Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Diiselin polttoaineveroon korotus 2011 alussa ...

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Diiselin polttoaineveroon korotus 2011 alussa ...

    Nythän se on hyvä iskeä kun ensin veromuutoksilla saatiin porukka ostamaan dieseleitä.

    Käyttövoimaverohan ei varmaan mihinkään häviä, kuluttaahaan se diesel niin paljon vähemmän, että jollain se pitää kompensoida.

    #2
    Ensivaiheessa dieselin hinta nousee kahdeksan senttiä litralta. Vastaavasti kevennystä tulee käyttövoimaveroon.
    Vastaavasti... Right.

    Comment


    • #3
      Nythän se on hyvä iskeä kun ensin veromuutoksilla saatiin porukka ostamaan dieseleitä.

      Käyttövoimaverohan ei varmaan mihinkään häviä, kuluttaahaan se diesel niin paljon vähemmän, että jollain se pitää kompensoida.
      Paperiversiossa oli että käyttövoimavero kevenee jonkin verran, ei poistu kokonaan. Minusta 0,3? korotuksella olisi ihan aiheellista poistaa kv.vero kokonaan...

      Tulee fiilis, että miksi aina näin.. Kun ostin S6:sen tuli päästöihin sidottu verotus ja nyt kun vaihdoin kiisseliin, niin tämä. On todellakin lottovoitto syntyä Suomeen!

      Comment


        #4
        [QUOTEEnsivaiheessa dieselin hinta nousee kahdeksan senttiä litralta. Vastaavasti kevennystä tulee käyttövoimaveroon.

        Vastaavasti... Right. ][/QUOTE]


        Nimenomaan oikein, diesel nousee 8sent/litra ja vero laskee 8sent/vuosi.....
        Rupes kyllä vituttamaa diesel autoilijan puolesta kun tuollaista paskaa kuulin tänään. On se nyt saatana kun autoilijaa rokotetaan koko ajan, mielummin rokotettaisiin esim. viihde-elektroniikkaa enemmän mutta ei, revitään vaan autoista se kaikki alijäämä valtion pohjattomaan kassaan.

        Comment


        • #5
          Diiselin polttoaineveroon korotus 2011 alussa ...

          Diiselin polttoaineveron muutos on ollut tiedossa mutta alkaa pikkuhiljaa tippua julkisuuteen asiasta tietoa ->

          http://www.ts.fi/teemat/liikenne/120986.html

          Uudistus nostaa dieselin hintaa ja suosii sähköautoilua

          Polttoaineveroon valmistellaan uudistusta, joka toteutuessaan porrastaa polttoaineet paremmuusjärjestykseen niiden energiasisällön ja päästöjen osalta. Mitä saastuttavampaa polttoainetta autossaan käyttää, sitä kalliimmiksi käyvät kilometrit.
          Esitys uudesta polttoaineverosta tulee hallituksen käsittelyyn viimeistään syksyllä, ja voimaan se tullee ensi vuoden alusta.
          Valtion velkaantuessa veronkorotuspaineita kohdistuu muiden muassa energia- ja ympäristöveroihin.
          – Uudistuksen lähtökohtana ei ole verotuottojen kasvattaminen, vaan veron rakenteellinen uudistaminen niin, että se ottaa huomioon polttoaineen ympäristövaikutukset sekä kohtelee reilusti eri autotekniikoita, neuvotteleva virkamies Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä selittää.
          Jonkun tietyn käyttövoiman suosiminen vääristää kilpailua, eikä se muutenkaan ole pitkän päälle viisasta, sillä autotekniikka kehittyy kaiken aikaa. Tekniikkariippumaton, energiasisältöön ja päästöihin pohjautuva malli toimii myös tulevaisuudessa. Mitä vähemmän auto kuluttaa energiaa, sitä pienemmällä verolla selviää, hän lisää.
          Valmisteilla oleva polttoaineverouudistus ei tuo bensiiniautoilla ajaville lisäkustannuksia. Sitä vastoin se tietää dieselin litrahintaan ainakin kahdeksan sentin korotuksen.
          Vaikka bensiinin ja dieselin veroero kapenee, käyttövoimaverosta ei olla luopumassa. Alustavien kaavailujen mukaan henkilöautojen käyttövoimavero voi alentua.
          Tulevaisuus on dieselillä ajaville nykyistä karumpi, sillä valtiovarainministeriön linjana on pienentää bensiinin ja dieselin veroeroa. Mikäli dieselin polttoainevero nousee nykyisestä 36 sentistä 60–70 senttiin litralta, tietää se jopa yli 30 sentin hinnankorotusta diesellitraan.
          Liikennepolttoaineiden hinnasta leijonanosa on erilaisia veroja on nyt: bensiinilitran hinnasta liki 60 prosenttia ja dieselin hinnasta vajaa 50 prosenttia. Polttoaineverolla valtio kerää vuosittain 2,4 miljardia euroa.

