Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BDH-koneesta pari kysymystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • BDH-koneesta pari kysymystä

    1. Onko BDH-tyyppisen koneen syöttöpumppu jakajapumppu vai commonrail?

    2. Mikä on kyseisen (tai vast) koneen virityspotentiaali vakiopalikoilla. Paljonko olette saaneet tehoa ja vääntöä ohjelmallisesti?

    #2
    http://autowiki.fi/index.php/VAG_BDH-moottori

    Jakajapumpuksi väittää..

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
      Öh, no kiitos. Etsinkin autowikistä, taisi olla puusilmät päässä.

      Comment


      • #4
        Jatkan tässä topicissa kun tuli ajatus!

        Eikä jakajapumpullinen ole vähän old school -tekniikka? -67 valmetissa on suoraruiskutus ja jakajapumppu. Pitäisi uusi VAG-konsernin kärry hommata kun vanha meni rikki kokonaan. Mietin tuota V6:ta mutta onko sen hankintaan muuta perustetta kuin V-filosofia?

        Comment


          #5
          Noista V6-dieseleistä, niihin liittyvistä ongelmista (mm. nokat) ja hyvistä puolista löytyy valtavasti keskustelua tältä foorumilta (haku auttaa!). Jakajapumppuja käytettiin tämän vuosikymmenen ~puoliväliin asti joissain konsernin koneissa.

          Saman aikakauden rivi-4 dieselit (so. 1.9TDI ja 2.0TDI) ovat osin jakajapumpullisia, mutta 2000-luvun Audeissa lähinnä pumppusuutinkoneita, joka mahdollistaa mm. suuremmat ruiskutuspaineet. Nyttemmin varsin meluisasta pumppusuutintekniikasta ollaan jo pitkälti siirrytty yhteispaineruiskutukseen myös nelipyttyisissä. Uudemmat V6:t, eli 3.0TDI ja 2.7TDI (ja tietysti 4.2, 6.0 jne.) ovat yhteispainekoneita.

          2.5V6TDI, varsinkin tuona tehokkaimpana ja uutena ts. vähemmän nokkavikaisena versiona taitaa olla ihan OK-moottori, mutta varsin janoinen verrattuna nelipyttyisiin...

          Comment


          • #6
            Kiitän jälleen vastauksesta.

            Olen käyttänyt hakua. Jostain syystä missasin autowikin tiedon pumpusta. Olen lukenut aiheesta täällä ja myös ffp:llä. Jäi epäselväksi tuon V6-koneen tarkoituksenmukaisuus vs. 1.9pd. Harkinnassa on siis tämä BDH tai vast. kone, siis rullakeinuvivuilla varustettu.

            Hyvät oli kokemukset 1.9PD:stä mutta se on nyt mennyttä. Pitänee käydä koeajolla V6:lla jotta saa perstuntuman koneesta, se ratkaissee asian.

            Comment


              #7
              Ihan mukavan oloinen mosahan se oli, kun niitä kävin paria kokeilemassa tuossa keväämmällä. Ne oli molemmat kyllä AFB-versioita, eli niitä laiskempiakin vielä.

              Manuaaliaskilla tuo kulutus pysyy vielä ihan inhimillisellä tasolla. Tai riippuu toki, mihin on tottunut.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                Ihan mukavan oloinen mosahan se oli, kun niitä kävin paria kokeilemassa tuossa keväämmällä. Ne oli molemmat kyllä AFB-versioita, eli niitä laiskempiakin vielä.

                Manuaaliaskilla tuo kulutus pysyy vielä ihan inhimillisellä tasolla. Tai riippuu toki, mihin on tottunut.
                Onko kellään kokemusta, paljonko on todellisuudessa seka-ajon keskikulutus manuaalilaatikolla 180hv V6-koneella? Olen tottunut nyt 1.9AVF:ään jolla 4MOTION meni minun ajossa 7l/100km.

                Nämä litrat eivät ole valintakriteeri koska olen ajanut 5v transporter syncro -bussilla, jossa kulutus oli 10-12l/100km mutta mielelläänhän tuosta kulutuksesta kuulisi kokemuksia.

