Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 30v ACK jakopään remontista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.8 30v ACK jakopään remontista

    terve, alkaisi huoltokirjan mukaan lähestyä hammashihna vaihto, tuli tuossa mieleen että mites ketjut ja niiden kiristimet, pitää vissiin vaihtaa samaan syssyyn? arvuuttelen hieman uskaltaako itse alkaa (kokemus vain yhdestä hihnan vaihdosta 8v vw koneeseen). jos ketjut menee vaihtoon niin siinä tarvitsee käsitääkseni erikoistyökaluja lukitsemaan nokka-akselit eli pajalle?

  • #2
    Taitaa ne erikoistyökalut voida tehdä kotipajassa.

    Comment


      #3
      Nokka-akseleita ei tarvii lukita jos vaihdat ketjuja. Hihnanvaihdossa tarvii, ne voi tehdä itse, tai ostaa vaikka eBaysta, ei maksa kovin paljon.

      Nokkien vaihtoon tarviit tosin erikoistyökalun jolla kiristin löysätään, sekin löytyy netistä.

      Comment


        #4
        Ei kai se lukitustyökalu ihan välttämätön ole.

        Comment


        • #5
          Täältä löytyy hyviä työkalujen kuvia:
          http://www.baumtools.com/pdf/VW-Audi_timing_tools.pdf
          ja Audiwordiltä juttua:
          http://www.audiworld.com/tech/eng.html

          Comment


            #6
            Niin eihän se lukitustyökalu pakollinen ole, mutta helpottaa elämää. Ja kyllä sillä tarkemman saa.

            Comment


            • #7
              nopeita vastauksia, kiitos!
              eli ketjujen vaihto ei kuulu vaihto-ohjelmaan mutta kiristimet olisi suotava vaihtaa. ja tällöin olisi kiva olla nuo työkalut..
              katselin nuo kuvat ja totesin ettei taida aika ja uskallus riittää. ai niin auto oli tosiaan passat. täytyy nyt tuumia hieman mitä tekisi, aika suolaisia nuo korjaamojen hinnat, no näyttää tuossa työtä olevakin.

              Comment


                #8
                Teetätin keväällä 30v koneeseen jakopään huollon Lempäälässä Hakalan korjaamossa. Paikkaa on kehuttu ja muuten hyvää työtä tekivätkin, mutta MAF:n pistoke jäi irti ilmeisesti juuri huollon jälkeen. Työ maksoi 300 ?(sis. jäähdytinnesteen ja kampuran stefan). Ei aivan mahdoton hinta mielestäni. Jakopään osat + moniurahihnan, vesipumpun ja termarin hankin kerhon kautta(n. 250 ?)

                Comment


                • #9
                  oho, työt 300€! tuohon hintaan en edes mieti itse tekemistä. täytyypä rimpauttaa

                  Comment


                  • #10
                    Tosiaan halpa oli. Minulla maksoi 2.4:een jotain 850€ osineen, tosin merkkiliikkeessä.

                    Comment


                    • #11
                      Tilasin ebay.de:stä VAG 3432 kampuralukitsijan tai mikä lie oikea nimi työkalulle sitten onkin (lähes kaikki V6&V8 moottorit). 9.99Eur sekä VAG 3391 (lukitustyökalun) 29.99Eur, lähetyskulut oli 19eur saksasta
                      "[COLOR=black]VAG 3391:[/COLOR]
                      [COLOR=black]Für Audi und Passat z.B. A4 2.4, A4 2.8, A6 2.4, A6 2.8, A8 2.8, S4 2.7 Turbo, A4 2.8 30V, A6 2.8 30V, A8 2.8 30V, Passat 2,8 30V u.a. [/COLOR]
                      [COLOR=black]Motorkennbuchstaben:
                      [/COLOR][LEFT] [COLOR=black]APR, AQD, AMX, AGE, ALF, ARJ, APS, APZ, ARN, AMM, AML, ASM, BDV, ALG, AGB, AGA, AJG, ALW, AMX, ACK"

                      Tähän asti omatoimivaihto sujunut hyvin :-)
                      [/COLOR] [/LEFT]

                      Comment


                      • #12
                        jep sain hinnan tuolta hakalalta, osineen 620, työn osuus 320.

                        Comment


                        • #13
                          Hieman offtopic, mutta liittyy juurikin jakopääremppaan.Kone 2.4, audi A6.
                          Kaverini tilasi paikallisesta merkkiliikkeestä ajan jakopään remmin ym.hilppeitten vaihtoon. Korjaamopäällikkö ilmoitti hinnaksi töineen kaikkineen 650 €. Ok,aika varaukseen ja ajallaan huoltoon.

                          Koitti sitten auton hakuaika ja kaveri soittamaan jotta paljonko sitä rahaa sitten täytyy mukana olla. Korjaamopäällikkö ilmoitti pokkana että 1150 €.