          Verolla suitsitaan päästöjä ja kulutusta
          Polttoaineveron uudistaminen on jo kolmas askel liikenteen päästöjen hillinnässä verotuksellisin keinoin.
          Auton hankinnan yhteydessä maksettava autovero muuttui päästöjä painottavaksi vuonna 2008. Hyötyjinä ympäristöpohjaisessa autoverossa olivat hybridit ja pienikulutuksiset dieselautot, joiden hinnat alenivat uudistuksen myötä.
          Vuotuista ajoneuvoveroa on puolestaan maksettu tämän kuun alusta lähtien auton tuottamien hiilidioksidipäästöjen mukaan.
          Valtionvarainministeri Jyrki Kataisen (kok) asettama energiatyöryhmä on valmistellut parisen vuotta polttoaine- ja energiaverotuksen muuttamista nykyistä ympäristöohjaavammaksi. Tavoitteena on selvittää, onko olemassa nykyisiä polttoainelaatuja parempia fossiilisia polttoaineita tai biopolttoaineita, jotka tuottaisivat nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja muita terveyden kannalta haitallisia päästöjä kuten hiukkaspäästöjä.
          Verouudistuksen pontimena on paitsi vähentää liikenteen päästöjä, myös edistää uusien ympäristön kannalta puhtaampien polttoaineiden markkinoille tuloa.
          Valmistelun pohjana on VTT:n laatima laatuporrastusmalli, joka yksilöi erilaisten polttoaineiden energiasisällöt, niiden aiheuttamat hiilidioksidi- ja muut haitalliset päästöt.
          – Mitä puhtaampaa polttoainetta, sitä huokeampaa se jatkossa on, on koko uudistuksen punainen lanka. Lähtökohtana on tasapuolinen ja tekniikkariippumaton veromalli, joka tukee ympäristön kannalta parhaimpien biopolttoaineiden ja ajoneuvojen käyttöönottoa, Leo Parkkonen korostaa.
          Mitään käyttövoimaa ei jatkossa suosita. Veroa maksetaan polttoaineen puhtauden ja energiasisällön mukaan.
          Nykyinen verokäytäntö suosii kaasuautoja ja rankaisee etanolikäyttöisiä autoja.
          Uuden veromallin myötä myös kaasuautoista maksetaan käyttövoimaveroa dieselautojen tapaan, eli keskimäärin 300–500 euroa vuodessa.
          Sitä vastoin sähköautojen käyttövoimaveron lasketaan alenevan huomattavasti. Summat täsmentyvät uudistuksen valmistelun edetessä.

