Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehot hukassa, 2.7 bit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehot hukassa, 2.7 bit

    Alustukseksi: Vika tulee välillä päälle, kestää pari viikkoa tai kuukauden, poistuu ja auto toimii taas normaalisti, kunnes jossain vaiheessa vika tulee taas päälle. Vika ilmenee puhdittomuutena, ihan kuin sata heppaa uupuisi. Vieläpä niin että tuntuu kuin täydellä kaasulla ei suorituskykyä olisi juurikaan enempää kuin reilulla puolikaasulla, eli ikäänkuin auto "puutuisi" osittain täyskaasukiihdytyksissä. Auto kuitenkin käy nätisti eikä oireile sen kummemmin paitsi että on puhditon.

    Vika alkoi joskus kevättalvella ja olen sen kanssa tapellut koko kesän ja syksyn. Eilen käytin auton merkkiliikkeessä tutkittavana. Paska tuuri, sillä kun varasin aikaa vika oli päällä, mutta korjaantui jälleen kerran itsestään ja tietenkään vika ei ollut päällä kun sitä olisi ollut mahdollista tutkia. Puuttuvasta tehosta kertonee parhaiten se kun kävin kesällä lentokentällä Lappeenrannassa kokeilemassa suoritusarvoja vian ollessa päällä. Tulos 400m: 16,8s ja loppunopeus suoran päässä 196km/h. Eli siis huonommin kuin vakiolla, vaikka kone on lastutettu (ilmeisesti ABT:n softa).

    Lappeenrannan Auto-Bernerillä luettiin ensin luettiin vikamuistit. Ahtopaineen ylinoususta oli koodia joten alettiin tutkia miksi se nousee. Koeajolla selvisi että jostain syystä ahtopaine kohosi jatkuvasti yli säätörajan, lähes 1 bariin ja välillä jopa 1,3bariin. Muita vikakoodeja ei ollut.

    Sitten alettiin tutkia moottoria oikein huolella ja hartaasti (n. 3 tuntia):
    - ilmamassamittari antoi vähän huonoja volttiarvoja (max.1,35V), mutta varsinainen vika ei ole siinä, koska testihetkellä moottori siis toimi. Se suositeltiin kuitenkin vaihtamaan seuraavan kerran kun tulee asiaa huoltoon)
    - Hukkaporttien läppiä liikuttavien tankojen toiminta tutkittiin (liikkuivat moitteettomasti. Itse läppiä ei alettu purkamaan esille).
    - Moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin varmuuden vuoksi vaikka se ehjä olikin (oli kuulemma vanhaa mallia). Tuumin että tuleepahan jotain vaihdettua ettei nyt ihan tyhjästä tule maksettua. :)
    ...
    Olikohan jotain muuta, en nyt muista...

    Mitään varsinaista syytä oireilulle ei tietystikään löytynyt, varsinkin kun moottori toimi kaiken aikaa täydellisesti. Kun vika tulee seuraavan kerran päälle, niin vien auton uudelleen hoitoon, jos sitten löytyisi jotain.

    Mutta osaako joku sanoa mistä moinen oireilu voisi johtua? Voisiko olla niin yksinkertaisesti että silloin kun auto niin sanotusti toimii, niin se ahtaa liikaa ja antaa tietysti tehoa sen mukaan, eli reilusti. Ja sitten kun se ei toimi, niin ahtaa liian vähän (jostain syystä?!) jolloin kontrasti tuntuu niin suurelta? Alkaa tässä jo epäilyttää että olenko luulosairas, mutta toisaalta vaimokin on huomannut ihan saman ilmiön.
    Viimeksi muokannut 8866; 10.12.2008, 11:38. Perustelu: Lisäsin moottorin mallin otsikkoon

    #2
    Ensin pitäis aina tehdä ahtovuototesti näissä 2.7t koneissa.

