Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton oikeaoppinen säilytys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auton oikeaoppinen säilytys?

    Tervehdys täältä Sweitsin maalta. Täällä tulee nyt majailtua ainakin seuraavat 6kk ja suomeen jäi talot/autot sun muut. Autoa talliin ajaessa tuli mieleen, että mikä mahtaa olla oikeaoppinen pidempi säilytys autolle? Itse pesin ja vahautin auton, siivosin sen myös sisältä, laitoin tankin piripintaan, avasin hiukan etuikkunoita (noin sentin verran), että ilma kiertää. Nostin tuulilasin pyyhkijät pois lasista, mutta en esim. ottanut akusta virtapiuhoja irti (itse asiassa tämä unohtui). Minulla ei valitettavasti ole sellaista hengittävää peittoa autolle ja en kehdannut laittaa päälle sitä muovia, joka on tarjoitettu lähinnä ulkokäyttöön.

    Kokemuksia asiasta?

  • #2
    Ei muovia koskaan päälle. Homehtuu vaikka koko sisusta:) Akku irti ehdottomasti.
    Tuota tankki täyteen juttua en ymmärrä? Nyky bensat ei kestä kuin noin 3kk "hyvänä".
    Mutta edellä mainitut on pikku seikkoja seuraava on tärkein!
    Nosta auto akseleista ylös "riippumaan". Autotarvikeliikkeet myyvät noita kolmiotukivarsia joiden varaan lasketaan möhkäleen paino akseleista niin, että renkaat saavat vapaasti roikkua. Tuo puoli vuotta seisontaa renkaillaan aiheuttaa sen, että seuraavan kerran ajaessa sitten pompottaa, kun on renkaat "soikeat".

    Comment


    • #3
      Vaihde tietenkin vapaalle, eikä käsijarrua tietenkään.
      Auto pukkejen päälle niinkuin Tuomo neuvoi.
      Nesteet tietysti sisään jotta moottori pysyy voideltuna näin ehkäiset hapettumia ja kiinnileikkaamisen vaaran.
      Ja kun auto otetaan käyttöön niin nesteet tietenkin vaihtoon :)
      Viimeksi muokannut Touniks; 23.2.2008, 12:43. Perustelu: muokkailua

      Comment


      • #4
        Nyt päästiin taas asiaan josta on miljoona ja yksi totuutta.

        Esimerkiksi tuo auton nostaminen pukeille ei ole saanut jokaiselta ihan varauksetonta hyväksyntää. Hyvä renkaille, mutta ei kuulemma auton jousitukselle joka joutuu pitkäksi aikaa luonnottomaan tilaan. Joku on väittänyt että paras olisi nostaa auto juuri ja juuri ilmaan, niin että renkaat koskettavat maata mutta suurin paino on pois pyöriltä.

        Tankin olen aina täyttänyt ja lisännyt bensan joukkoon kausisäilytysainetta. Ja tuoreet öljyt vaihtanut ennen seisontaa, mutta en seisonnan jälkeen - miksi pitäisi, meneekö öljy piloille puolessa vuodessa? Muut nesteet olen vaihtanut määrävälein seisonnasta riippumatta.

        Itse pidän ikkunat kiinni ettei hiiret pääse sisään ja sisälle laitan kosteuden kerääjiä. Toisaalta taas ovien tiivisteille olisi paras jos ovet olisivat auki. Ei ole harrasteautoilu helppoa, kauheesti kaikkia valintoja ;)

        Comment


          #5
          Tuo öljynvaihto ennen säilytystä on tärkeää etenkin dieseleissä. Bensavehkeissä ei ehkä niinkään.
          Dieselin palotuotteet tekee voiteluöljystä syövyttävää.

          Comment


            #6
            Puoli vuotta lämpimässä tallissa on niin lyhyt aika, ettei mielestäni vaadi mitään erityistoimenpiteitä säilytyksen suhteen.

            Auton pesu ennen säilytystä ei tietty pahaa tee ja moottoriöljyn vaihtokaan ei haitaksi ole. Akku olisi myöskin hyvä irroittaa, muuten tuo saattaa kuolla säilytyksen aikana, kun jokin virtapiiri (esim. kello tms) sen tyhjentää kuitenkin.

