Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2009 S4 3.0TFSI "G-lader" 333 bhp

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2009 S4 3.0TFSI "G-lader" 333 bhp

    Juu eipä se olekaan tuplaturbo niinkuin oli kuviteltu :(

    DSG siinä sentään on, mutta nyt meni unelma-auto harkintaan... Saishan siihen tietysti pienempää hihnapyörää ja isompaa kompuraa, mutta jotenkin ei innosta.

    #2
    Eikös edellisessä ollu 340hp? Mitäs sitä takapakkia otetaan??? Hieman odotin rivi vitosta:(

    Comment


      #3
      Eipä tuossa hirveästi WTF:ää ole :). Tuosta koneesta on huhuiltu ties kuinka pitkään, ja A6/Allroad/jne. version speksit julkaistiin jo kesäkuussa (myynnissä jo Suomessakin). Jo ensimmäisten huhujen yhteydessä puhuttiin että ehdottomasti S4 kone, ja niinhän se lopulta olikin.

      Suurempi kysymys liittyy RS4:ään: Tuleeko tästä vireistetty versio (esim. pari turboa kompuran "avuksi"), ahdettu V8 vai jopa V10? Tuossa ne vaihtoehdot IMO ovatkin. Voin melkein lyödä vetoa että ainakaan vapari veekasia ei nähdä.

      Ja ehkä se huipputeho ei ole kaikki kaikessa. Vääntöä onkin sitten mukavasti B7 S4:aa enemmän ja 0-100 lähtee 0,7s nopeammin. Kellekään ei varmaan ole epäselvää miksi ei ole kasikonetta: Yhdistetystä kulutuksesta ed. malliin verrattuna lähtee pois melkein 4ltr. Ei mielestäni huono asia - nyt mennään jo alle kympin satasella (hinta Suomessa voi jäädä kohtuulliseksi), ja eiköhän kaikissa muissa ominaisuuksissakin olla edellisiä malleja etevämpiä.

      P.S. Auton perustiedot ovat olleet jo joitain päiviä Audin Saksan-sivuilla (http://www.audi.de/audi/de/de2/neuwa...limousine.html) kuten myös Fourtitudessa (http://www.fourtitude.com/news/publi...cle_4334.shtml).

      Comment


        #4
        .
        On muuten aika erikoinen tuo tehokäyrä. Kiertää 7.000 rpm asti, mutta tehot ei enää kasva 5.500 rpm jälkeen.
        Lähteeköhän tästäkin vaihteisto lastulla? :D
        Viimeksi muokannut kalsket; 25.9.2008, 08:45. Perustelu: Luettavuutta

        Comment


          #5
          Mitenkähän vaikuttaa tulevat päästömääräykset vaikuttamaan näihin performance-perheautoihin? Onko tuossa yksi viittaus siihen, ettei enään suunnitella ökykoneita ja vähän mietitään jopa ympäristöä (paradoksaalista kylläkin) näiden yhteydessä?

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
            Mitenkähän vaikuttaa tulevat päästömääräykset vaikuttamaan näihin performance-perheautoihin? Onko tuossa yksi viittaus siihen, ettei enään suunnitella ökykoneita ja vähän mietitään jopa ympäristöä (paradoksaalista kylläkin) näiden yhteydessä?
            Eiköhän se (joskus) tulevien päästömääräysten vaikutus ja tällä hetkellä vellova ilmastokeskustelu näy juuri tässä. Itse näkisin että ainakin Euroopassa matalaviritteisten (lue: ahtamattomien), perinteisellä tekniikalla toteutettujen (ei suoraruisku, valvelift jne.) moottoreiden aika alkaa olla ohi - myös näissä "ökykoneissa". Se hyvä puoli tässä on, että ainakaan vielä ei olla jouduttu suorituskyvystä ja käyttöominaisuuksista tinkimään, ja silti on saatu kulutuksia laskettua. Siihen varmaan harva osaa vastata, miten käy RS6 tapaisten, nykyaikaisella tekniikalla toteutettujen, mutta silti bensasyöppöjen autojen?

            Audi nyt ei ole yleisesti ottaen aivan valtavasti huudellut päästö/kulutustiputuksista, mutta jokainen voi itse tarkistaa kuinka paljon varsinkin bensakoneiden kulutus/päästöt ovat jo tipahtaneet. (Esim. B7A4 120kW Q: 9,2ltr; B8A4 155kW Q: 7,4ltr tai A3 75kW A: 6,7ltr; A3 92kW A: 5,6ltr)

            Comment


              #7
              Huikea peli. vm 2004 1.8Tq 140kW avantin keskikulutus on audin mukaan 9,4l/100km ja tässä
              uudessa 9,7l/100km. Tuossa on kuitenkin jonkin verran enemmän ruista ranteessa tuossa
              uudessa ässässä.