    Mites N75 ahtopaineensäädin. Voisit koittaa jonku kanssa vaihtaa pariksi viikoksi. Toinen mikä tulee mieleen on EGTsensorit (kalliit joten hyvikseen ei kannata ostella, mutta tuossa iässä voi hyvinkin olla jo vaihdon paikka), mutta ei pitäis aiheuttaa yliahtoa vaan puutumista.

    Comment


      #3
      Voisit ottaa N75 venan irti ja tehtä perus testin..otat virtaa vaikka 9V patterista ja kuuntelet napsahtaako kiinni ja auki. Siitä kuuluu selvä ääni. Itsellä meni N75 jumiin ja ahdot oli sitten aikas pienet ja menohalut sitä rataa.

      Jos sulla on lastu siinä autossa, niin ahto pyynti pitäs olla 1,2- 1,3bar.
      Kannattas katsoa vag comilla mitä on pyynti ja mitä todellinen.

      MAF voi olla sökö ja toimiihan se rikkonaisellakin, käy ym jotenka taas vag-com käteen ja logittamaan ilmamäärä arvo!

      Comment


        #4
        Ja VAG-COMin output-testillä saa myös testattua tuota N75 venttiiliä. Ei tarvii purkaa irti ;)

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Marko77 Näytä viesti
          Voisit ottaa N75 venan irti ja tehtä perus testin..otat virtaa vaikka 9V patterista ja kuuntelet napsahtaako kiinni ja auki. Siitä kuuluu selvä ääni. Itsellä meni N75 jumiin ja ahdot oli sitten aikas pienet ja menohalut sitä rataa.

          Jos sulla on lastu siinä autossa, niin ahto pyynti pitäs olla 1,2- 1,3bar.
          Kannattas katsoa vag comilla mitä on pyynti ja mitä todellinen.

          MAF voi olla sökö ja toimiihan se rikkonaisellakin, käy ym jotenka taas vag-com käteen ja logittamaan ilmamäärä arvo!
          En sitten tiedä kuinka ammattilaisia olivat (merkkiliike kuitenkin), mutta asentaja sanoi että ahdot menevät nimenomaan säätöarvon yli, eli ilmeisesti käytettävän säätöarvon näkee jostain niillä heidän omilla lukulaitteillaan? Vai arveliko vain siksi että heittää vikakoodia aiheesta? Voisihan kuvitella että lastutus nostaa tuon säätöarvonkin ylemmäs ettei mene koko ajan vikakoodin puolelle, vai miten lienee?

          MAFin mittasivat oskilloskoopilla ja siinä oli pientä puutumaa, kuten kerroin maksimiarvo oli 1,35V. Mutta olivat sitä mieltä että se ei aiheuta tuollaista vikaa että joskus toimii pari viikkoa ja sitten taas seuraavat pari viikkoa ei toimi. Tehojen pitäisi olla hukassa jatkuvasti. Mutta kuten sanottu, se vaihdetaan ensi kerralla joka tapauksessa.

          Pitänee tuosta N75 venttilistä mainita ensi kerralla. Eikö se näy vikakoodeissa? Mietin vaan kun jo avauksessa kerroin että vikamuisti luettiin ja siellä ei ollut kuin tuo yliahdon merkintä. Pitäisikö vastauksistanne päätellä, ettei viallinen N75 anna virhekoodia ja siksi ei löytynyt vikaa? Vikamuisti nimittäin luettiin viimeksi keväällä ja silloin oli sama yliahdon ilmoitus ja sen lisäksi HALL-anturivika (jonka vaihto ei kuitenkaan korjannut vikaa). Eli tuota N75:tta ei ollut keväällä vikamuistissa vaikka vika oli päällä kun vikamuisti luettiin.

          Tämä menee tietysti perusasioihin, mutta mitä eroa on VAG-COMilla ja merkkiliikkeiden omilla lukusoftilla? Näyttääkö V-C jotain sellaista mitä merkkiliikkeet eivät löydä?

