Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 uudelleen tuotantoon 2014?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A2 uudelleen tuotantoon 2014?

    En tiedä huomasiko kukaan, mutta 4.6 Kauppalehdessä pikku-uutinen otsikolla "Audi A2 palaa takaisin"

    Jutussa kerrotaan, että A2 tulee markkinoille 2014 ja kulkee todennäköisesti sähkömoottorilla. Tuotantoon tulee vain yksi perusmalli jota ei voi räätälöidä.

    Ilmeisesti alkuperäinen artikkeli on julkaistu Saksan Financial Timesissa.

    Pitää vissiin googlettaa vähän jos löytyy jotain lisää...

    EDIT:

    Lisätty linkki http://www.ft.com/cms/s/0/bc423be8-6...44feab49a.html
    Viimeksi muokannut amikkola; 8.6.2010, 09:17. Perustelu: Lisätty linkki

  • #2
    Kiinnostava uutinen :)

    Tuo Financial Timesin linkki vaatii rekisteröitymisen. Google haku
    Viimeksi muokannut RobTq; 8.6.2010, 09:29.

    Comment


      #3
      Pikku-Audi neljällä sähkömoottorilla.. 8) Taitaa olla turha toivo. Olihan A1:nkin kohdalla alkuu puhetta sähkömoottoriversiosta.

      Mielenkiintoinen uutinen tosiaan.

      Comment


        #4
        Antti: Auto Motor und Sportista kehnohkolla saksan osaamisella sekä tuosta FT:n jutusta luettuna: Ideana nimenomaan että autoa VOI räätälöidä. Entistä isompi osa varusteista on fyysisesti asennettuna, mutta ei käytettävissä - omistaja tuskin edes tietää varusteiden olemassaolosta. Näin tuotanto yksinkertaistuu, kun tehtaalta rullaa hyvinkin samanlaisia autoja. Todellinen ero nykyiseen onkin se, että varusteet voi aktivoida "omalla tietokoneella" maksua vastaan myös jälkikäteen.

        Näitä varusteitahan on jo nyt autoissa jonkin verran: Esim. Octavian coming home-valot ja kääntymisvalot aktivoidaan pari bittiä kääntämällä myös kotikonstein jos on VCDS käytössä - tai autoa tilatessa muutama satanen pulittamalla.

        Comment


        • #5
          Tuomo: Olet oikeassa. Kirjoitin huonolla sisälukutaidolla suoraan Kauppalehdestä...

          Comment


          • #6
            Todellinen ero nykyiseen onkin se, että varusteet voi aktivoida "omalla tietokoneella" maksua vastaan myös jälkikäteen.
            Ai sanoitko maksutta? Sopii mulle :-)

            Comment


              #7
              Vai että avaruusaikana voi sitten omalla tietokoonella koodailla autoa. Aikamme suuren ajattelijan sanoja lainaten: "Valitettavasti me ollaan jo eellä."

              Comment


                #8
                Anton: Nooh, taitaa olla vähän pidemmälle vain viety tuo ajatus. Ja maksulliseksi. Ei välttämättä lainkaan huono idea bisnesmielessä. Enkä yhtään ihmettelisi, jos tuohon koodattaisiin sen verran ikävä suojaus, että avain voidaan generoida vain Audin virallisen serverillä pyörivän softan kautta alustanumeron kautta.

                Helppo kuvitella jälkikäteen koodattavaksi esim. Navigointi (ja hirveän kalliit karttapäivitykset), penkinlämmittimet, kääntymisvalot, CH/LH, sisävalopaketin osia, pari kaiutinta lisää, yms. varusteita, joiden fyysistä olemassaoloa normaali autonkäyttäjä ei havaitse - ennen kuin osa on koodattu käyttöön. Hieman pidemmälle vietynä voidaan sitten puhua vaikka ohjaustehostimen ja jopa alustan säädöistä, moottorin suorituskyvystä, jne.

                Comment


                  #9
                  Jotta sinne saataisiin sellainen suojaus, joka ei ihan heti purkaudu, pitäisi vissiin siirtyä kokonaan uusiin softiin. Ja se maksaa sekä tuo erittäin paljon bugeja, jos joudutaan lähteä softaa veivaamaan uudestaan alusta alkaen.

                  Sellainen kuva on, että nykyiset softarakenteet kun on suhteellisen purettuja jo, joten niihin päälle liimattu suojaus ei varmaan kauaa olisi kovin suojaava.

                  Ideana kyllä oikea suunta, mihin varmaan erittäin moni bisnes menee yhä voimakkaammin. Eräs proffa kertoi useaan otteeseen digikurssilla pari vuotta sitten, että jos haluat tehdä rahaa rutosti, tee FPGA:ta etäpäivityksellä. Ei tarvitse lähteä jonnekin Brasiliaan tehtaalle hikoilemaan vaan soittaa vain Carlokselle, että laittaaka lan-piuha kiinni ja laite päälle. Sitten istahtaa omalle kotisohvalle ja uploadaa läppäristä uuden ominaisuuden siihen laitteeseen, á 100 000e.
                  Viimeksi muokannut jasso; 10.6.2010, 17:09.

                  Comment


                    #10
                    Jep, visionäärit ovat tehneet työnsä - nyt pitää vaan insinöörien ynnä muiden keksiä miten se toteutetaan käytännössä :). Tässä tapauksessa sentään on järkeä taustalla ja toteutuskin varmasti mahdollinen.

