Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Forté -käsittely tehty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Forté -käsittely tehty

    Oli UrS4:n vuosittaisen öljynvaihdon aika. Laitettiin koneeseen ennen vaihtoa moottorinhuuhteluaineet ja annettiin käydä puolisen tuntia korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla. Jännä kuunnella, kuinka koneen ääni hiljenee aineen alkaessa vaikuttaa.

    Vaikka öljyä ei ole koko öljynvaihtovälillä jouduttu lisäämään, laitettiin ennen uusien öljyjen (Shell Helix 5X-40) lisäystä koneeseen Forté tiivisteen pehmenninaine, koska koneella on tapana hikoilla öljypohjan tienoilta. Samalla tarkastettiin perä- ja vaihteistoöljyt.

    Tankkiin laitettiin polttoainejärjestelmän puhdistus- ja käsittelyaineet. Parin tankillisen jälkeen pitää vielä vaihtaa pa-suodatin.

    Kaikkineen Fortén aineet maksoivat lähemmäs satasen, mutta eipä tuollaista käsittelyä kovin usein tarvitakaan.

    Lopputulos: hyvin pehmeä, tasainen ja hiljainen käynti. Kone on varmasti ollut tosi tukossa, kun hiljattain katsastuksessa piti viisi minuuttia huudattaa, että sai lambdan "auki".
    Lisäksi auto vastaa kaasuun paljon kerkeämmin kuin aikaisemmin. Saa nähdä, miten vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, mutta parin aikaisemman käsittelyn kokemuksella veikkaisin pientä pudotusta.

    #2
    Mullakin on käynyt mielessä moinen käsittely 1.8t hydralisten nostimien rallatukset takia. Jos kaikki tuo kustantaa satasen, ja jos sen tekee vaikka 30tkm välein, niin eihän se ole paljon se. Olettaen tietysti, että aineet eivät aiheuta pysyviä vaurioita koneessa :)

    Comment


    • #3
      Kahteen vitoskoneeseen olen aikaisemmin vastaavat käsittelyt tehnyt -molemmat autot ovat vielä liikenteessä 8) Tuo tiivisteen pehmennin maksaa jonkun 25? eikä ole kaikissa tapauksissa tarpeen.
      Venttiilien rallatus ei tässä tapauksessa ollut ongelma, mutta siitä huolimatta selkeää hiljenemistä tapahtui konehuoneen puolella.

      Comment


        #4
        Itse olen ollut siinä uskossa ettei Forten purnukoita voi yksityinen ostaa. Eli mistä noita voi hankkia?

        Itseä hieman häiritsee se, että jos nuo etelän jampat ovat jotain mineraalipohjaisia öljyjä vahingossa käyttäneet niin voisi olla ihan hyväkin nyt varmuuden vuoksi tehdä ko. käsittely jossain vaiheessa.

        Comment


        • #5
          Joo. itteenikin kiinnostas, mistä tota saa hankittua? Vai onko sama mitä ainetta laittaa?
          Edit: Eikös tuota muuten saa ihan volkkarilta?

          Comment


          • #6
            Joensuussa Öljypiste ainakin myy kaikkia Fortén tuotteita.
            Maahantuoja varmaan auttaa tiedusteluissa.

            Comment


            • #7
              Kokkolan Varaosakeskus

              Comment


                #8
                Maahantuojan sivustolta löytyy myös suoraan lista korjaamoista, joilta löytyy Forté-tuotteet.

                EDIT: Omaa aatia ruokin äskettäin pullollisella Fuel System Cleaneria, eikäpä tuosta kai haittaa ollut. Gas Treatment vuorossa seuraavaksi, ja Motor Flush seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Kun on tuota ikää ja kilometrejä... autollakin :)

                Comment


                • #9
                  Helsingissä Kallion Metro-Auto

                  Comment


                  • #10
                    Autokorjaamo Melasalmi, Vantaanpuisto, Vantaa

                    Comment


                      #11
                      Löyhästi Forteen liittyviä kokemuksia myös tässä ketjussa. Siihen liittyen lähetin Forten maahantuojalle (Tecalemit / Jarkko Lehtinen) oheisen mailin 21.10., mutta toistaiseksi en ole vielä kuullut asiasta mitään. Infoan kun kuulen jotain.