            Polttoaineen säilymisestä oli muuten juttu uudessa VM:ssä. Testasivat kisabensoja ja haastattelivat jotain Nesteen bensa-asiantuntijaa. Tuo tyyppi sanoi nykybensojen huonon säilyvyyden olevan urbaania legendaa. Väitti bensan säilyvän ihan ok parinkin vuoden säilytyksen ajan. Samassa testissä muuten todettiin Shellin V-powerin olevan jokseenkin hyödytöntä normi 98:siin verrattuna.

            Comment


              #7
              Samaa mieltä, jousillaan se auto on sen puoli vuotta joka tapauksessa. Renkaat saattavat muuttaa vähän muotoaan, tai sitten ei. Jos ulkona säilyttelee, niin hyvä konsti on hakea biltemasta tms. paikasta veneisiin tarkoitettu kosteudensyöjäpurkki, laittaa yksi sisätiloihin ja yksi takakonttiin. Ikkunat voi laittaa täysin kiinni, mutta auto on silti homeeton ja raikas kun sen säilytyksestä ottaa käyttöön.

              Comment


              • #8
                Yksi pointti jota olen pyrkinyt noudattamaan on, että auto pitäisi ajaa talliin "kuumana" eli pitkähkön ajomatkan jälkeen jolloin esim. pakoputkistosta on poistunut syövyttäviä aineita sisältävä kondenssivesi. Ehkäpä jotain marginaalista hyötyä on muillekin osille.

                Comment


                • #9
                  Todellakin, aikoinaan pilasin yhden putkiston talviseisontaa harjoitellessa. Eli käytin konetta kuukausittain, mutta en tarpeeksi kuumaksi. Putki syöpyi piloille hyvin nopeasti. Nykyään olen jättänyt koneen käytön kokonaan pois, kun en pääse ajamaan kondenssivesiä pois.

                  Tuo bensan säilyvyysjuttu oli ihan mielenkiintoinen tieto, kiitos siitä.

                  Comment


                    #10
                    Bensa ei säily edes talven yli kunnollisena.
                    Venemoottoreissa on huomattu, ettei vanhalla bensalla käynnisty.
                    Vanhaan bensaan on lisätty puolet uutta, niin johan rokkaa.

                    Autoissa kai tilanne eri, mutta en omassa käyttäisi.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä auto käynnistyy vuoden seisonnan jälkeen ihan hyvin.

                      Ja mitäpäs se yksi tankillinen haittaa jos käymään saa, äkkiähän se tyhjenee.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla/perheessä on aina ollut harvemmin käytössä olevia "ylimääräisiä" autoja tai muita härveleitä ja olen joskus paremmat autot tms. valmistellut pidempään seisotukseen näin:

                        -pesu ja sisätilojen siivous (joskus jopa vahaus)
                        -moottoriöljyn vaihto ja nesteiden tarkistus
                        -tankki täyteen ja sekaan vähän jäänestoa sekä vähän 2-tahtiöljyä
                        -hieman ajoa ennen lopullista sammutusta (reippaita jarrutuksia)
                        -säilöntä mahdollisimman kuivaan ja ilmavaan paikkaan, mieluiten pimeään
                        -akku kokonaan pois (voi talvella jäätyä ja haljeta)
                        -vaihde vapalle ja käsijarru pois päältä, ikkuna vähän raolleen, jos ympäristö sen sallii (ei pölyä tai eläimiä)

                        Auton nosteluun en ole tunkilla ryhtynyt, vaikka esim, kuplan renkaat on 9-10kk seisonnan jälkeen vähän "kulmikkaat". Tasaantuvat kyllä ensimmäisten kilometrien aikana. Rengaspaineet käyn seisonnan aikana päivittämässä, kestää renkaat paremmin.

                        Onpa tuo vanha Passatti seissyt joskus yli 6kk ihan ilman mitään valmistelua ja pelkällä akun latauksella siitä sitten lähtenyt pirteesti liikkeelle. Nyklyinen ässä seisoi melkein 3 vuotta (toki välillä liikuttelin) ilman mitään "säilöntää", vain kytkimen pääsylinterin kumit rupes kanittamaan vähän. Vaiva poistui ajamalla.

