Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden vaihto...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaiden vaihto...

    Illan tarina ja saa nauraakin vapaasti. Muistin talvirenkaiden vaihtoa ajatellessa, että pitää hommata uudet pultit peltivanteille kuin on ihan erilainen kartio kuin aluvanteissa (Toora-merkkiset). No metsästyksen jälkeen läheltä löytyi, mutta eivät olleet varmoja onko liian pitkät, antoivat yhden mukaan ja koittamaan. Kokeilin tyhmyyksissäni takarenkaaseen ja hyvin pyöri. Ostin koko setin ja vaihdoin talvigumeksit. Sitten koeajolle ja kas kummaa, auto ei liiku mihinkään. Noh, käppäri ei päällä ja uusi yritys...V-käyrä nousi kolmanteen atmosfääriin, kun tajusin, että liian pitkät pultit jumitti eturenkaat (navan kaiketi???) ja huomenna pyhäpäivä eikä mikään liike auki. Siinä sitten hetken aikaa puhisin ja vaihdoin vääräkartioiset tilalle ja johan liikahti, mutta eihän noilla uskalla kaiketi lähteä ajelemaan kun ei pysy tiukalla pitkään (oma epäilys). Muutenkin aika kommelluksia sattui samassa yhteydessä esim.laskin auton kesärenkaan päälle, joka oli auton alla "viimeisenä varmistuksena" jos tunkki pettää. Seuraavan renkaan kohdalla autoa nostaessa tunkin ja auton välissä oleva "vanha uskollinen" kakkosnelosen pala halkesi, mutta onneksi ei sentään mennyt tunkki pohjan läpi vaan jäi puolikkaan kakkosnelosen reunan varaan juuri ja juuri. Taisipa muuten jäädä taas huominen espoon kokoontuminen väliin...

    Kysymys kuuluukin, että eikai noista etupään pitkistä pulteista ja liikkeelle lähdön yrityksestä väkisin koidu mitään vahinkoa tuonne etupäähän??? Niin ja jos jollain on tässä lähellä (Helsinki, Konala) 20kpl ylimääräisiä pultteja jotka sopii peltivanteille, niin ostan ne vaikka heti huomenna, niin pääsisi autolla viikonloppuna ajamaan, eikä maanantaihin odottaa tarttisi.

  • #2
    Pitkät Pultit!

    Saha käteen ja ylimääräiset liian pitkistä pulteista pois!:)

    Comment


    • #3
      Otin nuo etupään pultit pois heti kun huomasin mokan ja äsken vilkaisin niitä. Melkein kaikista on ihan päästä mennyt tosiaan viimeinen kierre vähän kasaan. Pois otettaessa ne ei kuitenkaan vastustanut yhtään eli ehkä nuo navan kierteet ei ole korkannut kovin pahasti!?!? Onneksi tuli rasvattua uudet pultit oikein kunnolla ennen kuin laitto kiinni. Tyhmä kysymys, mutta mikä siellä sitten jumittaa noiden liian pitkien pulttien vuoksi? Mikähän on muuten oikea pituus noille pulteille??

      Comment


        #4
        Katalookin mukaan -99 8D mallissa on peltivanteelle M14X1,5X27 specseillä oleva pultti.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia Jonde. Nuo pultit olivat muistaakseni M14*1,5*40 tai 35, mutta kuitenkin aivan liian pitkiä. Taas opitaan kantapään kautta.

          Comment


          • #6
            Nonniin, hurjan soittelurumban päätteeksi löytyi sopivat pultit ja sai jopa kiinni ne. Nyt ilmestyi ehkäpä asiaan liittyvä ongelma. Ihmettelin ainakin pari litraa liian suurta kulutusta kauppareissun yhteydessä. Parkkiin päästyä haisi etupäässä pahalla ja jarrulevyt olivat tosi kuumat...pyörän napa ja vanne ei ollut erityisen kuumia, mutta levyt sihahteli kun niihin tippui sulavaa lunta...olisiko nuo liian pitkät pultit saattaneet jotenkin saada jarrut jumiin??? Palat ja levyt menee muutenkin vaihtoon edestä, mutta ei viitsi uusia pilata ennen kuin syy kuumentumiseen löytyy...vai onkohan ne jumissa kun auto seisoi yli viikon räntä/lumisateessa etelän reissun aikana, eikä sen jälkeenkään ajoa ole ollut....

            Comment


            • #7
              Epäilen viimeisintä vaihtoehtoa. Onhan niitä autoja on herätelty 15 vuoden talviunilta ilman että levyt sulaa käsiin.

