Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 Tdi puutuu kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 Tdi puutuu kiihdytyksessä

    Velipojan Audi A3 1.9 Tdi -00, outoja oireita. Kuulemma varsinkin nyt kylmällä kelillä kovan kiihdytyksen jälkee uupuu, hukkaa tehot. Jää tehottomaksi. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen tehot palaavat. Tekee tätä aina välillä. Kesällä vaihdettu ilmanmassamittari ja N75.

  • #2
    vnt siivet jumii

    Comment


    • #3
      Onko 90hp 110hp vai 140hp ?

      Comment


      • #4
        110 hp

        Comment


          #5
          Vikakoodit lukuun. Jos muistissa on vikakoodi imusarjan paineesta, VNT-siivet tosiaan jumii ja alkaa olla aika päivittää turbo (isompaan).

          Comment


          • #6
            Lueskelin viestejä hakusanalla vnt ja oireet viittaavat tosiaan siihen jumimiseen. Eli menee ilmeisesti "varaohjelmalle" liian paineen takia. Virta hetkeksi pois ja taas kulkee kuten ennenkin.

            Löytyi myös linkki tee se itse puhdistukseen. Kerronpa velipojalle ongelmien mahdollisen syyn.

            Comment


            • #7
              Myös viallinen ahtopaineanturi/imuilmanlämpöanturi aiheuttaa yliahtoa.. Eli ahtoputkessa oleva härpäke.

              Comment


                #8
                Mahdollista, mutta erittäin harvinaisia vikoja VAGgilaisissa.

                Comment


                • #9
                  Vag-com kauniiseen käteen ja sit vasta arvaillaan...

                  Comment


                  • #10
                    No enpä harvinaisuudesta tiedä..

                    Parin kuukauden aikana vaihdoinkohan kolmeen Occu Tdi värkkiin tuollaisen ahtopaineanturin..

                    Mut tosiaan vikakoodit luet nyt ettei mene ihan arvailuks :P

                    Comment


                      #11
                      Ja lähtö oli varmaankin lämpimällä koneella? Kylmällä voipi olla ko. oiretta ja runsaasti -> ei vielä lämmin kone -> anturien arvot mitä sattuu -> ???

                      Se on kuitenkin dieselkone, malttia, malttia...

                      Comment


                      • #12
                        Ongelma ilmenee siis lämpimällä koneella. Eihän kylmää konetta sa kiusata. Vikakoodit menee lukuun ja turbo käytetään myös varmuuden vuosi auki ja puhdistetaan.

                        Comment


                        • #13
                          Lainaan röyhkeästi vanhaa ketjua, ei niinkään vanhaa aihetta...

                          Ongelmapotilas on -02 Passat AWX- koneella. Mittarissa n. 278 tkm. N75 kesällä vaihdettu, ahdin uusittu n. 20 tkm. sitten. Hyvin tuntuisi ahtimessa tanko liikkuvan edelleen.

                          Probleema: menee moottoritiellä vikatilaan tasan 3000 kierroksella. Ei siis kiihdytyksessä tai muuten repiessä, vaan tasakaasulla kun kierrokset pitää 3 tuhannessa. Sammuttamalla saa taas normitilaan, kunnes taas kolmessa tonnissa menee vikatilaan takaisin.
                          Aiemmin oli vastaavaa vaivaa ripeissä kiihdytyksissä, korjaantui vaihtamalla N75 venttiili. Tuolloin antoi vikakoodin liiallisesta ahdosta. Samaa vaivaa varmaankin taas, mutta miksi vain noilla kierroksilla ja osakaasulla?

                          Kysymys: onko vielä muita ahtopaineen säätöön vaikuttavia säätimiä/antureita/potentiaalisia vikakohteita, kuin jumittavat siivet, alipainevuoto, ahtopaineanturi ja N75? Alipaineletkut uusittu kokolailla kaikki, ahtopaineanturi listalla seuraavana. Ei ole vikakoodia antanut tuosta anturista kertaakaan. Kai se voi silti olla rikki, tai menossa rikki?