                    Comment


                      #11
                      Ymmärrän ihan hyvin, että ominaisuuksia, joihin ei tarvitse kuin kääntää bitti poikittain käyttöönottamisen eteen tai säätöjen tekoon, piilotetaan autoon. Sitä en enää ihan ymmärrä, että piilotetaan rautaa kippoon valmiiksi, mutta käyttöönotto maksaa sitten erikseen. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka ne kaijuttimet, penkin lämppärit yms. Ei ne komponentit ilmaisia ole.

                      Toisaalta, jos ne käyttämättä jäävät komponentit saadaan laskutettua asiakkaalta, niin mikäpä siinä. Nykyisessä kilpailutilanteessa vaan luulisi hinnan pitämisen mahdollisimman alhaisena olevan myös valmistajan etu.

                      Toisaalta, kappalehintoja saadaan varmasti puristettua pienemmiksi, kun voidaan tilata suoraan valmistusmäärän verran osia. Onko säästö sitten niin suuri, että leikki kannattaa. Asennusaikaakin ylimääräiset komponentit monesti lisäävät.

                      Comment


                        #12
                        Yksi millä noita "softa-varusteita" toteutetaan on FPGA-piirit, silloin noita ei otetakkaan ihan bittiä kääntämällä käyttöön. Vaan tarvitsee jo kokonaan uuden "firmwaren", ikävä kyllä tätä trendiä on nähtävissä täältä suunnittelijan penkiltä käsin...

                        Comment


                          #13
                          Arto: Ei tuo toki niin mustavalkoista ole, eikä minulla ole tietoa kustannuksista, mutta täytyy muistaa että vaikka jotain ylimääräistä rautaa autoihin menisikin, voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä kun tuotetaan tiettyyn pisteeseen asti vain yhdenlaisia autoja. Prosessit ja niiden ohjaus yksinkertaistuvat, ja käsityön määrää voidaan vähentää. Myös läpimenoajoissa ero voi olla huomattava - ja nimenomaan lyhyempi, koska tuotantoprosessi yksinkertaistuu.

                          Ajatellaan vaikka penkissä olevaa vastusta: Alihankkijalle tuskin joudutaan lämmitysvastuksella olevasta penkistä paljon enempää maksamaan - varsinkin kun saadaan volyymi ylös. Johdot penkille menevät joka tapauksessa, ja nykytyyliin istuinlämmitys laitetaan päälle käyttöliittymän kautta. Näin ollen tuotannossa tarvittavien variaatioiden määrä on puolittunut, säästö tuotannossa toivottavasti suurempi kuin ylimääräisten vastuslankojen hinta, ja saattaapa joku asiakas jo käytössä olleeseen autoon tilata maksusta tuon varusteen käyttöön - eli enemmän myytyjä lisävarusteita. Ja tietysti kaikissa autoissa samanlainen ohjainlaite, joka tukee virransyöttöä penkille - jälleen ehkä pieni lisä osan kustannukseen niiden autojen kohdalla joihin lämppäriä ei olisi tullut, mutta säästöjä tuotannossa ja volyymien kautta.

                          Nähtäväksi jää kuinka paljon "turhaa rautaa" autoihin lopulta tulee, osa varusteista ihan oikeastikin kalliita (esim. täysin sähkösäätöiset penkit). Kaiuttimet heitin hatusta - vakioelementit ovat varaosana puoli-ilmaisia, joten valmistajalle todella edullisia.

                          Comment


                            #14
                            Kaikki uusien mallien koodaukset tehdään verkon kautta nykyään. Ohjainlaitteita ei voi kodata ilman erillistä koodia jolla saadaan toiminto aktivoitua. Mutta jos tehdas ei ole tarkoittanut jotain toimintoa jälkiasennettavaksi, ei koodia ole ja toiminto jää pois.
                            Ei-alkuperäisllä ohjelmilla ilmeisesti myös uusiin saa koodattua toimintoja? mutta lyötäessä auto tehtaan testeriin, palautuu auto ennalleen koska autoihin tehdään aina softa/koodaus vertailu. Jos autossa on muita koodauksia kuin tehtaalta lähtiessä, ne muuttuvat automaattisesti tehtaan asuun. Se kannattaa ottaa huomioon kun auton merkkikorjaamolle vie.

                            Comment


                              #15
                              Kaiken voi kiertää. Mitä ovat uusimmat mallit? Kuulostaa aika kaukaiselta hapatukselta tuollainen.

                              Eli marmorilla jatkossa tarkoittaisi aina testerin kiinni laitto, että ottaa tietokannasta auton sarjanumeron perusteella koodaukset ja pakkolataa ne suoraan päälle auton ECUihin? Jonkun checksumin luvun nyt aina voi kiertää helposti.

                              Comment


                              • #16
                                Tulevaisuudessa otetaan autosta varmuuskopio ennen huoltoreissua kuten nyt tehdän läppärien ja puhelimien kanssa.

                                Comment


                                  #17
                                  Tulevaisuudessa otetaan autosta varmuuskopio ennen huoltoreissua kuten nyt tehdän läppärien ja puhelimien kanssa.
                                  Kiitos, ny saakin puhdistella kahveja näytöltä...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X