                        Esimerkiksi työkoneet ja puimurit tai muut itsekulkevat sadonkurjuulaitteet seisovat n. 11 kuukautta vuodesta ja niissä valmisteluun kuuluu yleensä vain koneen sisuskalujen putsaus ruostumisen estämiseksi (siis puimakoneen puintilaitteisto), moottorille tai polttoaineelle ei yleensä tehdä mitään. Akusta vaan kenkä irti tai akku pois ja se on siinä. Ja aina vaan kone toimii, vuosikymmenien ajan. Harvemmin se meno loppuu moottorin takia. Joku muu paikka niissä pettää: voimansiirto, hydrauliikka tai muu työkoneiston osa, yleensä joku laakeri. Työkoneiden laakereiden kestoon vaikuttaa puhdistus, rasvaus ja säilytys. Kosteus tappaa ja kondensoituminen (lämpötilan nopea vaihtelu) saa vettä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Sama pätee autojen kohdalla.

                        ...summa summarum: tasalämpöinen, kuiva ja pimeä tila, hyvin huollettu auto. Muuta valmistelua ei tarvitse, ellei meinaa vuosia autoaan seisottaa.

                        Comment


                        • #13
                          Toisaalta taas ovien tiivisteille olisi paras jos ovet olisivat auki.
                          häh? eiköhän ne ovet ole kiinni päivittäisessäkin käytössä 99.9999999 % ajasta

                          Comment


                          • #14
                            No näinhän se tietenkin on. Jostain ohjeista muistan vain tuon lukeneeni. Itse olen pitänyt kuitenkin ovet ja myös ikkunat kiinni potentiaalisen hiirivaaran takia, kosteudenkerääjät ovat pitäneet homeen poissa.

                            Tiivisteisin liittyen, muistan lukeneeni että ruokaöljyllä saisi pidettyä ovitiivisteet pehmeinä. Taisi olla jossain Porsche- tai Corvette-foorumilla.

                            Comment


                              #15
                              Bensa ei säily edes talven yli kunnollisena.
                              Venemoottoreissa on huomattu, ettei vanhalla bensalla käynnisty.
                              Oman veneen tankin täytän syksyllä ennen talviseisontaa. Lähinnä siksi, ettei tankkiin kondensoidu vettä talvella. Toisinaan olen laittanut näitä polttoaineen lisäaineita, joiden pitäisi parantaa bensan säilyvyyttä, mutta useamman kerran on talvi menty ihan raa'alla bensalla. Koskaan ei vielä ole ollut ongelmia vanhan bensan kanssa keväällä. Aina on vehkeet käynnistyneet avainta näyttämällä. Nämä kylläkin dfi/efi-koneita jotka ei ehkä ihan niin herkkiä ole bensan vanhenemiselle, kuin kaasutinmoottorit.

                              Comment


                                #16
                                Ihan mielenkiinnosta, mitä bensalle oikeastaan tapahtuu kun se vanhenee suljetussa astiassa? Muuttuuko kemiallinen koostumus puolessa vuodessa niin radikaalisti, että esim. puristuskestävyys tai syttyvyys huononee?

                                Veneiden kanssa monet kiroavat keväällä että ei vanhalla bensalla toimi - eiköhän pääasiallinen syy kuitenkin löydy siitä, että tankkiin on päässyt kosteutta ja usein moottorikaan ei ole ulkosäilytyksen jäljiltä kaikkein pirteimmillään. Hyvin on itsellä niin kaksi- kuin nelitahtiset, kaasari- ja ruiskukoneet toimineet ties kuin kauan seisoneella bensalla kunhan ei ole liikaa vettä päässyt astiaan. (Ilkka: Mututuntumalla veikkaisin että mitä modernimpi kone, sitä herkempi huonolle polttoaineelle eikä päin vastoin... :))

                                Comment


                                  #17
                                  Kaverin iänikuinen 4,5 hp 2-tahti-jonssoni lähtee talven vanhoilla bensoilla yleensä ~eka vedolla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mututuntumalla veikkaisin että mitä modernimpi kone, sitä herkempi huonolle polttoaineelle eikä päin vastoin... :)
                                    Ajatuksena oli se, että ruiskukone käynnistyisi paremmin siksi, koska bensan vanhetessa siitä ensin haihtuu pois kevyimmät hyvin kaasuuntuvat jakeet ja tällöin kaasuttimella voi olla vaikeuksia saada aikaan polttokelpoinen ilma/bensaseos. Ruiskukoneessa taasen korkeapaineella hienojakoisena sumuna suihkittava bensa kaasuuntuu herkemmin ja sopiva seos muodostuu paremmin. Mutta tää nyt vaan oli tälläinen mihinkään perustamaton teoria ja voi olla ihan metsässä. Enpä ole ajatellut asiaa sen enempää, kun ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vanhan pensan kanssa:)