          Tuo ahtopainetieto oli hyvä. Minulla ei nimittäin ollut hajuakaan minkä verran sen pitäisi lastutetussa olla. Alkoi vaan pelottamaan kun asentaja mainitsi ihmetellen, että menee 1,3bariin vaikka pitäisi olla jossain reilusti alle 1. Ajattelin tietysti heti että jotain hajoaa tätä menoa. Mutta tuo oli helpottava tieto että ahdot on itse asiassa kuten kuuluukin. Eli ainakaan silloin kun kaikki toimii ei ole ahtovikaa. Onkin sitten mielenkiintoista tehdä samat mittaukset silloin kun homma ei toimi. Ehkä tämä alkaa tästä selvitä pikkuhiljaa. Hassua kun samaan aikaan toivoo ettei vika tulisi päälle enää koskaan ja samaan aikaan toivoo että tulisi jottain pääsisi selvittämään mikä siinä mättää. :D

          Comment


          • #6
            Avainsanana taitaisi olla "Delta druck für überladeschutzdiagnose" :)

            "Säätöarvo" (setpoint ahtopaineen PID-kontrollerille) on ME7.1:n laskennallinen arvo, tuo vika johtuu (mikäli ymmärsin oikein kuvauksen) siitä että siellä on liikaa positiivista heittoa.

            Vastaus löytyy kun tsekkaat vag-comilla pyydetyn ja toteutuneen ahtopaineen. Useimmiten (riippuu vähän softaversiosta) sallitaan 200mbar heittoa ylöspäin ennen vikatilaan menemistä. N75 pitäisin aika todennäköisenä vian aiheuttajana.

            Comment


              #7
              Ja tuo totaalinen puutuminehan johtuu varmaan siitä, että vikatilassa ahtaa peruspaineet, eli 0.4 bar? Itsellä 2.7bt:ssä lambda aiheutti moisen. Tosin siitä taisi sitten syttyä vikavalo.

              Comment


                #8
                Ismo, vietetään näillä näkymin isompi osa joulun pyhistä Imatran suunnalla, otan piuhan mukaan niin voidaan vag-comilla tutkiskella tarvittaessa autoa. Itse asiassa, jos sulla on sarjaportilla varustettu läppäri, niin voin ton vanhemman piuhan jättää vaikka lainaksikin.

                Comment


                • #9
                  Kuulostaa hyvältä! Ilmoittele kun olet täällä. Itse olen lomilla aatosta loppiaiseen, eli aikaa on mukavasti. Tosin muksut on minun hoidossani päivisin. On minulla yksi PIII läppäri ihan sitä ajatellen hankittukin, joten mielelläni lainaan piuhaa jos vaan sopii.

                  Tällä hetkellä auto toimii taas moitteettomasti. En oikein tuohon vikatilan päälle menoonkaan usko, kun senhän pitäisi (kai?) lähteä pois päältä kun auton sammuttaa, mutta oireilu kestää useita viikkoja ja sitten taas toimii useita viikkoja putkeen.

                  Comment


                    #10
                    Hyvin voin lainata ton vanhemman piuhan, parempihan se olisi päästä vika päällä tutkimaan. Se on vielä HEX-COM piuha, eli voit ladata uusimman vag-comin koneelle ja tuolla piuhalla se toimii automaattisesti kuten rekisteröity. Voidaan ainakin kattoa, että mitä sun sitten kannattaa tutkia, kun vika yllättää. Oot varmaan jossain vaiheessa pistänyt mulle puhelinnumerosi, mutta olen näköjään siivoskellut noita privaviestejä vähän liikaa. Pistä numero, niin soittelen jokus joulupyhinä.

                    Comment


                      #11
                      Tyypillinen EGT oire.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                        Tyypillinen EGT oire.
                        Eli suomeksi?

                        Comment


                          #13
                          EGT = pakolämpöanturi.

                          Comment


                            #14
                            Tällä hetkellä auto toimii taas moitteettomasti. En oikein tuohon vikatilan päälle menoonkaan usko, kun senhän pitäisi (kai?) lähteä pois päältä kun auton sammuttaa, mutta oireilu kestää useita viikkoja ja sitten taas toimii useita viikkoja putkeen.
                            Tuo. Lopulta se EGT ei enää toimi ollenkaan. Tuo taas ei tarkoita sitä ettei se voisi olla joku muu mukava vika.