              Comment


              • #8
                Jep...jarrut jumitti. Pienet toimenpiteet ja loppui jumittelu. Samalla näki, että olihan sitä pyörän napaan tullut pienet jäljet pultin päistä. Viikonloppuna uudet palat ja levyt olisi tarkoitus laittaa jos ilmat vain suovat sen.

                Comment


                  #9
                  Kaikkea sitä sattuukin. Tuossa projektissa on ollut matkassa sopiva määrä huonoa tuuria.
                  Onnea jatkossa!

                  Comment


                  • #10
                    Samaan sarjaan kuuluu itsellä tämä, kun vaihdoin tuohon volkkariin talvirenkaat.

                    Eli volkkarin talvirenkaat ovat kuluneet loppuun ja varastossa oli vanhan opelin vanteilla talvirenkaat.
                    Mittasin pulttijaon ja totesin, että sopii laitin paikalleen ja kummastelin, kun on niin pirun piukat laittaa. Päättelin sen johtuvan paskasta ja ruosteesta, mutta kaverille valitellessa kuulin että keskiön koossaa saattaa olla eroja. Eipä tullut pieneen mieleenikään.

                    Nyt mietin voiko siitä olla haittaa? Muuta kuin, että tienpäällä rengasrikon sattuessa on turha kuvitella renkaanvaihtoa. Ja tietysti kiromista keväällä. Muistan kyllä, että kirosin ja satutin sormeni myös opelin kanssa niillä vanteilla keväisin.

                    Comment


                      #11
                      Ei siitä mitään haittaa ole, mutta saattaa kiroiluttaa jos joutuu tien päällä renkaan vaihtamaan. Opelin keskireikä 56,5mm. VW:n 57,1mm.

                      Comment


                      • #12
                        Juu ajattelin, että jos niin käy, antaa olla ja hinauttaa tai käy hakemassa järeämpiä työkaluja.

                        Comment


                        • #13
                          Näköjään toisillakin käynyt samaan luokkaan kuuluvia juttuja...eikä varmasti olla ainoita!;) No, tänään tuli räntäsateessa vaihdettua levyt ja palat. Samalla herkistelin/putsailin jarruja muutenkin. Kyllähän ne palat siellä jumitteli, joten sekin selvisi varmuudella. Nuo pitkät pultit oli tosiaan ottanut napaan kiinni, mutta kierteisiin ei ollut onneksi tullut mitään...selvittiin säikähdyksellä.

                          Comment


                          • #14
                            Opelin vanteet saattavat istua varsin tiukkaan VW:n keskiöön -varsinkin alut.
                            Tiukassa ovat monesti alkuperäisetkin: bongasin joskus romiksella renkaita potkiessani erään audin alta kivat orkkisalut. Vannepa ei normaalipotkimisella, kiroilulla ja halkkaamisella irronnutkaan, vaan auto nostettuun trukilla ylös ja vanteen sisäpuolelta isolla kivella nakkaamalla vanne irtosi. Auto oli ollut rajantakaisessa liikenteessä ja vanteita ei varmaankaan oltu vuosikausiin irrotettu.

                            Comment


                            • #15
                              Renkaiden vaihto...

                              Nyt olisi aika vaihtaa kesakumit alle. Kysyisinkin muutamaa asiaa.
                              Minulla on autoissani aluvanteet. Tahan asti olen vaihdattanut renkaat liikkeessa. Tiettavasti aluvanteiden pultit tulisi loppukiristaa momenttiavaimella. En sellaista viela omista, mutta olen aikeissa hankkia sellaisen.
                              - Minkalainen momenttiavaimen tulisi olla? Esmes Motonetissa on niita erilaisia ja hintaisia.
                              - Minka mukaan maaritellaan tarvittava momenttiarvo avaimeen (Autot A6 ja TT)?

                              En ole rengatekniikassa kovin fiksu, joten kaytannolliset ohjeet ovat tarpeen.

                              Comment


                                #16
                                Ei tarvitse momenttiin vetää, ellei nyt halua hifistellä. 120Nm on käsittääkseni aluvanteille oikea arvo. Jos vedät momenttiin, niin myös se ensikiristys momenttiin.

                                Momenttiavaimia on tarkkoja, vähemmän tarkkoja, isoille momenteille ja pienille momenteille. Pyörän kiristykseen riittää vähemmän tarkka, jonka asteikko on jossain välillä 0-300Nm.

                                Pärjäät kyllä ilman momenttiavaintakin mainiosti.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuollapa vastaavaa maahantuojan toimittamaa asiaa toisen sesongin ajalta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos Jounille linkistä vaikka sieltä ei oikeastaan vastausta aloittajan kysymykseen löydykään.

