Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6:een sähkös.penkit mekaanisten tilalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6:een sähkös.penkit mekaanisten tilalle

    Olis tiedossa S-LINE penkit sähkösäädöillä tuohon audiin, mut piisaako sähköt ku mun alkup. penkeissä on sähköllä ainoastaan ristiselän säätö?

    Vai joutuuko tekemään jotain lisäjohdotuksia?

    Kiitos jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut okkim; 4.8.2009, 23:07. Perustelu: Lisätty hieman oikeinkirjoitusta, itse sitten ensi kerralla.

  • #2
    eiks kellään oo hajua moisesta operaatiosta? :)

    Comment


      #3
      Yleisesti ottaen Audeissa ei ole valmiina johtosarjassa juurikaan johdotuksia sellaisille varusteille, mitä ei tehtaalla ole autoon asennettu. Epäilen, että johtosarjan noille pitäisi tehdä tai ostaa purkuautosta tai marmoritiskiltä.

      Ps. Lause alkaa isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen (tai huuto-/kysymysmerkkiin). Myöskään rivitystä ei kannata tekstiin tehdä Enterillä, foorumisofta rivittää tekstin kyllä itse. Helpottaa luettavuutta, ja kysymyksiin saa helpommin vastauksia.

      Comment


        #4
        Kaiken pystyy jälkiasentamaan, kun näkee tarpeeksi vaivaa ja laittaa riittävän määrän dollareita tiskiin.

        Johtosarjat ovat erilaiset, mutta "internetin mukaan" ero tulee ainoastaan siitä, että sähköpenkeille tulee poikkipinta-alaltaan paksummat johdot (sinulla 0,5mm^2, sähköjakkaroissa 2,5mm^2). Näin ollen siis pitää ainakin vetää uudet piuhat molempien penkkien alta sulakkeelle. En pane päätäni pölkylle etteikö muutakin eroa voisi olla. Kannattaa googlailla esim. hakusanalla: Audi A4 B6 electric seats retrofit. Myös valmiita johtosarjoja myydään esim. Kufatecillä, mutta vaivaa niiden vaihtamisessa varsinkin pelkääjän puolelle on joka tapauksessa.

        Penkit tarvitset tietenkin kiskoineen. Muistin asentaminen sähköpenkkien yhteyteen (harkitsin itse joskus ko. operaatiota) vaatii ohjauspaneelin asentamisen kuskin oveen, ja varsin paljon johtojen vetämistä.

        Comment


        • #5
          pelkät piuhat?? no jopas nyt.Onko tuo nyt ihan välttämättömyys että piuhat pitää olla paksumpaa tavaraa?? eli syökö ne säädin moottorit niin paljon enempi virtaa ku pelkkä ristiselän säätömoottori? kaikkiahan ei kuitenkaan yhtäaikaa käytetä joten ajattelis ainaki että ristiselänsäätö moottori olis samaa kalibeeria ku muutki säätömoottorit. Kuulostaa kyllä hullulta että joutus vaihtamaan paksummat piuhat tuon takia....jos näin niin ei se auta ku laittaa penkit sitte myyntiin....

          Comment


          • #6
            Moottorit ovat täysin eri kaliberia ristiselänsäädössä verrattuna esim syvyys/korkeussäätöihin. Pieni tietoisku, siunun vanhojen penkkien sähkösäädötkään eivät todennäköisesti toimi ennenkuin olet johdotuksen korjannut.

            Comment


            • #7
              Jaahas... no miten on mahdollista että sulake ei palanut mistään jos johdot on ovat jo vaurioituneet? Aattelis että sitä varten se sulake sinne on laitettu että johdot ei vaurioidu. Mistäs asti johdot sitte lähtee? Eikai se auta ku repiä sisustus irti ja vetää uudet johdot sitte jos kerran tuumaatte että johdot on palanu eikä ensin sulakkeet.
              Viimeksi muokannut okkim; 21.8.2009, 09:05. Perustelu: Lauseet alkaa isolla kirjaimella...