          Laadukas on puhtaampi
          Polttoaineiden koostumus vaikuttaa pakokaasupäästöihin. Niiden laatua on kehitetty yhdessä autotekniikan kanssa. Hyvälaatuinen polttoaine on edellytys alhaisen päästötason saavuttamiselle sekä autojen pakokaasunpuhdistuslaitteiden tehokkaalle toiminnalle.
          – Ajotavan taloudellisuudella on jatkossakin huomattava merkitys kokonaispäästömääriin, toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljy- ja kaasualan keskusliitosta muistuttaa.
          Polttoaineverotyöryhmän työ on ensi vaiheessa keskittynyt liikenteen polttoaineisiin. Öljy- ja kaasualan keskusliitto on toivonut samankaltaista mallia myös kevyen polttoöljyn verotukseen.
          – Olisi loogista ulottaa sama rakenne myös työkone- ja lämmityspolttoaineisiin, Leo Parkkonen toteaa.
          – Energiasisällön, hiilidioksidipäästöjen sekä biokomponenttien laatuporrastus sopisivat lämmitys- ja voimalaitospolttoaineiden verotukseen. Myös rikkipitoisuus voisi olla yksi laatumääre. Näin edistettäisiin biopolttoaineiden ja nykyistä puhtaampien polttoaineiden käyttöä myös lämmityksessä.
          – Verotason on kuitenkin pysyttävä kohtuudessa, sillä kyseessä on kotitalouksien välttämättömyyshyödyke, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula Öljy- ja kaasualan keskusliitosta korostaa.

          MARJA HEIKKILÄ

          Comment


          • #6
            Meni vähän hassuun järjestykseen kun siirsin kommentteja Nyt ottaa päähän-ketjusta tänne...

            Comment


            • #7
              Onneksi ostin juuri huomattavasti entistä dieseliä saastuttavamman bensa-auton kun valtiovaltakin palkitsee!

              Comment


              • #8
                Ja tämäkin oli jo tiedossa ->

                http://www.ts.fi/teemat/liikenne/120997.html

                Dekran sivuilta löytyy listat mihin autoihin ei enää 2011 alussa etanolilla lisätty 95:nen käy…

                Ainakin Audin turbottomat FSI (mm.2.0FSI) koneet ei kykene tuota etanolilla ryyditettyä uutta polttoainetta syömään. Pitää siis käyttää 98:sia...

                Comment


                • #9
                  Ei pitäisi ruokapöydässä kirota, mutta näin tein, kun TV-uutisista tuli aamulla tämä juttu. Vanhempien pakujen ja matkailuautojen omistajillehan on jo tulossa sievoinen potti lähiaikoina ja nyt sitten vielä tämä.

                  Comment


                  • #10
                    Vai oliko EU-komissio kuitenkin diiseliveron korotuksen takana ->

                    Hesari 29.3.2010:
                    EU-komissio pohtii tällä viikolla, olisiko dieselveroille mahdollista saada yhteinen minimitaso jäsenmaissa.

                    Näin dieselin hinta nousisi Suomessakin, jossa verotus on EU-asteikon matalimmasta päästä.

                    Verokomissaari László Kovács aikoo esittää kollegoilleen, että valmisteveroa perittäisiin vähintään 359 euroa tuhatta litraa kohden vuodesta 2012 alkaen.

                    Tarkoitus on hillitä polttoaineturismia, joka etenkin Keski-Euroopassa on erittäin vilkasta. Rekat poikkeavat reiteiltään tankatakseen halvassa maassa. Näin syntyy paitsi paljon päästöjä myös tappioita korkeimpien verojen maille.

                    Komissio on esittänyt dieselveron korotusta ennenkin, mutta tuloksetta. Tuolloin se halusi nostaa veron bensiiniveron tasolle.

                    "Suomi vastusti tätä, koska meillä dieselöljy on hyötyliikenteen pääasiallinen polttoaine. Veronkorotus olisi lisännyt tuotantotalouden kustannuksia", neuvotteleva virkamies Merja Sandell valtiovarainministeriöstä sanoo.

                    Comment


                      #11
                      Mitäs ihmeellistä tässä on? Ohjataan kulutuksen vähentämiseen. KV-vero maksetaan kerran vuodessa, sitä onkin syytä pienentää koska sehän ei todellakaan ole tasapuolinen tapa kantaa veroa. Polttoaineveroa taas maksaa kulutuksen mukaan jokainen.