                                    Mutta - oliko linkin tekstiosio asiallinen? Asiat voisi esittää provosoimatta ja tyyllikkäämminkin. Mielestäni viime kevään änkyröinti asian ympärillä oli aivan riittävää. Mode-herätys - jos siistisit linkkitekstin ja samalla saat poistaa myös tämän viestini.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pieni sutkautus ei ole pahaksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pieni sutkautus ei ole pahaksi.
                                        Juu,ei. Niinkauan kun se pysyy järkevän rajoissa ketään mollaamatta.Eli tuo oli ihan hyvä kommentti =)

                                        Silleen kun 30cm räikällä tai rengasavaimella vedät että käsivoimin ei hampaita purematta saa enempää kiinni niin on hyvä. Vähän voi vartalon painoa käyttää,paljoa ei tarvi.
                                        Ja rasvaa kierteisiin,aika sama että mitä.Itse käytän ihan vaseliinia, vaikka sotkeekin perkeleesti.Alumiinitahna on fiksumpaa

                                        Comment


                                          #21
                                          Spray-terva on parasta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alumiinivanteisiin ehdottomasti momenttikiristys ja 50-100km ajon jälkeen jälkikiristys!!!
                                            Meillä oli kevään esimmäinen auto missä kaikki pultit oli löystyneet kun asiakas ei ollut jälkikiristyttänyt vaan ajellaan niin kauan kun kolina alkaa kuulumaan.

                                            Omistakin vehkeistä pultteja matkalla kirineenä...:)

                                            http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/1513406
                                            Viimeksi muokannut Rubu; 12.4.2008, 10:31.

                                            Comment


                                            • #23
                                              [LEFT]Tämä menee nyt taas samanlaiseksi väittelyksi kuin tuo toinenkin topikki, mutta miksi niitä pultteja pitää voidella, kun näin ei jo autotehtaallakaan tehdä? Kerran olen joutunut vaihtamaan volkkariin jarrukengät, kun pulttien rasva turmeli ne.
                                              [/LEFT]

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                                                [LEFT]...mutta miksi niitä pultteja pitää voidella, kun näin ei jo autotehtaallakaan tehdä?
                                                [/LEFT]
                                                Ruostesuojauskin tehdään autoihin jälkikäteen. Siinäkin tarkoituksena pidentää tältä osin auton ikää.
                                                Tehtaalla jättäisivät moottoriöljytkin koneesta pois, jos se vain olisi mahdollista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                                                  [LEFT]Tämä menee nyt taas samanlaiseksi väittelyksi kuin tuo toinenkin topikki, mutta miksi niitä pultteja pitää voidella, kun näin ei jo autotehtaallakaan tehdä? Kerran olen joutunut vaihtamaan volkkariin jarrukengät, kun pulttien rasva turmeli ne.
                                                  [/LEFT]
                                                  Eihän sitä sinne välttämätön ole lotraamalla laittaa...
                                                  Pikkasen esim. kuparitahnaa vähentää kitkaa jos kierteiden harjat on jostain syystä vähän pyöristyneet.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Siksi, että ne ne saa sitten josksu auki myös ilman viiden metrin jatkoa ja kierteiden paukkumista. Kierteisiin tarvitsee vain aivan pienen kosteuden sitä liukastetta. Määrältään öljykannusta tippa on jo ainakin kymmenkertaisesti liikaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hyvin harvoin myöskään pultit on tehtaalta lähtiessä ruosteessa.
                                                      Ja on niissä varmaan kuitenkin ehkä varastorasva, kuten navassakin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eihän tuo pulttien rasvaaminen välttämätöntä olekaan. Se vain helpottaa elämää seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä. Itselle ei enää tulisi mieleenkään jättää pultteja rasvaamatta, ainakaan suolakylpyjä ottavista talvirenkaista. Tosin rasvaan minä kaikki muutkin alustassa majailevat kierteet, kun niitä availen paitsi, jos kierteen rasvaus voi aiheuttaa jotain harmia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Toinen ääni spray-tervalle!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kaikki, jotka omistavat esim. T4 Transporter/Caravellen, tietävät, että pulttien rasvauksella ei ole hitonkaan merkitystä niiden avautumisen helpotukseen. Edellinen omistaja rasvasi pultit todella huolella, mutta muisti sitten varoitella autoa ostaessani, että pultit tahtovat kiristyä aika tiukkaan. En uskonut. Todellakin, auton omalla avaimella kiristettyjä pultteja ei saa auki kuin jatkovarren kanssa. Pikeentyneen ja paskaisen rasvan olen sittemmin putsannut pois.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X