                                    Comment


                                      #19
                                      Ajatuksena oli se, että ruiskukone käynnistyisi paremmin siksi, koska bensan vanhetessa siitä ensin haihtuu pois kevyimmät hyvin kaasuuntuvat jakeet ja tällöin kaasuttimella voi olla vaikeuksia saada aikaan polttokelpoinen ilma/bensaseos. Ruiskukoneessa taasen korkeapaineella hienojakoisena sumuna suihkittava bensa kaasuuntuu herkemmin ja sopiva seos muodostuu paremmin. Mutta tää nyt vaan oli tälläinen mihinkään perustamaton teoria ja voi olla ihan metsässä. Enpä ole ajatellut asiaa sen enempää, kun ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vanhan pensan kanssa:)
                                      Hehe, teoria se on tuokin. Voin kyllä myöntää että täysin mututuntumalla itsekin heitin ja itselläkin ongelmat olleet jossain ihan muualla kuin bensan pilaantumisessa :). (Varsinkin kun omat laitteet tuppaavat käyttämään sen bensan pois ennen kuin pilaantuu)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noiden renkaiden muuttumisesta niin ei se renkas siitä kärsi vaikka se seisoisi sen puoli vuotta paikallaan. Osaan renkaista tulee ns. "Flat spot" mutta se lähtee melko nopeasti ajamalla pois.

                                        Comment


                                        • #21
                                          eiköhän tuo todellinen HIFIstely ole tarkoitettu historiallista arvoa sisältäville wanhoille autoille.
                                          Mielestäni käyttöautolla jarin toimenpiteet on vähintääkin riittäviä.
                                          keskiverto talvisäilytys tapahtuu kuitenkin suomessa parkkipaikalla, kinoksessa, niillä asetuksilla mitä sattui vikalla ajoreissulla olemaan.
                                          Keväällä vähän yskien käyntiin, vähän pomputtaa ekat kilsat, mutta sitten alkaa taas lyyti kirjoittaa..
                                          Saattaa ehkä japanialaisharastajilta olle riskaabelia kaluston happanemisen takia, mutta tälläistä se on se kerrostaloharrastajan elämä, mitä olen sivusta seurannut.
                                          (ei sillä, että huolenpidosta haittaa olisi, mutta tuntuu vähän ylilyönneiltä osa ohjeista).
                                          jarin A8 seisoo varmaan omakotitalon lämpimässä autotallissa, huoneen lämmössä. jos tallin ikkunan olisit vielä peittänyt, ettei aurinko paista sisään ja ettei rosmot kurki autoasi kuolaten(avaimet ei varmaan ole suulla eihän?)

                                          Comment


                                            #22
                                            Veli laittoi minun vanhan Escortin käyntiin pitkän seisonnan jälkeen. Auto on ollut vähintään kolme vuotta seisomassa pihalla. Lähti ekalla käyntiin, eikä ollut edes uutta bensaa! :)

                                            Ihme auto, vuodelta -82 eikä ole ruostunut oikeastaan mistään. Pari kohtaa on, mutta nekin on tulleet rikkinäisestä maalipinnasta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Anopin vanhan pystylamppumersun huoltomiehenä voin vaan totea että ei se säilyttäminen niin kummallinen asia ole.
                                              Pystylamppu seisoo lämpimässä tallissa n.8kk vuodesta ihan sellasenaan. En ole ikinä huomannut että renkaat oisivat neliskanttiset eikä akkukaan ole yleensä tyhjä vaikka kaapeli on unotunut kiinni. Pesu ennen talviunta ja peitto päälle, siinä se. Keväällä sitten starttikaasulla käyntiin yleensä.

                                              offtopic..

                                              Onko kellään mututietoa että voisko muutama akku kytkeä rinnan ja niille sitten ampeerimäärälle riittävä, vaikka Cetek, laturi ylläpitämään akkuja talveksi?
                                              Olisi nimittäin 5 ajettavan ruohonleikkurin, yhden vesiskootterin yhden veneen ja yhden auton akun talvisäilytys. Ei nimittäin jaksaisi eikä muistaisi vaihtaa laturia akkujen välillä kun akkujen talvisäilytyspaikka on 45min päässä kotia eikä tule kovin usein siellä käytyä talviaikaan.