                      Tämähän suosii harrasteautoilua. Pienemmät kiinteät/pakolliset kulut.

                      Muutenkin nykydieselit kuluttavat niin vähän että lopputulos on silti halvempi kuin viisi vuotta vanhalla autolla ja nykyisellä verotasolla ajettuna tyyliin:

                      7L/100km x 20tkm/vuosi x 1.0€/L = 1400€
                      5L/100km x 20tkm/vuosi x 1.3€/L = 1300€

                      Mitenkäs tämä menee raskaan liikenteen kanssa, aika moni autoilija varmaan menee perseelleen jos polttoaine nousee yhtäkkiä 10-20%
                      Viimeksi muokannut hopsis; 29.3.2010, 12:42.

                      Comment


                      • #12
                        "Suomi vastusti tätä, koska meillä dieselöljy on hyötyliikenteen pääasiallinen polttoaine. Veronkorotus olisi lisännyt tuotantotalouden kustannuksia", neuvotteleva virkamies Merja Sandell valtiovarainministeriöstä sanoo.
                        Ei taida Euroopasta löytyä maata, missä huomattava osa hyötyliikenteestä kulkisi bensiinimoottoreiden voimin.

                        Comment


                          #13
                          Olen hopsis:ksen kanssa samalla linjalla. Minimoidaan ne kiinteät vuosittaiset ajoneuvo- ja muuverot ja siirretään ne kulutukseen. Tämä mahdollistaisi kahden auton omistamisen niin että se olisi vielä taloudellisesti järkevää.

                          Nykymalli missä ympäristöverotetaan ajoneuvon omistamista on ihan /C:stä.

                          Nimim: pihalla voisi olla Lupo 3L/A2 3L ja sitten S4 B6?

                          edit: Laskinpa huvikseni että olisi edelleen kannatavaa ajella 8l/100km keskikulutuksella nykyisellä vaikka dieseli maksaisi saman verran kuin 98E, ja vaikka käyttövoimaveroa ei edes laskettaisi.
                          Viimeksi muokannut haraldh; 29.3.2010, 13:06.

                          Comment


                          • #14
                            Ei pitäisi ruokapöydässä kirota, mutta näin tein, kun TV-uutisista tuli aamulla tämä juttu. Vanhempien pakujen ja matkailuautojen omistajillehan on jo tulossa sievoinen potti lähiaikoina ja nyt sitten vielä tämä.
                            Sehän tässä naurattaakin, onneks taloudesta ei löydy dieseliä, pakettiautoa, eikä edes matkailuautoa. Vai miten se nyt oli...

                            Comment


                              #15
                              Laskeskelin, että omilla ajomäärillä (25tkm, 8l / 100km) 0,08? korotus litrahintaan toisi n. 160? lisälaskun polttoainekuluihin vuodessa. Jotenkin on sellainen fiilis, ettei tuo käyttövoimavero noin roimasti tule putoamaan.

                              Sama suorite vastaavan tehoisella bensa-quattrolla kustantaisi jotain 1500? enempi vuodessa, joten kannattavaa dieselillä ajelu edelleenkin on käyttövoimavero huomioiden.

                              No eipä tuohon lisäkuluun onneksi oma talous kaadu, mutta harmittaa se kun verokarhun käpälä uppoaa koko ajan syvemmälle autoilijan taskuun.

                              Mutta näinhän se on viimeiset kolkytävuotta ollut, artisti maksaa. Eikä autoilu varmastikaan halpene jatkossa.