              Comment


                #8
                Mahdoton täältä käsin on kenenkään sanoa varmaksi mitä on tapahtunut, mutta vahva epäilys on että sieltä on johdin mennyt. Sulake suojaa lähinnä oikosululta, tuskin tehtaalla on mietitty että kukaan kytkee 0,5mm2 johtoihin sähköpenkkiä ja siksi laitettu mahdollisimman pieni sulake. Nyt kyseessä on liian suuri virta suhteessa johtimeen, joka on sen takia varmasti käynyt todella kuumana (eikä sulake siitä mitään tiedä). Katso nyt kuitenkin vielä tarkkaan se sulaketaulu läpi, mikäli et jo katsonut.

                Kuten Mika sanoi, sähköpenkkiä liikuttavat moottorit ovat aivan eri luokkaa kuin ristiselänsäädön moottori. Sitä eroa voi ihan käytännössä miettiä, kun penkin pitää kuitenkin jaksaa nostaa sen kokoinen kaveri kuin penkille istumaan mahtuu.

                Suosittelen alkuun ottamaan penkin sulakkeet pois paikoiltaan, ihan varmuuden vuoksi. Sitten vaan yleismittari ja kytkentäkaavio kauniiseen käteen, ja mittaamaan missä vika on.

                Comment


                • #9
                  niin no, eihän sitä kyllä kukaan voi sanoa varmasti mikä ihme siihen on tullu.Vaikka mitään kärynneen hajua ei autoon kantautunut mistään.Meinaatko johtimella juurikin johtoja??Ku minä en noista termeistä niin tiedä ku en oo sähköalan ammattilainen..hommatt menee aina nii että virta ja maa ja sitte ihmetellään että mikä siittä ny vielä puuttuu :D mutta kävituossa mielessä että voishan sitä toki vetää kokonaan uudet johdot sulaketaulun takaa..ei se nyt maailman mahottomin homma ole, koko sisusta pitää vaan purkaa. osaako joku sanoa minkä kokonen sulake säätömoottoreille olis hyvälaittaa?? 35A kenties? ja se johtohan sai olla 2-2,5mm2?

                  Yritä nyt oikeasti edes vähän panostaa tuohon ulosantiin!
                  Viimeksi muokannut okkim; 21.8.2009, 11:30. Perustelu: Aika monesti siitä jo huomautettu

                  Comment


                    #10
                    Selitetään nyt ihan kädestä pitäen. Sulla on kaksi järkevää vaihtoehtoa. Molemmat jakautuvat kahteen vaiheeseen.

                    1) Tee-se-itse vaihtoehto, suositellaan vain jos on jonkinlainen ymmärrys siitä mitä tekee.
                    1A) Tutki missä vika on (esim. yleismittarilla käyt johdot läpi), tuossa voit tarvita kytkentäkaaviota (ja sitä mulla ei ole tarjota). Tuskinpa paljon käryä sisätiloihin tulee jos johto tuhoutuu muutamassa sekunnissa verhoilujen sisällä, eikä hyvän tuurin ansiosta sytytä muuta mukana.
                    1B) Kun vika on löytynyt, aloita siitä mistä alun perin olisi pitänytkin. Selvitä mitä eroa on sähköpenkillisessä autossa verrattuna käsisäätöiseen. Siihen on hyviä vinkkejä esim. viestissä #4. Tee tarvittavat muutokset ja korjaa edellisen yrityksen aiheuttamat tuhot. ÄLÄ missään tapauksessa yritä korjata "vikaa" laittamalla tauluun isoin mahdollinen sulake.

                    2) Järkevin vaihtoehto.
                    2A) Vie autosi huoltoon.
                    2B) Suorita maksu huollosta ja aja toimivalla autolla.

