Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä A8 4.2 ABZ moottoriin erikoistyökaluja lainaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä A8 4.2 ABZ moottoriin erikoistyökaluja lainaan?

    A8 D2 4.2 ABZ moottoriseen audiin pitäisi jakohihna vaihtaa ja homman helpottamiseksi olisi nyt pula erikoistyökaluista. Jos homman tekis viimesen päälle ja oikeen käyttäis nokka-akselien ratakset irti...



    Tällaisia vag työkaluja olis vailla:
    • AS4394 Camshaft sprocket holding tool
    • 3197 Harmonic balancer pulley holder
    • 3341 Camshaft Locating fixtures
    • 2079 Harmonic balancer pulley wrench
    • Matra V159 tensioner [/FONT]
    Jos on jotain tietoa mistä vois erikoistyökaluja lainata/vuokrata, niin pistäkäähän viestiä. Muuten täytynee antaa ratasten olla ja lukita kone yleispätevillä työkaluilla.
    Saa ilmoittaamyös puhelimitse, 0503509348/Kalle

  • #2
    Täällä turun suunnalla ainakin paikallinen AD-varaosa myymälä antaa työkalut lainaan.

    Comment


    • #3
      no,siis, noi nokan lukitustyökalut ei ole paha askarrella ihan itse lattaraudasta porakoneen, rälläkän ja hitsauskoneen avustuksella.

      kampuran pään pultin aukasuun varmaankin löytyy tallista sulta kamat, meikeläiseltä voit saada lainaan sen kampuran dampperin lukitustyökalun (diy).

      hihnan kiristykseen olen johonkin kirjoittanut sen mitan ylös nokan kiristimelle missä sen pitäisi olla kun hihna on oikeassa kireydessä. varmaankin täältäkin voorumilta löytyy.

      projektikuvia tommoisen avoimena olevasta jakopäästä löytyy tuolta projektipuolelta ja abh / akg swap meikeläisen suorittamana

      Comment


      • #4
        tuolla on ohjesivut miten temppu tehdään:

        http://www.freewebs.com/ltooz/98audia8.htm#187753573

        Comment


        • #5
          Kiitos kaikille vinkeistä! Oleellisimmat erikoistyökalutkin näyttäis foorumin käyttäjiltä löytyvän, mahtavaa ja upeeta, yhtä aikaa! Lisää linkkivinkkiä kyseiseen prokkikseen + jotain muitakin juttuja:

          http://www.audipages.com/Tech_Articles.html

          Toivottavasti kerkiän auton räjäyttään pässiäisenä, mutta työhommat saattaa heittää rattaita kabuliin... Varaosamyyntikin koittaa torpedoida hommaa ja Laakkoseltakaan ei löydy valmista settiä, vaan joka pirun vipastin täytyy erikseen ostaa... Noh, näillä mennään.

          Comment


          • #6
            Olisikohan kenelläkään näitä kaluja lähettyvillä että saisi vinkkiä mitoista?
            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=3197 threadissa olisi ollut aikoinaan mielenkiintoa jopa puhtaaksi piirtämiseen. Ainakin tuo kampiakselin lukituskalu on suht yksinkertainen. Nokkien lätkistä en sitten niin tiedä, taitaa vaatia jo vähän enemmän tarkkuutta.

            Comment


            • #7
              Erikoistyökaluja lainaan

              Kun alat purkaa autoa niin ihan koko keulaa ei tarvitse purkaa, jos ei halua. Se toki helpottaa hommaa, mutta hidastaa jonkin verran purun/kasauksen osalta.

              Kun otat ensin flektit pois paikoiltaa, ja poistat nokkaremmiä suojaavat alumiinikannet, tulee syylarin ja moottorin väliin sen verran tilaa että siitä pääsee vaihtamaan koko jakopään.

              Muista myös että jakopää tulee aina ajoittaa uudestaan. Eli, nokka-akselit paikoilleen ja hammashihnapyörät irti, sekä kampiakseli kohdalleen ja jousi kireälle. Ja jos moottori ei heti käy tasaisesti, niin ajoita uudestaan, ja uudestaan, ja uudestaan... Niin monta kertaa että moottori käy tyhjäkäyntiä täydellisen tasaisesti.

              Monesti kuulee kuinka remmn vaihdon jälkeen moottori ei käy tyhjäkäyntiä tasaisesti. Kaasuttaessa ei värinää helposti huomaa, mutta tyhjäkäynnillä sen kuulee. Eikä siinä auta kuin pitkä pinna ja tarkkuus.