                              Comment


                                #16
                                Olen samaa mieltä siitä, että omistamisen verottamisesta olisi syytä siirtyä käytön verottamiseen. Mutta tässä nyt varmaan käy niin että tehdään molemmat.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllähän tuo itseäkin mietityttää aina välillä tuo polttoainetalous. Tosiaan 20tkm vuodessa 98E:llä ja kasin kulutuksilla. Välillä nostaa ajatus pikkudieselistä rumaa päätänsä. Siinä pitää vaan ajatella ja hyväksyä että harrastukset maksaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    OT, mutta tuli vaan mieleen seuraavanlainen ajatus: Saako sähköautoa ladata jatkuvasti aggregaatilla ajon aikana? Meneekö vielä sähköautona? Jos sähköautoissa ei olisi enää käyttövoimaveroa ja polttoöljyä saa käyttää aggregaatissa niin tuolla pidentäisi sähköauton ajomatkoja ja olisi edullista ajoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos sähköautoissa ei olisi enää käyttövoimaveroa ja polttoöljyä saa käyttää aggregaatissa niin tuolla pidentäisi sähköauton ajomatkoja ja olisi edullista ajoa.
                                      Liekkö aggregaatissa niin hyvää hyötysuhdetta, että kannattaisi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös siinä fiskerissäkin ole pallosalaman moottori ihan vain sähköä jauhamassa, eikä itsessään liikuta autoa lainkaan?

                                        Ja aiheeseen liittyen, sehän alvikin pomppaa ilmeisesti kohta ja nostaa uusien autojen hintoja entisestään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voisko bensan hinnan tuoda sitten kanssa samoille tasoille muiden EU-maiden kanssa jos diesel pitää olla saman hintasta?

                                          Siitä sitten öljyparonit keskenään nostaa hintoja kun kerran pitää olla sama hinta koko EU:ssa. :) Monopoli rules......

                                          Comment


                                            #22
                                            Ja aiheeseen liittyen, sehän alvikin pomppaa ilmeisesti kohta ja nostaa uusien autojen hintoja entisestään.
                                            Niinpä. jos oikein muistan päivämäärän niin 1.7.2010 Alv 22% muuttuu 23%. Sen verran skeptinen olen tuohon Alv nousuun, että suosittelen tekemään esim auton korjaukset korjaamoilla jne tarvittavat palvelut joissa Alv on tällä hetkellä 22% ennen tuota päivämäärää. Alv kun nousee 1% niin uskoisin että palvelut nousee 5-10%, koska on helppo paikka nostaa siinä samalla hintoja..

                                            Ja taas päästää tähän, miksi ne hinnat nousee. Uskoisin että syy on aika hyvin siinä että suomalaiset ainoastaan kiroavat palstoilla ja kahvipöytien ääressä, eikä nosta sitä mekkalaa. Pistäisi suomalaisten ottaa edes vähän mallia ranskasta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo on ihan totta et keskenään mumistaan mut kukaa ei tee mitään. Toki, en tiä kyllä mitä tällänen tavallinen pallopää vois asialle tehdä. Autoilijoita on niin helppo niistää kaikella mahdollisella tavalla koska kumminki hyvin monelle auto on pakollinen väline esim. töis. Saapa nähdä mitä ne vielä keksii moottoripyörien suhteen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ilmotus mielenosotuksesta eka poliisille ja sitten eduskunnan edusta täyteen diesel autoja moottorit huutaen. Saa nähä mihin nämä verotukset ja muut tulevaisuudessa menee. Kiinteä hinta vaan polttoaineille niin hyvä vaan. Sen mitä lukenu ja kuullut, ei ne huoltamot juuri tuottoa sillä edes tee, joten samapa tuo.

                                                http://www.youtube.com/watch?v=l8AQp...om=PL&index=17

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kaveri luki jostain artikkelistä sellaisen yksityis kohdan ettei valtiolla ole varaa menettää autoista saatuja veroeuroja. Tehtiin hyvin yksinkertainen johto päätös, valtio "ohjaa" ihmisiä tuohon vähäpäästöisyyteen mutta jos kävisi niin suuri ihme että ihmiset ajaisi ainoastaan vähäpäästöisillä joissa nykykaavalla verot on pienet niin valtion olisi pakko nostaa jollain "poppakonstilla" niitä veroja, kun kerran ovat myöntäneet etteivät voi menettää verolähdettä.