                            Comment


                            • #15
                              Voi olla kaukaa haettu, mutta mulla oli Saabissa vastaavia oireita ja syylliseksi paljastui absoluuttisen paineen anturi, joka ei ymmärtänyt todellisen ilmanpaineen ja ahdon välistä eroa oikein... Aivan mystinen vika, mutta siinä autossa niitä kyllä riitti...

                              Comment


                                #16
                                Ola, mistä blockistä näkis pakolämmöt?

                                Comment


                                  #17
                                  112 muistaakseni

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kokeilin ekaa kertaa vag-comia tuossa ajellessani. Laitoin tuurilla vaan sen autoscan-jutun päälle (tietämättä mitä se edes tekee!) ja tuollaista tuli logiin:

                                    3 Faults Found:
                                    17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                                    P1557 - 35-00 - -
                                    17704 - Error in Mapped Cooling System (check Temp-Sensor and Thermostat)
                                    P1296 - 35-10 - - - Intermittent
                                    16490 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96): Implausible Signal
                                    P0106 - 35-10 - - - Intermittent

                                    Nämä siis nyt kun auto toimii. Syvällisempiä testejä aloitan Miikan suosiollisella johdatuksella kunhan ensin vähän tutustun softan sielunelämään. Tuota 112:ta voisin tutkia harjoitusmielessä huvikseni kun kerrotte mikä se on ja miten se löytyy. :) Jossain tuolla softan syövereissä oli paikka mihin sai jotain addresseja syöttää, mutta ne oli heksa-arvoja mitä se halusi. Onko kyse samasta asiasta?

                                    Mikähän tuo lämpötila-juttu lienee. Anturi vaihdettiin viimeksi, vaikka siitä ei ollut edes vikakoodia, ja nytkö uusi anturi sitten alkoi vikakoodia pukkaamaan?!? Tuo kolmaskin koodi on sellainen mitä ei aiemmin ole ollut.

                                    Comment


                                      #19
                                      Valitse engine ja sen jälkeen löytyy measure --> kolme paikkaa johon voi kirjoittaa/napsuttaa noita numeroita tai valitse clear codes --> clear. Noi muistista kun en vähään aikaan ole lokitellu. Eli nollaa vaikka ihan ekana noi koodit ja sitten lokita (eli laitat noi numerot sinne vasemmalle ja painat log) block 115=ahdot ja 004=lämmöt ja vaikka 003=ajotus ja ilmamassa ja etsi vapaa tienpätkä motarilla jossa voit kolmosella vetää 2000-haluamasi rpm rajotusten puitteissa. Laita lokit tänne (mieluiten exel graafina) niin katotaan tuomio. Katso myös onko tullut koodeja uudestaan. Sekavaa, mutta jos Miikka opastaa niin hyvä tulee.

                                      Voi olla myös kosketus/johtovikaa koska toi G71 harvemmin bugaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistä tuo G71 löytyy S4:sta eikö sen pitäisi olla G31.

                                        Comment


                                          #21
                                          Katoin vain tuosta vikailmosta tuon MAP:n numeron, G31 se tosiaan oikeasti on.
                                          Viimeksi muokannut ola; 6.1.2009, 09:43.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko noita kaikkia block-numeroita ja asiaan kuuluvia selityksiä jossain listattuna ettei tarvitsisi aina kysellä "tyhmiä" kun jotain tarttee mittailla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              http://www.varikko.org/IT_6-1-2009.xls

                                              Siellä on tämän päiväiset mittaukset n. tunnin reissulta (pari tuhatta riviä). Yhden käppyrän tein valmiiksi siitä, miten ahdot seuraa rpm:ää ja säätöarvoa. Jotain outoa siellä ainakin on, kun tuossa mittausjakson alussa jää ahdot roikkumaan liian ylös (siitäkö se vikakoodi?), mutta sitten loppumatkasta seuraa säätöarvoa kuten (kai?) kuuluukin. Samoin huippuahdot jää säätöarvoa alhaisemmaksi, eli johonkin 1,7:aan kun pyytää yli 2. (tuo keltainen on siis actual arvo)

                                              Saako noista muista arvoista jotain tolkkua?