                Ja vielä: onko kenelläkään omakohtaista kokemusta lastutetusta AVF-koneesta (Karala) vs. 180hv V6? Vakio AVF:n vääntökäyrä persdynolla on surkea ja kone hengetön. Lastun kanssa kiulu väänti ad 4000rpm varsin tasaisesti. Millainen on BDH:n vääntökäyrä? Onko veto tasaista vai loppuuko siitäkin henki ennen aikojaan. Olen antanut itseni ymmärtää, että Karalakaan ei saa tuota konetta ilman rautamuutoksia muuksi muuttumaan. Olenko oikeassa?

                Miksikö persdynolappu minulla? Siksi, että en käyttänyt 4-veto dynossa enkä käytä.

                Comment


                • #9
                  Ei ihan vastaa kysymykseen, mutta mulla vie 3b passatti AFB/tiptronic matka-ajossa 90Km/h 7,6 litraa. Ainakin termostaatti on kaputt, kun lämmöt ei nouse yli 70 asteen. Omasta mielestäni kone on vähintäin paskana kun tuolla keinoin ryystää ; ) Mitäs mieltä muut?

                  Comment


                  • #10
                    Mikä on kyseisen (tai vast) koneen virityspotentiaali vakiopalikoilla. Paljonko olette saaneet tehoa ja vääntöä ohjelmallisesti?
                    Uudistankin tämän kysymyksen. Ei siis ole kiire mutta kohta on. Tietääkö kukaan vastausta. Saako tuohon mitiän lisää?

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja DDOC Näytä viesti
                      Uudistankin tämän kysymyksen. Ei siis ole kiire mutta kohta on. Tietääkö kukaan vastausta. Saako tuohon mitiän lisää?
                      No tuon tiedon olisit kyllä itsekin voinut metsästää.

                      Karala (Alt-Control) lupaa +31hp/+80Nm (211hp/450Nm). ABT vastaavasti 204hp/410Nm.
                      Siinä samoissa varmaan pyörivät muidenkin softien "lupaukset". Em. yritysten kohdalla uskon että arviot ovat aika lähellä oikeaa.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos älyttömästi!!! Karalalla olen käynyt fyysisesti vaan enpä todellakaan ÄLYNNYT katsoa heidän sivuiltaan. Jopa helpotti :D

                        Comment


                        • #13
                          Onko kellään kokemusta, paljonko on todellisuudessa seka-ajon keskikulutus manuaalilaatikolla 180hv V6-koneella? Olen tottunut nyt 1.9AVF:ään jolla 4MOTION meni minun ajossa 7l/100km.
                          Itsellä moinen A6 quattron nokalla, manuaali, ajo sekalaista, sekä Helsingin pyöritystä että Hki-Järvenpää motari joka päivä. Keskikulutus n.7,5l, maantie n.7l talvirajotuksilla. Vähemmälläkin pääsis kun liimais palikan kaasupolkimen alle..

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja (HD) Näytä viesti
                            Itsellä moinen A6 quattron nokalla, manuaali, ajo sekalaista, sekä Helsingin pyöritystä että Hki-Järvenpää motari joka päivä. Keskikulutus n.7,5l, maantie n.7l talvirajotuksilla. Vähemmälläkin pääsis kun liimais palikan kaasupolkimen alle..
                            Onko sulla manuaalilaatikko?

                            Palikka kaasupolkimen alla ei ole kiva koska auto on ymmärtääkseni tehty juurikin kaasunkäyttöä varten.

                            Vielä semmoista kysyn, että onko kaikissa V6-koneissa vikaa vai onko täältä foorumilta haarukoidut keskustelut vain ns. huono-onnisten depattia? Jos ostan V6-koneen, ostanko skeidaa vai luotettavan pannun?

                            Comment


                              #15
                              BDH taitaa olla jo rullakeinuilla, joten nokkahuolia ei pitäisi olla. Noista uudemman sukupolven V6-TDI -pannuista ei ole (ainakaan vielä) kuulunut mitään ihmeellisyyksiä. Onhan noita taksi-käytössä jo ajettu jonkin verran, joten tyyppiviat olisi varmaan jo tiedossa.