              Comment


              • #8
                höh.. kaksoisahdettu vitonen olis ollu paljon mielenkiintoisempi paketti kulutksen ollessa samoissa ja noi käppyrätkin voisi näyttää paremmalta.

                Comment


                • #9
                  Eikös se audi uhkaillu et ton uusimman rs6 kone tulee olemaan viimeinen järeä bensakone mitä ne tekee. Et hyvällä tsäkällä uudet RS sarjalaiset tulee olemaan diesel koneilla. En tästä tulevasta rs4 tiedä, mutta voisin veikata et seuraava rs6 on v12 diesel.

                  Toivottavasti rs on muhkeamman näköinen. Toi näyttää vähän liikaa tavalliselta neloselta.

                  Comment


                    #10
                    Jahas jahas. Emäntä on ihastunut b8 ulkonäköön, joten tässä pitää selvästi alkaa kehittelemään Suunnitelmaa.

                    Vaan kertokaapa miten moinen tehokäyrän yläpää on mahdollinen mekaanisesti ahdetussa vehkeessä. Toki photoshop-mallia on koko käyrä, mutta tuo on muutenkin outo. Tein oletuksen, että kyseessä on suht perinteisen mallinen ruuviahdin, joten ei sen tuotto voi tuolla tavalla ns. lopahtaa.

                    Pelkäänpä pahoin että matalahkon kulutuksen ja tätä kautta co2-lukeman tuoma veroetu häviää maahantuojan tai muun tahon taskuun eli ei tuota niin järkevällä hinnalla myydä kuin olisi mahdollisuus.

                    CO2 = 225g/km
                    Viimeksi muokannut porkkis; 25.9.2008, 12:04. Perustelu: co2

                    Comment


                    • #11
                      porkkis, samaa ihmettelin kun katsoin tuosta käppyrää
                      eiköhän siellä ole eatonin tupla ruuvi ja tässä esimerkkiä
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Hauskaa, että kone on täällä lytätty ennen kuin kukaan on sitä kokeillut. Mielenkiintoista tekniikkaa, kompura kaasuläpän jälkeen, toivottavasti luotettavuus on kohdillaan.

                        Tuo suorituskykyyn suhteutettuna matala normipäästö tarkoittaa edelleen sitä, että autoveroprossa on suunnilleen sama kuin ennen verouudistusta. Eli eiköhän se karvalakkimallin hinta ole luokka 99k?, ja varusteltuna jotain kuusinumeroista. Maahantuojahan on perinteisesti hinnoitellut ässämallit Bemarin ämmien hintoihin, ja risat sitten ylemmäksi. Toivotaan, että olen väärässä, ja hinnat alkaisivat vaikkapa kasilla.

                        Ajettavuudeltaan varmasti tulee olemaan mielenkiintoinen. Erityisesti tuo sport differential eli "vääntövektorointi" vaikuttanee ajettavuuteen positiivisesti.

                        Ja omat roposet panen likoon, että voimabensakoneitakin tulee vielä. Toki optimoituna EU-sykliin, että päästögrammat saadaan näyttämään hyväksyttäviltä.

                        Comment


                          #13
                          Tossahan voisi jossain 3.0 TSI merkintääki näkyä. :)

                          Comment


                          • #14
                            Luulisi että S4 tulisi jäämään hinnaltaan S5:sta halvemmaksi?

                            Comment


                            • #15
                              http://www.audi.de/audi/de/de2/neuwa...ine/motor.html

                              jepjep... saas nähä vaihtuuko b8 3.0 toiseen 3.0:seen...

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                Jahas jahas. Emäntä on ihastunut b8 ulkonäköön, joten tässä pitää selvästi alkaa kehittelemään Suunnitelmaa.

                                Vaan kertokaapa miten moinen tehokäyrän yläpää on mahdollinen mekaanisesti ahdetussa vehkeessä. Toki photoshop-mallia on koko käyrä, mutta tuo on muutenkin outo. Tein oletuksen, että kyseessä on suht perinteisen mallinen ruuviahdin, joten ei sen tuotto voi tuolla tavalla ns. lopahtaa.

                                Pelkäänpä pahoin että matalahkon kulutuksen ja tätä kautta co2-lukeman tuoma veroetu häviää maahantuojan tai muun tahon taskuun eli ei tuota niin järkevällä hinnalla myydä kuin olisi mahdollisuus.

                                CO2 = 225g/km
                                Eipä tuossa käyrässä mitään ihmeellistä ole, moottorin vääntöä rajoitetaan alueella 2900-7000 1/min. Välillä 2900-5300 vääntö pidetään vakiona, jolloin teho nousee lineaarisesti. Välillä 5500-7000 vääntöä rajoitetaan tasaisesti alaspäin, jolloin teho saadaan pysymään vakiona.