                                              Mutta kuten sanottu, nyt tehot on normaalit.

                                              Comment


                                                #24
                                                Liikaa dataa mutta menköön ensikertalaiselta : ). Eli koita laittaa vain ne kohdat jossa täyskiihdytys (yleensä throttle 100 )

                                                Ensinnäkin sun lämmöt on alhaset, joten katoppa jollain mittarilla vaikka paisarista onko tosiaan alle 80C kokoajan (-->termari)? Myöskään kaasuläppä ei auennut 100% missään vaiheessa joten oisko vikatilassa kun ahtopyynnötkin aika vaisuja?

                                                Lisähuomioita: Deviation tullee just tuosta osakuormalla ajaessa. Vaikee keksii miksi menee ahdon puolelle ellei se MAP(ahtoanturi ole sökö). Ne ahtoluvut on sitten absoluuttisia eli ilmakehä mukaanlukien sulla kävi maksimiahdot 0.7bar eli ei siellä kaikki tehot ole kotona ton lokin mukaan mun mielestä.

                                                Painetestiä suosittelen
                                                Viimeksi muokannut ola; 6.1.2009, 20:03. Perustelu: lisähuomioita

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://www.varikko.org/IT_26-1-2009.xls
                                                  Uusia mittauksia. Nollasin vikamuistin ennen lenkkiä, eikä lenkin jälkeen edelleenkään ollut vikakoodeja. Ennen nollaamista siellä oli kyllä nuo samat kuin ennenkin, eli kyllä ne sinne aina jossain vaiheessa pompsahtavat.

                                                  Keli oli testiin vähän huono kun ei oikein tahtonut löytyä pitoa. Kerrankin kaipasin suolaa moottoritielle. :) Kun pisti lapun tiskin niin kitkat veti pientä sutia (esp ei kuitenkaan vielä puuttunut peliin) vielä 120 vauhdissa ja auto heijaili lumisella ja urista liukkaaksi liippaantuneella motarilla pahanenteisesti edestakaisin, joten uskalluksen puutteessa vedot jäivät muutaman sekunnin nykäyksiksi. Saako noista paremmin tolkkua kuin ekasta mittauksesta? Vai onko tuomio sama?

                                                  Muuten, kun kommentoit ahtojen mietoutta, niin mitä ahdot on vakiolla? Tuli vaan mieleen että eihän se ole täysin pois suljettu vaihtoehto että mylly onkin vakio! Eli olisiko ahdot vakioksi kohdallaan? Se ei tietysti selitä tehon puutetta aina välillä, mutta mietin vaan ettei tässä haettaisi vikaa ahdoista väärillä perusteilla... Homma meni näin: Kun ostin auton, ja mielenkiinnosta kysyin onko auto lastutettu (se ei siis ollut millään lailla ostopäätökseen vaikuttava asia). Oma myyjäni ei asiaa tiennyt, mutta kysyi asiaa eräältä toiselta myyjältä (siis Autotalo Laakkosella) ja hän MUISTELI edellisen omistajan puhuneen autoa vaihdossa tarjotessaan, että autossa olisi lastu, ABT:n sellainen. Kun asiaan ei mitään kautta saanut täyttä selvyyttä, eikä ajokokemusta 2,7bt vakion ja lastutetun väliltä ole niin päätin mielessäni että autossa on lastu. Ajattelin nimittäin että on varmempaa ajatella niin päin, koska olisi harmi jos esim jossain huollossa pistäisivät softan sileäksi luullen vakioksi.

