Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 etuoven pahvin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 etuoven pahvin irroitus

    Elikkäs A4 b6 VM:2002 ja pitäisi repsikan puolelle vaihtaa etusivulasi.
    Mitenkäs tuo "pahvi" lähtee ovesta muuten kuin kilon paloissa?
    ruuveja on nyt irti kahvan alta 1kpl sen pitkän listan alta 4 kpl
    oven "pohjasta" 1 kpl, mutta ovipahvi on suht tukevasti kiinni..?

    Onko jotain huomioitavaa itse lasin vaihdossa kun sinne asti pääsee?

  • #2
    Oliskohan samoin kuin tuossa linkissä.Kun kiinnikkeet on irti,niin ylös nostamalla lähtee.

    http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=164

    Comment


    • #3
      Näyttää kyl ihan erilaiselta ja yritin väännellä ja nostella sitä vähän joka suuntaan, mutta tiukassa on..

      Comment


      • #5
        Mahtaakohan etuoven verhoilua pois paikoiltaan läheskään ehjänä, jos ei ovi enää aukea. Voi olla että johtosarja ottanut siipeensä taikka lukkosysteemissä ei enää Safe toiminto enää lähde päältä.

        vcds kertoo

        01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)
        49-00 - No Communications
        01336 - Company Data Bus for Comfort System
        80-10 - Single-Wire Operation - Intermittent

        Vinkkejä?
        Viimeksi muokannut Rusty; 3.2.2018, 16:18.

        Comment


        • #6
          Sisälokari pois ja sieltä johtosarjaan suoraa virtaa akulta punaiseen paksuun johtoon, niin saa oven auki ja olen itse testannut. Ja myös Ruskeaan paksuun johtoon pitää tarjota maata, jos on poikki.

          Comment


          • #7
            Mitä nuo punainen ja ruskea johdot siis ovat? Ja pelkääjän puolen sisälokasuojako?

            Tässä nyt on vissiin tuo ovi jossain takalukossa? SAFE lukitusko ilmeisesti aiheuttaa sen ettei edes sisäpuolelta aukea? Kokeilin muitakin ovia keskuslukituksella jolloin ovet lukossa ei sisältäkään ovet aukea.

            Purin verhoilusta listan ja sen alta ruuvit sekä vetokahvan alta ruuvin. Oven alalaidassa olisi vielä ruuvi, en ole tosin varma onko siellä sitä paikallaan. Meisseli uppoaa sinne kuoppaan, mutta tuntuma on sellainen että aivan kuin siellä ei olisi koko ruuvia.

            JOs saa lukittuneen oven oviverhoilun pois edestä niin saako tuota lukkoa edes silloin auki?

            Paneelin jalkatilastakin sain osittain pois edestä, mutta todella hankala sieltä mitään työstää.

            Yritin katsella myös vcds:stä että mistä tuon SAFE toiminnon saa koodattu pois, mutta en löytänyt. Rosstechin sivuilta katsoin nyt ohjetta, minulla tosin tuo ei luettelu noita toimintoja kuin +04096 saakka, +08192 No Safe function puuttuu. Mutta syökö tuo silti tuon +08192. Nyt coding on 06976.
            Testasin riskillä 06976+08192 -> 15168. Nyt kun testasin muiden ovien avulla niin lukittuneena avautuvat sisäkahvasta. Joko koodaus toimii tai sitten aiemmin systeemi on ollut vaan "perätilassa".

            Keskuslukitus moduuliin ei saa yhteyttä. Johtuukohan se mahdollisesti siitä että tuo ovilaite on rikki ? Edit: Ross-Techin sivujen ohjeen mukaan keskuslukitusmoduuliin osoite 35 ei suoraan pääsekään.
            http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/audiB6.html

            Keskuslukitus kuitenkin toimii kaukosaatimestä ja kuljettajan ovilukosta muissa ovissa paitsi etumatkustajan ovessa. Keskuslukitus moduuli on ilmeisesti kuskin jalkatilan sivussa?