                                                  Eli ihan sama ajatko hybridillä joka kulkee kuskin pierukaasuilla vai vanhalla korkeaviritteisellä v8:lla joka liikkuu tankillisella seuraavalle huoltsikalle, niin nuo "viisaat" politiikot tulee rokottamaan autoilijan lompakkoa h*lvetisti ja selittää uusia syitä.

                                                  Ja ihan sama vaikka tähän rokottamiseen on "hyvä" syy, niin pistää vituttamaan niin saatanasti autoilijan kohtelu. Pari vuotta sitten oli tupakoitsija tapetilla, nyt on autoilija.

                                                  [e] Tuli mieleen, että jokainen v8 padalla ajeleva voi mennä paukuttelemaan hekseleitä hybridi miehille sanoen "ilman mun auton kaltaisia kulutuksia teidän ekokippoja verottaisiin huomattavasti enemmän" :D

                                                  Sen mitä lukenu ja kuullut, ei ne huoltamot juuri tuottoa sillä edes tee, joten samapa tuo.
                                                  Pitänee paikkaansa, luettujen ja kuultujen perusteella ei huoltamon pitäjät tunne mitään alennuksia sukulaisille jne kun on kyse bensasta/dieselistä. Huoltsikat pysyvät pystyssä kahvionsa avulla.
                                                  Viimeksi muokannut Metsässä; 29.3.2010, 22:54.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eli ihan sama ajatko hybridillä joka kulkee kuskin pierukaasuilla vai vanhalla korkeaviritteisellä v8:lla joka liikkuu tankillisella seuraavalle huoltsikalle, niin nuo "viisaat" politiikot tulee rokottamaan autoilijan lompakkoa h*lvetisti ja selittää uusia syitä.
                                                    Näin tuossa tietenkin tulee käymään. Sivumennen siinä prosessissa sitten vain V8:lla ajeleva päätyy maksamaan "ympäristöveroja" uskomattoman paljon. Toisaalta aika paljon saavat vanhemman auton käyttökulut nousta, ennenkuin ovat verrattavissa uuden tai uudehkon auton pääomakuluihin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ja tällä hetkellä 70-80-luvun auton omistaminen on vieläkin halpaa verrattuna uudehkoon. Pelkkien käyttömaksujen perusteellakin, kun nuo vahat katiskat kun sattuvat painamaan vain murto-osan nykyautojen painosta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jaaha pitänee hankkia joku ikivanha Golf, jonka kulutuksen tuoreistaa jollain 1.4l TDI koneella.

                                                        Sama se on mitä polttoaine maksaa, jos kilsoja tulis 20tkm vuodessa. Meillä tulee kilsoja yhteensä sellanen 60-70tkm vuodessa autoihin ja se alkaa jo vähän tuntua kukkarossa.

                                                        Dieseleiden hinta tulee siis kyllä nyt "romahtamaan". Ja rekkayrittäjät tai pakettiautoilijat hyppii ilosta tasajalkaa. Ei ole kovinkaan helppoa siirtää noita korotuksia hintoihin. Vuosittainen vero on yksi ja sama näille kun kustannukset tulee täysin kilsojen mukaan.

                                                        Ja mitä kestävää kulutusta se on, että ohjataan ihmiset ostamaan uusia vähäpäästösiä autoja? Ai niin eihän se Suomessa saastuta, kun jossain koreassa auto valmistetaan..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla olis ykkös scirocco missä omapaino 820kg ja kantavuutta 150kg otteen mukaan, 2+2 rekisteröity. Tollasen dieselöinnillä sais verot pieniksi. MJF:fä voi kertoa paljon oli dieselivero

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete
                                                            Ja rekkayrittäjät tai pakettiautoilijat hyppii ilosta tasajalkaa. Ei ole kovinkaan helppoa siirtää noita korotuksia hintoihin.
                                                            Fiksut yrittäjät on hoitaneet asian hinnoittelemalla, rahti + pa-lisä päälle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X