                                              edit: mietin että onko sarjaan vai eikö ja päätin että viisaampi kyllä korjaa jos olen väärässä.
                                              Viimeksi muokannut Chride; 3.3.2008, 16:45. Perustelu: virhe virheen pälle

                                              Comment


                                                #24
                                                Eipä niitä voi laittaa ainakaan sarjaan kun ei laturi ole suunniteltu niin isolle jännitteelle. Ja jos laitat rinnan niin laturi lataa niitä eri tavalla kun kaikki ottaa virtaa miten sattuu.

                                                Periaatteessa ne voisi rinnan kyllä olla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko kellään mututietoa että voisko muutama akku kytkeä sarjaan ja niille sitten ampeerimäärälle riittävä, vaikka Cetek, laturi ylläpitämään akkuja talveksi?
                                                  Eipä tuossa ole oikein järkeä. Parempi olisi, että lataat akut yksitellen ihan täyteen ja varastoit ne johonkin kuivaan ja viileään paikkaan talveksi. Kantsii myös puhdistaa akun napojen ympäristö jottei mitään vuotovirtoja pääse syntymään.

                                                  Täydessä latingissa olevaa hyväkuntoista akkua voi huoletta varastoida vaikka ulkona pakkasessa. Heikossa varauksessa olevaa akkua ei tule pakkasessa säilyttää, koska se voi jäätyä ja haljeta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                    Eipä niitä voi laittaa ainakaan sarjaan kun ei laturi ole suunniteltu niin isolle jännitteelle. Ja jos laitat rinnan niin laturi lataa niitä eri tavalla kun kaikki ottaa virtaa miten sattuu.
                                                    Joskus oli juttua akkuliikkeessä noista ylläpitolatureista. Jäi sellainen kuva, että ne lähinnä lyhentävät akun kestoikää.
                                                    Hän suositteli normaalia laturia ja perinteistä ohjetta, akku täyteen, kun se jätetään seisomaan ja sitten kolmen -kuuden kuukauden kuluttua ladataan taas uudestaan.

                                                    Tuohon rinnankytkentään vielä sen verran, että onhan lataushuoneissakin virtakiskot, johon akut laitetaan rinnakkain lataukseen.
                                                    Latausvirta piti muistaakseni määritellä ladattavien akkujen mukaan, mutta tuommoisessa ylläpitolatauksessa sillä tuskin on merkitystä.
                                                    Kyllä ne pysyy latingissa, jos kaikki akut ovat ehjiä.

                                                    Seinään vaan kiinni pari kupariputkea tai reikänauhaa, johon laturi kytketty ja siitä sitten hauenleuoilla tai ruuveilla ja välijohdoilla virta akuilla.

                                                    EDIT: Niin tosiaan ei sarjaan, vaan rinnan. Eli ihan oikein, jännitehän siinä loppuu kesken, eikä muutenkaan järkeä sarjaan niitä kytkeä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Rinnan siis, ei sarjaan. Ei mulla 96 volttista laturia ole.

                                                      Niin siis mikä olisi oikea koulu. Jotkut sanovat että esim Cetek laturin ylläpitolataus olisi kaikkein paras ja toiset että täyteen ja muutaman kuukauden päästä taas täyteen.
                                                      En tiedä. Ehkä pitäisi vaan roudata akut tänne autotalliin ja ladata kerran talvessa täyteen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ctekin voit kytkeä huoletta ylläpitolataukseen kahden akun kaa rinnan. Tarviit luultavasti 7000 sarjan laturin.
                                                        Eikä akut siitä tykkää kyttyrää.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Uusikin akku purkautuu itsestäänkin lämpimässä muutamassa kuukaudessa tyhjäksi. Pakkasessa säilytetyllä taas voi hyvinkin saada puolen vuoden jälkeen auton käyntiin.

                                                          Mikäli autossa on "vanhat" bensat, en lähtisi ainakaan kuormittamaan moottoria ennenkuin on tuoretta tavaraa tankissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Voisiko asiaa lähestyä toiselta kantilta; Varmaan joku kaverisi voisi käydä "ulkoiluttamassa" autoasi esim. 2-3 kertaa tuon seisokin aikana hyvillä keleillä ja samalla vähän juttelisi sille mukavia, niin aika ei kävisi pitkäksi;-)? Nykyvakuutuksilla ei liene kohtuuttoman kallista?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X