                                Rajoittamattomana nuo käyräthän olisivat tietysti korkeammat ja muistuttaisivat vapaastihengittävän käyriä. Tällöin myös moottorin käytös muuttuisi oletettavasti epämiellyttävämmäksi.

                                P = W [Nm] / t [s]

                                Esim. ~335 Nm @ 7000 1/min

                                335*2*pii*(7000/60)=245 kW

                                245 kW*1.36= 333 Hv

                                Comment


                                  #17
                                  Niin mutta kun aiheeseen yhdistetään mekaaninen ahdin niin mitenpä se rajoitus on tehty? :)
                                  Tietysti kaasuläppää voidaan panna kiinni, mutta juuri muuta ei tule äkkiseltään mieleen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    eiköhän sekin ole toteutettu yksinkertaisesti päästämällä ylipainetta pois venttiilin kautta sopivissa määrin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ensimmäinen "dumppi" audi. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei kai se tehon rajoittaminen niin ihmeellistä ole, rajoitetaan ilman kulkemista moottoriin. Toteutustapoja on monia, kuulostaisi hölmöltä jo puristettua ilmaa päästetään pihalle ja näin huononnettaisiin moottorin hyötysuhdetta. Luulen että siinä on joku kierrätys/ahtimen ohivirtauskanava tms.
                                        Luulen myös että tuo moottori on ominaisuuksiltaan hyvinkin miellyttävä. Ja löytyyhän niitä ahtimia eatoninkin mallistosta isompia jos siltä tuntuu.

                                        Btw. Mistä tuo G-lader tuonne threadin otsikkoon on tempaistu?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuskin ilman säätöön paljon ohitusventtiileitä tarvitaan, kaasuläppähän sen hoitaa. Ahdin pyörii kokoajan , nopeus noin maks. 20000 r/min eikä sitä tarvitse jarrutella, kun ilmaa ei tule, on myös vastus pieni=> pieni kulutus. Yhden ahtimen pitää kuitenkin olla aika suuri eli onkohan siellä kuitenkin useita ahdinyksiköitä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Aivan, läppähän olikin jo ennen ahdinta. Vahva mutu että siellä on yksi ahdin. Muuten rakenne tulisi liian monimutkaiseksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              meinasitko että se ahdin pyörii siellä jo tyhjäkäynniltä saakka tuon 20000 ja 7000rpm asti... jossain kohtaa ilmantuottoa leikataan kuitenkin jotta tuollaista käyrää voisi edes ajatella?

                                              Comment


                                                #24
                                                meinasitko että se ahdin pyörii siellä jo tyhjäkäynniltä saakka tuon 20000 ja 7000rpm asti...
                                                Eihän se niin voi tehdä, vaan pyörii tietysti samassa suhteessa moottorin kanssa. Jos ahtimen maksimi on esim 20 krpm, se saavutetaan silloin kun moottori on rajoittajalla. Hihnapyörien suhteilla tuota nopeutta voi muuttaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Terho - se oli vain retrospektiivi heitto VAG:n mekaanisista kompressorityyppisistä turboahtimista. Ei tuota ole G-laderiksi missään tiettävästi nimetty.
                                                  Lienee parempi pistää lainausmerkkeihin...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    okkim, tuota juurikin hain... eli tuo tehon rajaaminen voi tapahtua kuitenkin ylipäästöllä... täytyy ostaa tollanen ja virittää se ja sit kattoo enempi ->

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      OT: pilk.nus. Jouni: g-ahdin ei ole turboahdin vaan kenties suomeksi spiraaliahdin. http://en.wikipedia.org/wiki/Scroll-type_supercharger
                                                      ;)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Olispa muuttuva välitys niin olis multitronicci myös pellin alla

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          jeps, omalta osalta tuli helpotus tähän, päätettiin oottaa RS:ä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En tiedä yhteneväisyydestä 4-sarjan S:n ja RS:n kanssa, mutta espanjankielisessä CAR-lehdessä oli uusimmassa numerossa RS5:n esittely ja moottorina 4.2 V8 tuplaturboilla, 450hp tehoilla, 450Nm väännöllä ja tuolla taka-akselin uudella diffillä. Painoa on artikkelin mukaan tarkoitus pudottaa 50kg S5:een nähden, raideväli on leveämpi ja kokeilussa on R8/TT-tyyppinen nopeuden mukaan nouseva takaspoileri. Pesäeroa S4:n ja RS5:n välillä on tarkoitus tehdä juurikin tuolla S4:n downgradella V6-moottoriin. Otin jokusen kuvan artikkelista, josko niistä jollekin iloa olisi:

                                                            1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

                                                            Edit: typo ja pari lisäystä. Että Mikkoa sitten Miellyttää ;)
                                                            Viimeksi muokannut Mezza9; 29.9.2008, 22:57.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X