                    Autosähköillä et oikein voi itseäsi tappaa sähköiskuun, mutta auton sähköjärjestelmät tai koko auton voit tuurilla polttaa, ja vakuutusyhtiön kanta omien viritysten aiheuttamiin tuhoihin voi olla kylmä.

                    Comment


                    • #11
                      no juu näinhän se on.

                      ei tässä nyt ihan pihalla olla sähköjen osalta muuta apu ei koskaan ole pahitteeksi.Ajattelin että jos vain kylmästi vedän uudet (plussan ja maan) sinne penkille jolloin kuvittelisin ainaki toimivan normaalisti, käyttäen tietenki sitä jo aikasemmin mainittua paksumpaa johtoa.Pitää alkaa mittailemaan penkin johdoista että onko ne poikki vaiko ei....ja sitte pitää hakea suomenkielinen manuska autoon että näkee varmuudella mikä sulake on noihin mukavuustoimintoihin.Sulake nro:44 on ainki penkinlämmittimen joka oli ehjä ja olikohan se nro:24 joka oli yksi noista mukavuustoiminto sulakkeista..en mee nyt ihan varmaksi sanomaan, mutta täytyy sieltä sulakkeen liittimistä mittailla kulkeeko sielä virta vai ei.

                      tuosta huoltoon viemisestä, vien autoni sitte tosiaan huoltoon ku oon ihan 100% että en sille ite keinoa saa, ja monesti nää foorumit antaa tietoa niin että saan ongelman ite ratkaistuksi niinkuin tälläkin kertaa, tietoa tulee..hieman ärtyisällä tyylillä täälä suhtaudutaan kyllä mun kysymyksiin mutta tietoa kuitenki tulee ja kiitos siitä.

                      katsotaan nyt miten tämä ropleema korjataan "kotikonstein". (ja pyydän anteeksi kun en osaa kirjottaa niinku oikean ihmisen pitää)


                      ainiin, löytyykö keltään sitä kytkentäkaaviota vaikka PDF muodossa?? jos löytyy niin laittaisitko postiin ville_vahakainu(at)hotmail.com

                      Comment


                      • #12
                        ja tosta oikein kirjottamisesta....onko tää joku v***n äidinkielen perusteiden foorumi??on se ny kumma ku pitää tollasesta asiasta alkaa jankuttaan ku joku oikein kirjotus. (J)os joku ei saa tekstistä selvää ilman että së on kieliopillisesti oikein kirjotettu niin hankkikoot lasit.

                        eipä ole koskaan tarvinu keskittyä foorumeilla mihinkään vastaavaan,vaan pää tarkoitus on jakaa tietoa ja keskustella asioista noin yleisesti...eikä nu***ia pilkkua joka virheestä minkä tekee.

                        olis hauska nähdä valitukset jos joku iltasella pikku hiprakassa kirjottelee kysymystään tänne ja saattaa tulla pikkasen "ohi"lyöntejä.

                        se siitä....

                        mutta kiitos ohjeista kaikille jotka niitä on antanu.

                        Comment


                        • #13
                          No onko sustasitte kiva lukee, tällästä viestiä missä ei on paljo aisaa ja sit ei oikein oo kirotettu eeskunnolla, että mitä haetaan? wats the point uk noow? Laseilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, osaako lukea jotakin viestiä oikein. Jos pitää ponnistella 75% sen eteen, että edes tajuaa mitä kysytään, niin ei jää kauheasti motivaatiota pohtia itse ongelmaa.

                          p.s eiherneitäse siitä...

                          Comment


                          • #14
                            no ei tuossa mun tekstissä omastamielestäni oo tollasia virheitä mahdottomasti...??

                            vaan narina alkoi juurikin tuosta pienien kirjaimien käytöstä joka olevinaan hankaloittaa asian ymmärtämistä. voi toki olla että joskus putoaa kirjain pois välistä kun nopeesti kirjottaa (vaikka mikäs kiire tässä on) mutta eipä tuu koskaan käytettyä tuota esikatselua joka tämän asian kyllä korjaisi. lupaan yrittää parantaa kirjoitukseni ulkoasua jollain tapaa.