                      Hei!

                      En onnistunut löytämään mistään tietoja näihin pariin kysymykseen. Osannet vastata tai voinet siirtää asian jollekin muulle hoidettavaksi.

                      Autooni (Audi A4 1.8T vm. 1995) tehtiin Forte käsittely kesällä 2005 kun autolla oli ajettu n. 175tkm. Auto ei kuluttanut öljyä yhtään vaihtovälillä ennen käsittelyä. Käsittelyn jälkeen öljyä alkoi kulua huomattavia määriä eli 7-8tkm matkalla öljyä kului ylämerkistä alamerkkiin. Olen kuullut eräästä toisesta, tosin huomattavasti enemmän ajetusta autosta, samanlaisen tarinan. Onko siis Forte-käsittelyllä ja öljyn kulutuksen kasvamisella syy-yhteyttä toisiinsa ja auttaisiko tähän esim. toinen käsittely?

                      Ja sitten se toinen asia. En löytänyt tietoa pääkaupunkiseudulla Forte-käsittelyjä tekevistä huolloista, kesälomalla teetin käsittelyn Joensuussa Öljypisteellä. Ainetta käytettiin heidän suosituksestaan tuplamäärä.

                      Alkusyksyn terveisin

                      Tero
                      Viimeksi muokannut TeroPee; 3.7.2011, 11:56.

                      Comment


                      • #12
                        Savonlinnan Savilahden autossa oli fortea myytävänä(vw liike). 25 € pullo...
                        Ja käsittely on suoritettu, ehkä hiukan käyntiäänet hiljentyneet...
                        Toivottavasti ei käy samanlailla kuin Terolla!!!
                        Tero: Laita vaan se tecalemit vastuuseen!

                        Comment


                        • #13
                          Melki ot:

                          Pistin kanssa kun ässän ostin niin valvolinen moottorin putsaus aineen annoin käydä mainitun 10min ja vaihdoin öljyt ja suodattimen.

                          Tulokset puhuu puolestaa, kampiakseli murtui, alapään laakeri vituiksi samasta kohtaa ja koko öljypohja täynnä kuparista paskaa.
                          Tämä tosin tapahtui kesällä, mutta vituttaa silti... yli 1000? palo siinä hommassa sitten.

                          Comment


                          • #14
                            Forte

                            Kuopiossa Autohuolto Räisänen (Bosch car service)

                            Comment


                            • #15
                              Tuli kans kuukausi sitten käytettyä auto huollossa, ja samalla tehtiin Forte käsittely kun nostimet tai nokkienvälinen ketjunkiristin piti nakutusta kylmänä ja joskus lämpösenäkin.

                              No, 3 viikkoa käsittelystä auto jäi tielle kun öljyt ja jäähdytysnesteet meni sekasin.
                              eli koneesta meni kannentiiviste. (ja tietysti viellä toisella puolella suomea)

                              Tuli vaan mieleen että mikähän on forten rooli tässä yhtälössä...

                              autolla ajettu kuitenkin vain 130 000 ja mitään syytä miksi kansipahvi meni ei ole löytynyt.

                              vai onko VAG 1.8 niin huono kone että siinä voi ihan ilman syytä kansipahvi mennä??

                              Comment


                              • #16
                                Mä olen useamman koneen käsitellyt Fortella ja ongelmia ei ole esiintynyt.

                                Ihan "uutta" ostosta en oo uskaltanut käsitellä, olen vaihtanut hyvän synteettisen öljyn ja ajellut jonnin aikaa. Saattaa olla, että jos huonommalla öljyhuollolla olleen pelin koneeseen laittaa aineen, lähtee likaa liikaa liikkeelle ja tukkii kanavia. Hyvä öljy pikkuhiljaa liuottaa ja sitoo likaa.

                                Pari kertaa vaihtanut halvemman synteettisen öljyn kera uuden suodattimen koneeseen (esim. Nesteen 5W 50 City Pro:n tjsp) ja ajettuani lämpöiseksi laittanut forten joukkoon. Öljyt ulos käsittelyn jälkeen normaalisti ja kalliimmat öljyt tilalle. Hifistelyä? Ehkä, mutta luulen riskin pienenevän.

