...Ensi viikolle lupailivat osan toimituksesta johtuvan viivästyksen takia autoa ajoon...Kyllä kait noita suuttimia kannattaisi merkkiliikkeen jo pitää vaikka hyllyssä aivan siinä öljynsuodattimien vieressä...

                                            Comment


                                              #23
                                              Hyvä että laitoit tänne mikä oli vikana, monesti jää tieto tulematta. Harmi että oli suutin homma, nuo kun on aika arvokkaita. 170 heppasissa noita on kyllä ollut luvattoman paljon.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tänään kävin vaihtamassa turbon tuohon siskon Octaviaan..Eihän siinä vanhassa ollut kuin akseli poikki ja pakosiipi hieman rapsutellut pakopesään kiinni :) Vnt-puoli liikkui ehkä 50% normaalista...

                                                Itse ongelma ei näköjään siltikään poistunut, vaikka tuossa "uudessa" ahtimessa täysin toimiva vnt ja ahdot ainakin pitäisi olla normaalit. Tiedä sitten häiritseekö esimerkiksi ahtoputkien öljyjäämät vielä jotain anturia.
                                                Vanhalla turbolla oli voinut pienesätkin kiihdytyksestä lyödä pelin poikki, joskus taas toimii parikin viikkoa ihan normaalisti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ihmetyttää vaan jos turbo oli tuossa kunnossa, että miten virtojen pois käyttäminen voi palauttaa tehot..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Anteeksi, kirjoitin ilmeisesti epäselvästi. Vanha turbo alkoi vinkumaan tuossa pari kuukautta sitten, hajosi lopullisesti sinisen savun kera vasta viikko sitten. Tehojen katoaminen("stop and go"-rangaistus) ja vinkuminen alkoi samoihin aikoihin. Ajattelin vaan että josko nuo kaksi liittyy jotenkin toisiinsa, mutta eivät näytä liittyvän.
                                                    Viimeksi muokannut ExPReS; 28.7.2010, 21:14. Perustelu: Tarkennusta

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oma auto tekee nykyään täysin samoja oireita kuin thredin aloittajalla, vian aiheuttaa:

                                                      Matka-ajo, vakionopeussäädin ja regeneroinnin alkaminen = hehku vilkkuu ja limpmode, vikakoodiksi ettei ahtopainetta saavuteta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Faijan 2.0TDI-DPF-Octavia löi enginevalon ruutuun. Sen jälkeen enginevalo syttyi aina kun virrat laittoi päälle. Syynä pakopaineanturi, joka on kuulemma erittäin yleinen vika. En tiedä jättääkö koodin aina, tuossa tapauksessa anturiin viittaava koodi kyllä löytyi. Korjaamaton anturivika ymmärtääkseni johtaa ennemmin tai myöhemmin hiukkaspöntön tukkeutumiseen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt on kuulemma toiminut siskon Octavia moitteetta ja ahdin lähtee nätisti mukaan jo alhaalta. Olisikohan sitten nuo öljynjämät kiusanneet vielä jotain anturia heti ahtimen vaihdon jälkeen kun kerran limpmodeen meni ekassa kiihdytyksessä ahtimen vaihdon jälkeen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse tuli perehdyttyä tuohon omaan vikakoodiin, ahtoja pyydetään täydet 1,5bar mutta saadaan vain 0,6bar -> vikatila. Eli kun poltto on päällä, ei ole voimaa, tulee painettua kaasua pohjaan, polton takia ahtoja ei saada ylös -> vikatila.

                                                            Voiko ECU oikeasti olla niin tyhmä että se ei ymmärrä tuota polton ja ahtojen vaikutusta toisiinsa..?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X