                            Comment


                            • #15
                              Valitettavasti toisen kappaleesi ensimmäinen lause ei ole lainkaan suomea. Leimatkaa natsiksi, mutta en ole koskaan vastannut kysymyksiin joita en osaa lukea.

                              En myöskään ymmärrä, miksi tietynlaisten, ehkä sosiaalistenkin normien noudattaminen on vaikeaa/epämiellyttävää. Tässä tapauksessa normi on tietynlainen kirjoitusasu. Tosin, edellähän luvataan parantaa asiaa, joten asia lienee hoidossa...

                              Ps. Lasit on kyllä, joten sen puolesta osaan ja nään lukea.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä se nyt vaan on niin, että täällä forumilla kirjoitetaan niinkuin on tapana (eli pyritään kirjoittamaan luettavaa tekstiä, niinkuin jo ala-asteella koulussa kaikille on opetettu). Jos se ei kelpaa, niin siitä on turha narista.

                                Voidaan me myös poistaa ne sotkut jos muuten mene perille. Aika omituista alkaa itkemään ja väittämään vastaan, kun kyllä täällä muut ovat tuon oppineet aika nopeaan. Tai osaavat jo luonnostaan.

                                Ja se lause alkaa isolla kirjaimella, edelleenkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuli eilen ostettua 2,5mm2 virtajohtoa ja olis tänään tarkoitus koittaa laittaa toiseen penkkiin virrat uusiksi.Toivotaan että alkaa sillä toimimaan.Kertokaas vielä viisaammat, tarviiko mun laittaa myös maajohto uusi? Äkkiseltään ku ajattelee niin varmaankin tarvii olla yhtä paksua johtoa kun virtajohtokin...?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä se maajohtokin kannattaa vaihtaa, sama virta sen kautta palaa takaisin. Jos se on aivan lyhyt johto, niin periaatteessa se kestää, mutta melkein samalla vaivalla se sinne vaihtuu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nonii...piuhat tuli vedettyä tänään uusiksi penkeille ja ovat 20A sulakkeen takana, eli sulake/penkki.En tiedä olisko riittäny jos olisi laittanut 30A sulakkeen/penkkipari..? Mutta tuo nyt ainakin kesti virran. Ei ollu luppuviimein mahdoton homma kun hetken rapsi otsanahkaa ja mietti miten kaiken tehdä, sitten vaan hommiin.

                                      Se syy miksi virtoja ei enää tullu penkeille sen pienen hetken jälkeen jolloin penkit toi, oli palaneessa 10A sulakkeessa joka sijaitsi sulakerasian takana kojetaulun alla. Eli ei ihme jos kärvähti kun kyseessä oli niinkin pieni sulake. Sieltä lähtevät johdot jotka siis menivät sinne ristiselän säätö moottoreille oli todellakin pientä pierunkuorta joka olis varmasti palanu poikki jos olis laittanu esim. 20A sulakkeen siihen tilalle.

                                      Tuossa vielä kuva paikasta josta palanut sulake löytyi:



                                      Comment


                                      • #20
                                        Kaivetaanpa aihetta ylös. Itselle on nyt keskiviikkona huolitsijan mukaan tulossa A4:ään sporttipenkit, joissa on sekä sähköinen ristiseläntuen säätö, että lämmitys, joita ei alkuperäisissä penkeissä ole.

                                        Lämmitykselle tilasin jo johtosarjan Ebaysta, mutta osaako kukaan sanoa ovatko penkin sähkösäädön vaatimat virtajohdot samassa nipussa lämmityksen kanssa, vai tuleeko lämmittimille erilliset virtajohdot?

