Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5TDI AFB Paras öljy nokka-akseleille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5TDI AFB Paras öljy nokka-akseleille?

    Moi, aloitin uuden keskustelun, kun sivussa oleva kysymys ei tuota tulosta ja nyt olis vastauksilla KIIRE!!

    AFB vm. 2000 (9/1999) Etuveto 180hp, 243000 mittarissa ja toistaiseksi kulkee.. Kilometrejä tulee mittariin vuodessa 18-27tkm

    Mitä öljyä kannattaisi laittaa että voisi pitkittää nokka-akselien kestoa? Huolto on perjantaina, jotenka hieman KIIRE!
    Niin, ja MIKÄ SUODATIN?


    Mobil 1:stä oon suosinu, mutta mikä olis parasta pitkittään nokkien kestoa?

    Kiitos vastauksista etukäteen :)

    #2
    Minulle suositeltiin pumppariluokitettua Castrol Edge 5-30W. Toistaiseksi tuo on hyvin pelannut ja jos ei ihmeempää tapahdu, niin taidan laittaa sitä myös seuraavalla vaihdolla joka piakkoin ajankohtainen. Longlife huoltoväliä en V6:sessa käyttäisi.

    Orkkissuotimen myös laittaisin.

    Comment


      #3
      505.01 luokittelu tarkoittaa näitä ensimmäisten pumpparien öljyjä, 5W-40. Ei ainakaan heikennä nokkien kestoa, pumppareissahan nenät ovat kapeat eli suuri pintapaine nokkien ja painimien välillä ja siksi pitää olla normaalista poikkeavaa öljyä.

      Comment


        #4
        Teboil Diamond dieseliä laittasin itte.

        Comment


        • #5
          Hae suodatin ihan Käyttöautolta. Taitaa olla niitä harvoja osia, jotka ei ole kalliimpia marmorilla.

          Comment


          • #6
            Voisin hakiakki. Marmori?
            Mistä tuota Castrollia kannattais Vaasassa hakee?

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja JiiHoo Näytä viesti
              Marmori?
              Merkkiliike.

              Comment


                #8
                diamond dieselille ääni myös täältä. :)

                Comment


                • #9
                  Tiedä nyt sitten tarviiko se olla jotain Castrolia, lähinnä tulee mieleen että pumppusuuttimellisille tarkoitettu LL-öljy nyt lienee parasta liukastinta mitä on tarjolla ja olin jostain joskus lukenutkin sellaista suositeltavan nokkaongelmaisiin, eli 506,01 tai 507.00 lienee niitä plaatuja...

                  Comment


                  • #10
                    Mitä nuo 506,01 tai 507.00 laadut tarkoittaa sitte W-lukuina? Jätän LongLifet ostamatta nyt kuitenkin.. Parin vaihdon jälkeen voin todeta että sikamaisen kallista!

                    Comment


                    • #11
                      Taitavat tarkoittaa 0W-30 tuo 506.01 mutta se on jo hieman vanhempaa "kauraa", eli ei juurikaan enää saatavissa ja 5W-30 on 507.00 plaatu.

                      Ai että on sikamaisen kallista, vai? Ethän sitten parasta vaadikaan aarteellesi. Mielestäni vajaan parin tankillisen hinnalla jos ölpät saa niin ei se nyt niin kallista liene autoiluun yleensäkin suhteutettuna.
                      Satasella nuo Shellin Helix Ultra Extra 507.00 lähti omaankin pannuun, taitaa peräti seitsemät öljyt saada jo vuosittaisilla veroilla, vai että kallista...

                      Comment


                        #12
                        Tuo jo huudeltu Teboil Diamond Diesel on myös 505.01 luokiteltu, eli ei LL-öljy, eikä matalatuhkainen malli, nämähän ovat normaalilla huoltovälillä ja hiukkassuodattimettomalla turhia ominaisuuksia. Tuota Diamond Dieseliä taitaa lisäksi saada hyvinkin järkihintaan, ja eikös se voittanut jonkin testinkin taannoin? Itsekin taidan siirtyä tuohon kun aiemman työpaikan "etuina" edullisesti saadut Motul Specific 505.01-öljyt loppuvat hyllystä. Ja 505.01 on siis 5W-40, kuten jo tuli todettua.