                          Comment


                          • #14
                            Viallinen/nokinen EGR-venttiili? Mutta ehkäpä aina ensimmäisenä kiinnostaa se, mikä koodi aiheutti varsinaisen vikatilan? Kaikenlaiset spekulaatiot kannattanee aloittaa vasta tämän tiedon jälkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Maanantaina pääsee vasta auton äärelle ja lukemaan vikakoodeja. Vahva veikkaus on silti tuo ahtopaineen ylitys jo näin etukäteen...

                              Comment


                                #16
                                itselläni oli samat oireet. vikakoodi kertoi yli ahtamisesta. siivet siis luultavastu jumissa. turbon puhdistus varmaan auttais. ajattelin luistaa työstä ja kokeilin säätää alipainekellolta tulevaa tankoa joka ohjaa siipiä\hukkaporttia pidemmäksi joten ei kerää painetta turhan herkästi. ei mene enään vikatilaan ja tehoa on. tarkka korvainen kuulee että turbo viheltää enemmän kai kun on auki enemmän. oliko hankalasti selitetty.

                                Comment


                                • #17
                                  Toki voit tuota kokeilla, koska olet itse asian näin järkeillyt.

                                  Ilman VNT-turbotekniikan päivän epistolaa voisin pienehkönä vinkkinä mainita, että pääset kyllä vähemmillä asennus- ja testauskerroilla turbon putsauksella tai vielä vähemmällä kun huollatat/uusit turbon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Probleema: menee moottoritiellä vikatilaan tasan 3000 kierroksella. Ei siis kiihdytyksessä tai muuten repiessä, vaan tasakaasulla kun kierrokset pitää 3 tuhannessa. Sammuttamalla saa taas normitilaan, kunnes taas kolmessa tonnissa menee vikatilaan takaisin.
                                    Kyllä tuo jotain VNT-juttua on.

                                    Parinkymmenen tunnin operaatio irroittaa, purkaa, putsata, koota, asentaa, todeta vuodot ja kiristää turbo ensikertalaiselle =)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei mene noin kauaa.

                                      Ja ei ole ensimmäinen kerta ahdin kädessä...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ai. no hyvä sinulle. mä olin kädetön ja sain noinkin kauan tuhraantumaan kun huolella teki =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu on tullut tuon ahtimen kanssa jumpattua aiemminkin, joten on jotain jäänyt jo mieleenkin tuosta operaatiosta.
                                          Oli vaan hieman erilaiset oireet tällä kertaa kuin aiemmin, joten piti täältä kysellä onko muilla ollut vastaavaa.

                                          Sitäpaitsi auto on toiminut sittemmin taas ihan normaalisti. Taisi olla vaan huono päivä?!?

                                          Comment


                                            #22
                                            3200rpm kohdalla menoon tulee selvä kuoppa joka jatkuu loppuun asti. Siivetkö jumii juuri tossa kohtaa? Ei se kokonaan puudu, mut huomaa selvästi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Paha sanoa, mutta täysin mahdollista. saatko vikatilaa ja vikakoodia aikaiseksi?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei mene vikatilaan. Puutuminen on todella vaimea. Joskus kun jarrutehostin vuoti, niin huomasi selvästi että että siivet ei toiminut kun puutu totaalisesti, antoi tuolloin vikakoodia imusarjan paineesta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tarkennetaan sen verran että vedossa on kuoppa tuossa 3200 ja jossain 3800 välillä, tämän jälkeen meno taas jatkuu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites johtosarja?
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=101791

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se ei ole nykimistä, vaan vedon hetkellinen laantuminen. Pitää käydä hakee uus n75 ja kokeilla vanhalla maffilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        paha sanoa. en syyttäis siipiä kuitenkaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei varmaan olisi pahitteeksi ottaa maf ja ahto logit tarkasteltaviksi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vanha maffi paikalleen ja taas toimii. Uusi paskana tai väärä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X