                                Elämä on.

                                Comment


                                • #17
                                  Kolmeen vag -kulkineeseen on kyseinen käsittely tehty ja kuulostaa oudolta nuo vauriot.

                                  Hieman samanlaista olen kuullut, kun vanhalla papalla on ollut auto uudesta saakka tosi kevyellä ajolla, jolloin kone on kovin karstaantunut. Jälkikasvu on saanut laitteen perinnöksi ja kulkine on heti saanut kenkää kovemman kautta -> konerikko.
                                  Siskolla -70 luvun lopulla volkkarin pakussa talviseisonnan jälkeen lähtivät epäpuhtaudet liikkeelle ja konerikko iski pian ensimmäisen rebootin jälkeen.

                                  Itse käytän aina puolisynteettistä, tahtoo olla turhan ohutta tuo täyssynteettinen ja sitä saa olla lisäämässä useammin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olen kuullut myös muutamasta tapauksesta, jossa kone on kilahtanut forte-käsittelyn jälkeen. Vaan tiedän myöskin tapauksia, joissa forte-käsittely on onnistunut hienosti. Tiedä sitten, onko tuolla käsittelyllä syy-yhteys konerikkoihin ja minkälainen historia noilla kilahtaneilla koneilla on ollut.

                                    Ongelmia forten suhteen on kuitenkin sen verran raportoitu, etten ainakaan hyvin toimivaa ja nätisti käyvää konetta käsittelyyn veisi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Forten tilalla voisi kokeilla tuota RVS aineita.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oma tapaus oli 192tkm nähnyt sillä hetkellä, uskoisin että entisellä omistajalla ihan normaalissa nuoren hepun ajossa, joskus kenkii joskus ei.
                                        Oli käyttänyt mobilin 5w40 rally formula öljyjä ja öljyt on alusta asti vaihdettu alle 10tkm välein.
                                        Itse käytän castrollia, ku toi mobil ei pysy edes ostopakkauksessa.
                                        Pösöön pistin tuota rvs ainetta ja teki ihmeitä sille.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niin no eiköhän sitä Fortea tungeta juuri sellaisiin koneisiin joissa epäillään vikaa tyyliin: "viimeisiä epätoivoisia kokeiluja ennen koneremonttia" :) Tuosta varmaan johtuu tuo kilahtaneitten koneitten määrä.

                                          Itselläkin aikomus kokeilla moista ainetta jossain vaiheessa, jos sitä ny Oulusta saa ihtelleen ostaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Markku sen sanoi:) Ei kannata käyttää mitään "ihmeaineita". Jos kone on pahasti karstoittunut ja sillä ajettu millä ties öljyllä, niin käsittelyn jälkeen voi ilmetä kovaa öljynkulutusta jne.
                                            Itse kokeilin sitä aikoinaan. Ei auttanut, koska vika oli viallisessa öljypumpussa/ valmistusvika öljykanavassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin no eiköhän sitä Fortea tungeta juuri sellaisiin koneisiin joissa epäillään vikaa tyyliin: "viimeisiä epätoivoisia kokeiluja ennen koneremonttia" :) Tuosta varmaan johtuu tuo kilahtaneitten koneitten määrä.
                                              Saattaa olla. Mulla ei oo ollut kuin yksi huonohko kone, muut ovat olleet kunnossa ja kunnossa pysyminen on ollut käsittelyn syy. Jos liikaa pikeentyvät männänrenkaat, eivät kovin helposti millään aineella lähde liikkumaan paremmin. Ei se uutta metallia kasvata kuluneeseen osaan, mutta on siitä apua ollut, käynti hiljentynyt ja huohotus vähentynyt. Kaverin vanhassa 500 cc prätkässä ero oli dramaattinen. Jaksoi kaksi päällä paremmin.

                                              Moinen aine lienee parhaimmillaan silloin, kun uudesta asti säännöllisesti käytetään sopivin väliajoin.