            Jos alkaisi puukottamaan tuon toimimattoman oven oviverhoilua niin onko tietoa miten sitä "operoisi"? Lukkosysteemi kohdalta tai auttaisiko jos pääsisi johtoihin käsiksi?

            Ilmeisesti pitää purkaa kaikki oviverhoilut ihan varalta pois ja tarkistella nuo oville tulevat johdot. Voiko ovia silti käyttää vaikka oviverhoilut olisi pois paikoiltaan eli vaikka vaijerista vetämällä ovi aukeaa? Kuskin ovi olisi jo sitä vaille että nostaisi verhoilun pois. Ei ole näköjään ensimmäinen kerta kun tätä ovea aukaistaan, koska kaikki ruuvit ei ole paikallaan. JOs sulaketaululta poistaa oville merkityt sulakkeet, niin saako sillä estettyä ovien lukituksen? Ihan varalta mielelläni sen estäisin tässä vaiheessa.

            Onko osaajia/kohtalotovereita Kajaanissa? Pitää ainakin autokorjaamo Ässään olla yhteyksissä, kun siellä taitaa olla paras merkkikohtainen osaaminen.
            Edit: autokorjaamo Ässässä on ainakin säpäkkää toimintaa kun myöhään lauantai iltana saa sekä neuvoa että tarjouksen korjauksesta.
            Viimeksi muokannut Rusty; 5.2.2018, 16:07.

            Comment


            • #8
              Ehkä kannattaisi pyrkiä pääsemään käsiksi siihen haitarikumiin jonka sisällä johdot menevät apukuskin kickpanelin takaa oven sisälle ?
              En muista että tuleeko se kumi tosiaan näkösälle kun purkaa etupyärän sisälokasuojan pois, mutta kannattaa kokeilla jos kokeneemmat ropaajat niin neuvovat.

              Comment


              • #9
                Joo toki tuonne on tarkoitus kurkata varmaankin huomenna. Kiitoksia Mehtalalle vinkistä. Nyt ihan ensimmäiseksi pitäisi kuitenkin ihan varmuuden vuoksi estää muille oville tapahtumasta tuota samaa.

                Comment


                • #10
                  Nuo punainen ja musta johto ovat tosiaan oviohjainlaitteen virta ja Maadoitus johdot, jotka sieltä menevät yleensä aina ensimmäisenä poikki. Niihin virtaa ja maata syöttämällä saat keskuslukituksella oven auki, niin ei tarvitse ovipahvia tuhota.

                  Comment


                  • #11
                    Mitä tuo ovimoduuli muuten kaiken kaikkiaan tekee siellä ovessa eli kun erikseen on tuo keskuslukituksen moduuli ilmeisesti tuolla kuskin jalkatilan sivussa? Kumpi ohjaa niitä noita lukkoja?

                    Comment


                    • #12
                      Päivä meni retkeillessä...A4 oli ajossa koko päivän.

                      Mutta äsken purin sisälokasuojan, otin solumuovieristeen pois, muovipömpeli pois edestä ja sitten vielä sellainen muovilevy pois edestä ja sieltähän se oveen menevä johtosarja suojakumin sisällä näkyy...mutta on se kaukana eikä käsikään meinaa sopia tuonne.

                      Meinasiko Mehtala että tuohon johtosarjan punaiseen ja mustaan pitäisi päästä käsiksi? Joku johtosarja suojakuoressa kylllä saattoi olla myös tuon muovikotelon yhteydessä.

                      Jos koko etulokasuojan irrottaisi niin sittenhän se olisi ainakin hyvinkin käsillä. Se vaan taitaa tarkoittaa että aika paljon pitäisi purkaa muutakin.

                      Mikä tuo muovikotelo muuten on? Siitä menee auton alle ainakin joku letkun pätkä.

                      Comment


                      • #13
                        Apukuskin puolella on tosiaan se aktiivihiilisäiliö jonka joutunee irroittaa vähintäänkin kiinnikkeistään, että on mahdollisuuksia päästä haitarikummin johtosarjaan. Etulokasuojaa ei vielä koskaan ole tuon takia joutunut irrottamaan.

