Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 TDI:n menohalut hukassa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    R5 TDI:n menohalut hukassa!

    Jostain syystä ei suostu ahtamaan tuo AEL koneinen quattroni.

    Maksimi ahdot ovat tällä hetkellä 0,6-0,7bar/3000 kierroksella, kun pitäisi olla jo sen 0,9bar/2000rpm.

    Seuraavia olen jo kekeillut vian korjaamiseksi/paikallistamiseksi:

    MAF on vaihdettu toiseen, tulos ei mitään hyötyä.
    MAFfin johto irroitettuna kulku huononee mutta todella vähän.
    Olen kokeillut bleedata MAPpin letkusta, mutta ei vaikutusta.
    Katit on tyhjätty.
    Ahdin on ainakin tuossa satku aatussa toiminut täydellisesti.
    Ahto/pakovuotoja ei ole!
    Suuttimet on niin isot että pitäisi tulla reilusti savua poljettaessa mutta ei tule.
    Ajotukset on kohdallaan nokassa että pumpussa!
    EGR: on poistettu käytöstä.
    Pakoputkiston vastapainetta en ole viellä mitannut vaikka nippa on jo paikoillaan, kokeilen vasta pääsiäisenä.

    vaggomilla en ole tarkistellut vikakoodeja enkä muutakaan kun ei ole toimivaa kaapelia!

    Tuntuu siltä ettei saisi ruokaa mutta minkä takia?

  • #2
    -Vaikuttaako anturisuuttimen johdon irroitus mitenkään menoon?

    Vikakoodit ja ajoituksen tarkistus nyt tulisi mieleen, ei vielä ole niin tutuksi tullut k.o moottori :)

    Comment


      #3
      Vikakoodit olisi hyvä päästä katsomaan mutta kun tuo kaapeli ei vaan suostu toimimaan yhteistyökykyisesti. Ajotukset on kohdalleen kelloteltuna, nokka että pumppu.

      Toimivan N75:sen vaihdoin satku AATtusta eilen ja ahdot tasottu 0,6-0,7bar paikkeille aiemman piikkailun/ahtamattomuuden sijaan. Alkuperäisellä N75:lla ahdot seilasi 0,5-1,0bar välillä.

      Anturisuuttimen (neulannousu anturi) johdon irroitusta en ole kokeillut.

      Ahdot ei nouse mainittavasti ennen 2000 kierrosta josta sitten pomppaavat tuohon 0,7bar 3000 kierroksella.

      Comment


      • #4
        Itsellä vakiosuuttimilla ei ahdot nouse yli 0,5 ennen kuin jossain reilussa 2000rpm. Evryllä / isommilla suuttimilla tuon pitäisi olla kyllä enemmän.

        Mitenkäs loppu putkisto katista taaksepäin, onko vielä vakio vai tehty jotain? Josko olisi rojut tukkinu paikkoja?

        Ahtovuotokin aiheuttaisi päinvastoin savutusta, kuin sen puutosta.

        Comment


          #5
          Kateista taakse päin on ihan vakio putki. Putki ei ainakaan helissy millään tapaa mutta eihän se mahdottomuus ole että siellä olisi leegot sekasin. Täytyy mitata ne vasta paineet kattien jälkeen heti kun ehtii.

          Auton kuin hain satamasta niin tilanne oli ahtojen kannalta sama kuin nyt eli ne ei noussu ja lisäksi ahto vuoto niin savutus oli vakio suuttimillakin reippaan oloista. Kyllä nytkin savua tulee mutta ei niin paljon kuin 7 reikäisillä pikku "raceilla" pitäisi!

          Tuo mun satku jossa nämä suuttimet ja ahdin aikaisemmin olivat niin siellä oli jo 2000-2200kierroksella täysi laulu päällä eli se 0,9bar painetta.

          Comment


          • #6
            Jos putki tukossa niin savumerkkiä tulee yleensä. Miten IQ:n lisäys, pitäisi naputtelemalla 2:n pintaa antaa jotain merkkejä. Sitten voisi siirtää MAF:n piirilevyä, että piirtää uuteen. Letkut varmasti ehjät ;)

            Comment


            • #7
              Jarmo, mites tuo ilmamäärämittarin muokkaus tapahtuu? Kiinnostaisi kokeilla itsellä.