                                              Kuten sanottu, likaiseen koneeseen lyhyttä vaihtoväliä hyvällä öljyllä ennen käsittelyä, että lähtee se osa liasta pois, joka moisella lähtee. Jos uusi öljy on mustaa "heti ensimmäisen startin jälkeen", en laittaisi fortea koneeseen.

                                              Itse olen ainakin kerran laittanut ensin jonkin "halpisaineen", jos epäilen likaa olevan "liikaa" ja seuraavalla vaihtokerralla forten. Saattaa olla hifistelyä, mutta eipä ole koneet paukkuneet...

                                              Comment


                                              • #24
                                                On hyvää, että joillekin Forte auttaa ja huonoa jos ei auta. Toivottavasti tästä ei tule samanlaista keskustelua kun vs nastat/kitkat:)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joensuun Öljypiste, jossa olen kolme käsittelyä teettänyt, tekee paljon forttauksia nimenomaan autoille, joille aikaisempi öljynvaihtohistoria on ollut epämääräinen, kuten saksantuonnit ja veli venäläisten kulkineet.
                                                  Luulisin käsittelyn negatiiviset puolet tulleen nopeasti esille, mikäli tästä on ollut monelle enemmän haittaa kuin hyötyä.
                                                  En minäkään käyttäisi ainetta autoon, jossa esim. nostajat hakkaisivat kuuluvasti -vaihtaisin toki nostajat ja sen jälkeen forttaisin järjestelmän, kuten lötkölle tein. Eivät nuokaan mitään ihmeaineita ole, mutta pinttynyttä karstaa ei juuri muilla aineilla saada koneesta vähennettyä -vai saadaanko?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voipi myös olla, että fortekäsittelyn jälkeen kilahtaneissa koneissa, on käsittely tehty ohjeiden vastaisesti tyyliin fortea koneeseen ja kovaa ajoa.

                                                    Noissa puhdistusaineissa on kuitenkin aina se riski olemassa, että sopivaan paikkaan kasvanut karstakikkare lähtee liikkeelle ja tukkii jonkin öljykanavan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Fortea (Gas Treatment) kokeilin Audissa, kun toisinaan tuntui vieteri kasvaneen. Silloin kun aine oli kierrossa, tuntui auto käynnistyvän selkeästi paremmin.

                                                      Nyt, kun bensaa on jo tankattu muutaman kerran lisää, niin välillä saa edelleen aavistuksen sahata, mutta jotain muutosta kuitenkin on tapahtunut.
                                                      Sanotaanko, että nyt on harvassa ne kerrat, kun tarvitsee sahata. -Aiemmin oli harvemmassa ne kerrat, kun ei tarvinnut sahata.

                                                      Sahaamisella en tarkoita mitään useiden sekunttien veivaamista, vaan ettei se lähde ensimmäisellä koneen pyörähdyksellä, niin kuin sen pitäisi.

                                                      Viime vuonna HC näytti olleen katsastuksessa 250:n paikkeilla ja tänä vuonna 166, että jotain muutosta oli päästöissäkin tapahtunut. Öljyjä on tuolla välillä vaihdettu. Mitään muuta huoltoa ei ole tehty. Tulpat ovat 30tkm ajetut nelikärkiset Boschit.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        hiukan ot, mutta öljynvaaihosta puhetta....

                                                        Missäs tossa urssissa on öljyfilsu? Ja onko proppu vai joutuuko imeä öljyt pois?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          hiukan ot, mutta öljynvaaihosta puhetta....

                                                          Missäs tossa urssissa on öljyfilsu? Ja onko proppu vai joutuuko imeä öljyt pois?
                                                          Koneen alapuolelta kun kurkkaat pelkääjän puolelta ylös päin pitäis suodatin näkyä, proppu löytyy kuskin puolelta öljypohjasta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse olen käyttänyt kaikenlaisia Forte-tuotteita eikä voi mennä pahaa sanomaan. Omasta autosta pessyt pari kertaa koneen Motor flushilla ja käynti selkeästi muuttunut nätimmäksi. Auto saksantuonti.. Kouvolassa Kymen autohuollosta kaikki Forte-tuotteet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X