              Ja sitten on se momenttiavain jolla kiristät kampiakselin pultin. Siinä saa olla heti pirusti vartta, koska usko meinaa loppua pultin kiristysvaiheessa. Käsin tuntee kuinka pultti jo venyy ennenkuin momentti naksahtaa. Mutta kunnon "veturimiehen" avaimella sekin onistuu.

              Comment


              • #8
                Liikeneekö joltain nokka akselin lukitustyökaluja lainattavaksi asti?
                Voisin samalla mallintaa palikat, niin saa muutkin rakenneltua.

                Comment


                • #9
                  Jos auto hytkyy lämpimänä tyhjäkäyntikierroksilla niin onko vika aina ajoituksessa? Oma oli laitettavana ja kyllä se mun mielestä hytky ennen jakohihnan vaihtoa kuin myös jälkeenkin. Toki tuo on pientä mutta kun omasta kyse niin kaikki pienetkin hytkynät persessä tuntuu. Kierroslukumittarissa ei näy heittoa ollenkaan.

                  Samalla vaihdettiin moottorin tukikumi joka oli vissiin ihan sökö, voisko olla että loputkin ovat ihan loppu ja sillä sais pienetkin hytkynät aisoihin?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Ertzi Näytä viesti
                    Jos auto hytkyy lämpimänä tyhjäkäyntikierroksilla niin onko vika aina ajoituksessa? Oma oli laitettavana ja kyllä se mun mielestä hytky ennen jakohihnan vaihtoa kuin myös jälkeenkin. Toki tuo on pientä mutta kun omasta kyse niin kaikki pienetkin hytkynät persessä tuntuu. Kierroslukumittarissa ei näy heittoa ollenkaan.
                    samaa tekee täälläkin, sekä ennen että jälkeen hihnan vaihdon havaittavissa pientä hytkymistä. tosin eri kone mutta silti.

                    Comment


                    • #11
                      useimmiten on se jako hivenen se8.
                      voi tommonen tyhjäkäyntihumppailu olla tulpistakin kiinni, omassa parani yskiminen kun laittoi original-teile-tulpat, abz/akg tapauksessa voisi myös olla kiva kokeilla täriseekö tai humppaako jos ottaa ennen ajoon lähtöä ne ventiilikopan suojamuovit pois paikoiltaan että pysyy puolat viileämpänä..

                      pitäs vielä jakajan kannet vaihtaa tuohon omaan kun epäilisin että sieltä lyö hieman läpi myös kuumalla moottorilla. tämä siis abh/pt/ace perustaisessa jakajaruiskullisessa.

                      Comment


                      • #12
                        Samanlailla täälläkin ABZ hytkyy lämpimänä.

                        Comment


                        • #13
                          ABZ hytkyminen

                          Vähän kulunut aikaa, mutta palataan asiaan... siis... Jos ABZ hytkyy niin nokat eivät ole sykronissa kampuran kanssa. Tämä tulee helpoimmin esiin nokkaremmin vaihdon jälkeen. Syitä voi olla muitakin, mutta tämä on yleisin.

                          Kun kaikki on kohdallaan ja käynnistää moottorin, niin se kehrää tasaisesti heti ensimmäisistä kierroksista alkaen.

                          Eli, jakopää auki ja uudelleen kohdistamaan. Itse yleensä joudun kohdistamaan 3-5 kertaa ennenkuin jako osuu kohdalleen. Syy on yksinkertaisesti siinä, että pitkä remmi ja monta kiristyspyörää antaa "välystä" niin paljon, että kampuran siivapyörällä se on noin 5mm.

                          Ihan ensimmäiseksi pitää sanoa että se jousijalka pitää kiristää minimimittaan. Siinä ei saa olla milliäkään ylimääräistä. Helpottaa paljon ajoituksen onistumista ja oikeana pysymistä vaihtovälin ajan. Sitten kerta toisensa jälkeen nokkapyörät irti ja ajoitetaan, ajoitetaan, ajoitetaan... kunnes käy tasaisesti.

                          Lienee selvää, että tulpat ja putsarit pitää vaihtaa enne n työtä. Tulpat on muutenkin hyvä vaihtaa 30tkm välein, vaikka niiden sanotaan kestävän 60tkm. Pienentää bensalaskua jonkin verran.