                          Kaveri hiljaiseks puhelimessa vähäks aikaa ,sitten varovainen kysymys että mitä vittua? Hinta-arvio 650 ja lopullinen hinta 1150? Ei onnistu pojat.
                          Lopetti puhelun, soitti lähimpään saman ketjun korjaamoon ja kysyi hinta-arvion hommalle.Suunnilleen sama, 650 €.
                          Kysymään siinä sitten että voiko remontissa tulla jotain sellaista yllättävää mihin pitäisi varautua,jopa hinnan tuplaantumiseen? Tämän korjaamopäällikön mielestä ei ,eikä hänen aikana sellaista ole sattunut.

                          Kaveri soitti sitten takaisin sinne missä auto oli huollettavana ja sanoi vaan yks´kantaan että maksan korkeintaan 750 €. Korjaamopäällikön ainut kommentti oli vaan että " no tuu hakemaan pois".!!! Ei helevetti mitä touhua! Oli jälkeenpäin selitelly että hinta-arvio tehtiin tarvikeosilla ja olivat joutuneet laittamaan koneeseen alkup. palikkaa kun ei ollu tarviketta hyllyssä. Huh huh mitä pas*aa.

                          Muilla vastaavia kokemuksia?
                          Itselläni sama remontti paisui 1070 € arvoiseksi 2.8 30 v koneessa ,kun joutuivat vaihtamaan kaikenlaista tiivistettä ,ketjunkiristäjää ym. sinne.
                          Oli muuten tasan viimonen kerta kun autoani vien lähellekkään ko.paikkaa.Nih.

                          Comment


                          • #14
                            merkkiliikkeestä
                            tarvikeosilla
                            Ei kai sentään...

                            Comment


                            • #15
                              Sitä samaa itsekkin ihmettelin...

                              Taisi olla vaan "päälliköllä" selitykset vähissä.

                              Comment


                              • #16
                                paikallinen korjaamo nokialla (ei merkkiliike), soittaa jos jotain tulee eteen mistä ei ole aiemmin sovittu ja kysyy mitä tehdään vaihtoehdot on nämä ja hintaa tulee tämän verran. ja toisessa kulkineessa huomasivat moniurahihnan kiristimen rullan laakeri olvean sökö, näkivät sen verran vaivaa että hakivat vain rullan eikä kokonaan runkoineen mitä muutama varaosaliike tyrkytti.

                                Comment


                                • #17
                                  Jakopään hihnojen kesto, ja remonttien aikataulu.

                                  Kuinka tarkasti nuo jakopään hilppeet on suunniteltu kestämään sen vaihtovälin, eli onko se nyt 120tkm/5v tuossa 1998 2.8 v6 myllyssä?
                                  Mietin vaan että kun edellinen vaihto on tehty joulukuussa 2013, eli siinä tulee se 5v täyteen, mutta autolla on ajettu kyseisenä aikana vaan 50tkm... Eli suositteletteko vaihtamaan ne kilkkeet kuitenkin?

                                  Comment


                                    #18
                                    Aika (yhdistettynä vaihtuviin vuodenaikoihin) kuluttaa = haurastuttaa kumista hihnaa enemmän kuin kilometrirajan ylittäminen. Voithan ottaa kopan pois ja taivutella hihnaa käsissä, näkee jo mahdolliset haprastumat hihnassa.
                                    Kai sillä vielä jonkun aikaa voi ajella, jos ei mahdottoman kuormittavaa ajoa ole. Kyllä noista tehtaan laskemista vaihtoväleistä kannattaa silti pitää kiinni varsinkin Suomen ilmastossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse ajelin 9v hihnalla ja hiluilla 60tkm? Termari alkoi loppuaikana jumittaan. Itse vaihtaisin kaikki hilut ml. kiristin, termari, vesipumppu. Myös moniurahihnan hilujen vaihtoa kannattaa vanhassa autossa harkita..

                                      Eli siis viimeksi 2009 ja nyt heti perään 2018 hihnanvaihto. Ei asentaja ainakaan sanonut mitään erityistä vanhan kunnosta.
                                      Viimeksi muokannut Ihmemies; 6.8.2018, 14:13.