                        Comment


                        • #14
                          Sattumalta tuossa oli topikki A6 c5 samanlaisesta ongelmasta.

                          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=87943

                          Siellä on sahailtu lukon vastinrautaa. A4 b6:ssa tuo ei vissiin ole mahdollista. B-pilarin muovin altakaan ei ole varmaan mitään järkevää tehtävissä?

                          Ohjaako siis kuljettajan jalkatilassa oleva keskuslukituksen purkki noita ovien lukkoja suoraan vai mikä tuon ovimoduulin funktio? Onko keskuslukituksen boksista joka ovelle eri ohjauslähtö vai yksi kaikille?

                          Mistä muuten katselette Audien sähkökuvia?

                          Pitää illalla yrittää jotain tehdä tuon sisälokasuojan kautta. Jos vaikka ihan vain itse heiluttelisi johtosarjaa ja samalla kaukosäätimellä aukoisi lukitusta ja laittaisi vaikka jomman kumman lapsista tai vaimon vielä kuuntelemaan lukon kohdalla kuuluuko mitään. (Tästähän tulee koko perheen harrastus.) Pitää varmaan tuo Safe-toiminto koodata uudestaan päälle kun ei varmaan muutoin edes yritä ohjata auki sen moottoria (jos nyt se edes tässä on vikana.)
                          Viimeksi muokannut Rusty; 5.2.2018, 07:33.

                          Comment


                          • #15
                            Tuolta löytyy B6:n sähkökaavio 6/12 page 15 of 27 Audi A4 B6 Current Flow Diagram

                            T20 - 20-pin connector, black, door, A pillar, left
                            A146 Connection (convenience CAN bus, high), in dash panel wiring harness. johto or/gn
                            A147 Connection (convenience CAN bus, low), in dash panel wiring harness. johto or/br
                            B207 Connection (convenience), in interior wiring harness. johto ro/gr
                            6 johto ro/ge
                            1 johto ro/sw

                            ws = white
                            sw = black
                            ro = red
                            br = brown
                            gn = green
                            bl = blue
                            gr = grey
                            li = purple
                            ge = yellow
                            or = orange
                            rs = pink

                            Itse viimeksi noiden kanssa taistelin, kun yksi can-väylä pinni oli hapettunut poikki. Ovi onneksi toimi avaimella...
                            Viimeksi muokannut Patasuvanto; 5.2.2018, 09:46.

                            Comment


                            • #16
                              Ovi on nyt auki. Joitain kertoja heiluttelin johtosarjaa ja ränpytin keskuslukkoa kuskin oven lukosta auki ja välillä kokeilin ulkopuolelta ja sisäpuolelta kahvasta ja sittenpä ovi aukesi sisäkahvasta. Huh huh.

                              Otin avaimesta patterin pois etten vahingossakaan lukitse ovia kaukosäädöllä. Nyt kun laitoin patterin takaisin niin se ei ohjaa enää kaukosäädöllä keskuslukkoa. Ei kait tyon pitäisi noin helposti kadottaa koodia?

                              Comment


                              • #17
                                Hetken kun ajelet avaimella, niin oppii taas. Ainakin oma b6 teki niin.

                                Comment


                                • #18
                                  Ja syykin tähän vikatilaan saattoi osittain löytyä. Tuossa oven ja korin välissä on liitin ja se ovenjohtosarjan liitin ei ollut lukittunut paikalleen korin liittimeen vaan liikkui vapaasti edes takaisin. Sen kun asetteli syvemmälle ohjautui tuon oven lukkokin, muita toimintoja en kehdannut vielä kokeilla. Painasin sitten reilummin liitintä ja niksnaks se meni ja jäi pohjaan. Sitten hieman vemputtelin johtosarjaa ja sieltä alkoi kuulumaan "sähkönrätinää", joten tuli kiire väännellä se asentoon ettei rätinää kuuluisi ja äkkiä akun kaapeli irti. Sulake nro 22 on merkitty etuoville, mutta siitä ei taida katketa kaikki söhköt etuovista. Takana on veivi-ikkunat eikä sulaketta 23 ole paikallaan ja silti palaa ainakin toisen takaoven alareunan valo.