                                                  Lämpöjä en ole mittarilla päässyt mittaamaan, mutta kyllä ne epätasaisemmassa kaupunkiajossa tuohon 90:ään tai lähelle nousevat auton oman mittarin mukaan. Tälle lenkille lähdin tunnin verran jäähtyneellä koneella, mikä näkyy matalissa aloitusarvoissa. Pitää nyt joka tapauksessa pistää tuo termostaatti vaihtoon kun seuraavan kerran vien auton hoitoon. (Pitänee kohta varata kuukausittainen vakioaika Bernerille...)

                                                  Kaasuläppä aukesi tässä testissä maksimissaan tuohon 92,x% kohdille ja mielestäni lappu oli kyllä ihan pohjassa. Pitääkö huolestua? Mistä tiedän onko kone vikatilassa jos ei vikakoodejakaan ole?

                                                  Edit: taas on ns. liikaa dataa, mutta otin sieltä muutaman kiihdytyksen erilleen toiseen taulukkoon tutkintaa helpottamaan.

                                                  Edit2: Lisäsin vielä 18.1 otetun pätkän jossa loggasin pakolämpöanturia ihan tavallisesti kaupunkiliikenteessä ajaen. http://www.varikko.org/IT_26-1-2009_pakoanturi.xls
                                                  Kun katsoo ahtopaineita niin TÄSSÄ mittauksessa niissä tuntuisi olevan jotain sanomista, koska pyytää välillä yli 2000 mutta saa vain 1300 eikä missään vaiheessa sen yli. Tosin täyskiihdytykset puuttuivat, mutta kuitenkin...
                                                  Viimeksi muokannut Ishtor; 27.1.2009, 20:09.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ME7:ssa kaasuläppä ei välttämättä aukeakaan täysin vaikka sulla on lappu pohjassa, siihen vaikuttaa liian moni seikka.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ahdot on vakiolla jotain 0.7-0.8 barin huitteilla. Jos se tuntuu keskialueella vetävän huomattavasti enemmän kuin muilla kierroksilla niin siinä voisi olla lastu. Vakio vetää aika kuminauhamaisen tasaisesti koko alueen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos nyt oikein tulkitsin tuota 18.1 otettua pätkää ja sitä 1kilon ahtojen pyyntikohtaa, niin ilmeisesti juuri siinä kohdassa on tapahtunut kickdown, kierrokset kun nousee ensin 3000, tippuu 2800 ja hyppää yli viiteen tonniin. Tuossa kohdin on laatikon luistatusta jne, joten empä tekisi tuosta mitään johtopäätöksiä. Tuo päälle kilon pyynti kyllä viittaisi lastuun.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Käytin auton jakohihnanvaihdossa (+ vesipumppu) ja vaihtoivat samalla termarin kun ei ottanut ihan täysiä lämpöjä aiemmin. En tiedä mitä ovat purkaneet ja vahingossa korjanneet mutta nyt on auto toiminut viikon verran täydellisesti! Jos tiedätte niin kertokaa mitä sellaista sieltä pitää purkaa pois vaihtotyön edestä, mikä olisi nyt uudelleen kiinnityksen jälkeen ehkä paremmin kiinni kuin ennen mikä siis voisi vaikuttaa motin toimintaan? Meinaan vaan että olisi hemmetin hauska tietää missä se vika oli, koska voi olla että se tulee vielä uudelleenkin päälle jossain vaiheessa. Joku letku kenties hiukan murtunut, ja on nyt paremmin kiinni tms. ?!? Tietysti termarikin voisi vaikuttaa asiaan, mutta toisaalta auto toimii myös kylmänä nyt ihan moitteettomasti.

                                                          Hintalappu oli muuten 1100€ ja risat. Oli siis muutaman satasen kalliimpi kuin vastaava remontti 2.4:een. Vai lieneekö vaan yleistä hintojen nousua, kun tuosta 2.4:n hihnahuollosta on kuitenkin jo pari vuotta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Samanmoinen hintalappu on itelleni biturbon huoltovihkossa jakopäänremontista.

                                                            Sielä on voinut olla jako pielessä, ja nyt kohdallaan. Muuta ei tule näin äkkiseltään mieleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X