              Comment


                #8
                Mikäs funktio muuten Maffissa olevalla läpällä oikein on?
                Mullahan on hieman samantyylinen ongelma, jota tosin ei ole noin pitkällisesti tutkittu vielä.

                Uudet vakiosuuttimet vaihdettu, EGR on tulpattu, MAF:ia yritetty Sensor cleanerilla putsailla ja ilmanputsari vaihdettu. Ajotus mulla on kyllä ainakin pumpussa pielessä.
                Mulla siis alkaa jotain elämää olemaan, jos kierrokset nousee tarpeeksi korkeelle tai ohitustilanteissa muutaman sekan odottaa moottorijarrulla ennen ohitusta.
                Vikakoodina tulee mulla Start of injectionista Control difference.

                Comment


                • #9
                  Läpän asennolla kerrotaan ilmamäärä ecu:lle.

                  Tuo control difference voi tulla sulla tuosta ajoituksesta, jos se on tarpeeksi pielessä niin rupeaa herjaamaan tuota. Muut mahdolliset tuon koodin aiheuttajat vois olla neulanliiketunnistin ja kampuran asentotunnistin.

                  Comment


                    #10
                    Tdi-graph kertoo ajotuksen olevan about 170, joten hieman pielessä se on.
                    Mutta ei sekoteta tuolla alkuperäistä kohdetta enempää :)

                    Mutta siis tuo MAF on hieman mystinen laitos mulle näemmä. Siinä on myös se kuumalanka tms anturi, mutta mikä sen tarkotus on sitten?

                    Comment


                      #11
                      Läpällä mitataan ilmamäärä ja sillä toisella imuilman lämpötila.

                      Comment


                        #12
                        Ahtovuotoja en ole painetestillä sulkenut pois mutta letkut on ehjät visuaaliseti tarkastellen, kuin uudet.

                        MAFfi mikä nyt on kiinni piirtää jo uuteen kohtaan mutta täytyy viellä kokeilla toiselle maffille samaa ja kokeilla onko eroa vedoissa.

                        IQ:sta ei ole mitään hajua kun ei ole sitä toimivaa kaapelia.

                        Comment


                          #13
                          Mun suihkuttelut onkin siis auttanut tosi paljon :)
                          Pitäneepä ottaa uusiksi tuo mötikkä käteen ja katsoa miten sen saisi auki.

                          IQ mulla huitelee 6:n paikkeilla. IQ oli hetken rynkytysrajalla, mutta sillä ei mun autossa ollut varsinaisesti merkitystä tasakaasuhyytyilyyn

                          Comment


                          • #14
                            Jarmo, mites tuo ilmamäärämittarin muokkaus tapahtuu? Kiinnostaisi kokeilla itsellä.
                            Aikoja sitten tuli tehtyä 400tkm ajettuun B-Senaan, mutta samalainen mittari tässäkin C-FouRingissä.

                            Eli mittarin aivokoppa auki, kevyesti käytetty kuumailmapuhallin voi helpottaa. Sitten piirilevyn ruuvit hieman löysälle ja piirilevyn siirtoa reikien sallimissa rajoissa sopivaan suuntaan niin, että läppäsensorin laahari laahaa uudessa kohtaa lankoja. Ruuvit ja koppa kiinni ja läpät kaakossa koeajolle :)

                            Comment


                              #15
                              Toisin sanoen siirrytään levyllä uudelle raidalle ja taas rokkaa!

                              Comment


                                #16
                                Millainen tuollainen läppämallinen mittari noissa on? Minulla on Omenan Boschin mittareita pari uutta kellarissa. Tuonnäköisiäkö?

                                http://www.lucas-direct.com/images/afm.jpg

                                Comment


                                  #17
                                  Näyttää kyllä hyvin tutulta. Kiinnityskin on samoin

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuollaisia minulla on siis kellarissa kaksi uutta (0 280 202 204);
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos nuo on isolla hormilla, niin arvotavaraa sanois antiikkikauppias ostajalle. Kaipa noista voi myös tekniikan vaihtaa, niin ei Opelin karvat kutita nenässä ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Noin 70 mm näyttä se pyöreä osa olevan. Onko se iso vai ei, en tiedä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nuo eto mötikät marmorilla 650€. Ja yleensä niissä on vaan paskaisuus ja kosteus ongelmaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Voisiko olla isoja, sama kuin AAT/AEL? Mikähän Omegan malli lienee ollut?