                                  Aika huonosti noihin johtoihin joka puolelta näkee, mutta sen minkä näki ja sormilla tunnusteli niin ehjältä näytti kaikki kaapelit niiltä osin. Varmaankin johtosarja vika on sitten lähempänä ovea.

                                  Nyt kun sitten yritin saada liitintä irti niin eihän sitä uskalla väännellä että se lähtisi irti. Mitenkähän tuo liitin vapautuu?

                                  Oven päästä kumi varman lähtee irti kampeamalla?

                                  Nyt kun oviverhoilu on irti, uskaltaakohan laittaa ovea kiinni? Jos vaikka lukossa olisi vielä oikeasti jotain mekaanista myös vikaa tai ovimoduuli laittaa tuota SAFE-toimintoa päälle, jos keskuslukitus antaa lukitus komennon. (Lukituksen ei tietenkään toimi, jos saan tuon liittimen ja oven kumi tötsän irti ja työnnän vaikka johtosarjan oven sisään.)
                                  Viimeksi muokannut Rusty; 6.2.2018, 07:01.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Tais olla vähä hankalassa paikassa se oven johtosarjan liittimen lukitus. Ohjeita löytyy netistä, mut sitä joutuu vähä pahkäilemään. Sitten kun johtosarjaa irroittaa oven sisältä kiinnikkeistä, saa siihen löysiä ja se johtojen kuoren murtumille altis kohta on helpompi purkaa teipeistä ja tutkia huolellisesti.

                                    Oven päästä kumin sai pois ja paikalleen muistaakseni ihan hyvin, mutta sille ei välttämättä ole tarvista jos saa löysiä piuhoihin muulla konstilla.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Se lukitus taitaa olla siellä liittimessä keulan puolella...tai sieltä minä olin painavinani ja liitin sitten peräytyi kun sitä ehkä samaan aikaan ensin painoi sisään päin ja sitten "heilutteli" ja samaan aikaan veti ulospäin.

                                      Ovesta kaiutin irti ja sieltä näkyviä pari kolme johtosarjan kiinnikettä irti ja johtosarjaan sai vähän löysiä ja johtosarjaa sai jonkun matkaa tulemaan ulospäin.

                                      Oli siellä ainakin kolme vahingoittunutta johtoa, yksi poikki (puna-siniraitainen) ja kolme kuoriutunutta (ruskea ja pari muuta). Ei ihme ettei toiminut kovin hyvin.

                                      Mielestäni ei ole kovin hyvä ja kestävä korjaus tehdä juotoksia ja jatkoja just tuonne kohtaan missä johto joutuu rasitukselle. Saako noita liitinrunkoja ja kontakteja hankittua erikseen? Koko oven johtosarjan saa varmaankin ostettua. Tietääkö kukaan näin äkkiseltään sen osanumeroa? Tekisi sitten vaikka liitoksen tuonne oven sisään kohtaan jossa johtosarja on enemmän paikallaan.

                                      Nyt kun oven johtosarja oli irti eikä enää sen osalta enää mitään oikosulku vaaraa ollut, kytkin akulta sähköt päälle ja kokeilin yhdellä takaovella ja peräkontilla lukitussysteemin toimintaa (kuskin, etumatkustajan ja oikea takaovi oli koko ajan auki, peräkontti kiinni). Kuskin oven lukosta avaimesta kääntämällä kaikissa kytketyissä ovissa kuului toimintaa. Mutta kuskin puoleinen takaovi ei auennut enää ulkopuolen kahvasta vaan vaati sisäpuolen kahvasta kaksi vetäisyä avautumiseen, peräkontti aukesi enää avaimella. Mikähän tämän toiminnan muutoksen nyt muutti, kun sunnuntaina takaovet ja kontti aukesi ulkoa normaalisti ja sisäpuoleltakin riitti ihan yksi kahvan liike. Nyt ei oikein ymmärrä, en ehtinyt VCDS:llä katsella mitä se kertoo. Muihin oviin ei ole mitenkään kajottu ja auto ollut ajamattomana lämpimässä tallissa sunnuntai illasta lähtien. Safe-toimintoa en koodannut takaisin tai muutakaan toimintoja. Tuohan kuulostaisi nyt toisen topikin perusteella siltä että vain ne Safe-lukkomoottorit ohjautuisi, mutta toiset ei.
                                      Viimeksi muokannut Rusty; 7.2.2018, 07:09.