                                      Comment


                                        #20
                                        Se että kannattaako vaihtaa riippunee ihan itsestäsi ja auton muusta kunnosta.Millaisen riskin olet valmis sietämään ?Siihen ei pysty vastaamaan kukaan muu kuin sinä itse. Kukaan ei pysty sanoa varmaksi milloin se pärähtää poikki. Omassa V6 koneessa menty jo 3v/35tkm ilman että tiedän milloin on hihna viimeksi vaihdettu. Mittarissa nyt 330tkm, jos tuo nyt pärähtää niin en jää murehtimaan asiaa, vastaavanlaisia A6:ia saa 1000-2000e hintaluokassa valita minkä ottaa.Verrokkina hihnan vaihto kilkkeineen olis ollu n.1200e täällä ei merkkiliikkeessä. Vanha paaliin ja uusi alle jos hajoaa...
                                        Eri asia jos auto olis viimosen päälle pakasta vedetty ja vähän ajettu mutta tuolla koneella ne harvoin enään on.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihtoväli on 90 tkm.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tämän hetkisessä 3b passatissa pääsi jakopään vaihto vähän "unohtumaan", ja sille kertyikin sitten kestoa 6v 1kk ja matkaa n.127tkm. Hihnat ei näyttäneet mitenkään kärsineeltä, mutta jälkeenpäin kuultuna saattoi joku rulla jo hieman vedellä viimeisiä. Termostaattia lukuunottamatta osat olivat ostettu motonetista, joten ihan hyvä suoritus niiltäkin.

                                            Tuohon omaan kokemukseen nojaten en ehkä olisi hirmu huolissaan tuosta 5v/50tkm ajomäärästä. Toki kannattaahan vaihtoon jo alkaa varautumaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jossakin siellä passatin konetilassa on tarra, jossa lukee 120tkm:ä saksaksi. Ainakin itsellä oli aikoinaan APR:n kanssa. 90tkm:ä on Suomen ohje. Aikarajaa ei ainakaan Laakkosella annettu, tosin tarkastuksia kuuluu huolto-ohjelmaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Käsittääkseni vanhankaan hihnan ei tulisi näyttää "miltään". Jos silmin näkee että hihnassa on jotain, niin sillon taitaa olla jo kiire vaihtaa... Ilmeisesti niiden hihnan hampaiden kulmista voi päätellä kuluneisuutta. Jos hampaat alkavat pyöristyä, kannattaa vaihtaa.

                                                Jos auto on ollut itsellä pidempään, ja meinaa sitä vielä pitää, niin itse vaihtaisin jakopään. Vanhan käytetyn auton osto on aina randomia, kun ei tiedä millaisella pidolla se on ollut. Etenkin vanhat 1000-2000€ audit voivat olla kunnon pommeja, kun niitä ei auton matalan arvon vuoksi jakseta huoltaa.
                                                Viimeksi muokannut Ihmemies; 6.8.2018, 21:27.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En tiedä onko ollut tuuriakin matkassa mutta itse olen luottanut/uskonut myös siihen että itse hihna kyllä kestää aikaa ja kilometrejä mutta joku muu kuten kiristinrulla, termostaatti tai vesipumppu kyllä kertoo milloin on oikea vaihtoaika.Eli kuuntelee herkällä korvalla konetta, kyllä ne yleensä ääntää pidemmän aikaa ennen lopullista hajoamista tai sitten termostaatti alkaa jumimaan. Laturin hihnan kiristin on sellainen joka menee noista v6 koneista yleensä siinä n.300tkm kohdilla ja huonossa tapauksessa jako hyppää jos hihna jumittaa oikein pahasti eli se kannattaa tarkistaa.Sekin kyllä ääntää pidemmän aikaa ennenkuin laakeri pettää.Maksaa muutaman kympin kun tilaa suomen ulkopuolelta ja kohtuu helppo vaihtaa eli halpa henkivakuutus koneelle.Pelkkää rullan vaihtoa en tekis siihen kiristimeen, mulla on hajonnut niitä jousikuormitteisia kiristinosiakin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minulla on katkennut pulttikin ja ääni varoitti. 3 km ennen hallia sitten katkesi Lahden keskustaan. Yli 10 km meni äänimerkin jälkeen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No en minä sitä varmaan itse vaihdata. Myyn pois ennemminkin. Ja jos pilkkua nussitaan, niin se 5v tulee täyteen vasta jouluna... :) Konalan autohuollosta kysyin tarjouksen joka oli 795€ vesipumppuineen, jäähdytysnesteineen jakopäähihnasarjoineen ja töineen... Muualta en ole kerenny vielä kysyä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                                                        Ilmeisesti niiden hihnan hampaiden kulmista voi päätellä kuluneisuutta. Jos hampaat alkavat pyöristyä, kannattaa vaihtaa.
                                                        Ne hampaat on uutenakin pyöreät, eli tuo ei oikein päde.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          En menettäisi yöunia 50tkm/5v ajetuilla osilla, jos silloin laitettu kaikki pyörivä uutta. Vaan tässä olisi hyvä tietää mitä kaikkea sinne on silloin 5 vuotta sitten uusittu. Taitaa tässäkin koneessa ohjeistus olla "vaihda hihna, tarkista muiden osien kunto".

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hihna+rullat
                                                            Vesipumppu
                                                            Termostaatti
                                                            Jäähdytysneste
                                                            On huoltokirjan ja leimojen mukaan silloin samalla vaihdettu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X