                          Mutta kuten aiemmin sanottua, pitkää pinnaa ja rauhalista työtä. Kyllä se siitä.

                          Comment


                          • #14
                            Jos noita ABZ -koneen työkaluja (lahinnä tuo kampuran lukitustyökalu 3197 ja mahd. nokka-akselien lukituslevyt 3341) joltain klubiveljeltä/-siskolta löytyisi lainattavaksi asti niin pistäkää viestiä joko tänne tai -> marko (ät) raty.org.

                            Ilmaiseksi ei tarvitse lainata/lähetellä.

                            Comment


                              #15
                              Tarvetta olisi A8 4.2 ABZ nokka-akselin lukituslevyille (VAG tool 3341). Löytyykö keneltäkään työkaluja lainaksi korvausta vastaan. Saa ottaa yhteyttä yksityisviestillä tai 044-3357600
                              Viimeksi muokannut Pearl; 17.12.2012, 16:47.

                              Comment


                                #16
                                Eikö kellään oo noita lukituslevyjä? Paikallisessa merkkilikkeessä on, mutta ei ne millään suostunu niitä lainaamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikö sieltä voi ostaa niitä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä täältä ainakin löytyy nokkien lukitustyökalut.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                      Eikö sieltä voi ostaa niitä?
                                      Voihan niitä ostaa marmorilta suolaiseen hintaan 200€.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos tilaan 4.2 V8 40V moottoreihin käypäiset lukitustyökalut niin löytyykö Pirkanmaalta joku joka osaa niitä käyttää? Uudemman ässän jako pitää saada tarkistettua. En uskaltaisi hypätä syvään päähän kun en jakopäähommia sahapukkiin ole koskaan tehnyt. Korvaus käytetystä ajasta ja neuvoista on varmasti neuvoteltavissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tarvetta olisi myös ABH moottoriin sopivilla työkaluilla, omaan odottais jakopään hilut jo valmiina. Tampere-Kouvola-Hamina akselilla olisi mahdollisuus tulla lainaamaan (korvausta vastaan)

                                          Comment


                                          • #22
                                            ABH työkalut

                                            Olisiko jollain Joensuun seudulla vuokrata noita ABH -koneen jakopäätyökaluja minulle? Jos on, niin yhteyttä YV tai pesonantti@gmail.com.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole vieläkään löytynyt työkalut ja hihna olisi pitänyt vaihtaa jo aikoja sitten. Myös Lappeenrannan seudulta onnistuisi työkalujen haku ja kuljettaahan se postikin tietty. Apu olisi tarpeen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuusulassa ois tarve ainakin nokkien työkaluille lainaksi/vuokralle?

                                                Tuleeko nuo nokkien päässä olevat urat muuten miten vaakaan lukitussa asennossa ollessaan?

                                                Tarjota voi

                                                050-3093623
                                                markku.kosti@gmail.com

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Abz koneiseen kasiin olisi täälläkin tarvetta nokkienlukitustyökalulle. Mahtaisiko joltain löytyä vuokralle/lainaksi/kohtuuhintaan ostettavaksi kyseiset työkalut (VAG tool 3341)?

                                                  Tarjotkaa vaikkasta yv:llä jos jollain kyseiset lätkät nurkissa pyörii niin pääsisin hihnanvaihtoon.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Akg/abz koneelle tarvitsisin jakopääremonttiin työkaluja lainaan. Tärkeimmät, eli nokkien lukituslevyt ja kampiakselin lukitustyökalu hakusessa. Saa tarjota muitakin hommaa helpottavia työkaluja. Tarvetta olisi tuossa viikon päästä aikaisintaa. Voin myös ostaa kyseiset työkalut jos haluaa myydä. Yhteyksiä yv:llä taikka o4o8256o72..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt on kampiakselin lukitus kunnossa, vielä tarvitsee nokkien lukituslevyt (3341).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kokeillaan vielä herätellä tätäkin vanhaa ketjua, edelleen ongelmana on nokkienlukitelevyjen löytyminen (VAG tool 3341). Jokainen kauppa myy eioota, lähiseudun marmorikin nosti käpälät pystyyn moisien työkalujen suhteen. Eli jos joltain mahdollisesti moiset löytyy niin olisi todella kiitollista jos niitä vuokrailla voisin! Myös osto neuvoteltavissa!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Lattaraudasta

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Aika fakiiri saa olla että lattaraudasta nuo turaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X