                                        Jos jolta kulta löytyy esim. Etkasta peräisin oleva penkkien kytkentäkaavio ja viitsisi sen lähettää, olisin erittäin kiitollinen!

                                        Comment


                                          #21
                                          A6:sessa ainakin tulee penkinsäätösähköt, takajalkatilan valo, airbag ja lämmityssähköt kaikki omissa nipuissaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkos tämän ketjun aloittaja jo saanut projektinsa päätökseen?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ketjun aloittaja veti pussillisen herneitä ja poistui foorumilta, joten ei välttämättä tule vastausta. Muistelisin, että ffp:n puolella kertoi projektin onnistuneen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kannattaa katsella johtosarjoja Kufatecilla. Ja aika typerää vetää herneitä nenään jos annetaan selkeät ohjeet mitä tehdä ja mitä ei tehdä, ja sitten avataan uusia ketjuja kun ei viitsitä noudattaa ohjeita ja homma ei mennytkään nappiin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Omat penkkini saapuivat tänään ja tilasin Kufatecilta johtosarjan, jolla saa samalla tarvittaessa lämmittimet toimimaan. Sarja maksoi kuluineen reilu 90EUR, joka ei mielestäni ole kovin paha suhteuttaen siihen, että jo pelkät liittimet maksavat Audilta lähemmäs 60EUR.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä ne satasen johtosarjat enää paljon kirpase kun on penkitkin jo ostettu;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No ei kyllä joo, tosin itse en penkeistä maksanut hyvinkään montaa satasta ;)

                                                      Onko kenelläkään vinkkejä turvavyö alakiinnikkeen irrotukseen penkin rungosta? Näyttää, että lähtee nostamalla metallista lukituslevyä ylös ja painamalla kiinnike alas, jotta sen reikä ja rungon kiinnitystappi sattuvat kohakkain. Tilaa ei kuitenkaan tunnu olevan liikaa.

                                                      EDIT: Itse itselleni vastaten, lähtee juuri kuvaamallani tavalla kun hieman nitkuttaa. Penkit vaan olivat kiinni XZN 10 kantaisilla pulteilla, joten joutuu huomenna käymään Motonetistä hylsyn. yllätys, yllätys, suurin koko, joka oli käsillä oli 12 :)
                                                      Viimeksi muokannut turbokiisseli; 19.11.2009, 19:09.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nostetaas aihe pinnalle. Eli itellä menossa penkkien vaihto B6:seen B7:sta napatut sporttipenkit. Ensimmäinen ongelma mihin tartteisin tietoa fiksummilta on airbagin liitin.

                                                        Eli vanhoissa peruspenkeissä airbagin keltaiseen liittimeen tulee kaksi johtoa (harmaa ja sininen) kun taas asennettavissa penkeissä kolme johtoa (ruskea, sininen ja valkoinen).

                                                        Voiko tuon kytkeä suoraan vanhaan liittimeen vai pitääkö tuohonkin vaihtaa johtosarja että bägit toimivat oikein eikä tule muuta ongelmaa?
                                                        Suoraa vastausta en vielä ole löytänyt mistään, että mitä nuo piuhat ovat ja merkkiliikkeestäkin odottelen vielä vastausta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Oletan että B7:n ovat sporttipenkit joissa matkustajatunnistin jota B6:n istuimissa ei ole.
                                                          Voi kytkeä suoraan ja sitten tulee airbag-valo tauluun. Pitää koodata VCDS:llä se toiminto pois sitten.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitoksia ja hyvä jos näin! Johdot ovat luultavasti myös oikeissa paikoissa liittimessä eli voi laittaa suoraan kiinni.
                                                            Tutkin tänään enemmän noita penkin johdotuksia ja siltä tunnistimen piuhalta se vähän vaikuttaiskin. Ja tuo linkistä löytyvässä kuvassa oleva osa (istuimen takaosassa) kuuluu ilmeisesti siihen painotunnistimeen? KUVA

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X