                        Comment


                        • #13
                          Enhän minä muuten tässä vänkää kuin että "luulisin" notta kai se ns. LL-öljy nyt on jotenkin muutenkin parempaa kuin se lyhyen vaihtovälin öljy kun ajellaan kaksinkertaisia matkoja. Voin olla täysin väärässäkin niinku yleensäkin kun en noita kulttiasioita osaa noteerata. Kun aiemmin joku kyseli parasta mahdollista liukastinta niin siksi rohkenin suosittaa. Kun muisteleisin että se, olikohan peräti tehtaan suositus joka suositti juurikin ns. LL-öljyn käyttöä kiinteillä huoltoväleilläkin ongelmanokkaisissa.

                          Vaikka taitaa mennä jo OT:si niin liekö kukaan selvittänyt miten paljon on öljyissä säästetty vaikkapa niissä kulkineissa joiden "sihdit" on tukossa ja öljytilat karstassa, mutta ei nyt vedetä herneitä minnekään, jokainen saa pelata kuin tykkää...
                          Liekö sitten kallista jos jotain 11-12€ litralta maksaa siitä parhaasta öljystä...

                          Comment


                            #14
                            Teboil diamond diesel on mullakin koneessa. Sitäpaitsi sitä saa järkihintaan esim. Puuilosta, muistaakseni n.57-58? / kympin kannu, kun Motonetissä sama litku oli 75.50? / 10l.
                            Mielestäni suhteellisen iso hintaero, ainakin jos prosentteina laskee.

                            Comment


                            • #15
                              Joskus kyselin paikallisesta tarvikeliikkeesta sellaista öljyä jota voisi käyttää ympäri vuoden bensa- ja dieselkoneissa ja että sitä saisi kohtuuhintaan 20l tonkissa. Nuo teboilin dieselöljyt tyrmäsi myyjä koska ne saattavat talvella pätkäajossa bensa-autossa aiheuttaa töhnää huohotinputkiin.

                              Ehdotti sitten King täyssynteettistä öljyä ja sitä arvelin kokeilla. Aiemmin en ole juuri noista "oudoista" merkeistä kiinnostunut, mutta ajattelin kokeilla kun öljy täyttää laatuluokitukset. Joskus olen miettinyt että noiden öljyjen perusraaka-aineet ei mahda paljoakaan erota toisistaan, joten suotta maksaa nimestä jos öljy muuten toimii. Eipähän jää sitten moottorin öljynvaihto ainakaan siitä kiinni ettei satu olemaan kannua ostettuna. Passattiinkin kun joutuu öljyä vaihtamaan väh. n. 3 kk välein.

                              Yksi perussääntö noiden öljyjen kanssa on että huippulaatuinenkaan öljy ei toimi suunnitellusti jos sitä ei vaihda ajallaan. Ja jossain tilanteissa mm. mineraaliöljyjen kanssa voi halpa öljy useammin vaihdettuna olla parempi vaihtoeto kuin kalliimpi öljy jolla ajetaan tarkasti kilometri/tuntirajojen mukaan.
                              Viimeksi muokannut Hervast; 18.6.2010, 11:46.

                              Comment


                              • #16
                                Teboilia olen käyttänyt volkkarissa, 15tkm vaihtoväli ja joka kolmannella fortekäsittely ennen uusia rasvoja. Kone ei onneks tiedä saamansa öljyn litrahintaa :) Kestää sitten mitä kestää, mutta pääasia ettei ykkösiä koneeseen kaatele.

                                Comment


                                  #17
                                  ite laitoin viimeksi 0W-40 castrolia ku näköjään entinen omistajaki oli jo pitempään käyttäny sitä. eikä se ny hirmu kallista ole 12-15 e/litra suht paljon vaan menee eli noin 6l.
                                  muistaakseni vasta luin jostain että oli litrahinta töineen oli 15 e 0w-40 castolilla huoltamoa en muista ja ite olin just ehtiny vaihtaa öljyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    TEboil Diamont diesel ja nimenomaan tämän oltava sitä "pumppusuutin" öljy eli XXX.01 löyryttävä !
                                    taijan olla erilainen "nuori" ko vaihran 12000-15000km välein öljyn ja suorattimenkin kahresti öljynvaihtovälil, koska sillä nyt vaan on määrätty suoratus kyky....
                                    Ainoa millä autonsa hajottaa varsinkin diisel puolella on yli pitkän longlife huollot...=)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onkos porukka käyttäny tuota castrollin magnatec 5w-40 c3 vihree törppö oli merkintä siin 502.00/505.00 jos kesäksi tuota ja talveksi erit vai?