                                      Comment


                                        #21
                                        Tuossa ketjussa sama aihe, ja paljon tietoa

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59949

                                        Comment


                                        • #22
                                          Ei mitään uutta mitä jo tässä ei olisi tullut. Eniten ihmetyttää tuo toiminnan muuttuminen eli miksi takaovet ei enää aukea ulkopuolelta kahvasta vaan kahdella vetäisyllä sisäpuolelta, vaikka mitään niihin ei ole tehty. Ainoa mitä on tehty on saatu etumatkustajan ovi auki ja kytketty se johtosarjastaan irti. Nyt riittäisi se tilanne että joka ovi aukeaisi normaalisti ulkokahvasta sekä sisäkahvasta. Minkään ei tarvitse mennä lukkoon eikä sähköikkunoiden aueta.

                                          Johtosarjan ja ovilukkokoneistojen ja moduulien osanumerot kiinnostaisi. Toki minä ne itsekin voin etsiskelllä, mutta ajattelin että jos joku näitä jo itselleen jonnekin on kirjannut muistiin.

                                          Edit: etumatkustajan oven johtosarjan osanumero oli 8e1971029f
                                          Viimeksi muokannut Rusty; 7.2.2018, 20:30.

                                          Comment


                                            #23
                                            Taitaa johtosarjoja olla niin erilaisia riippuen siitä että onko lätäkkövalot, neli- vai kaksiovi sähköhissit, bose vai ei bose, hälytin vai ei jne että kukaan ei varmaan osaa sanoa mihin sopii mikäkin osanumero.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Se on kyllä varmaan totta

                                              AutoDocin tarjontaa https://www.autodoc.fi/autonosat/joh...b6/16046-1-8-t

                                              Comment


                                                #25
                                                Ulkoa muistelen että jos on takana sähköikkunat, niin silloin on joka ovessa oma ohjausyksikkö. Jos takana veivi-ikkunat niin kaikki ohjaus on kuljettajan ovessa.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Takana minulla on tosiaan veivi-ikkunat. Edessä sähköikkunat. Peilien sähkösäätö jne.

                                                  Toki tämä minun osalta on jo ohi tuon topikin "A4 B6 etuoven pahvin irroitus" -otsikon, joka on tosiaan erittäin helppo toimenpide JOS ovi on auki. No ehkä tuossa tuli jotain vinkkiä tilanteeseen jos ovet on jumissa.

                                                  Jokuhan voisi kirjata jonkunlaisen FAQ -ohjeen tuosta normaalista tilanteesta kun oviverhoilun tilanteesta ja sitten vaikkapa tilanteesta, jossa ovi on jumissa. Olen muutamia valokuvia ottanut mm. näkymästä kun sisälokasuoja ja muut näköesteenä olevat osat on osittain purettu tieltä. Pitänee vielä purkaa tuolta kickpaneelin luota, jos sieltä vaikka saisi purettua osia pois. Sitäkin kautta saattaa päästä eteenpäin siinä tilanteessa kun ovi on jumissa.

                                                  Pitää jatkaa tarvittaessa jossain toisessa topikissa, esimerkiksi jo ketjussa aiemmin mainitussa, joka täsmää paremmin nykyiseen tilanteeseen.

                                                  Edit. nykytilanen on se että kaikki ovet aukeavat kahvoista sekä sisältä että ulkoa normaalisti. Oviin ei mene enää sähköjä jolloin jos vielä temppuilevat niin sitten on jo lukkomekanismeissa jotain mekaniikkavikaa.
                                                  Viimeksi muokannut Rusty; 9.2.2018, 08:30.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X