Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Aaltoilu" moottorijarrutuksessa (ABK)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    "Aaltoilu" moottorijarrutuksessa (ABK)

    Kyseessä -92 2.0E (ABK), ajettu 280 tkm.

    Uteliaisuuttani pähkäilen, onko kyseessä oire vai ominaisuus, kun moottorijarrutus ei ole tasaista. Siinä tuntuu selvää "aaltoilua" tai "pumppausta" hidastuvuudessa 1.5 - 2 sek taajuudella.

    Luulin että moottorijarrutuksessa tuo meinisi ainakin about tyhjäkäyntimoodiin, tuo ei kuitenkaan katkaise polttoaineen syöttöä niin kuin jotkin tuoreemmat kulkineet. Moottorijarrutus on tuossa muutenkin aika vaisua, pelkästään sen varassa saisi risteykset ennakoida todella kaukaa.

    Tyhjäkäynti on ongelmatonta, muutenkin kone käy ja kukkuu moitteettomasti. Päästöarvot hyvät, lambda alle puolivuotias (1.00 pakokaasutestiarvo). Tulpilla ajettu reilu kymppitonni, jakajan koppa, pyörijä ja tulpanjohdot parin vuoden vanhoja.

    #2
    Kyllä sen kuuluu katkaista.
    Nyt se ei jostain syystä katkaise ja tunnet lambdasäädön.
    Todennäiköisin aiheuttaja ABK:n tapauksessa: wiki

    Comment


    • #3
      Itsellä aiheutti nykimisen/aaltoilun ilmamäärämittari sekä kiihdytyksessä että moottorijarrutuksessa. Ensin oli lievää aaltoilua kieroksissa ja se paheni aina nykimiseen asti. Kannattaa kokeilla miten vaikuttaa kun ton nyppää vafin johdon irti. pitäs mennä vikamodeen.
      Nuo digifantin viat/ominaisuudet on vähän henkimaailmanhommia, joihin vaikuttaa hyvä karma ja kuun asento maahan nähden.

      Comment


        #4
        Kiitos vinkeistä. Vaikka tuo onkin muuten toiminut, on käynyt mielessä sen ilmamäärämittärin fixaus (täältä luettu konsti). Pitää kokeilla jos vaikka auttaisi.

        Comment


          #5
          Rouva raportoi tänään, että auto (B4 ja ABK) nostaa kierroksia, kun moottorijarrutuksesta vaihtaa pienemmälle, siis kiihdyttää kun vaihde on silmässä. Kierrokset jää kuulemma koholle vielä joksikin aikaa, kun kytkimen painaa pohjaan.

          VAF, lambda vai onko tuossa joku katkaisija kaasupolkimella, jonka pitäisi kytkeä tyhjäkäynti päälle tai katkaista syöttö kokonaan, kun poljin on levossa?

          Comment


            #6
            onko tuossa joku katkaisija kaasupolkimella, jonka pitäisi kytkeä tyhjäkäynti päälle tai katkaista syöttö kokonaan, kun poljin on levossa?
            Siinä on kaasuläpän asentoanturi, jonka perusteella ecun pitäisi tietää läpän kulloinenkin asento.

            Eli jos oikein tulkitsin, moottorijarrutuksessa - kuten muutenkin, kun kierroksilla nostaa jalan kaasulta - ecun pitäisi sulkea pa-syöttö, kunnes kierrokset on [riittävän] alhaiset, ja hoitaa homma sitten ISV:n avulla niin kauan kun kaasuläppä on kiinni. Menikö oikein, Porkkis? :)

            Oikeastaan ainoa, mikä voi kierroksia nostaa kun kaasuläppä on kiinni (sehän menee näissä aivan kiinni asti) on ISV. Eli mieleen tulee, että ISV takertelee, tai ECU ei pysy ajan tasalla kierrosluvun suhteen. Mistä se muuten saa kiekkatiedon, hallilta ilmeisesti? Onko tyhjäkäynti muuten OK?

            Comment


            • #7
              Täällä kans tehnyt kahdesti tänä talvena et kierrokset jää huutamaan hetkeksi kun kytkimen työntää pohjaan ja sen jälkeen ei meinaa millään kierrokset laskea sinne alle 900 rpm:n.

              Comment


                #8
                Ihan oikein ja noinhan se menee oikeastaan poikkeuksetta kaikissa sähköruiskuissa. Tapauksesta riippuen sitten esim kylmällä koneella saatetaan olla katkaisematta jne... Vaihtaisin sinisen lämpöanturin joskus ihan huvikseen.
                ABK ei saa pyörintänopeutta muualta kuin hallilta.

                Comment


                  #9
                  Tyhjäkäynnillä oli tuossa syksymmällä pientä puutumisen tapaista, eli meinasi sammua, mutta tuli kuoleman porteilta (lähes) aina takaisin. Vaihdoin huohotusjärjestelmän letkuja, enkä ole rouvalta kuullut raporttia aiheesta sen koommin. Kai se ISV pitää irti käyttää.
                  Olen ihmetyksellä ja vähän kummastellen lukemut näitä ABK -ketjuja, kun meidä 'romu', niinkuin rouva sitä leikkisästi nimittää, on pelannut melkein kuin ajatus sen mitä se meillä on ollut. Tämä on ensimäinen 'mystinen' oire.

                  Lyhyitä matkojahan tuolla on ajettu nyt kun rouvan päivittäiset menemiset sattuu samalle laidalle kaupunkia, joten oireet voivat ilmeisesti johtua myös vajaalämpöisestä koneestakin? Tämän piikkiin pistän ainakin itse korkeahkon bensan kulutuksen. Soppaa palaa rouvan melkolailla taloudellisella ajotavallakin yli 10 litraa sataa kilometriä kohti.

                  Tuolla olisi kyllä uusi termarikin odottamassa väistämätöntä..

                  Comment


                    #10
                    Olen ihmetyksellä ja vähän kummastellen lukemut näitä ABK -ketjuja, kun meidä 'romu', niinkuin rouva sitä leikkisästi nimittää, on pelannut melkein kuin ajatus sen mitä se meillä on ollut. Tämä on ensimäinen 'mystinen' oire.
                    No ei tuossa omassakaan varsinaisesti menoa haittaavia oireita ole niin paljoa ollut; kohta 80 tkm meillä tullut mittariin aika pienillä kivuilla. ISV kettuili urakalla jossain välissä, varsinkin kylmällä, mutta tämä talvi on mennyt sikälikin paremmin [kop kop]. Tilastoitu polttoaineenkulutus on ollut 8...9,5 litran luokkaa. Alle kasin on päässyt vain matka-ajossa. Rouva meilläkin valtaosan kilometreistä ajaa, eikä mitään taloudellisuusajoa...

                    edit: Niin, näissä ABK-keskusteluissa tulee vastaan lähinnä se, että sen kerran kun vikaa on, niin se voi olla hyvinkin hankala paikallistaa.

                    Comment

                    Working...
                    X