                              Ja Henrikillä näyttää olevan manuaali..
                              Ethän vaan tohkeissasi ole auton hankinnan kanssa? ;)

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja DDOC Näytä viesti
                                Ja vielä: onko kenelläkään omakohtaista kokemusta lastutetusta AVF-koneesta (Karala) vs. 180hv V6? Vakio AVF:n vääntökäyrä persdynolla on surkea ja kone hengetön. Lastun kanssa kiulu väänti ad 4000rpm varsin tasaisesti. Millainen on BDH:n vääntökäyrä? Onko veto tasaista vai loppuuko siitäkin henki ennen aikojaan. Olen antanut itseni ymmärtää, että Karalakaan ei saa tuota konetta ilman rautamuutoksia muuksi muuttumaan. Olenko oikeassa?
                                En tiedä mitä käytännössä on eroa AKN koneseen, mut oikeanlaisella softalla toiminta
                                on todella laajalla alueella. 1500-5000rpm on aika hyvä käyttöalue ainaki omassani.
                                Mitä on 1.9 koneita ajanut vakiona ja 2.5:sta niin jälkimmäinen on vakiona paljon
                                laajempi käyttöalueeltaan. Omassa tosin nyt alkaa putkisto rajoittamaan tehoja 4000
                                kiekan jälkeen, mut lienee kohta muutosten aikaa taas. :)

                                No saa sillä softamuutoksella koneen aika hyvin halutunlaiseksi. Tehoja ei saa ku ehkä
                                sen 30-40hp ja vääntöä sen 100nm lisää. Paras on ku säätää oman perseen mukaan ja
                                kertoo mitä haluaa tehtävän. :)

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                                  BDH taitaa olla jo rullakeinuilla, joten nokkahuolia ei pitäisi olla. Noista uudemman sukupolven V6-TDI -pannuista ei ole (ainakaan vielä) kuulunut mitään ihmeellisyyksiä. Onhan noita taksi-käytössä jo ajettu jonkin verran, joten tyyppiviat olisi varmaan jo tiedossa.

                                  Ja Henrikillä näyttää olevan manuaali..
                                  Ethän vaan tohkeissasi ole auton hankinnan kanssa? ;)
                                  En olisi muuten tohkeissani mutta kun oli 1.9 AVF-koneella oleva auto, joka lunastettiin eilen omaa syyttömyyttäni. Ajelen nyt -84 golfilla ja uusi 4-veto on hankinnassa eli ostan heti kun löydän. Ennen 1.9:n hankintaa pähkäilin tuota 2.5l konetta kuukausia. Sitten tuli kiva 1.9 vastaan ja ostin sen siitä paikasta.

                                  Nyt pitää hankkia pikaisesti tätä tietoa näistä -03-04 vuosien 2.5l koneista jotta kun auto tulee vastaan niin on ainakin tietoa päätöksen perustaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                                    En tiedä mitä käytännössä on eroa AKN koneseen, mut oikeanlaisella softalla toiminta
                                    on todella laajalla alueella. 1500-5000rpm on aika hyvä käyttöalue ainaki omassani.
                                    Mitä on 1.9 koneita ajanut vakiona ja 2.5:sta niin jälkimmäinen on vakiona paljon
                                    laajempi käyttöalueeltaan. Omassa tosin nyt alkaa putkisto rajoittamaan tehoja 4000
                                    kiekan jälkeen, mut lienee kohta muutosten aikaa taas. :)

                                    No saa sillä softamuutoksella koneen aika hyvin halutunlaiseksi. Tehoja ei saa ku ehkä
                                    sen 30-40hp ja vääntöä sen 100nm lisää. Paras on ku säätää oman perseen mukaan ja
                                    kertoo mitä haluaa tehtävän. :)
                                    Vääntöalue kuullostaa oivalta. 1500rpm alkava vääntö kuulostaa hyvältä. Softa päivitetään, se on selvä. Teholisäysmahdollisuus on olematon mutta onhan lähtökohta 180hv jo ihan kiva vanhalle transporter-miehelle. En ole tavoittelemassa mitään ratakuningasta vaan työmatka-ajoon soveltuvaa käyttöautoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alle 1500 tohon ei oikeen saa puhtia kunnolla. Ahdin vaan ei yksinkertaisesti
                                      herää. Pienellä vaihteella (1-3) auto toimii kyllä hyvin heti 1000rpm->. Onhan
                                      tossa jo tyhjäkäynnillä enemmän vääntöä kuin monessa tärpättikoneessa
                                      maksimissa. Liikkeelle voi hyvin lähteä ilman kaasua nostamalla kytkimen, ykkösellä
                                      ja kakkosella (aavistuksen luistattaen, tärpättikone tyyliin).