                                            Opelilla oli pienet 2.0i ja 2.2i -koneissa, 2.4i en tiedä, kutoset 2.6i ja 3.0i isot.
                                            Dieselissä 2.5TD R6 bemarilta, alussa ei ollut MAF:ia ollenkaan ja sitten kun tuli, taisi olla kuumalanka.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nämä taitaa olla Opel C24NE (Omega/Frontera) koneelle, eli juuri se tuntematon 2.4i. Motronic joku versio (1.5?).

                                              Mikä on sitten AAT/AEL mittarin lähdön läpimitta, jos on yhtään 1.8T tai 1.9TDI kanssa samoissa niin juuri tuota 70 mm:iä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                AAT koneisessa tuo mittarin lähdön halkaisija on 70mm.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko kukaan siirtänyt tuota MAF:n viisarin asentoa? Saisko sillä vähän huijattua ilmamääriä, jos sitä siirtää myöhäsemmälle tms.
                                                  Omassa maffissa oli nuo kolme viirua ja piirilevyä siirtämällä sen sai aavistuksen siirtymään. Toimintaan ei tosin ollut mitään vaikutusta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Läpän jousta kiristämällä/löysyttämällä pystyy vaikuttaan mutta vaikutuksesta en tiedä kun en ole kokeillut. Mersun ilmamassa mitaria juuri työkaverin meseen säädettiin niin ettei EGR toimisi niin rajusti mutta meno puoleen vaikutuksesta en tiedä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt on pakoputken vastapainje mitattu ja se oli luokkaa olematon, eli tukosta ei voi sielläkään olla. Varmuudeksi vielä ajoin ilman down-pipen ja katin välisiä tiivisteitä lenkin ja totesin saman kuin mittaamalla eli putki ei ahdista, aikas räyhäkkäät äänet muuten ilman tiivisteitä!

                                                      Tilanne on siis edelleenkin se että alle 2000 kierroksen ahtoja ei ole ollenkaan josta sitten nousevat 0,6-7bar kierrosten noustessa 3000 kierrokseen.

                                                      N75:sen kin vaihdoin satkusta mutta mitään muutos tuolla ei saavutettu.

                                                      Nyt pitää kyllä tehdä painestusta varten kunnon vehkeet ja varmistaa viellä tuo ahto vuodon mahdollisuus. Pariinkin eri otteeseen olen kyllä jo nuo letkut ja kaikki liitokset läpikäynyt ja mitään epäkohtaa en ole löytäny.

                                                      Vikakoodit olis varmaan hyvä kans kattoo.

                                                      Mistäs sitten tutkittais? Olis kiva saada tuo ahtaan ennen kuin 8.5 menee penkkiin.

                                                      Miten tuon IQ:n pitäs vaikuttaa ahto käyttäytymiseen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tulipa tuossa sellainenkin mieleen, kun itsellä tuo oma ei kulje oikein mihinkään kylmänä, vaatii että kone on kunnolla lämmin. Toki ei autoa kylmänä tule edes poljettua, mutta menohalut aivan hukassa alkuun. Voisiko moottorinohjaus jarruttaa menoa, kunnes vehkeet oikeassa lämpötilassa? Siinätapauksessahan tuo menohalujen puute voisi johtua myös viallisesta lämpöanturista = ei näe konetta koskaan lämpöisenä eikä anna kulkua.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla oli kans ongelmia ettei kylmänä oikein löytynny vetoja ja sitten tahtoi nykiä, tuo ongelma kuitenkin poistui kun pumpun mekaaninen ajoitus laitettiin kohilleen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Melkein itseltäni voisin tuon sulkea pois kun olen kaikki lämpätila-anturit vaihtanut. En vaihtanut uusiin mutta käytettyihin toimiviin eli otin tuosta vara-osa satkusta. Mutta käyttääkö ECU mitään muuta lämpötila tietoa kuin imu-ilman lämpötilaa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X