                                      Comment


                                      • #20
                                        En tiiä kun Teboil Diamondia on vaan koneeseen työnnetty. Saa tosiaan järkihintaan ja ei oo vielä ainakaan nokkien kanssa mitään ongelmia ollu *kop kop*

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eiköhän se avainsana tämän koneen kanssa ole vain se, että riittävän usein öljyjen vaihto ja sellaista missä on mm. sinkkiä riittävästi tai lisätä sitä lisäaineena. Ainakin Redline racing öljyissä on noita lisäaineita "vanhaan tapaan" riittävästi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jees, toi timantti on ihan kustannustehokas ratkaisu kyllä. Sillä tuli ajettua vajaa satatuhatta, eikä nokissa ollut vielä kraateja. Kulumaa toki oli alkanut ilmestyä, mutta kyllä noilla olis saanut toisen mokoman vielä huruutella. Nyt tuli sitten tehtyä yläkertaan vähän muutoksia, ja samalla ajattelin kokeilla redlineillä 20tkm vaihtovälillä. Tämä on niin mielenkiintoinen kone nokkien suhteen että ei liene pahitteeksi jos joku koittaa uteliaisuuttaan rämpiä omia polkujaan ;) -Jos vaikka oppis taas jotakin uutta moottoreista...

                                            Comment


                                              #23
                                              Diamondihan on multi-synteettistä öljyä. Miten se sitten eroaa täyssynteettisistä niin en tiedä.

                                              Diamondia olen käyttäny audissa nyt. Tuntuu, että sen vaihtoikä on hyvin jo 15tkm kohalla :)
                                              En ole pystynyt/kerennyt vaihtamaan joten siksi tullut reippasti kilsoja.
                                              Tilalle tosin on menossa nyt Valvolinen synpowerit vai mitkä ne nyt oli.

                                              Halpa-hallissa on Diamondi jotain 27e tölkki.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Diamond Dieseliä käytin AKN-koneisessa, en tiedä johtuiko siitä vai jostain muusta, mutta ei ne kyllä kirveelläkään koneessa pysyneet. Takapään stefa otti kahdesti nokkiinsa, joten sitä öljyä sai sinne todellakin ajaa litrakaupalla. Oli ns. automaattinen öljynvaihto ja öljykylpykytkin :)

                                                AELissa (R5) olen käyttänyt Castrolin Edge Turbo Dieseliä, hinta on tosin melko suolainen, ~10e/l. Sitä kului 15tkm vaihtovälillä n.3dl.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä siellä pysyy se määrä öljyä koneessa mitä sinne laitetaan, ainakin sen 10tkm matkalla mikä on vaihtoväli. Ei liene öljystä kiinni. :D

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Teboilin Diamond Dieseliä ei ole kulunut yhtään tuossa omassa R5:ssa.
                                                    Öljyltä se vielä vaikuttaa tikusta katsottuna, joten pahasti ei ole dieseli sitä päässyt ohentamaan.

                                                    Nostajat raksuttaa ehkä sekunnin, eli sen verran että kuulee. Öljyillä on nyt ajeltu about 17tkm.

                                                    Mutta millasta öljyn pitäis olla, jotta se olis parasta V6 nokille?
                                                    Mulla tuli sellanen ajatus, että öljyn pitäs pysyä pinnoilla hetken, eli ei ihan ohuimmat öljyt olis parhaita.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      -Kyllä nuo reilusti sinkkiä ja fosforia sisältävät öljyt on olleet parhaita muissa ns. nättinokkaisissa koneissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Meikäläisen AKN-koneeseen on 90-180tkm välillä syötetty 10tkm välein Kendallin öljyä. Kallistahan tuo on, mutta nokat maksavat vielä vähän enemmän. Koskaan ei ole vielä tarvinnut lisätä öljyä huoltojen väleissä.

                                                        Tarkoitus olisi tuossa nokkahihnavaihdon yhteydessä katsoa nokka-akselien kunto, joten palaan raportin muodossa sitten alkusyksystä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          -Mitä Kendallia tarkalleen ottaen olet koneessa käyttänyt?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tebikan Diamondia on tullut laitettua AKN koneeseen n.12tkm väleillä. Tässä kesän aikana otan venakopat auki ja tarkastan nokkien kulumat, kun niillä on jo satku ajettu nenärempasta. Sittenpä tietää onko öljy ja lyhyempi vaihtoväli auttanut mitään tähän kulumisongelmaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X