                                      Mitähä muuta. No hieman täs kun viilattiin omaa softaa kaverin kanssa, niin ihan
                                      tosissaan saatiin kulutustakin laskemaan. En suosittele ottamaan mitään halppis
                                      lastua, joka mulla oli ennen ku kaverin kans säädettiin. Saatiin kulutus tippumaan
                                      1.5l/100km. Aiemmin sai kaupungis menemään sen 11l ja nyt sen 8-8.5l. Ja niin
                                      mulla on painoa sit reippaasti ja kaasujalkaki aika raskas. :D

                                      Kartasta kun katsoo niin pyöristäen väännön / ahtimen tuottama ilma suhde:
                                      1300rpm 0.2baria, 140nm
                                      1400rpm 0.4baria, 170nm
                                      1500rpm 0.6baria, 210nm
                                      1700rpm 1.0baria, 290nm
                                      2100rpm 1.6baria, 360nm

                                      Comment


                                      • #20
                                        En suosittele ottamaan mitään halppis lastua
                                        Miten on Karalan ohjelman kanssa? Kokemuksia tästä? Löytyi tosiaan se linkki sivuille kun aikani kämmäsin ja valitin.

                                        Aiemmin sai kaupungis menemään sen 11l ja nyt sen 8-8.5l
                                        Tuo 11l on hurja lukema mutta 8.5 ei tunnu enää pahalta. Oma ajo on kyllä maantiematkailua eli kaupungissa ei tarvitse juuri pörrätä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Karala/Harinen kyllä varmasti osaa laittaa sulle semmoisen ohjelman joka toimii
                                          ja on hyvä. Oikeanlaisella ohjelmalla säästät osiakin.


                                          edit:
                                          Niin ja toi 11l/100km oli ilmastoinnin kanssa. Pelkästään kun otti ilmastoinnin pois
                                          tippui kulutus 1l/100km, siitä se tuli se 1.5l tiputus kulutukseen. Maantiellä pääsee
                                          jopa alle 7l. Hämeenlinna väliä Lahdesta tais olla kulutus about 6.5l/100km kun on
                                          80-90km/h nopeus.

                                          Ja ota huomioon edelleen se, et mulla on vaan kokemusta vanhemmasta AKN koneesta. :)
                                          Luulis uuden kuluttavan entistä vähemmän.

                                          Comment


                                            #22
                                            mulla on AKE(+ABT lastu??)ja tiptronic trippimittarissa vähän vajaa 700km josta matka-ajoa n.460km.keskikulutus 9.3l,tosin raskaalla kaasujalalla!!
                                            mutta kyllähän tällä sitten kerkiääkin suhtkoht hyvin ainakin kun vertaa 2,4 quattroon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Palikka kaasupolkimen alla ei ole kiva koska auto on ymmärtääkseni tehty juurikin kaasunkäyttöä varten.
                                              Vielä semmoista kysyn, että onko kaikissa V6-koneissa vikaa vai onko täältä foorumilta haarukoidut keskustelut vain ns. huono-onnisten depattia? Jos ostan V6-koneen, ostanko skeidaa vai luotettavan pannun?
                                              No sepä se kun ei se muuten pysy kaasujalka kurissa.. Varsinkin kun talvi tulossa. Mutta antaa kuluttaa, ei se 7,5l mikään kohtuuton lukema ole. Muuten itsekin tullut hieman selailtua tarinaa V6-motista, ei nyt pitäis mitään ongelmia rullakeinuilla olla. Koputetaan puuta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos lompakko kestää hankinnan, on nuo rullakeinulliset v6-TDI -koneet varmaan mukava vaihtoehto. Ilmeisesti myös ihan luotettava.

                                                Itse en epäröisi ottaa, jos sopiva tulisi kohdalle.


                                                Onneksi budjetti tekee päätöksen mun puolesta.. :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pankki nämä hankinnat rahoittaa lopulta. Että se siitä budjetista.

                                                  Minulla on semmoinen ymmärrys, että ei näillä palstoilla kysele koneiden ominaisuuksista tai itke koneremontin hintaa se joukko, joka ostaa autonsa omalla rahalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No jaa, saattaapa nuo itkeäkin...

                                                    Kaverilla on rullakeinullinen kiisseli, ja siitä meni yksi keinu kummasti rikki. Nokkahan on ilmeisesti joku putkimallinen, eikä valettu, jossa on sitten nuo keinut jollain prässäämällä kiinni. Täällä itse tarina. Eli ei nuokaan näköjään virheettömiä ole, mutta vähemmän niissä on varmaankin vikoja.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X